Ingar81 Startet 6.Februar.2013 Del på Facebook Startet 6.Februar.2013 (redigert) Hei, Har problemer med Autopiloten ombord i en båt jeg disponerer sammen med ei båt forening. Der er en autopilot av typen Robertson AP45 som fungerer tilsynelatende greit hver gang vi holder sørlig kurs. så snart vi begynner å dreie mer mot nord må vi være på tå hev. Hadde ombord en kar fra et båt elektrofirma som hadde veldig dårlig tid å egentlig ikke helt satte seg inn i problemet før han dro igjen. Han mente vi måtte kjøpe ny kompassgiver, idag er dette en Simrad RC37 Rate Compass nmea sin/cos. å den er svindyr. Det jeg lurer på er om ikke det signalet denne gir kan hentes fra noen andre instrumenter ombord. Vi har blant annet en Furuno GP-32 som hvor signaet til kartplotteren er hentet fra, en Seiwa Explorer MKII Trackball. samt en gps til jeg ikke har navnet på i farta. Til sist ønsker jeg å få alt dette koblet sammen slik at vi kan legge inn rute på plotter å la automatikken styre skuta. Noen som kan guide meg litt her? Fant ikke noe link for å laste opp pdf brukerveiledningene til de forskjellige instrumentene men de finnes her: Robertson AP 45: http://www.simrad-yachting.com/Root/Operator%20Manual/SimradYachting/English/AP45.pdf Furuno GP-32, må kopieres å limes inn. forumprogrammet klarer ikke støtte adressen: http://www.furunousa.com/Product Documents/GP32%20GP37%20Operator's%20Manual%20F1%20%205-27-10.pdf Seiwa explorer,bla ned ett stykke på siden, klikk download manual for this model, se side 109-114: http://www.seiwadirect.com/explorermkii_trackpad.aspx Redigert 6.Februar.2013 av Ingar81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Hei, jeg kjenner ikke dette systemet spesiellt, men i våre helikoptre har vi kompassystem som fungerer på samme måte. Flux-valve eller flux gate compass som den kalles her er svært følsomt, men skjelden noe som går istykker. Siden du skriver at det fungerer på sydlig heading tenker jeg at det er noe med monteringen av denne som ikke er heldig. Vær obs på at det ikke må være noe av jern i nærheten av denne, ei heller ledninger. Skruer o.l. skal være av messing. Dessuten er et slikt system mer begrenset jo nærmere de magnetiske polene man seiler i. Derfor har vi gyrokompass på fly og helikoptre og ved dårlige forhold må bryteren settes i "DG" (directional gyro). Da er flux-valven utkoblet og gyroens presesjon gjør at vi drifter av over tid. Jeg ser at gyro er mulig å montere i dette systemet, men sjekk først om det er jern i nærheten av flux-gaten. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 SÅ LANGT NORD ER DET EN FORDEL MED SATELITTKOMPASS HVIS DET SKAL BIL KOREKT Sitér dette innlegget Link to post
Ingar81 Svart 6.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 etter hva jeg ser er dette et system fra begynnelsen av 2000, han fyrn vi hadde ombord sa også det du sier DieselDahl at det er sjelden problemer med flux gate compassene men at det hendte fra tid til annen. gjorde flere forsøk med å legge en stor skiftenøkkel over kompasset uten at det reagerte. har også gjort en slags innstallasjonsprosedyre hvor vi gikk båten i sirkel og passerte nord 4-5 ganger (husker ikke prosedyren nå) og så skulle det bli bra om det var noe bug i systemet. men vi har konkludert med at kompassgiveren er ødelagt eller redusert i funskjon.. vi får heller ikke opp rett kurs i display på autopilot i forhold til det vi har på gps.. og andre magnetiske kompass i båten.. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 (redigert) Det kan jo også være chip-settet i giveren. Ville iallefall sjekket monteringen og evt. jern og hardware i nærheten. Det sitter vel også en kompanseringsenhet et sted hvor du justerer ut C- og D-feil. Det står jo i manualen du linket til at du kan hente signalet fra et eksisterende kompass vha. en magnetisk pickup. Redigert 6.Februar.2013 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 7.Februar.2013 Del på Facebook Svart 7.Februar.2013 (redigert) Der er en autopilot av typen Robertson AP45 som fungerer tilsynelatende greit hver gang vi holder sørlig kurs. så snart vi begynner å dreie mer mot nord må vi være på tå hev. Enten veldig langt mot nord ELLER en eller annen magnetisk dings som henger feil sted. Hos oss hadde noen festet en fiskekniv med plaststrips til kompasshuset. Redigert 7.Februar.2013 av Runner (see edit history) Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
JRK Svart 7.Februar.2013 Del på Facebook Svart 7.Februar.2013 Hei Det eneste som hjelper er en rate sensor, og det får du kun ved å velge et kompass med denne funskjonen. Et NMEA 0183 kompass gir vanligvis heading signal ca 10 ganger i sekundet. En GPS gir heading informasjon ca 1 gang i sekundet. Derfor kan du ikke styre en båt ved hjelp av GPS. (Mulig dette har endret seg med NMEA 2000, men tviler på det). Derimot er GPS fint å bruke til å unngå cross track error feil. (Sideveis forskyvning på en valgt kurs pga av vind eller strøm) Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 7.Februar.2013 Del på Facebook Svart 7.Februar.2013 GPS kompasset jeg har et Simrad HS70 oppdaterer 50 ganger i sekundet og gir en perfekt kurs til autopiloten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.