Jump to content

hvilken forsikring burde jeg velge til en trebåt på 27 fot?

harry92

Recommended Posts

ansvar, brann og tyveri burde vel holde til dette formålet ville jeg tro. det ligger vel ikke så store verdier i en gammel trebåt om det er de du har, men for egen sikkerhets skyld burde man absolutt i det minste ha ansvarsforsikkring, det kan bli dyrt uten om du skulle komme i skade for og påføre andre båter eller personer skade.

KNS MEDLEM

Nå er det vel gjentatt hundrevis av ganger at ansvarsforsikringen ikke fungerer slik som på bil. Ansvarsforsikringen er verdiløs.

Nå begynner jeg å bli grundig lei av slike som deg her på forumet som konstant skal komme med disse utalelsene om at ditt og datt er nevnt her og der utallige ganger og gi inntrykk til eventuellt nye her på forumet at dere er lei av spørsmålene! Er det slik at forumet kun er her for brukere som har sittet her i årevis og har kunnskap deretter? har slike mere rett på forumet og dermed rett till og slenge slikt i ansiktet på nye brukere og de som ikke har akkurat det samme kunnskapsnivået om alle emner? kutt ut det tullet der! og la heller være å svare på spørsmålene om du er lei!

Til deg mathi92: jeg ville snakket med det aktuelle forsikkringselskapet og hørt med de hva de råder deg til og hva forsikringen dekker.. du kan jo også søke etter emnet "Forsikring" her på forumet. lykke til og få deg en god forsikkring :smiley:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

For det meste så er det greit at ting repeteres, men dette er en ting forsikringselskapene svindler folk med. Derfor så krass.

Resten av det du kommer med er gode råd... :yesnod:

Der har du et godt poeng som er verdt å få fram :thumbsup: Det er klart at i mange tilfeller, om ikke de fleste" er det ikke bare tut og kjør om man får problemer av noe slag. i mange tilfeller er det nok desverre slik at selskapene både trenerer sakene for og slite deg ut og gjør hva de kan for og slippe unna ansvaret. så det lønner seg nok absolutt og være nøye på dette feltet.. gjerne få lovnader og påstander skriftelig av vedkomende i banken som du kjøper forsikringen i... det kan nok i mange tilfeller vanskelig la seg gjøre, og da er det jo bare å skygge banen.. Ønsker alle en god kveld :cheers:

KNS MEDLEM

Vi hadde en tresnekke ifjor som vi betalte 20000 for. Uerfaren som jeg er med trebåt så kontaktet vi Gjensidige der resten av våre forsikringrer er. Fikk en sum som de forsikret den for pålydende 60000 og hadde full kasko. Betalte 1200 kr årspremie. Båten var over 60 år gammel men de forlangte ikke noen dokumentasjon eller bilder av den. Trengte ikke å bruke forsikringen i fjor etter en sommer med helvete o bare møkk med motoren, som jeg mente ikke hadde noe forsikring å gjøre. Derfor havnet den på finn.no og ble gitt bort. Men dersom snekka hadde sunket hadde jeg fått igjen ihverfall 2 x kjøpesummen.

Så du må forsikre båten din godt hvis du har ærlige hensikter med det, men prøv ikke å svindle dem for det kommer tilbake på deg og oss andre med høyere priser neste år.

Beklager, men dette er nok feil. Du vil i utgangspunktet få erstattet det tapet du har lidd og det er markedsverdien på båten på skadetidspunktet hverken mer eller mindre, og fratrukket egenandelen. Har du forsikret for et beløp lavere enn markedsverdien så får du avkorting.

Ansvarsforsikringen er verdiløs i praksis og derfor koster den heller ingenting. Sånn er det bare enten vi liker det, eller ei.

Men dersom snekka hadde sunket hadde jeg fått igjen ihverfall 2 x kjøpesummen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Men for å unngå å sitte i erstatning til andre resten av livet burde man ha den verdiløse ansvarsforsikringa. Det er den som dekker skade du har påført andre.

Selv på Norges største båtforum og et område som har vært oppe for diskusjon en rekke ganger over mange år så er det enda ingen som har kunnet komme opp med et eneste eksempel på at dette er et reelt problem.

... så ekspertpanelet på BP råder altså trådstarter til å droppe forsikring.

Eg står ved mitt råd. Sjekk med "ditt" selskap kva dei dekker og kva du ønsker å ha dekka. Det er lurt å ha dekning for fjerning av vrak vist båten synker. Kai-eier kan bli lei ganske fort, og finne på å bestille dyre kranebiler.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det er vel ingen som har rådet ham til å droppe forsikring.

Kasko er nevnt. Ingar og du selv var inne på det med dekning hvis båten synker.

Det han er blitt advart om er å kjøpe ansvarsforsikring i den tro at den skal ha et vettig formål, og kun det. Selv har jeg kasko som dekker båt, utstyr og løsøre i båten.

Redigert av BAN (see edit history)

Aner ikke verdien på båten det er snakk om, men hvis det er snakk om en markedsverdi på f.eks 20.000 så hadde jeg droppet forsikring helt og holdent. Hvis det er snakk om en båt som er verdt f.eks 50.000 så kan man tenke delkasko (brann og tyveri) og på en dyrere båt full kasko, eventuelt med forhøyet egenandel. Er det lån på båten eller ikke, har man god råd, eller ikke osv I det hele tatt finnes det ikke et almengyldig riktig svar, men rent generelt er vi, de fleste av oss, grovt overforsikret til stor glede for forsikringsselskapene.

Ikke hold meg til de tallene jeg nevnte for disse er eksempler, ikke fasiten.

Og dette er min subjektive mening.

Jeg har en trebåt på 28fot, kaskoforsikret med berging og verdi 50000,- koster ca 1500kr i året.

Etter å ha lest tråden "da blei skuta min ein ubåt" ringte jeg forsikringselskapet å fikk denne forsikring, for å slippe å havne i samme situasjon som Geir Hel... Man kan lære av andres ulykke....

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...