Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Spent på dette jeg også Ternen. Furu er et fint treslag, men prøv heller å få tak i en eikeplank.

Den er hard og fin. Kan beises og behandles til å se ut som den exotiske tresort.

La en skipsdørk i eikestav i en båt vi hadde. Beiset og lakket kvistfri eik, folk var sikker på at det var teakdørk.

Link to post
Share on other sites

Pussestøv, mer epoxylim og greier.

 

Phuu gikk bra. Sju ble til en.

 

bilde

 

 

Så var det pussing med båndsliper. Først med 40 og så 60 korning.

Pusset både "retta" og "vranga"

 

bilde

 

Etter pussing, var det å kappe til både på lengde og bredde.

 

bilde

 

Plata er ikke mer enn ca 22-23 mm tykk.

Legger her en "dobling" langs kanten hele veien rundt.

Man ser et innehjørnene er buet. Ytterhjørnene skal og så rundes.

 

bilde

 

Når dette er "ramma" under her er limet fast,vil plata se dobbel så tykk ut.

I tillegg bli mye stivere.

 

bilde

 

Å lime er ingen spøk, håper klippebordet holder :pray:

 

bilde

 

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Har du robbet alle tvingene i nabolaget? :)

 

Han har nok gått langt utover Telemarks grenser for å få tak nok tvinger! I hele Sør-Norge rapporteres det om mangel på tvinger, og det har vært tvingende nødvendig i tvinge inn mannskap fra både politi og hæren til operasjonen "jakten på tvingene".

Møbelfabrikker og verksteder har også fått sitt å stri med etter at denne tråden ble startet for snart 2 år siden, og det har resultert i oppsigelser og permisjoner over hele landet.

Men kanskje det største problemet oppstod da SoBo fant frem symaskinen. Tre av Singer sine fabrikker i provinsene Guangdong og Hainan i Kina er allerede nedlagt.

:newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Han har nok gått langt utover Telemarks grenser for å få tak nok tvinger! I hele Sør-Norge rapporteres det om mangel på tvinger, og det har vært tvingende nødvendig i tvinge inn mannskap fra både politi og hæren til operasjonen "jakten på tvingene".

Møbelfabrikker og verksteder har også fått sitt å stri med etter at denne tråden ble startet for snart 2 år siden, og det har resultert i oppsigelser og permisjoner over hele landet.

Men kanskje det største problemet oppstod da SoBo fant frem symaskinen. Tre av Singer sine fabrikker i provinsene Guangdong og [/size]Hainan i Kina er allerede nedlagt.[/size]

:newyearsign:[/size]

Tror rett og slett SoBo er i ferd med å bli en skikkelig bedriftsleder.... gutta på gølve ser ut til å bli pint skikkelig, olje prisen har falt og snart står vel Fredrik Hauge på døra hans og vil ha rede på regnskogen som har flytta inn i garagen hans osv osv ....... :lol:

Link to post
Share on other sites

 

 

Har du robbet alle tvingene i nabolaget? :) Detta blir et stasbord! Skal du lakke eller olje?

 

Nei nabolaget mangler ikke mange tvingene tror jeg :wink: Planen er å lakke plata, med 2.komp polyuretanlakk Anjuma :smiley:

 

 

 

Herlig tråd, sjekker hver dag.

Et lite innspill; Eik er vakkert, men jeg mener å ha lest at den holder lim dårlig. Så skal det brukes eik, så bør den vaskes grundig med aceton eller tilsvarende for å få vedheft, og muligens kombineres med skruer.

 

Moro å høre at du liker å følge med pero :smiley: Har ikke hatt noe problemer med å lime eik noen gang. Denne dørken jeg nemte var limet med

vanlig trelim på finerplater. Uanz du har sikkert rett og mulig jeg har hatt flaks.

 

 

Zitt, skrev den 08 Jan 2015 - 22:28:

snapback.png

Han har nok gått langt utover Telemarks grenser for å få tak nok tvinger! I hele Sør-Norge rapporteres det om mangel på tvinger, og det har vært tvingende nødvendig i tvinge inn mannskap fra både politi og hæren til operasjonen "jakten på tvingene".

Møbelfabrikker og verksteder har også fått sitt å stri med etter at denne tråden ble startet for snart 2 år siden, og det har resultert i oppsigelser og permisjoner over hele landet.

Men kanskje det største problemet oppstod da SoBo fant frem symaskinen. Tre av Singer sine fabrikker i provinsene Guangdong og [/size]Hainan iKina er allerede nedlagt.[/size]

:newyearsign:[/size]

Tror rett og slett SoBo er i ferd med å bli en skikkelig bedriftsleder.... gutta på gølve ser ut til å bli pint skikkelig, olje prisen har falt og snart står vel Fredrik Hauge på døra hans og vil ha rede på regnskogen som har flytta inn i garagen hans osv osv ....... :lol:

 

 

Ja dere får jammen ytret dere. Forsiktig med dette. Kan føre til at det blir bråstopp på denne tråden, fordi jeg ler meg ihjel :lol::giggle:

 

Spøk til side, Her er lunsjoppdateringa.

 

Kanten på bordplata er pusset og rundet (begge veier)

Kanten innunder plata er også pusset og rundet.

 

bilde

 

Utvendig hjørner rundet og klar for fresing.

 

bilde

 

Runding/fresing av innvendig kant.

 

bilde

 

Utvendig kant Frest/rundet på overside/underside.

Her ser vi tykkelsen på kanten rundt.

 

bilde

 

 

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette blir bra! Holder selv på å lage nytt bord til båten også, men jeg bruker en litt annen tilnærming til kanten rundt enn deg. Jeg har frest ut lister som skal få seg noen timer i steambad og så bøyer jeg de rundt. Jeg har dog en litt større radie enn det du har valgt!

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

.... jeg bruker en litt annen tilnærming til kanten rundt enn deg. Jeg har frest ut lister som skal få seg noen timer i steambad og så bøyer jeg de rundt. Jeg har dog en litt større radie enn det du har valgt!

 

 

Jeg tror ikke SoBo sier nei til at du legger ut bilde av dette i tråden hans?

- for sånt er morsomt å se

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Da du saget ut buene i hjørnene på bordet, er det de innvendige buene du nå har lagt under bordet? Og i tilfelle må du pusse de buene slett og fin før du bruker de som anlegg for overfresen, for jeg går ut fra at du ikke freser buene på frihånd?

Fresen på bildet virker veldig grov. Bruker du forskjellige grovheter på fresene, eller grovfreser du og så pusser for hånd/båndsliper?

Vi vil vite alt, ingen hemmeligheter tillates!

Det er også veldig greit at du legger ut bilder av maskiner og verktøy da har, slik at handlelisten(les ønskelisten) vår blir komplett.

Link to post
Share on other sites

Takk for det eriklebe, Legg gjerne ut bilde av bordet ditt ja, hadde vært artig.

 

Skal i alle ville fall gjøre et forsøk Dinos

 

Innvendige buer er lagt og limet sammen med kantlistene først.

Som man ser her.

 

bilde

 

Den utvendige buen er grovskåret med elektrisk stikksag (noe vi kaller rotterumpe ??)

Pusset så inn til streken med båndsliper.

 

Her ser vi at utvendig og innvendig bue ikke følger hverandre helt 100.

 

bilde

 

Så er alt freset i one go. Freser altså med et stål og bare en gang.

På passe litt på retningen på "veden" i planken, for å få jamn profil.

Finpuss av alt sammen kommer senere.

 

 

Slik:

 

bilde

 

Håper dette var en slags avklarende forklaring Zitt ?

(Nytter ikke å holde noen av korta inntil brystet her gitt :giggle: )

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, absolutt avklarende, SoBo! :thumbsup:

Jeg så for meg et arrangement som en pantegraf, der en føler går i et mal og alle bevegelser blir parallellforskøvet til emnet/fresen, slik som gravører bruker.

I steinbransjen bruker de et lignende prinsipp i produksjon av benkeplater i granitt når de f.eks. skal skjære ut hull til vask og platetopp. På de mest avanserte maskinene er der en pc-skjerm og tegneprogram der man kan tegne de buene og hullene man skal ha, og så er det bare å trykke på startknappen. Det er noe å satse på, SoBo, når vi blir voksen. Jeg tror man kan få startprisen helt ned i 300000.-. :yesnod::giggle:

Link to post
Share on other sites

Siste pussing, trodde jeg.

 

Pusset videre på bordplata. Først med 100 korning på båndsliper, så

180 og 240 korning på eksentersliper. Til slutt pussing for hånd.

Så var det å blåse reint med luft, før 1-lag lakk.

Ble selvfølgelig ikke helt fornøyd, fordi noen plasser ble det vel synlige mørke striper (epoxy) i limskjøtene.

Dette kom mer til syne etter lakking.

Blir å gjøre en endring her etter at lakken er tørket. Medfører nok mer pussing... Grrr

 

Ferdig pusset (trodde jeg)

 

bilde

 

Klar for lakking , 2-komp. polyuretan.

 

bilde

 

 

Fantastisk fin ved dette synes jeg. Bør ikke beises, da den endrer farge ganske markant etter at lakk er påført.

 

bilde

 

bilde

 

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger karer. Skulle bare ønske at kunden (meg?) ikke hadde vært så pirkete.

Hadde blitt mindre arbeid slik, og mindre moro. :yesnod:

 

 

 

Vi som vil ha et slikt bord må vel ta en tur til Sotheby's i London.......IKEA blir helt feil !!!

 

Må nå innrømme at en enkel sjel som meg, måtte google Sotheby`s :confused:

Men nå er jeg med, sånn noenlunde :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...