Jump to content

Volvo TD70F - koker, turbo?


janlon

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har kokt termostaten (virker), tatt systemrens (flere ganger), vasket eksp.tank, rengjort varmeveksler, skitet temp.giver inkl. instrument, og sjøvannet fosser ut av eksosrøret. Motoren koker. Dvs. ved 750-1200 rpm ligger nåla på mellom 80-88 grader. 1200-1700 rpm stiger den til mellom 88-95 grader. 1800-2000 rpm bikker nåla 100 grader.

 

Jeg er rådløs... Eller dvs. så mistenker jeg turbo. Den har kommet til siste vers av "Ja, vi elsker". Kan turbo ha innvirkning på kjølinga? Blir det tyngre for motoren om turboen er heeeelt på siste vers?

 

Varmeveksler er forøvrig en "Serck". Det står bl.a "MERMAID" på toppen.

Redigert av janlon (see edit history)
Link to post

Merkelig. Et eller annet må det jo være når motoren går varm mens den har plenty av kjølevann ut av eksosen.

 

Et tips er og kjenne på eksosvannet. Det kan du gjøre der slangen går inn på eksosbendet mens motor holder på å gå varm.

Er tempen på eksosvannet forholdsvis kald, vil det si at motorvarmen ikke opptas i varmeveksler.

Er eksosvannet varmt, indikerer det for lite gjennomstrømning av sjøvann.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Har denne temperaturfeilen kommet gradvis, eller var det slik plutselig ein dag uten at du har gjort noko eller merka noko i forkant ?

Du har byttet både føler og instrument. Men det kan jo være kontaktfeil på ledningsnettet mellom motor og styreposisjon. Har du sjekket motor- overflate temperetur med ir-måler opp mot temperaturer som feks verksted eller andre med samme motor kjenner til ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Jeg kan ikke kjøre uten termostaten på denne. Da går all kjølevannet i "bypass".

Jeg har kablet direkte fra giver til instrument for å være 100% sikker på kabelnettet. Det ble ingen forskjell.

 

Har veien man setter inn rørkjøleren noe å si for flowen? Jeg tenker da på de blå strekene på bildet under:
heat_exchanger_animation2.gif

Link to post

Jeg finner ikke volvo TD 70 F i vp database. Er det en marinesert lastebilmotor? Hvilket årstall er det snakk om?

De fleste marinemotorene har alarm og varsellampe i tillegg til tempmåler. Alarmen og lampen har egen sensor. Da er spørsmålet om du har dette, og om lampen/alarmen varsler for høy tempratur.

 

Jeg ville heller ikke droppet teorien til Sæbø for raskt. Du skriver du har kablet direkte til tempmåler, men gjelder det alle kabler? Tempmåleren har + og - samt en kabel til giveren. Hvis minus er dårlig til instrumentpanelet er tempmåleren ofte den første som indikerer det ved å vise for høy temp. Da nytter det ikke å koble en ekstra - kabel et annet sted på panelet. Man må aller helst helt til batteriets - pol for å utelukke dårlig kontakt.

Du får ha meg unnskylt hvis jeg maser for mye om dette, men det er uhyre irreterende å oppdage en slik feil etter at man har demontert omtrent alt i kjølesystemet.

 

Hvilken vei vannet går i varmeveksler tror jeg ikke betyr noe, men jeg ser ikke noen grunn til at du skal kjøre det motsatt enn det som er vist. På slike skisser er det ikke alltid alle detaljer innvendig er tatt med.

Er veksleren gammel? Hvis du ser den gule pila ,sjøvann inn, møter sjøvannet en liggende skillevegg. Hvis denne veggen er tæret hull i vil mye av sjøvannet gå rett ut igjen i røret på toppen, uten å først gå gjennom veksler. Det kan være en årsak til dårlig kjøling.

 

Ellers har jo disse store volvomotorene ofte to termostater. Hva som er tilfelle her vet jeg ikke.

Link to post

En kompis av meg hadde samme problemet med samme motor(mulig det var en TD 60). Han også prøvde stort sett alt, også systemrens. Det ble aldrig bedre. Siste året før han kjøpte ny motor ga han faen i problemet og gikk med motoren som den var. Tempen viste ca 110 grader når han gikk på marsjturtall. Den holdt resten av sesongen og var ikke blitt verken verre eller bedre :nonod:

Link to post

Du skriver at du har "kokt termostaten", men skriver ingen ting om hva den åpna på.

Har du fysisk sjekket av kjølevannet faktisk koker? Det kan høres.

Få deg et par klamretermometer eller en sånn IR temperaturmåler og mål tempraturstigninga på sjøkjølevannet (evt fallet på motorkjølevannet) over kjøleren før du gjør mer.

 

Selv om det ikke er noen trøst i denne saken er ikke en kjølevannstemp. på 105-110 grader det samme som koking på et lukka system.

Mange biler og motorsykler har viftetermostat som ikke slår inn før godt over 100 grader.

 

Link to post

Olje er OK. Det verken synker eller øker.

Det er en marinisert lastebilmotor.

Er det vanlig med ferskvannskjølt eksosmanifold? Jeg forstår ikke helt opplegget. Termostaten står på "retur" fra eksosmanifold.

Skal man kunne kjenne varme fra røret som går fra veksler til eksos? I mitt tilfelle er det iskaldt (like kald som før veksler).

Link to post

Dersom vannet er like kaldt etter at det skal ha tatt opp varme fra motoren, er det sef noe galt med varmeveksler. Det kan være at kjølevannet tar en "snarvei" på en eller annen måte, feks ved en deffekt eller feilmontert pakning. Som Hegra skriver ang skillevegg som skal lede vannet gjennom veksler. De blå strekene er halve skillevegger som leder ferskv. kretsen sik-sak forbi rørsløyfen. Enda viktigere er skilleveggen som er inne i "kammeret" over den gule pilen. Dersom den lekker, vil saltvennet gå by-pass istedet for å bli gjennom kjølerørene. ( Inn nede og gjennom rørene og ut oppe)

Link to post

Ja, det er vel vanlig med ferskvannkjølt eksosmanifoil, men sjøvannskjølt også. Du må nesten bare huske hvordan dette var skrudd sammen før du demonterte og gå ut fra at det var riktig. Det med termostaten høres rart ut. Ikke ta det ille opp, men kan du ha satt inn termostaten på hodet hvis det er mulig da.

Ellers må det nok bilder til, for det er neppe noen her som bestemt vet hvordan dette ser ut så lenge det ikke er orginal vp motor.

Link to post
  • 1 måned senere...

Okej, innlegget begynner vel å bli noe gammelt men slenger likevel inn en oppdatering:

 

Har satt inn splitter ny termostat, rett og slett fordi jeg ikke kom noe videre i problematikken og fordi jeg hadde 500,- til overs.

Resultat: Jeg var idiot, og stolte blindt på denne kokingen av termostaten. Likevel; en smule bedring, men fortsatt ikke godt nok. Jeg er iallefall under 100 grader.

 

Neste ble å skifte impelleren. Den så overraskende bra ut, men skiftet den likevel.

Resultat: Enda en smule bedring. Maks belastning gir 95 grader. Overkommelig, men jeg vil helst ned 5 grader til :)

 

Ny observasjon: Sjøvannet fra veksler til eksos blir varmt. For liten veksler?

Siden veksleren til kjølevannet på motoren er "siste instans" etter både giroljekjøler og intercooler, burde den kanskje hatt eget system?

Link to post

Delvis enig. Når termostaten åpner på 77 grader, og optimal driftstemperatur er rundt 80 grader så mener jeg at 95 grader er absolutt maks! Nå "flyter" nåla mellom 80 og 95 grader avhengig av belastning. Jeg er redd for hva som evt. kan skje når sjøvannet stiger med 10 grader.

Varmere på Skøye veitdu ;)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...