Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Godt forslag Nevermind, men Maruma stakk av med seieren da han tippet amerikansk valnøtt

 

 

 

Håper det er nok til å få følge tråden videre.............pleeeeease!!! :pray:

 

Kan videreformidle at adm-dir lot det gå for denne gang og godt var det :giggle:

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er spent på resultatet på dette "jaguartreet" Maruma. Fargen, mønster og åringer kan variere her.

Liker godt slikt treverk sjøl jeg. Skal prøve å få kjørt plankene i avretter/høvel i morgen, da vil trestrukturen komme

bedre frem. Så etterhvert skal "blingen" på plass også.

Link to post
Share on other sites

Og så kommer spørsmålet: Hvordan limer du delene sammen? Bare trelim, med eller uten not og fjær, eller med en annen superlim - borer du og legger inn en form for armering - eller forsterker du bordplaten på undersiden......eller???

Det blir vel ingen dans på det bordet, men litt belastning blir det kanskje likevel.

Link to post
Share on other sites

He he.. jeg lurer på om ikke gutta på snekkerverkstedet er litt late Zitt.

Skal ta et alvorsord med dem jeg. Synes det går litt smått ja :giggle:

 

Uanz. Har grovhøvle plankene. Dette var ikke enkelt fordi veden i dette nøttetregreiene

går alle ville veier. Stein hard,tørt og lett for å slå ut.

 

Høvling i snekkerbua has far:

 

bilde

 

Slik ser treverket ut etter grovhøvlinga.

 

bilde

 

Liming ja. Her prøver jeg meg på lamineringsepoxy som bindemiddel.

Skal også limes en kant rundt etterpå. Tok også med en 2" *2" eike stav fra sagmannen.

Denne hadde jeg tenkt å lime under som avstiving dersom dette blir nødvendig.

Skal sies at dette valnøtt treverket virker meget stivt og stabilt.

 

Man ser også fargeendringen i treverket der jeg har smørt på epoxy.

 

bilde

 

Så var det å prøve å få styr på dette med åringer da, at de går motsatt vei.

For å motvirke "svai" i plata.

 

bilde

 

Her er det sammensatt under tvang.

Ser også at gutta har tatt klippebordet mitt i systua i bruk til limebord.

Makan til frekkheter :worry:

 

bilde

 

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Svarte vel ikke på spørsmålet ditt Zitt. Man kan lime dette med vanlig hvitt trelim (saggubben sa det var det de brukte)

Epoxy var også helt fint. Valgte epoxy da denne er helt klar (som vann) når den er tørr. Kan også overlakkes uten skjolder, som man får ved

bruk av trelim. Som man ser på bildene er det ikke not og fjær. Blir spanande i morgon når tvingene skal av.

Brukte 8 tvinger og to spennsett. X-fingre og håper på det beste :yesnod::saint:

Link to post
Share on other sites

Oppdateringer 24 timer i døgnet SoBo :) bare å piske gutta på gulvet i arbeid å gi klar beskjed om at fagforeningen er nedlagt :)

 

spent på å se hvordan dette blir, hadde samme tanker til bord selv, dog jeg må nok holde meg til rimeligere tresorter, so da blir det vel furubord på meg da :)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...