Jump to content

Rengjøring av varmeveksler


svein-h

Recommended Posts

  • 9 måneder senere...

Har nylig tatt en rensejobb på 2 stk Volvo D6 370 sjøvannssystem. Skrudd av begge ladeluftkjølerne (intercooler). Dette er en slags varmeveksler som kjøler ladeluften til turboen med sjøvann. På grunn av konstruksjonen blir disse stående halvfulle av vann når båten ligger stille. Det danner seg derfor raskt saltavleiringer som hindrer sirkulasjon av vann når turtallet går opp. Når dette er blitt tilstrekkelig tett så kan vannet presses ut igjennom endelokkene på kjøleren og sjøvann drypper da blant annet ned på starteren og rele.

 

For å fjerne saltet (som minnet om avleiringer i en dryppsteingruve) så brukte jeg varmt vann tilsatt litt salpetersyre. Saltet løste seg opp på få minutter. NB. NB: Dette må kun gjøres på komponenter som er skrudd av motoren og hvor man har full kontroll på prosessen. Ved for lang tid i syre så kan metallet (messing/kobbrelegering) tæres. Kjøleribbene for ladeluften ser ut til å være i aluminium og de må også håndteres varsom ift salpetersyre.

 

Likevel: Svært effektivt middel for å få av saltbelegg som ellers måtte fjernes mde hoggjern!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Bruk QMI Kjølesystemrens, (koster kr. 85,00 for literen eks mva. Blandes 3-5 % med godt varmt vann og fyll opp varmevekselen. La det stå over natten, skyld deretter med vann til alt er rent.

 

Se hva en annen bruker skrev:

Først deling av plastkanne
For å få sirkulasjon på systemet brukte jeg en vanlig sirkulasjonspumpe og koblet slanger opp slik tegningen viser , bruksanvisningen ble fulgt og etter 2 døgn skiftet væsken farge og ble mørk og grumsaktig . Systemet ble grundig rengjordt med ferskvann , både med varm og kald motor, filteret hadde masse avleiringer fra systemet og jeg fikk en følelse av rensen trengtes.... :smiley:
Så tilbake til QMIèn...tenkte eg skulle prøve det ut og fylte på en motor og fulgte forklaringen på baksiden , dette skulle ikke stå i 2 døgn , men skulle kjøres varmt og avtappes først når motor ble kald , siden jeg gjorde dette om kvelden , ble det ikke tappet av før morgen etter , og overraskelsen var stor når jeg så hva som kom ut en en allerede ferdig systemrensbehandlet motor , vannet som var klart som drikkevann var nå brunsvart og drittent ...for å få ut QMI blandingen satte jeg på trykkvann og tappet i 20 liters dunker , og jeg målte 240 liter før vannet var klart igjen .
Link to post
Share on other sites

Hei,

Her er det frea noen større motorer:

Her er en fax fra chiefen ombord i den gamle ferjen Peter Wessel.

Vi forlenget brukstiden på kamakselsystemet med 5 år:

TELEFAX

TIL: QMI-Skandinavia
ATT: Thor Johansen
Kopi:FAX: 32 87 76 44

FRA: COLOR LINE ASA.
MS"PETER WESSEL"
V/MASKINSJEFEN
Tlf: +47 33 12 29 92 1+47 94 30 37 88
FAX: +47 33 12 29 70

Dato.5.7.97

Antall sider, inkl, denne :9

Hei Thor

Oversender deg resultatene av de siste smøreoljeprøver som er gjort på kamsystemene våre. Som du ser så er det her en prøve gjort av systemene den 23.01.96, altså før vi doserte QMI. Her ligger Fe og Cu over 20 ppm på alle motorene, i prøver pr. 29.06 er disse redusert til en 4.del av tidl, så at QMI har stoppet den stygge utviklingen vi hadde på kammene, det er sikkert, det forteller tydelig dette.

Vi skal følge opp med litt hyppigere prøver, det er interessante tall for oss alle.

Med hilsen
Helge

 

 

Her er fra en motor på 15.000 Hk:

Fra: Sea Pride
Til: V. Ships Norway AS
Subjekt: QMI Metallbehandling
Dato: 23.12.2000
Jeg husker at QMI metall behandling og QMI luftkjøler behandling ble gjort på dette skipet i løpet av siste tørrdokking i april 1999, i China. Jeg hadde nettopp mønstret på denne båten.
Først så sprøytet vi QMI luftkjøler behandling på alle kjølefinnene og rør på luftsiden av begge luftkjølerne for hovedmotoren. Dette ble gjort før de ble satt på plass etter å ha blitt fullstendig rengjort av tørrdokk- personalet.
Deretter ble hovedmotordeler som stempler, sylinderforinger, drivstoffpumpestempler og sylindrer smurt inn med QMI metallbehandling før de ble montert sammen.
Det ble dosert anbefalt mengde av QMI metallbehandling inn i hovedmotorens oljesump.
Resultatet overgikk alle forventninger. Deltatrykket på begge turboladerene gikk ned og kunne nå holdes ved alle belastninger. Det var ikke lengre noen ujevne stigninger i trykket som tidligere. Det har holdt seg jevnt hele tiden fram til nå , og fortsetter å være bra på alle turtall helt til toppfart på 137,7
Smøreoljeforbruket har godt betydelig ned på grunn av QMI metallbehandlingens egenskaper. Den reduserer friksjon, lager bedre tetning mellom stempelring og stempel, og stempelring og sylinderforing. Det samme skjer mellom drivstoffpumpen og sylindervegger på grunn av QMI metallbehandlingens belegg.
Da vi tok ut stemplene fra hovedmotoren under overhalingen i oktober 2000, etter at de hadde gått i 10.657 timer med QMI metallbehandling, fant vi at alle stemplene, stempelringene, sylinderforingen, sylindertoppdekselet etc. var usedvanlig rene og skinnende blanke. Det var bare noe ubetydelig belegg av karbon noen få steder og slitasjen var minimal. Jeg er overbevist om at vi kunne ha kjørt denne motoren i flere tusen timer til, uten overhaling.
For din informasjon, ifølge skipets opptegnelser og muntlige rapporter, før siste dokking i China måtte hovedmotoren kjøres på lavere turtall enn ønskelig på grunn av turboladerens høye trykksvingninger. Dette problemet oppsto tidligere ganske raskt etter rengjøring og overhaling av turboladerens kjølesystem. Vi kjører nå med 128-134 omdreininger helt uten noen som helst problemer!
Vi fylte også QMI metallbehandling inn i oljesystemet på alle hjelpemotorene etter dokkingen i China. Etter QMI metallbehandling merket vi at drivstofforbruket og smøreoljeforbruket sank med gjennomsnittlig 22% ifølge opptegnelser. Nylige overhalinger av hjelpemotorer No.2 og No.3 (No. 2 etter 13,192 timer og No.3 etter 8,627 timers gange etter siste hovedoverhaling.) viste at alle stempler, stempelringer og sylinderforinger var meget rene og hadde minimal slitasje.
På henvisning til de ovennevnte klare fordeler, vil jeg anbefale at QMI luftkjølerbehandling blir gjort på alle våre skips turboladeres luftkjøler, etter rengjøring og overhaling. QMI metallbehandling bør også bli smurt på alle friksjonsflater før sammenmontering samt påfylles oljesystemet i henhold til leverandørens anbefalte blandingsforhold.
En slik behandling vil øke motorytelsen, forlenge overhalingsintervalene og redusere smøreolje og drivstofforbruk.
Med vennlig hilsen
Maskinsjef/Kaptein
Notat: Hovedmotoren er en 12.000 Hk Kawasaki/MAN
Link to post
Share on other sites

Så lenge det er rette rør kan en 5mm gjengestang brukes som børste.

 

Lars O

Hei

 

Om dere skal bruke børste til varmevekslerene deres så kan ett pussesett til feks salongrifle brukes, her kan en få børster i ymse materialer som passer godt i de fleste kjølere.

 

Kan jo være en ide å bruke ( som mange andre her har nevnt) syre for å ta kalk/groe og pusse innvendig med børste for den siste finish..

 

larss

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Da nærmer mitt system for rengjøring av varmevekslerne for Volvo D6 seg klart. Bare noen småting igjen så kan dette koples opp på motorene og renseprosessen startes.

 

Her er komponentene med tank, sirkulasjonspumpe og tilkoplingsenheter. Trenger også en kokeplate med termostat for å få opp temperaturen til 45-50 grader.

 

bilde

 

Og her skal de tilkoples:

 

bilde

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Temperaturen på kjølevannet steg noen få grader i forhold til det som var normalt, så da bestemte jeg meg på å plukke ut veksleren, og samtidig gå igjennom resten av sjøvannsystemet.

Når jeg åpnet veksleren så kunne jeg se at flere av rørene var grodd, noen var så og si helt tette.

Jeg brukte systemrens, blandet den ut meg varmt vann og lot det stå i to døgn. Jeg var svært overrasket over resultatet, positivt.

Det fungerte veldig bra. Blåste til slutt alle rørene med trykkluft for å være sikker. Gullende rent  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

I USA har de et flott rensemiddel som heter Barnacle Buster, som visstnok er ganske ufarlig men vannvittig effektivt.

 

Brukes både for flushing og nedsenking. Noen som har vært borti maken?

 

 

 

 

 

 

barnaclebuster.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Du har ikke bilde av baksiden av flasken, med innholdsfortegnelsen? For å løse opp kalkavleiringer trenges det syre, så da er det vel bare spørsmål om hovedingrediensen er fosforsyre, saltsyre, oxalsyre eller hva?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Eddik er et undervurdert middel! Og som LarsH sier er det jo selvsagt en effekt av at eddik er en syre. Eddik løser effektivt opp kalk, men også rust og irr. Litt mekanisk vasking (stålbørste el. i tillegg gjør prosessen enda mer effektiv.

Link to post
Share on other sites

Ja kan se ut som Barnacle Buster bare er noe fosforsyregreier, så kanskje ingen stor forskjell fra Systemrens som er sitronsyre og fosforsyre.

At det er etsende men samtidig ikke giftig bør iallefall bety at man ikke bør drikke det.

 

https://www.thehulltruth.com/boating-forum/640527-barnacle-buster-just-phosphoric-acid.html

 

Safety Data Sheet: https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwit4pP9odrYAhXjIJoKHcucDM0QFggwMAE&url=https%3A%2F%2Ftrac-online.com%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Fhelpfiles%2FTRAC-SDS-Barnacle%20Buster%20Concentrate%201206.pdf&usg=AOvVaw0f3iD2HJJUppj1_2Ibt6aj

 

En gammel tråd om emnet 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Vedlikehold av tette kjølere koster både penger og bekymringer for mange av oss. Og fiksen er alt fra sitronsyre til de tøffeste syrene. Noen har laget seg ordninger med sirkulasjon og rens som kobles opp mens mange demonterer. Ofte dyrt på verksted eller mye arbeid for hobbymekanikeren. 

For noen år siden da vi var på båtjakt var det en som nevnte at det fantes et stoff som både var frostsikrende og konserverende samtidig som det i løpet av vinteren løste opp eventuelle saltavleiringer uten å skade noe innvendig i motoren. Fant aldri ut hva dette var eller om det bare var ønsketenking. Men for alle oss som tar båten opp på vinteren kjøres den jo igjennom med frostvæske i saltvannskretsen. 

Kunne det gått an å tilsatt noe i frostvæsken som gjorde jobben over vinteren? 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...