janlon Startet 2.Februar.2013 Del på Facebook Startet 2.Februar.2013 (redigert) Hei, Jeg har kokt termostaten (virker), tatt systemrens (flere ganger), vasket eksp.tank, rengjort varmeveksler, skitet temp.giver inkl. instrument, og sjøvannet fosser ut av eksosrøret. Motoren koker. Dvs. ved 750-1200 rpm ligger nåla på mellom 80-88 grader. 1200-1700 rpm stiger den til mellom 88-95 grader. 1800-2000 rpm bikker nåla 100 grader. Jeg er rådløs... Eller dvs. så mistenker jeg turbo. Den har kommet til siste vers av "Ja, vi elsker". Kan turbo ha innvirkning på kjølinga? Blir det tyngre for motoren om turboen er heeeelt på siste vers? Varmeveksler er forøvrig en "Serck". Det står bl.a "MERMAID" på toppen. Redigert 2.Februar.2013 av janlon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.Februar.2013 Del på Facebook Svart 2.Februar.2013 Om sjøvannet fosser ut av eksosen, termostat sjekket og varmeveksler rengjort, ville jeg begynt og se på ferskvannskretsen. Ikke nok sirkulasjon? Vannpumpe ok? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
janlon Svart 2.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2013 I forbindelse med utlufting av varmesløyfe til v.v.bereder spruter det vann ut av slangen som går inn igjen på blokka. I og med at vannet spruter vil jeg tro at vannpumpen er OK. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.Februar.2013 Del på Facebook Svart 2.Februar.2013 (redigert) Merkelig. Et eller annet må det jo være når motoren går varm mens den har plenty av kjølevann ut av eksosen. Et tips er og kjenne på eksosvannet. Det kan du gjøre der slangen går inn på eksosbendet mens motor holder på å gå varm. Er tempen på eksosvannet forholdsvis kald, vil det si at motorvarmen ikke opptas i varmeveksler. Er eksosvannet varmt, indikerer det for lite gjennomstrømning av sjøvann. Redigert 2.Februar.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
beauty of aqua Svart 2.Februar.2013 Del på Facebook Svart 2.Februar.2013 (redigert) med andre ord;det blir helt feil uansett Redigert 2.Februar.2013 av beauty of aqua (see edit history) Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
janlon Svart 2.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2013 (redigert) Det skal jeg jaggu få sjekket opp så fort jeg har anledning . Men om vannet skulle være kaldt, hva kan det da være? Tempen har vært OK før, så jeg veksleren skal ikke være for liten. Redigert 2.Februar.2013 av janlon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.Februar.2013 Del på Facebook Svart 2.Februar.2013 Da må du se på ferskvannskretsen og varmeveksler. Enten blokkering ett eller annet sted, eller vannpumpe. Har du prøvd og kjøre uten termostat montert? Bare for og utelukke den 100%. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Februar.2013 Del på Facebook Svart 2.Februar.2013 Har denne temperaturfeilen kommet gradvis, eller var det slik plutselig ein dag uten at du har gjort noko eller merka noko i forkant ? Du har byttet både føler og instrument. Men det kan jo være kontaktfeil på ledningsnettet mellom motor og styreposisjon. Har du sjekket motor- overflate temperetur med ir-måler opp mot temperaturer som feks verksted eller andre med samme motor kjenner til ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
janlon Svart 2.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2013 Jeg kan ikke kjøre uten termostaten på denne. Da går all kjølevannet i "bypass". Jeg har kablet direkte fra giver til instrument for å være 100% sikker på kabelnettet. Det ble ingen forskjell. Har veien man setter inn rørkjøleren noe å si for flowen? Jeg tenker da på de blå strekene på bildet under: Sitér dette innlegget Link to post
Guest Tobby Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 kan noen har glemt å fylle olje? Overoppheting kan skylles friksjon i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Jeg finner ikke volvo TD 70 F i vp database. Er det en marinesert lastebilmotor? Hvilket årstall er det snakk om? De fleste marinemotorene har alarm og varsellampe i tillegg til tempmåler. Alarmen og lampen har egen sensor. Da er spørsmålet om du har dette, og om lampen/alarmen varsler for høy tempratur. Jeg ville heller ikke droppet teorien til Sæbø for raskt. Du skriver du har kablet direkte til tempmåler, men gjelder det alle kabler? Tempmåleren har + og - samt en kabel til giveren. Hvis minus er dårlig til instrumentpanelet er tempmåleren ofte den første som indikerer det ved å vise for høy temp. Da nytter det ikke å koble en ekstra - kabel et annet sted på panelet. Man må aller helst helt til batteriets - pol for å utelukke dårlig kontakt. Du får ha meg unnskylt hvis jeg maser for mye om dette, men det er uhyre irreterende å oppdage en slik feil etter at man har demontert omtrent alt i kjølesystemet. Hvilken vei vannet går i varmeveksler tror jeg ikke betyr noe, men jeg ser ikke noen grunn til at du skal kjøre det motsatt enn det som er vist. På slike skisser er det ikke alltid alle detaljer innvendig er tatt med. Er veksleren gammel? Hvis du ser den gule pila ,sjøvann inn, møter sjøvannet en liggende skillevegg. Hvis denne veggen er tæret hull i vil mye av sjøvannet gå rett ut igjen i røret på toppen, uten å først gå gjennom veksler. Det kan være en årsak til dårlig kjøling. Ellers har jo disse store volvomotorene ofte to termostater. Hva som er tilfelle her vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 En kompis av meg hadde samme problemet med samme motor(mulig det var en TD 60). Han også prøvde stort sett alt, også systemrens. Det ble aldrig bedre. Siste året før han kjøpte ny motor ga han faen i problemet og gikk med motoren som den var. Tempen viste ca 110 grader når han gikk på marsjturtall. Den holdt resten av sesongen og var ikke blitt verken verre eller bedre Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Er det trykkventil i lokket til ekspansjonstanken? Om den ikke lufter skikkelig koker motoren. VW motorer har det syndromet. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Du skriver at du har "kokt termostaten", men skriver ingen ting om hva den åpna på. Har du fysisk sjekket av kjølevannet faktisk koker? Det kan høres. Få deg et par klamretermometer eller en sånn IR temperaturmåler og mål tempraturstigninga på sjøkjølevannet (evt fallet på motorkjølevannet) over kjøleren før du gjør mer. Selv om det ikke er noen trøst i denne saken er ikke en kjølevannstemp. på 105-110 grader det samme som koking på et lukka system. Mange biler og motorsykler har viftetermostat som ikke slår inn før godt over 100 grader. Sitér dette innlegget Link to post
janlon Svart 3.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Olje er OK. Det verken synker eller øker. Det er en marinisert lastebilmotor. Er det vanlig med ferskvannskjølt eksosmanifold? Jeg forstår ikke helt opplegget. Termostaten står på "retur" fra eksosmanifold. Skal man kunne kjenne varme fra røret som går fra veksler til eksos? I mitt tilfelle er det iskaldt (like kald som før veksler). Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Dersom vannet er like kaldt etter at det skal ha tatt opp varme fra motoren, er det sef noe galt med varmeveksler. Det kan være at kjølevannet tar en "snarvei" på en eller annen måte, feks ved en deffekt eller feilmontert pakning. Som Hegra skriver ang skillevegg som skal lede vannet gjennom veksler. De blå strekene er halve skillevegger som leder ferskv. kretsen sik-sak forbi rørsløyfen. Enda viktigere er skilleveggen som er inne i "kammeret" over den gule pilen. Dersom den lekker, vil saltvennet gå by-pass istedet for å bli gjennom kjølerørene. ( Inn nede og gjennom rørene og ut oppe) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Ja, det er vel vanlig med ferskvannkjølt eksosmanifoil, men sjøvannskjølt også. Du må nesten bare huske hvordan dette var skrudd sammen før du demonterte og gå ut fra at det var riktig. Det med termostaten høres rart ut. Ikke ta det ille opp, men kan du ha satt inn termostaten på hodet hvis det er mulig da. Ellers må det nok bilder til, for det er neppe noen her som bestemt vet hvordan dette ser ut så lenge det ikke er orginal vp motor. Sitér dette innlegget Link to post
janlon Svart 31.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 Okej, innlegget begynner vel å bli noe gammelt men slenger likevel inn en oppdatering: Har satt inn splitter ny termostat, rett og slett fordi jeg ikke kom noe videre i problematikken og fordi jeg hadde 500,- til overs. Resultat: Jeg var idiot, og stolte blindt på denne kokingen av termostaten. Likevel; en smule bedring, men fortsatt ikke godt nok. Jeg er iallefall under 100 grader. Neste ble å skifte impelleren. Den så overraskende bra ut, men skiftet den likevel. Resultat: Enda en smule bedring. Maks belastning gir 95 grader. Overkommelig, men jeg vil helst ned 5 grader til :) Ny observasjon: Sjøvannet fra veksler til eksos blir varmt. For liten veksler? Siden veksleren til kjølevannet på motoren er "siste instans" etter både giroljekjøler og intercooler, burde den kanskje hatt eget system? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 31.Mars.2013 Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 Og hvorfor vil du ha lavere temperatur enn du får nå? 95 grader ved full belastning er ikkje spesielt høg temperarur, det høres normalt ut. Sitér dette innlegget Link to post
janlon Svart 31.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 Delvis enig. Når termostaten åpner på 77 grader, og optimal driftstemperatur er rundt 80 grader så mener jeg at 95 grader er absolutt maks! Nå "flyter" nåla mellom 80 og 95 grader avhengig av belastning. Jeg er redd for hva som evt. kan skje når sjøvannet stiger med 10 grader. Varmere på Skøye veitdu ;) Sitér dette innlegget Link to post
sjore Svart 31.Mars.2013 Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 Kan det være luft i ferskvannskretsen? Kanskje den må luftes etter "spesielle prosedyrer". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.