S/Y Emma Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 (redigert) Vel vel. Det er nok en sannhet med modifikasjoner at eldst er best. Det er nok bedre håndtverk på interiør i eldre, svenske Orust-båter. Men samtidig har teknologien og materialvalg innen båtkonstruksjon kommet langt siden 80-tallet. Samtidig begynner nok mange ting å ta kvelden i tur og orden pga. slitasje og tidens tann. En originalmotor med flerfoldige tusen gangtimer fra 80-tallet kan raskt bli en kostnads-(og arbeids)bombe. Edit: Timmeeh: så du meldingen jeg sendte? Redigert 31.Januar.2013 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Timmeeh Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Ikke før nå, hehe :-) Nei jeg vet ikke, har bare på følelsen at nå for tiden gjelder det å bygge mest mulig. billigst, på minst mulig tid.. At det var lagt mer arbeid før.. Men det gjelder såklart ikke alt. Ser bare hvor robust Smuggleren min er bygget. Men igjen, ting utvikler seg. båtkonstruksjon likeså. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Det er nok essensielt det Fanafjord tar opp, en leilighet vil øke i verdi med kanskje 10% i året (til krakket kommer), mens en båt kan tape seg med tilsvarende. Dette blir vel den store kostnaden ved å bo i båt. Det positive er jo at kan kan bo på Aker Brygge for mindre enn det koster å ha en parkerings- plass der..... Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Jepp.. Men nå betaler vi jo 96' i året på en annen manns lån, og har ikke båt. Jeg vet ikke om rentene og verditapet utgjør ca det samme? Uansett, så er det sikkert en erfaring som er flott å ha med seg. Og man får jo disponert båten til en hver tid. Ulemper og fordeler, får bare vurdere det... Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 (redigert) Klart ville du leiet uansett stiller det seg annerledes. Uansett er det kanskje lurt å lage seg to eller tre "scenarier" over la oss si 3 år der du ser på hvor du ville vært økonomisk om du hadde tatt det ene eller andre eller tredje valget. Da ta du med verdistigning/tap, pendling til jobb og alt annet med som det er ikke naturlig om man bare tenker "båt". Når du har de tre scenarier regner du på hva du ville ha på kontoen når du ville solgt alt sammen etter disse tre årene. Da vet du hva "alternativkostnadene" er som det heter på økonomispråk. Så ta du ditt valg. Det er ikke sagt at du skal ta det mest økonomisk fornunftige valget - men da vet du alternativene dine og hva ditt valg "virkelig" koster. Redigert 31.Januar.2013 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Eureka Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Jeg vet ikke hvordan regnestykket er når man er fulltids båtboer. Men det kan fort være slik at regnestykket på faste utgifter er noe lavere på båt enn hus/leilighet. Sannsynligvis bruker man mindre støm i en båt. Du betaler ikke rene komunale avgifter til vei, vann og kloakk. Ikke er det eiendomsskatt heller. Den største utgiftsreduksjonen kommer når du ser på utgifter til diverse møbler som sofa, stoler, bokhyller, ny dobbeltseng, lamper, vaser, pynteting for å fylle opp bokhyllene, prydbusker til hagen, grus i oppkjørselen.... Men samtidig kommer utgifter som har med båt å gjøre, men de ville du uansett hatt om du skulle hatt både hus/leilighet OG båt. Kjøper du en båt som har gjort ferdig det største verdifallet, stopper videre forfall og gjør jevnlige oppgraderinger når du finner utstyr til god pris, tror jeg ikke du selger med særlig tap om noen når. Vi vet jo at prisene er lavere nå, i det lange løp. På ett eller annet tidspunkt vil markedet bli bedre og bruktprisene stiger. I rene kroner, summen, kostet min båt omtrent det samme for 30 år siden, som jeg gav for den.... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Har man hus slik vi har og leier ut samtidig som vi uansett har båt og båtplass må man som kjent ha når man har båt så er det storveies lønnsomt å bo i båten. Vi har bodd i båt to år i Norge og ett år i varmere strøk, når vi kommer hjem igjen til sommeren så blir det enda en vinter i båten, minst. Selger man bolig og kjøper båt som man ikke allerede har uansett så tror jeg regnestykket blir trist. Problemet med å bo i båt er at man mister lysten på å bo på land i overskuelig framtid, altså en båtboersykdom som kan bli kronisk :) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 I rene kroner, summen, kostet min båt omtrent det samme for 30 år siden, som jeg gav for den.... Flotte båter da.. Spørsmålet er om en fabrikkprodusert båt til en mill i dag, fortsatt vil koste en mill i 2034. Jeg tror ikke det, men jeg har tatt feil før. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Selger man bolig og kjøper båt som man ikke allerede har uansett så tror jeg regnestykket blir trist. Problemet med å bo i båt er at man mister lysten på å bo på land i overskuelig framtid, altså en båtboersykdom som kan bli kronisk :) Jeg har aldri hatt hus med hage og grus osv men jeg har en leilighet som minste datter bor i, mens jeg bor i båten. Jeg forsøker det jeg kan for at hun skal finne seg et annet sted å bo, så jeg kan selge leiligheten og fortsette å bo i båten. DA.. har jeg endelig råd til både det ene og det andre. Jeg har gjeld på nesten hele leiligheten + husleie + NRKlisens og strøm. Dette er penger jeg kan bruke på meg og båten den dagen ungen hopper ut av redet. Da skal det bråselges slik at eneste retrettmulighet er hos en mor på Nordvestlandet eller en far i båt. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 (redigert) I motsetning til RSL syntes jeg båten så ganske bra ut. Slik er nå engang smaken. Uansett hva slags båt du skal kjøpe, ta en vurdering av byggemateriale og isolasjon. Denne båten er bygget i COR-TEN stål. Dette stålet skal være mindre korroderende enn vanlig, bløtt konstruksjonsstål. Stålet inneholder mer carbon enn vanlig, og hydrogenindusert oppsprekking i sveisene er ikke uvanlig, om man ikke passer på under sveiseprosessen. Og i sjøvann, så ruster det vel omtrent som vanlig, selv om reklamen sier noe annet. 47 fot skulle holde ja, hehe. Så litt på denne og. http://www.finn.no/f...nnkode=39285173 Men denne må vel momses inn og mere til... Kjøper du båt i EU så kommer ikke mer kostnader enn hk-avgift og mva. Hulda ligger i Strömstad, og bryggeleien for vår båt er vel i overkant av kr. 11 000 i året. I tillegg kommer forbruk av strøm. Imidlertid vil jeg tro at jeg ville få problemer med svenske myndigheter om jeg skulle bo permanent i båten. Og problemet ville være utslipp av kloakk og gråvann. Imidlertid er det som andre påpeker, man blir ikke med i fast eiendoms verdivariasjoner, men er helt sikkert med i båtens verdiforringelse. Ellers så må jeg nok tiltre koret som hevder at har man først bosatt seg i en båt, så blir det å flytte på land noe man vil kvie seg for. Hvis jeg sier at bo-arealet i Hulda er på 3,8-X9 meter, så er det ikke langt unna sannheten. Og båten måler 13 meter over stevner. Bruker jeg 3 kW når det er som kaldest, så har jeg god lunk innendørs. Men nå er Hulda også godt isolert. Har man en litt kortere båt som ikke er så lang i nesa og trang i rumpa, så tro at en meter til halvannen kortere ville gitt samme bo-volumet. Redigert 31.Januar.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 I motsetning til RSL syntes jeg båten så ganske bra ut. Slik er nå engang smaken. Du har så rett så rett Hulda. Smaken er som baken osv osv. Men en båt av ukjent merke på 47' fra 1985 for 1 mill + HK avgift og moms... gruff.. da må det være være noe med denne båten jeg ikke ser. Det å ha en vaskemaskin i stua og en innfelt peis i trappa ut/inn, virker heller ikke helt optimalt for meg. Det står heller ingenting om tillstand på seil og motor, selv om dette selvfølgelig kan sjekkes ved en visning. 2.håndsmarkedet på denne båten er for spesielt interesserte er jeg redd og jeg vil ikke anbefale noen å gå for noe slikt. For ca 1,3 - 1,4 mill vil man kunne velge og vrake i båter som er langt nyere og/eller like gamle av mer kjente merker som da igjen vil være letter å bli kvitt når/om man en gang skal bytte båt eller flytte på land. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Eureka Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 (redigert) Nå blir jeg litt ot, men i 1982, da båten min var ny, var vel en gjennomsnitt årslønn på ca 54 tusen. Ergo kostet vel min båt omlag 3 årslønner. Det er vel det det koster for en for en 30-31 foter i dag, 3 årslønner. I 2004 betalte forrige eier over det dobbelte av hva jeg betalte. Da gikk nok markedet på anabole steorider. Det jeg tenker på er den summen du legger på bordet. Penger er bare et tall. Så lenge nye båter og modeller stiger i pris, selve tallet, så vil nok prisen på en brukt båt, holde seg stabilt. Men rent verdimessig så vil den tape seg. Men nå skal jeg ikke trekke tråden i den retningen, vi har vel hatt noen tråder om dette i løpet av det siste året. Uansett, jeg tror at det er et fint tidspunkt å kjøpe båt. Det kan vi være enige om. Det er mange flotte båter til salgs som nok ville kostet adskillig mere om markedet var varmt. Sier jeg opp leiligheten, så sparer jeg inn båten på 14 måneder. Det er ganske mye utstyr jeg kan kjøpe for den summen. I løpet av 2 år, kan jeg gå opp i størrelse. I det regnestykket ligger det riktignok at jeg har gratis bryggeplass. Redigert 31.Januar.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 (redigert) Nå er ikke jeg veldig interessert i fabrikatet på en båt. For meg er ikke båt som f.eks. bil. Jeg er fra den tiden da konstruksjon av individet og hvem som har bygget båten av større interesse. Men jeg er enig i det du hevder. For meg er dette en generell konstruksjon som vil kunne fungere til havs. Men jeg avskriver båten rett og slett fordi byggematerialet ikke tilfredsstiller min synsing. Og da gidder jeg egentlig ikke å foreta videre vurderinger. Disse ville omfatte alt det du nevner, pluss rigg, seil, motor, båt på land for kontroll, etc. etc. Himmel, bare seilene som er ombord i Hulda kostet SEK 130 000 i år 2000. Riggen kostet omtrent 150 000. Motor med gear og propell 100 000. Og da har man omtrent 400 000 raske som tildels er slitasjedeler. Så kommer alt det andre. Men nå var vel trådstarter interessert i årlige kostnader. Så en smule avskriving bør vel også tas med. I tillegg til at man naturligvis kan ramle bort i en båt som kun er for spesielt interesserte. Jeg mottok CD'en 'Villmarkshav' av paret Shapiro/Bjelke for noen dager siden, og har vel sett den fem ganger. Denne båten har bevist sine egenskaper over mange år. To personer bor i den, og den har en utseilt distanse på mer en seks ganger rundt jorden. Men om båten er verd noe særlig for bryggeslitere, er vel heller tvilsom. Også en båt for spesielt interesserte. Jeg synes den er fin. Redigert 31.Januar.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Som bobåt ville denne båten kunne vært interessant om den kostet ca halvparten av prisforlangende og da ferdig momset osv. Hovedpoenget mitt er at den er håpløst overpriset. Byggematerieale, seil, motor osv kunne man sjekket om man overhode var interessert i en slik type båt og prisen var ngl fornuftig satt. Dette er den dyreste '85-modellen på finn om man ser på seilbåter og det er mer annerkjente båter jeg heller ville hatt der om jeg absolutt skulle hatt en '85 modell på over 40 fot. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39059454 feks koster 780' RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Enig, og så har du noen hundre tusen til å fikse teakdekk og etterisolere. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Jupps... forskjellen i pris er på 450-500' så man kan bytte motor, instrumenter, seil, rigg og teak og ende opp med en perle i forhold om man måtte bruke opp like mye penger. MEN.. før det er det mange andre båter som er mer interessante. Eksemplet var på et par av de dyreste '85-modellene hvor denne durbanskuta rager alene på topp. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
grawis Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Dette er den dyreste '85-modellen på finn om man ser på seilbåter og det er mer annerkjente båter jeg heller ville hatt der om jeg absolutt skulle hatt en '85 modell på over 40 fot.http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39059454 feks koster 780' RSL Det der tror jeg er et godt kjøp... Fikk nesten lyst å vurdere båtbytte selv; huff, må ikke sitte og kikke på finn-annonser... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Artig, sitter her og blar i bladet "sjøsport" fra 1985 hvor det nettopp er rekalme for Sweden Yachts. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Mye interessant her. Anbefalingene heller mot seilbåt ser jeg.. Skjønner det godt :) Men for en som kun har satt en mast med en fokk på spissbåten sin fordi han hadde lite å gjøre i sommerferien, så er det vel litt å sette seg inn i med seilbåt? Tau i alle retninger med hver sin hensikt. Får ta det som en utfordring, hvis jeg ikke finner noen i omgangskretsen min som tar meg med på tur, er vel et kurs veien å ta? Er enig med at leilighet er det klokeste kjøp her i landet vårt, men man er for sent ute som ungdom ivertfall. prisene er såpass høye att fy.. Nå er jeg heller ikke noe bymenneske, så en tilværelse i båt døgnet rundt hadde egentlig vært flott.. fått mindre byfølelse. Vedlikehold og ting som oppstår er god sort.. Etterisolering høres også spennende ut. Bruker heller lønna på tauverk og maling, enn kino og bussbilletter for å kjøpe masse mainnskjit man egentlig ikke trenger til leiligheten.. ingen ikea turer på flere år.. :)) Regner med det er dieselvarmere med utlufting rundtom i de fleste seilbåtene med litt størrelse? Er det noe service intervall på disse, eller er det bare å gjøre rent i blandt og fikse hvis noe ryker? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Dette med seiling er noe som kommer av seg selv. Det er ikke så voldsomt som det kan virke, ta det pent og rolig. Ellers arrangeres det kurs rundt om. Nå er Hulda utstyrt med Eberspächer som har dieselpumpe, vifte og greier. For meg er denne typen det beste valget. Skulle jeg bodd i båt, så ville jeg nok valgt en varmer med pottebrenner som f.eks. Refleks. Da blir det pipe over dekk og soting til tider. Uansett så vil disse ovnene ha et luftbehov for å kunne brenne rent. Og den luften må komme utenfra. Om vinteren fører dette til varm og tørr båt. Når jeg dytter opp varmen i Hulda når jeg kommer ombord ved disse tider, så synker luftfuktigheten (RF) til under 40 %. Vi har klær og sengetøy ombord i båten hele året. Noe er det alltids, og vedlikehold skal man se på som et gode. Etter hvert blir man kjent med utstyret, og kan f.eks. se at et mulig havari nærmer seg. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Mye interessant her. Anbefalingene heller mot seilbåt ser jeg.. Skjønner det godt :) Men for en som kun har satt en mast med en fokk på spissbåten sin fordi han hadde lite å gjøre i sommerferien, så er det vel litt å sette seg inn i med seilbåt? Tau i alle retninger med hver sin hensikt. Får ta det som en utfordring, hvis jeg ikke finner noen i omgangskretsen min som tar meg med på tur, er vel et kurs veien å ta? Er enig med at leilighet er det klokeste kjøp her i landet vårt, men man er for sent ute som ungdom ivertfall. prisene er såpass høye att fy.. Jeg hadde knapt vært i seilbåt før jeg kjøpte båt i høst og seilte den fra Oslofjorden til Bergen i november sammen med en seilkyndig kamerat. Bratt læringskurve, men går helt fint! Når det gjelder genialiteten i å kjøpe leilighet, kan nå den også diskuteres. Folk glemmer vanvittig raskt, det er ikke mer enn drøye tjue år siden det var vanlig å måtte selge hus med tap. Nå tror mange at fast eiendom er en like sikker investering som gull, noe som selvfølgelig ikke er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 1.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2013 Selger man bolig og kjøper båt som man ikke allerede har uansett så tror jeg regnestykket blir trist. Problemet med å bo i båt er at man mister lysten på å bo på land i overskuelig framtid, altså en båtboersykdom som kan bli kronisk :) Jeg har aldri hatt hus med hage og grus osv men jeg har en leilighet som minste datter bor i, mens jeg bor i båten. Jeg forsøker det jeg kan for at hun skal finne seg et annet sted å bo, så jeg kan selge leiligheten og fortsette å bo i båten. DA.. har jeg endelig råd til både det ene og det andre. Jeg har gjeld på nesten hele leiligheten + husleie + NRKlisens og strøm. Dette er penger jeg kan bruke på meg og båten den dagen ungen hopper ut av redet. Da skal det bråselges slik at eneste retrettmulighet er hos en mor på Nordvestlandet eller en far i båt. RSL Er det ikke mere lønnsomt å Leie ut leiligheten da? Da kan du fortsatt bo i båt, utgiftene betaler seg selv, og du har da mange tusen ekstra i mnd på båt, pluss at leiligheten nedbetales og øker i verdi? Ville jeg gjort når du allerede har båt som du bor i.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Regina III Svart 1.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2013 Her blandes snørr og barter. En sak er bokostnader, en annen avkastning på investering. Kjøp av hus/leilighet er som oftest en god investering, og i tillegg har man et sted å bo. Det blir ikke helt det samme med et bobåtkjøp, fordelen er selvfølgelig at man dra på tur med boligen, tomtepris er lav og det samme er flytteutgifter. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 1.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2013 Likte plass utnyttelsen her.. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39556665 Nei men jeg har egentlig fått svar på det jeg lurte på. Bare diskuter videre hvis det var noe, er alltids kjekt å høre andres synspunkter andgående temaet her. :-) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 1.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2013 Er det ikke mere lønnsomt å Leie ut leiligheten da? Da kan du fortsatt bo i båt, utgiftene betaler seg selv, og du har da mange tusen ekstra i mnd på båt, pluss at leiligheten nedbetales og øker i verdi? Ville jeg gjort når du allerede har båt som du bor i.. Jeg kan gjøre det i ett år av gangen og maks to år om det andre året blir godkjent av styret i borettslaget. Hadde jeg hatt seilveierleilighet, ville selvfølgelig utleie vært smart. Med å selge, ender jeg opp med et par 100' ekstra og kan vurdere om jeg vil bytte til "litt" større båt og vil ha 11.000 ekstra å rutte med hver mnd. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.