moorten Startet 1.Februar.2013 Del på Facebook Startet 1.Februar.2013 (redigert) Som i emnetittel sier så har jeg problem med min Johnson. Etter 10-15 min med kjøring begynner den plutelig å fjuske. Da høres det ut som den går på 4-5 sylindre. Hiver jeg gassen av går den fint på tomgang, men med pådrag fjusker den. Ved kald motor går den 100%. Når motoren får kvilt seg i 15 min går den fint igjen men samme problem oppstår etter 10-15 min ved kjøring. oljetanken er tatt bort og olje blir blandet rett i bensin. Dette ser ut til at ikke er blitt gjort skikkelig da jeg får opp feilmelding om no oil. Noen som vet rett fremgangmåte for å koble bort oljepumpe? Har skiftet plugger, alt av bensinslanger og filtre. Noen som har ideer om feil? Takker for svar Redigert 1.Februar.2013 av moorten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 (redigert) Hvis jeg forstår deg rett kommer feilen når motoren blir varm, og når den samtidig går med belastning og/eller høyt turtall. Siden du har byttet pluggene, kanskje du bør få sjekket pluggledninger og tenning/coiler. Er det en forgasser pr sylinder? Kanskje du har litt tett hoveddyse på en av dem. Hjelper det om du gir motoren litt choke? Da har du noen forslag... Vet at Yamaha har en sikkerhetsfunksjon hvor motoren ved tom oljetank ikke går rent (limphome-modus). Kanskje oljeføleren din gir signal til motoren om å dra ned tenning etc. Her bør du nok snakke med fagfolk som kan hjelpe deg å få den koblet bort korrekt eller gjøre slik at den oppfatter tanken som full. Redigert 1.Februar.2013 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
moorten Svart 1.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 (redigert) Det er når motoren blir varm problemet oppstår. Har pumpet på blæra når den begynner å fjuske uten noe endring. Det er en forgasser pr sylinder ja. De ble rengjort før sjøsetting. Og siden den går fint til den blir varm så tviler jeg på at det er noe feil med bensin Jeg får prøve å kjøre den varm igjen å se hvilke sylindre den fjusker på. Heller vel mer og mer mot tenning/coilene ja. Noen som vet hvordan den vil oppføre seg med ødelagt powerpack? Den ville vel ikke gått så fint når den er kald da? Trodde den gikk i protect først jeg og, så da koblet jeg opp igjen oljetanken og fylte den med bensin/olje. Samme problem da. Eneste var at det ikke kom feilmelding om no oil Redigert 1.Februar.2013 av moorten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
moorten Svart 1.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Skal jeg ha ny motor så kjøper jeg nok yamaha Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Jeg hadde en lignende feil på en motor, artet seg som elektrisk/tenning, men viste seg å være en bensinslange på motoren som ble sugd flat. Normalt skal det da hjelpe å pumpe på blæra, men det hjalp ikke her. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Honduras Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Å skvise blæra hjelper deg hvis membran i bensinpumpa har sviktet, men hvis du har ei tett dyse hjelper det ofte mer å gi litt choke et øyeblikk som en test. Dersom motoren begynner å gå bedre med litt choke kan det tyde på at den går litt magert. Da gjerne pga tette dyser. Hvis det er feil på kondensatorer eller coil blir det noen ganger verre når motoren blir varm. Har selv en Mercury stående som går fint helt til ca 3/4 gass, da kutter den på ene sylinderen. Der er det høytenningsdelen av coilen som er defekt på den ene sylinderen. En slik feil i en 4-6 sylindret motor vil nok høres ut som fusk, på min 2-sylindrede legger man godt merke til at den ene sylinderen kutter helt. Bare å slakke av på gassen, så går den fint igjen. Kan jo være noe av det samme. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Skrotnisse Svart 2.Februar.2013 Del på Facebook Svart 2.Februar.2013 Skulle du finne ut at det er CDI du må skifte, har jeg en liggende..... Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Er mange videoer på YouTube som viser hvordan man kobler fra oljen riktig (?) ... søk på disconnecting vro. Det er ikke at motoren går varm da? Mener de der har rpm sperre (S.L.O.W) som får alarmen til å lyde og sperrer turtallet på 2000-2500 rpm ved overoppheting. Evt noe feil som får powerpacken til å tro den er for varm Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
moorten Svart 3.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Takk for svar folkens. Har snakket med båtmekaniker som har veiledet meg med å koble bort vropumpen.Var bare en kontakt som skulle nappes ut skal hive båten på sjøen å teste om dette hjelper ,så fort jeg får sjangs. Viss ikke så kunne det vere det optiske øyet(var viss en svakhet på desse motorene),stator eller powerpack... Selvfølgelig vanskelig å si men.... Gir update når dette er sjekket opp Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Kan bekrefte at det optiske øyet ofte fusker på disse. Og jeg har som sagt en powerpack liggende... Sitér dette innlegget Link to post
moorten Svart 3.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Ja, det samme sa han. Powerpack ble skiftet for 2-3 år siden av forrige eier, men kan jo være gåen for det om.. Skal ha i tankene at du har en, skrotnisse Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.