Kråvik Startet 7.Februar.2013 Del på Facebook Startet 7.Februar.2013 (redigert) Jeg skal skrape vekk overflødig bunnstoff på snekken for å påføre nytt. Når jeg skraper kommer natemassen med fordi den stikker ut. Natemassen er tau eller strie, hva kalles dette? Hva er lurt å nate med på nytt under vannlinjen? Redigert 7.Februar.2013 av Kråvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 7.Februar.2013 Del på Facebook Svart 7.Februar.2013 Til trebåt kan brukes FARM 100 eller FARM 80. Det var vanlig før å bruke bomuldstråd som man la i flere lag og dyttet inn med en sparkelspade. Passende etter sprekken. Den metoden kaltes driving her i Arendal. Sitér dette innlegget Link to post
Kråvik Svart 7.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2013 (redigert) Takk for svar. Er Farm 100 og 80 asfaltbasert? Har hørt at det er lurt eller har jeg misforstått? Redigert 7.Februar.2013 av Kråvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Februar.2013 Del på Facebook Svart 7.Februar.2013 Ja. En annen fordel i forhold til de fleste andre produktene folk tetter båtene sine med er at Farm gir seg når båten trutner. Farm holder seg forholdsvis elastisk og skvises ut under trutning når den ikke "trengs" mer. Andre produkter vil oftest være så lite elastiske og/eller ha herdet, så da risikerer man at borda sprekker enda mer opp under trutning. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Februar.2013 Del på Facebook Svart 8.Februar.2013 Hvis du har skrapt ut drevet, bør den uansett drives på nytt. Farm er mer som en nødløsning dersom du ikke får det tett på andre måter. Ingen natemasse... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kråvik Svart 8.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2013 Hva trenger jeg for å drive på nytt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Februar.2013 Del på Facebook Svart 8.Februar.2013 (redigert) Ta en kikk i tråden om Svaap, så ser du både hva som skal til og hvordan det skal gjøres. Redigert 8.Februar.2013 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trond C Svart 8.Februar.2013 Del på Facebook Svart 8.Februar.2013 http://www.faannessen.no/trebat/drev-premium-pr-kg Sitér dette innlegget Link to post
Kråvik Svart 9.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2013 Her er drivet som kommer ut enkelte steder under vannlinjen når jeg skraper av bunnstoffet. Kan jeg sette dette inn med noe og dytte det tilbake, eller bør jeg skifte det ut med nytt drev? Ellers er det stor variasjon under vannlinjen om natingene har dette materialet eller om de har en litt seig, hvit masse. Kan det være Farm? Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 29.Mars.2013 Del på Facebook Svart 29.Mars.2013 Hvit seig masse=sansynligvis linoljekitt. Kan også være nymotens patronstoff Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 29.Mars.2013 Del på Facebook Svart 29.Mars.2013 (redigert) Snakker vi klinkbygd (bordene overlapper hverandre), eller kravell (bordene ligger kan i kant)? Farm kan være en god løsning da det overskytende tyter ut etter at båten har trutnet. Redigert 29.Mars.2013 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.