Jump to content

Agder 840 Råd for fjerning av bunnstof og primer

Moon72

Recommended Posts

Hei,

Jeg er ny på forumet og som båteier. I sommer kjøpte jeg meg en '99 modell AGDER 840 som jeg så for første gang under vannlinjen da jeg tok den opp i høst. Jeg innser vel at jeg har en jobb å gjøre her.

https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49602/skrog.jpg

Bunnstoffet lar seg skrape vekk forholdsvis enkelt, men det jeg antar er "gammel" primer sitter bedre.

Ved akslingen har alt flasset av helt til gelcoaten.

https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49602/ved_aksling.jpg

Jeg har noen spørmål:

1) Kan noen utifra bildene bekrefte om den grå fargen er primeren?

2) Siden den har begynt å flasse av bakkerst, bør jeg fjerne alt, eller kan jeg flekke primer?

3) Har primeren noen bestemt "levetid"?

4) Har noen praktiske råd om hvordan man jobber der stativet treffer båten? Jeg har en ILAS justerbar stativ. Regner med at det går greit å fjerne sidestøttene en og en med en midlertidig støtte, men under kjølen blir det verre.

Hilsen,

Ramon

Hei, og velkommen på forumet !

Jeg ville nok ha anbefalt deg å skrape ned alt til gelcoaten i ditt tilfelle. Det finnes mange tråder om dette fra før her inne, om du søker i søkefeltet oppe til høyre. Som regel er en god skrape med blad som du runder av hjørnene på (filer ned) det beste. Skikkelig møkkajobb, men veldig godt å få det gjort. Ny 2-komponent legger du på i 2 forskjellige farger, så du ser at det dekker. 4-5 strøk bør nok holde. Holder med 1 strøk bunnstoff etter det.

Lykke til !

Redigert av Worry II (see edit history)

Hei Moon72, og velkommen på forumet.

Gjør som Worry sier, bruk en skrape og skrap av alt gammelt bunnstoff, dersom det er noen kuldegrader i luften går dette veldig greit, da blir bunnstoffet veldig sprøtt.

1) Jeg tror nok at primeren er den grå fargen du ser, denne henger mye bedre, og blir heller ikke sprø i kulden.

Jeg gjorde samme jobb på min båt i fjor, da skrapte jeg av alt bunnstoffet, så brukte jeg en eksentersliper for å fjerne gammel primer.

2) Grunnen til at jeg fjernet primeren var at den ikke hang særlig godt fast flere steder,pga at forrige eier ikke hadde mattet ned gelcoat før påføring. Dersom det samme er tilfelle hos deg vil jeg anbefale deg å slipe ned primer istedenfor å skrape den av, da du uansett må matte gelcoaten for å sikre god heft til primeren.Henger primeren godt derimot så kan det kanskje være nok å flikke, det ser du ganske greit når bunnstoffet er borte... er du i minste tvil, slip det bort så sover du bedre etterpå når du vet at det er blitt gjort ordentlig.

3) Primeren har ikke noen begrenset levetid om den er riktig påført, med tilstrekkelig heft og tykkelse.

4) Flytting av krybbe. Jeg hadde litt glassfiberstøping å utføre under kjølen på min båt. Måten jeg løste dette på var: Brukte en flaskejekk, med en solid trekloss oppå, plasserte denne under kjølen og løftet båten noen cm klar av krybben (jeg har ILAS selvjusterende krybber) dro krybben bakover evt.forover slik at jeg fikk avdekket det aktuelle området.

Det vil ikkje svare seg å flytte på krybben mellom alle lagene med primer (jeg brukte 5 lag med epoksy 2komponent primer på min) prime hele båten under vannlinjen ferdig først.

Så flytter du krybbene slik at du kommer til der det ikke er primet enda, da er det viktig at du rubber primeren et lite stykke 10-15cm på hver side av der krybben har stått. slik at du får heft når du skal male over disse to feltene på kjølen og ellers oppe på skroget der du ikke har kommet til tidligere.

Det er svært viktig å matte oveflaten på den herdete epoksyen, ellers vil ikke den nye sitte fast i den som allerede er herdet.

Håper du fikk noen vettuge svar på det du spurte om... stå på, og send gjerne inn noen bilder underveis, det liker vi alle her inne :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...