Jump to content

Flytte i båt, årlige kostnader?

Timmeeh

Recommended Posts

Hei. Vi har snakket litt om å gå til anskaffelse av båt og flytte i den, for å ha prøvd det. Jeg og samboeren. Jeg har googlet en del og fått svar på en del jeg lurer på, men enda er det noen spørsmål.. Hvor mye bør en legge i vedlikehold årlig?

Det avgjør du selv, akkurat som i et hus. Det avhenger av tilstanden til båten selvsagt.

Må båten opp hvert år og smøres/sjekke sink og div?

Nei, det behøver den ikke. Kostnad, på østlandet, for å ta opp en 40" for spyling og sjekk av sink (noen timer på land) er ca. 1500 kr.

Grand banks båtene synes jeg ser flotte ut. for å ha et eksempel. Men er det "ståhøyde" i slike båter, er jo rundt 1.95/96 så blir kanskje krokrygget med årene??

Kjenner ikke til disse GB båtene, de ser jo litt underlige ut syntes nå jeg, men med to motorer og resten av leamikken som hører til så har du nok å bruker penger på. Er du gift så er du nok allerede litt krokrygget ;o)

:P Ellers noen tips?

Kan jo ta utfordringen å lære meg å seile, hvis det er å anbefale foran motorbåter.. (synes det blir feil å ha seilbåt å kun kjøre med maskin, selv om en blir liggende mesteparten av året :P)

Du har jo vært inne på det. Din utfordring er å finne noe med ståhøyde, uten ståhøyde blir det vrient i lengden. Å seile får du til, selv har jeg aldri hatt seilbåt før nå, men vi får den til å gå dit vi vill.

Hvor mye diesel går med i mnd til oppvarming hvis du fyrer med eberspacher/webasto? Det er snakk om trondheim, så det kan bli kalde vintre.. Fyrer vel ekstra med elektriske ovner ved behov? Er det billigere med strøm kanskje, eller blir det dyrere iogmed at strømprisen er høy i havner?)

Jeg tror du skjønner at det varierer med båttype, hvor varmt du ønsker å ha det og vær. Vi kombinener webasto med strøm nå det er kaldt, og har vanlig innetemp. Kostnad for strøm varierer fra havn til havn, bruker du bare strøm og har en 40 foter kan du regne med forbruk som en liten leilighet. Varmen forsvinner fort i båt, men den er også rask å varme opp. Du vil ønske å holde en så jevn temperatur som mulig for å unngår fukt.

Hvis man vasker klær på land og begrenser vannforbruket (kun til dusjing og matlaging/oppvask), hvor mye går det i uken da? Tenker at vanntilførselen blir stengt ved lengre kuldeperioder... Så kvinnfolket slipper å løpe med 20L dunker halve helga mens jeg er på sjøen.. Men noen båter har jo over 1000l vannkapasitet, så det holder vel en stund..)

Du kommer til å bli veldig observant på vannforbruk når du bor i båt. En 40" seilbåt har fort 300 liter vanntanker og det varer mange uker for oss. Vi dusjer ikke i båten på vinteren, og vasker heller ikke klær. Vann får du fyllt fra frostsikre kranen i mange havner som har vinteropplag. Forbred deg på å ha lange slanger og undersøk på forhånd, før vinteren, hvor kranene ligger.

Alt i alt er jeg ute etter hvor mye det koster i året å bo i en slik båt, hva en kan forvente seg.. Hvis en ser bort fra lån utgifter, regner med det går ant å skaffe boliglån hvis den er registrert i skipsregisteret, eller har jeg missforstått?

Jeg tror ikke du klarer å skaffe deg et billig båtlån på en brukt eldre båt, og i hvert fall ikke noe som ligner et boliglån. Må du låne til båt så lån lite og betal raskt. Bo heller litt sparsomt og kjøp mindre båt i starten og bytt til større når du har spart sammen litt. Hvis dere er to med gjennomsnittslønn kan kan dere fort betale/spare ca. 250.000 på et år.. Det fortsetter at dere ikke har andre store utgifter og at dere er målbevisste i hva dere gjør.

Hvis du slipper å ta opp lån, ja da sier det seg selv at man kan spare en masse på kort tid.

På en annen side er det vått, kaldt, rått, fuktig, trist, asosialt og ganske deprimerende å bo i båt. Det kan ikke anbefales dersom man bor i Skandinavia eller deromkring. Du får vondt i ryggen fordi du må gå krokete, du blir stiv i leddene og treg i bevegelsene av fukten . Er du heldig så slipper du forgiftning av muggsopp, men du må nok holde ut kloakklukten fra septiktanken året rundt. At du er en taper som må bo i en båt understrekes av at du bor i "kjelleren" hele året og han en inngangsdør som er en glidelås.. Finn deg venner på nett, ingen kommer å besøker deg på vinteren, eller som Fleksnes sa "jeg har venner over hele verden, men ingen i Norge". ;o)

Akkurat, ja. Havet er forbeholdt sønner av fordrukne sjømenn som forsvant på Sørishavet minst tre år før egen fødsel, den som ikke har gått alle gradene fra 8 til 48 fot med oppgradering annethvert år bør holde seg trygt på land, der de hører hjemme.

Det aller rimeligste alternativet er nok om foreldre både har mulighet til å kausjonere på lånet og har låneordning gjennom arbeidsgiver de ikke benytter seg av fullt ut (ganske vanlig, f.eks. gjennom Statens Pensjonskasse, en del private arbeidsgivere matcher dette). 2.25% rente (før skattefradrag!) er til å leve med.

Før man brenner alle broer og står der med nyinnkjøpt båt som eneste bolig, bør man egentlig ha forsøkt dette eller i det minste gått veldig i seg selv om det er dette man vil.

Innlegget med at det er asosialt, rått, kaldt osv osv, er i beste fall ironisk ment.

Men la det være helt klart, at for noen vil det nok fortone seg slik, så dette båtboerlivet er ikke for kreti og pleti.

Selv har jeg nå 23o og 23%Rf, så det er hverken kaldt eller rått. Det at det er asosialt, er en sannhet med modifikasjoner. Om det sosialt liv innebærer at det kommer folk på besøk midvinters til stadighet, kan det bli stusselig om man liker liv å røre rundt seg til en hver tid og selv nekter å være den som drar på besøk. Jeg stortrives med å gå litt i hi vinterstid og selv om ikke mange venner løper nedover brygga er på fast basis, har jeg naboer som jeg møter daglig og det er også mange båteiere som stopper opp for en prat mens de er å ser til båtene sine.

Det å bo i en blokkleilighet er så langt fra å være sosialt man kan komme om man ikke gjør noe for å sosialisere seg selv og det må man selvfølgelig om man ønsker et sosialt liv mens man bor i båt også.

Det å få foreldre til å godta at man flytter i båt, kan være en hard nøtt å knekke for de kommer garantert til å tenke mye lengre frem og kan ikke se for seg at et barnebarn skal vokse opp i en båt.

De har selvfølgelig ingenting å si lengre, men de kommer til å prøve.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg stortrives som båtboer jeg har aldri opplevd at det er usosialt får mere besøk nå en da jeg bodde i leilighet .

Varme og fukt er ikke noe problem du må bare være lit bevist på og ha god ventilasjon og investere i en god luftavfukter.

Uanset hva du velger vil det altid være utfordringer jeg mener at dere må ha virkelig lyst til og bo i en båt. Ikke bare fordi du håper at det er biligere en leilighet

Jeg bo i en 27 år gamel Hr 382 som jeg fikk finansier i SR FINANS er ikke sikker på at SR Bank gir lån til båter over 20 år

Har fått svar på det meste nå, men om dette blir aktuelt er det fordi det er noe vi ønsker å prøve. "Jeg har lyst å prøve å bo i båt". På lik linje med å hoppe i fallskjerm. Det er noe man må innstille seg på å gjennomføre og kan se tilbake på senere i livet. :P Jeg har vokst opp med båt og ser litt på det som å skaffe seg ei flott skute en tidlig fase i livet. Uten å måtte ta stegene oppover som nevnt tidligere, da hadde neste stopp blitt 21-22 fot... hvis det er trefotssyken som gjelder. Har innsett at det ikke er noe særlig billigere, men man betaler ivertfall til seg selv (deler ivertfall, renter går til banken da...).

SR-Bank er tingen, ca 7,5 pst rente.

Beste (eneste) banken som gav meg lån til min båt pga alder, 5,25% rente

Pappagutter har ikke noe på sjøen å gjøre!

Du er en idiot...

Kan man spare renteutgifter så er det supert.

PS:

Jeg fikk ikke slik deal av mine foreldre når jeg spurte, måtte gå fra bank til bank for å finne en som godtar pant i båten for å realisere båt drømmen. De er heldige som får slik deal og jeg støtter dem fult ut.

Jeg bo i en 27 år gamel Hr 382 som jeg fikk finansier i SR FINANS er ikke sikker på at SR Bank gir lån til båter over 20 år

De gir ikke via internett, men møt opp i banken så er det ingen problem.

Mmin er pusset opp og ombygget, men orginaleskroget/skipsregisteret sier 1983 elns:)

Redigert av Tobby (see edit history)

Kanskje ikke riktig å kalle meg båtboer, siden arbeidet gjør at jeg kun bor ombord i totalt 6 måneder i året.

Angrer ikke ett sekund på at jeg valgte dette for snart 4 år siden.

Asosialt? Tull, har mer venne besøk nå enn om jeg hadde bodd i en blokkleilighet.

+ at vi er 7 båtboere i Sandefjord som snakker sammen nesten daglig.

Mitt strøm og dieselforbruk, er selvfølgelig mindre enn for de som bor i båten 365 dager i året.

5000kw og 2-300 ltr diesel er det som er gått med årlig fra Sept til Mai.

Pris pr.kw 0.78 øre inkl. mva.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

..…jeg glemte i forbifarten og nevne den stadige faren for å bli blåst til himmels i en gasseksplosjon, og den alltid skumle CO forgiftningen som stille kan sende deg til himmels mens du sover. For å lette på samvittigheten, og samtidig øke oddsene for at man ikke skal bli ekspedert for tidlig, så installerer båtboere en alarm for alt!!! Alle disse blinkende boksene kan få en hver besøkende til å utvikle epilepsi på et øyeblikk, men dette er enhver båtboers pacemaker. Det eneste han ikke har, er en alarm som varsler om at han synker ;o)

Det må vel være åpenbart at dette er ironiske betraktninger fra en båtboer, hvis ikke man ser dette så er man kanskje ikke en båtboer selv. Som all ironi, så er det spor av sannhet her.

Nytt båtboerord for året er «pumping av korv» = båtboer som har vært skikkelig på do og pumper mannskjiten ut.

Og til dere som omtrent garanterer lån til en gammel båt, ryk og reis :O)

Redigert av Barbaria (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...