svein-h Startet 31.Januar.2013 Del på Facebook Startet 31.Januar.2013 Hei. er det noen som har ett tips om hvordan rengjøre innerdelen av varmeveksleren. Legge i bløt i noen slags veske , eller finns det en tynn børste til å stake opp de tynne rørene ???????? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Demontere og syrevaske er nok det mest effektive. Lurt å trykkteste i samme slengen..? Hvilken maskin er det ? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Syrevask eller "systemrens" er nok godt bløtgjøringsveske over en natt. Det er sikkert ingen egne børster til å pusse inni rørene, men det er vel fortsatt piperensere å få kjøpt. Tvinne sammen et par tre stykker (i lengden) og trekke frem og tilbake, skader sikkert ikke noe som helst. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Worry II Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Usikker på piperenser, RSL.. Disse rørene går jo rundt.. klarer vel ikke svingen men den ? Jeg er er redd man kan tette den mere ? Men syrebad tar jo knekken på alt. Sitér dette innlegget Link to post
svein-h Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Det er til en mercruiser 4,2 d. den er demontert. Hvilken syre ??? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Beklager, i min VP 2003T, er det rette rør i varmeveksleren så jeg kan se rett igjennom når de er rene. Hvordan det er på en Merc aner jeg ikke. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Worry II Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 (redigert) Jeg kjenner ikke trådstarters veksler heller. Mye mulig de er gjennomgående. Søk etter syrebad i søkefeltet opp til høyre så finner du flere svar. Er vel saltsyre, men kjenner ikke prosent i blandingen Redigert 31.Januar.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Til info. Du trenger ikke kjøpe denne syra. Det er mange verksteder, bil og båt, som har syrebad. Det lånes sikker bort for en billig penge, eller gratis om du er der i andre ærend :-) Det blir litt styr å ordne hjemme.. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 (redigert) Syre er ikke noe must. Bløtgjøring i godt vaske/avfettingsmiddel og en omgang med rørbørste løser det meste. Disse får du i alle mulige størrelser og med alt fra plast til rustfri børste http://www.jnf.dk/product/osborn-staalboerster/roerboerste-10-mm-012-traad---w316-gev.aspx Redigert 31.Januar.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Vel, avfettingsmiddel hjelper ikke på kalkavleiringer som det gjerne blir i varmeveksleren. Prøv saltsyre i 10% oppløsning. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Teerex Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 den ser vel slik ut Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Folk I Båt Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 (redigert) Vel, jeg skrev vaske/avfettingsmiddel. Og du får vaskemidler med utmerkede kalkløsende egenskaper. Syring er noe man drev med for 25 år siden. I dag brukes det minimalt blant "profesjonelle" både i motorservicebransjen, på skip og offshore. Delvis på grunn av et stadig strengere regelverk, men også for at alternativene stadig blir flere og bedre. Redigert 1.Februar.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 6.Mars.2013 Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 Noen tips til leverandører av systemrens på søre sunnmøre? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 6.Mars.2013 Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 De fleste marinebutikker og bensinstasjoner har vel dette i sortimentet vil jeg tro. Nå vet jeg lite om hvor mange slike bedrifter det er på søre sunnmøre all den tid jeg aldri har vært i nærheten. Maritim har og de har nettbutikk. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
jensemann2 Svart 6.Mars.2013 Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 Hvorfor tar du ikke bare av begge endelokkene og spyler/staker rent? Eller går det ikke å demontere i begge ender på den? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 6.Mars.2013 Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 Ikke så dumt å få renset hele ferskvannsdelen mens man først er i gang da. Med systemrens - som inneholder b.l.a. syre - vil han fjerne kalkannsamling og andre legeringer i systemet som isolerer mellom kjøleveske og det som skal kjøles. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Hulda Svart 6.Mars.2013 Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 (redigert) Jeg har en kjøler som ligner den på bildet. Mener at de lages/forhandles av OSCO i USA. Man kan i såfall ikke plukke ut rørpakken, men endelokkene kan plukkes av slik at man kan rense sjøvannssiden. http://www.oscomotors.com/catalog/catalog43.asp Redigert 6.Mars.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 6.Mars.2013 Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 (redigert) Har vært så mye jobb i det siste at selv bensinstasjonene er stengt når man er ferdig om kvelden. Men de har bare pølse og brød som regel:-) Kjølevæsken (rød) er nå vel 4 år gammel så det passer bra med en rens på ferskvannsiden før eg gjør noe mer. Temp alarmen går når eg kjører over 2900rpm. , vannet ut exos bend er kaldt og bendet var nytt i fjor. Regner jo med at westplast har, får ta en tlf. Redigert 6.Mars.2013 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Mars.2013 Del på Facebook Svart 7.Mars.2013 Saltsyre fjerner kalk og oksyd (rust), men det er svært aggressivt og tærer også på det gjenværende metallet. Eneste jeg ville brukt saltsyre til i båtsammenheng er å fjerne rustflekker fra glassfiber. Rustfjerningsmidler som Systemrens, Ferro-bet etc. er basert på fosforsyre. Denne tar bare kalk/rust, ikke metall. Man kan derfor la det ligge i lang tid, gjerne en uke eller mer. (i romtemperatur) Obs: Gjelder stål og kobberrlegeringer, ikke lettmetall (aluminium), her vil også selve metallet tæres. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 7.Mars.2013 Del på Facebook Svart 7.Mars.2013 Du trenger ikke demontere noen verdens ting for å rense varmevekslerne på denne motoren. Når jeg gjør det på min Merc 4,2 bruker jeg 2 flasker med systemrens blandet med så mye vann som går i ferskvannsdelen og lar det stå i 2-3 dager. Når dette tappes av motor fyller jeg det i saltvannsdelen ved å demontere slangen fra sjøvannspumpe til varmeveksler, snur den så enden på slangen peker rett opp om tømmer blandingen i og lar det stå en ukes tid eller så. Neste gang motor startes spyles alt løst ut med kjølevannet . Hvis du har kjølevanninntak via drev i båten din så vær oppmerksom på at dette er så snevert dimensjonert at det skal lite til før motoren får for lite kjølevann. Jeg har laget nytt 1,1/2" kjølevannsinntak i min båt og blendet det opprinnelige via drev, tok ikke risken på å kjøle den store motoren via et sugerør. Husk at motoren har alutopper, så varmgang er best å unngå her. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 7.Mars.2013 Del på Facebook Svart 7.Mars.2013 Visst det er meg du tenker på så har eg en yanmar 4jh3. Og eg tenker som Ingar at eg helst ikke vil bruke saltsyre visst eg ikke må, det står 5-6000 liter saltsyre i overrislingsrommet på jobb så det er ikke tillgang på saltsyre som stopper meg. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Mars.2013 Del på Facebook Svart 7.Mars.2013 du får vaskemidler med utmerkede kalkløsende egenskaper. Syring er noe man drev med for 25 år siden. I dag brukes det minimalt blant "profesjonelle" både i motorservicebransjen, på skip og offshore. Delvis på grunn av et stadig strengere regelverk, men også for at alternativene stadig blir flere og bedre. Skal man fjerne kalk og oksyder må man vel bruke noe surt..altså syre. Vaskemidler er vel basiske? Har du noen linker til slike produkter? En, hva jeg vil kalle, 'urban legend' er at oppvaskmaskinmiddel skal være effektivt. Jeg kjørte minst 10 timer med 2 kapsler. Når man ser effekten ved 50-60 grader i en oppvaskmaskin høres det jo ikke urimelig ut at litt av hvert vil fjernes ved 80-90 grader og skikkelig omløp av væsken. Men det var bortkastet tid, fikk nok renset ut evnt. olje avsetninger, men det hadde abs. ingen effekt på rust. En kopp Ferro-bet derimot gjorde vei i vellinga Sitér dette innlegget Link to post
jjcchh Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Holder det å helle i system rens hvis veksleren er tett? Eller må det sirkulere? Min virker tett da det ikke suges saltvann via pumpen, men du verden for ett trykk ut etter at jeg hadde koblet vekk slangen til varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Saltsyre skal ikke reagere med kobber. Jeg har gjort ren varmevekslere med saltsyre og det går helt fint. Ta av endelokk og sett den på høykant mot noe som tetter i bunn (kan fint lekke litt) - oppe i en balje. Ta på noen klær du ikke er glad i, gjerne en "trønderbunad", for å dekke hud. Hansker og briller hører også med. Ta en dunk (jeg kjøpte en 3 liter på fargehandel) med 30 % saltsyre og helle sakte ned i rørene. Det vil boble og koke - la det stå et par minutter og etterfyll sakte etterhvert. Ta veksleren ut av balja og spyl rent med vann. Hvis du ikke kan speile deg i røra resirkulerer du det som ligger i balja og gjentar prosessen. Dette går ganske fort og såfremt man skyller nøye med vann etterpå er dette gode greier. Ikke søl på andre metaller. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Sunde Svart 20.Januar.2014 Del på Facebook Svart 20.Januar.2014 Noen som har tips for rensing av vartmevekslere på KAMD43? Kan jeg bruke din oppskrift Marius? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.