Jump to content

Flytte i båt, årlige kostnader?

Timmeeh

Recommended Posts

Å kjøpe en dyr båt og bruke den som bosted i dag er omtrent den komplette galskap ut i fra et økonomisk synspunkt. Verdien på båten går bare nedover, og man må regne med å selge for langt under innkjøpspris. Skal man bo i båt kan man ikke regne verdi i kroner og øre, og man må være inneforstått med at man ikke kommer gunstig ut av det. Det er nok mer en investering i livskvalitet.

Et problem man kan møte senere er at man ikke får bygget seg opp nok kapital til å komme seg inn på det svulmende boligmarkedet. Det krever nesten at man har en mindre bolig man kan selge for å kjøpe ny.

På den annen side er det nå en fantastisk mulighet til å gjøre et varp om en skal gå motsatt vei - fra hus til båt. Da får man solgt huset med god fortjeneste og kan i stedet kjøpe en båt som aldri har vært billigere.

Så kan man jo alltids se på vinklingen med at de som bare skal bo på land og selger bolig med høy fortjeneste i dag må kjøpe seg inn i et like brennvarmt boligmarked. Dermed går hele fortjenesten inn i et enda større boliglån og man er like langt (men med et litt større hus). Man blir ikke rik av å selge boligen til to millioner kroner med 700.000 i gevinst når den neste boligen koster fem millioner kroner.

Enig Steinsvik. Det man kan gjøre for å kompensere for en synkende båtverdi, er å spare ved siden av til bolig, til når man skal inn på markedet igjen. Hvis vi antar at en lelighet stiger et sted mellom 0,5 - 1,0 mill på 5 år, og antar 10 000 kr pr mnd (!!) i boligsparing/mnd gir dette 600 000 kr etter 5 år (ser bort fra rentegevinst for enkelthets skyld). Mao ganske dyrt å være ute av boligmarkedet noen år. Men om du heller hadde låst pengene i en leillighet, hadde du heller brukt disse pengene på lån og avdrag på leiligheten.

Det er jeg ikke enig i, med litt trening er det ikke noe problem å håndtere en båt i den størrelsen alene. Men det er en del kostnader som øker kraftig etterhvert som båten øker i størrelse. Det er mere krefter i spill, og det leder til økt pris på alt. Det er vel en grunn til at de fleste hytte/boseilbåter som selges nå er i størrelsen 38-43 fot. Større båt enn det ville ikke jeg valgt, om det ikke var for å bo ombord.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Likte plass utnyttelsen her..

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39556665

Nei men jeg har egentlig fått svar på det jeg lurte på. Bare diskuter videre hvis det var noe, er alltids kjekt å høre andres synspunkter andgående temaet her. :-)

Gedigen sak det der. Merk bar at veggene ser ut til å være 'tynne'. På Hulda har jeg 50 mm minimum, og det er i dekkshuset. Ellers er det ca. 70 mm. Tykkelsen er 4 mm stål og resten isolasjon.

Ellers så er Hulda 13 meter over stevner, 16 tonn, og jeg håndterer damen greit alene.

å skaffe deg cabincruiser for bolig om du i samme slengen ønsker å bruke båten til ferier og lignende må du iallefall ikke tenke på.. har du ofte stusset på denn båttypens kontinuerlige tilstedeværelse på samme plass i havna di? i såfall har jeg en meget sansynlig forklaring på dette! en slik balje svir gjerne av 10 000 i drivstoff en lang sommerdag :thumbsdown::nonod: skal du på en lang ferie må du belage deg på og ta opp lån med 10 års nedbetalingstid :lol:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Det er tydeligvis mange her so har "fasiten" på det å bo i båt. Mitt utgangspunkt er motsatt. Alt er mulig. Selv har jeg bodd i følgende båter: Sun odyssey 35, Sun Fast 40, Sun fast 43 og nå en Lagoon 380. Har aldri gjort noe med isolasjon. Det viktigste når du skal bo i båt er at du virkelig har lyst. Resten ordner seg.

Så du spurte litt om dette med septiktømming. Her har jeg følgende tips: Ikke spør om noe du ikke vil vite svaret på. La oss bare si at det ordner seg på en naturlig måte.

Lykke til!

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Det er tydeligvis mange her so har "fasiten" på det å bo i båt. Mitt utgangspunkt er motsatt. Alt er mulig. Selv har jeg bodd i følgende båter: Sun odyssey 35, Sun Fast 40, Sun fast 43 og nå en Lagoon 380. Har aldri gjort noe med isolasjon. Det viktigste når du skal bo i båt er at du virkelig har lyst. Resten ordner seg.

Så du spurte litt om dette med septiktømming. Her har jeg følgende tips: Ikke spør om noe du ikke vil vite svaret på. La oss bare si at det ordner seg på en naturlig måte.

Lykke til!

Nå, nå, vi skal ikke bli aggressive her. Mye kommer an på hvor du har båten. Eller på en annen måte. Hva ville du si om du ligger innefrosset i 30 cm is, det er minst åtte kilometer til nærmeste dass. Og så en morgen står en kommunal tjenestemann med uniformert eskorte og lurer på hvor du pissa hen samme morgen? Hmm?

Og personlig må jeg nok si at jeg ikke foretrekker båtlukten jeg finner i enkelte båter. Den kjente blandingen av mugg, mugg, mugg, diesel og sepitk. Når folk spør meg om de skal kjøpe en eller annen båt, så er mitt råd: 'Stikk nesa ned og lukt'.

Smaken er som baken ja :smiley:

Eg hadde aldri kjøpt seilbåt for å bo i. Eg tenker på det å bo i "kjelleren", lite/ingen flatt dekk ute å sette stol/bord, ingen tak å henge regnvåte klær osv. Og alle lydene... Eg var nede i havna i dag, og eineste båten i heile havna som låg å knirka er den seilbåten det bor fast i. Den er tint løs og ligger å gynger. Alle andre båter lå rolig. Litt rart, men det var nok vinden som tok i alle de tingene som går oppover fra dekk :wink:

Dersom båten skal bruker mye utpå laange turer ville eg kanskje vurdert seilbåt. Argumenter som at man må låne penger for å kjøre cabincruiser ein dag blir litt feil. Man må sammenligne tilbakelagt distanse. Motorbåter kan også kjøre sakte :saint:

Septik kan nok være problem dersom man ligger i en ren havn. Kjedelig med slik 300meter regel for båter, når kommunen slipper ut under brygga.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Haha... Joda. Skal huske på det. Men de havnene der man får 30cm is har vanligvis dass på land, da. :)

Det med lukt er jo en grunn til å kjøpe en relativt ny båt. Men man kan gjøre masse med zalo og vann.

Sæbø, tror du har mer kjellerfølelse i båten enn meg..

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Ikke i Strömstad. Ligger man i Kebalviken er det en dagsmarsj til nærmeste dass, om den i det hele tatt er åpen i vintersesongen. Svenskene har muligens ekstremfordøyelse. De er visst også innmari langt fremme i annen kultur også, så vidt jeg har forstått av nyhetene.

Ellers så har Hulda tørkeskap for fuktig tøy og et sobert inneklima med RF rundt 40 %. Kjellerfølelse har vi heller ikke i Hulda som har Salong, dog ikke i 3dje etage. Med støyfri mast som rager 17 meter over dekk. Og når vi har seilt fra Strömstad til Grenå, så har vi kanskje gjort kål på 1/2 liter diesel. Men jeg skjønner også de som har motorbåt. En firkant med stor plass som kan stikke ut og tilbakelegge stor distanse på null tid. Det har noe med filosofien å gjøre. For meg er ikke det å komme til en spesifikk plass som er greia, da kan jeg ta bil eller fly. Det er selve reisen. Og den kan gjerne drøye en stund. Det er å kunne utnytte vinden optimalt, eller om jeg ikke gidder, la det være. Ta den tiden som trenges.

Bor i båt i stavanger hvor boligprisene er pyton, her er mine kostnader til trådstarter

2,5k båthavn (liker å bo sentralt)

0,5k strøm (har ikke fått regning/u måler så usikker)

3,5k lån nedbetaling på båt (har 300k i lån, båt kostet 500k)

0,6k 4G netcom (lei av å stjele wifi fra nabo)

0,3k forsikring

Altså 7400 per måned og eier båten om 5år.

Datanerden(meg) stortrives med eget datarom (+2soverom),4G 25/25mbps og 10min unna jobb.

Eneste ulempen er datastolen min sitter over 1000L brennbar diesel:P

Anbefales sterkt for byfolk, økonomisk sett. Boligprisene her er helt på tryne

Til sammenligning, betalte ca 10 000 i måneden for 50kvm leilighet (lånt, så sitter ikke med noe verdi etterpå)

Redigert av Tobby (see edit history)

Vi kan vel kalle oss delvis båtboere da vi er pensjonister og seiler rundt i Middelhavet på 6.året. Litt om båtlukt. Skal en kjøpe båt og merker antydning til lukt som kan knyttes til sept./toa bør en stikke eller få svært stor prisreduksjon. Det kan ta år å få vekk og da med store kostnader. Lukten setter seg i plast, treverk, kabler/ledninger, tekstiler hva som helst. En kan bare glemme zalovask, det er snakk om å rive ut og skifte, lakke, male mange strøk.

Bor i båt i stavanger hvor boligprisene er pyton, her er mine kostnader til trådstarter

2,5k båthavn (liker å bo sentralt)

0,5k strøm (har ikke fått regning/u måler så usikker)

3,5k lån nedbetaling på båt (har 300k i lån, båt kostet 500k)

0,6k 4G netcom (lei av å stjele wifi fra nabo)

0,3k forsikring

Altså 7400 per måned og eier båten om 5år.

Datanerden(meg) stortrives med eget datarom (+2soverom),4G 25/25mbps og 10min unna jobb.

Eneste ulempen er datastolen min sitter over 1000L brennbar diesel:P

Anbefales sterkt for byfolk, økonomisk sett. Boligprisene her er helt på tryne

Til sammenligning, betalte ca 10 000 i måneden for 50kvm leilighet (lånt, så sitter ikke med noe verdi etterpå)

Var noe slikt jeg så for meg. For her leier vi for 8k + strøm til ca 1k i mnd. Hvis man hadde fått ned boutgiftene i noe ala deg, kunne jeg spart på siden i tillegg til å betalt ned på båten. Solgt etter noen år når (hvis:P) man vil flytte på land og sitte igjen med en grei sum til egenkapital..

Dette avhenger kanskje at man handler båt til maks 500k.. Så seilbåt er vel det beste alternativet, jeg får prøve å komme meg om bord i en å se..

Redigert av Timmeeh (see edit history)

For 500' er det fult mulig å finne noe som funker utmerket som bolig.

Du sier vi, så jeg antar at du har en enda bedre halvdel som skal være med på flyttelasset. Om denne enda bedre halvdelen er av det motsatt kjønn, skal du ikke se bort ifra at hun vil ta masse plass i en båt. Dere vil etter hvert innse at dere ikke trenger mer enn en femtedel av det dere ikke kan leve uten nå, men det vil ta litt tid. Er hun motivert og har lyst til å bo i båt, er det utrolig hvor liten plass hun etter hvert tar. Litt større plass til klær og slikt enn deg selv, men du skal ha plass til en masse verktøy og "dingser", så dere tar til slutt omtrent like stor plass.

Den kjellerfølelsen visse motorbåteiere prater om, har jeg aldri opplevet selv om jeg selv for inntil 3 år siden ca kun bare hadde hatt motorbåter og nok kommer til å ende opp med en Trawler når jeg har seilt fra meg. I en Campingbåt skal du huske på at veldig mye av plassen går med til en eller to gedigne motorer med gearkasser og gjerne plass til å bevege seg rundt. De har også mye større vindusflater som gjør at de har et mye større varmetap vinterstid som må kompenseres med ekstra fyring.

Ikke vær skeptisk til å velge seilbåt utifra at du ikke har seilet før. Det er motor i alle de aktuelle båtene, så den største forskjellen er at du kan VELGE å seile i stedet for å kjøre motor når det passer seg slik. Det er kun Motorbåteiere med et hatforhold til seilere som mener at en seilbåt SKAL seiles til en hver tid og de irriterer seg grønne og agressesive når de observerer en seilbåt som går for motor når de freser forbi dem i 20 knop.

En seilbåt for motor reagerer momentant på rorutslag og er noe av det enkleste å manøvrere. De stinker i reværs, men det lærer du deg fort å takle. Å gå fra snekke til Seilbåt gikk som en lek for min del og det er kun dybden som hindrer meg å besøke de samme utehavnene jeg gjorde med snekka.

Jeg bor i en 34' seilbåt fra '87 og har plass i massevis, men om det hadde bodd en til her hele vinteren også, ville vel tre - fire fot til gjort seg om det resulterte i mer plass i salongen og mer stueplass til stæsj. Jeg har to doble lugarer og én dass. Når du runder 39-40 fot med moderne båter, ender du ofte opp med en eller to dasser til å holde orden på og gjerne en til tre lugarer til som gjør det at oppholdsrommet ikke er det grann større enn i en litt mindre båt som er kjappere å varme opp og billigere å både kjøpe og eie.

(skal dere ha masse gjester på overnattinger til stadighet, trenger dere over 40')

RSL

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Ja er nok et kvinnfolk som evt. blir med på lasset, så bør kanskje ha litt ekstra plass. Sant som du sier, disse båtene er jo laget for å reise langt med mange personer virker det som, så det blir mye unødvendig når man passerer 40 fot.. Må vel bare innstille seg på at man ikke kan ha med seg alle pyntedingser og glass og allskens, men kun det man bruker hver dag.. Får evt. låne stueplass hos familien til det man ikke kan selge unna.

Nei det er jo sant det, seilbåten kan kjøres den også :P Bare føler det blir litt feil å eie seilbåt uten å kunne noen verdens ting, men den beste måten jeg lærer på er å prøve og feile så det faller nok på plass etterhvert... Ser ikke mørkt på å manøvrere, det skal bli yrket mitt etterhvert så...

Folk flest vasker nok klær på land, men hvor tørkes de? det er jo få ting som kan tromles.. Stativ i oppholdsrommet? Ser for meg at det blir fuktig da, eller er det såpass bra ventilasjon at det går godt?

En ting til. Båtene ligger på landstrøm... Er det da vanlig med lading av batteri så det en bruker om bord går via batteriet? Så 230V apparater som TV o.l går via en inverter? Kaffetrakter og vannkoker blir vel erstattet med kaffekjele, herlig det men.. Lys da, er det parafinlamper det går i eller? stearinlys kanskje.. Mye spørsmål her, men jeg lurer fælt.. hehe

Båten min er oppsatt med 8-10 stikkontakter ombord, å skulle kjøre alt via inverter høres ut som et slit. Klestørk i tørketrommel; med unntak av ull har jeg samme holdning til dette som til sopp; all sopp er spiselig, men noen bare én gang.

I min 32-foter har vi til stadighet vært 6 ombord; en gang var vi 8 en hel helg, men da begynte det å bli i overkant fullt, to måtte sove på cockpitbenkene ...

Selv jeg klarer å seile, så det er håp for alle.

Når du ble født, kunne du hverken lese, snakke, krabbe eller gå.

Det å krabbe er du antagelig blitt dårligere på med åra, så hvorfor ikke bytte det ut med seiling.

Det er overhodet ikke vanskelig å seile. Det er det å seile FORT som er vanskelig.

Husk at selv om du skulle ende opp med et snitt på 4 knop første sesong, er det laaaaangt fortere enn den leiligheten dere har nå klarer.

Ang TV, er et liv uten langt å foretrekke, men skal du absolutt ha det, så er det normalt med 230V's uttak minst et sted i salongen, Så kan man legge opp flere eller strekke skjøteledninger.

En inverter vil alltid bruke mer kraft enn den gir fra seg, så det er bedre å koble det rett på 230.

Dette kan kombineres med at utstyr du kun har som kan gå på 230, vil få dette av en inverter når du ikke er tilkoblet strømnett på land.

Hos meg, er dette begrenset til ladere for kamerabatterier og til laptoppen om jeg en skjelden gang skulle føle for å bruke den i utehavn.

Det er forresten mange TVr som går på 12V å få tak i, så det med 230v produkter var egentlig tiltenkt ting man overfyller båten med vinterstid når man er inne det meste av døgnet i stedet for å sitte ute i cocpit å lese bok mens man hører radio.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Alle "viktige" ting, kjører på 12v, men har en diger sinus inverter på 3500kw(koster 40k av norske forhandler, 2,5k fra china)

(altså like mye som jeg kan trekke på landstrøm på 16A sikring).

Så jeg vrir bare på en bryter fra landstrøm til inverter og kjører micro,gitarforsterker, PC, TV og playstation på 220v på sjøen også.

Er selv ikke noe tilhenger av seilbåt da blir litt kjellerfølelse og jeg liker å stå oppreist i dusjen, ikke med beina i dass:P (finnes unntak, i know)

Angående elektriske fasiliteter ombord:

Landstrøm består igrunn av en kabel fra land til et inntak i båten. Dette går videre til et sikringsskap med ulike kurser. Gjerne kurs med bryter til varmtvannsbereder, en til batteriladerenes stikkontakt og en til alle andre stikkontakter.

Dvs ligger du i havn, så henter du det mye av strøm til forbrukere direkte fra 230 v stikkontakter. Derblandt kaffekokeren, vannkoker, tv mm. Husk at laderen står og går hele tiden og underholder batteriene i takt med forbruket over 12v anlegget. Angående lys så går dette på båtens 12v anlegg. Jeg har byttet alle lyspærer og lysrørarmatur til LED. Da bruker jeg mindre støm i havn og særlig ellers når jeg er på tur. - parafinlykt har jeg, men mest til kos oppe i cockpit og krise om strømmen går.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...