SoBo Svart 10.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 Da snur vi bare bordet da vet du Dorsken, dersom osten og vinglassa begynner å seile Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Maruma Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 Morro å se at spillet kom fram etter lakking, og det ser skikkelig bra ut SoBo Slingrekant.... Kjører du båt som Bob flyr fly trenger du ikke det Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 10.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 Ja det var akkurat slik jeg tenkte Maruma. Helt unødvendig med slingrekant. Helt nødvendig med "slingreskott" I magesekken altså Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 Å ja, så dere bruker ikke slingrekant i møblerte hjem altså, kanskje dere bruker kniv, gaffel og serviett også? Men jeg ser på et bilde at dere bruker å spraye lakk på bordene. Så kommer jo spørmålene da vet du: Er det lettere å unngå de irriterende luftboblene da, og kanskje et jevnere lag enn med pensel? Hvor stor kompressor har du i liter/min? Kan du bruke hvilken som helst lakk til sprøyten, eller må du tynne den på en måte? Jeg kjøpte en kompressor for endel år siden, jeg tror den leverte 300 liter/min, men den var for liten til mitt bruk så den gav jeg vekk til en som ble veldig glad. Jeg tror den hadde gått hele 20 timer, er ikke jeg lur? Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 Utrolig fin "liv" i det treverket SoBo. Kommer bare til å sitta å glo i bordplata du nå.. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
SoBo Svart 10.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 (redigert) Har lakket mye med pensel og jeg.Blir fint det og. Det forrige bordet jeg laget (som dere sikkert husker) ble lakket med pensel i 10 strøk 1 komp. (Kunne fint ha brukt 1 komp. på dette bordet også.) Her lakker jeg med 2 komp. polyuretanlakk. Synes det er lettere å lakke slik lakk med sprøyte. Ulempa er at det må mange strøk til fordi det blir tynne strøk ved sprøyting. Ja det blir i utgangspunktet fritt for luftbobler. Første strøk blir tynnet ca 20 % med tynner. (for å trekke mer ned i treverket) ( Også en annen grunn til at jeg bruker 2-komp, men det kommer jeg tilbake til. Man må derimot huske på at treverk som jobber en del ikke kan lakkes med slik lakk.) De neste tynnes litt mindre. Man må i utgangspunktet tynne all maling lakk når man skal sprøyte Zitt. ( står som regel angitt på mlingsboksen) Har ikke så stor kompressor jeg, er en 50 L, fritt avgitt luft 300 l mener jeg å huske. En slik en: http://www.mekk.no/gebe-kompressor-powerair-50-3svn/ Trenger ikke være så allverdens store kompressoren. Har lakket mye med en 25 L 2 hk, med suksess. En Fjord 27 AC fikk lakket skroget sitt med en slik kompressor og lastebillakk. Ble knallfin. Det er ikke så store trykket man bruker ved sprøyting, 3-4 kilo bruker jeg. Har erfart at høyere trykk "blåser ut" og blir mer appelsin. Men husk: jeg er langt unna en fagmann og det meste her er prøv og erfare opplegg. Helt enig med dere angående treverket og "liv". Helt suverent Redigert 10.Januar.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 11.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2015 Så var det på at igjen. Har nå freset et 8mm breit og 5mm dypt spor over alle skjøtene i bordplaten. Så har jeg skåret ut lister som skal ned i spora. Fresing med "støtte" på begge sider. Tok ingen sjanse på at det skulle "slå" ut. Alle spora tatt ut: Her er listene "baket" ned i spora sine: Så har jeg lastet på noen lodd og satt på noen tvinger. Da håper jeg det blir litt mindre synlige limfuger. En annen fordel med dette er at plate blir mer solid i og med at man "låser" av skjøtene på en måte. FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Anjuma Svart 11.Januar.2015 Del på Facebook Svart 11.Januar.2015 Like imponerende som alltid Sobo! :)Hva er grunnen til at du gikk for lister i stedet for å nate? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
SoBo Svart 11.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2015 Planen var å ikke verken lister eller nater Anjuma. Dette er valnøttre dette også og vil få samme farge som resten av plata ved lakking. Det hele ble gjort fordi jeg synes det ble litt vel synlige limskjøter i lamineringa her og der. Så da er spenningsnivået hevet ett hakk igjen. Først tørk nå, så pussing og så får vi håpe far blir fornøyd Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 11.Januar.2015 Del på Facebook Svart 11.Januar.2015 Ja, jeg håper det blir bra og at du blir fornøyd. Du vil vel unngå at du får inntrykk av at det er dørkplate du har brukt, som man kanskje hadde fått med nater. Det skjer sikkert ikke nå da du bruker lister i samme materiale. Men du rett, spenningsnivået er heve, men troen har vi i behold. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 12.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 Nater og nater tja. Liming ferdig. Pusset igjen og lakket to strøk. Valnøttre variere en god del i farge og spill . Bli litt slik nater over dette, men fint lell. Ganske fornøyd, ingen synlige "limfuger" i skjøtene denne gangen. Man ser på disse tynne listene hvordan forskjellen i treverket ( fargen) er. FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Fortego Svart 12.Januar.2015 Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 Den dagen innredningen min skal skiftes ut, så er det valnøtt som står øverst på ønskelisten. Planlegger da å laminere egne plater i vakumbord med skumkjerne for lettest mulig innredning, men det blir nok noen år til... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Zitt Svart 12.Januar.2015 Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 Jada, det ble stilig det der! Naturen selv må få lov å bestemme, den vet best hvordan det skal se ut! Synes ikke det gir inntrykk av dørkplate med nater, som jeg var redd for! Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 12.Januar.2015 Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 Enig med deg Zitt, veldig fint spill i treet og innleggslistene satte prikken over i'en syns jeg Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 12.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 Håper og tror sluttresultatet blir bra her Er jo kommet et stykke på vei, men enda gjenstår det en runde med fresing i bordplata ?? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 19.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2015 Ja da har jeg hatt noen dager i off mode. Dro på guttetur til kaldere strøk. Den andre "gutten" sees opp å haugen her. Egentlig ikke en haug, men hyttebåten som ligger oppned. (siden det er en båt med her, kan jeg vel legge bildet ut her?) Etter hjemkomst har det gått i lakking. Nå er vi på strøk 11. Blir mye sliping imellom strøka for å få fylt alle småporer i treverket. Det skulle freses noe mer. Frest ned 6mm i hjørnene og en firkant på den ene langsiden. Så har jeg laget hjørnebeslag i 6mm syrefast. Mye jobb med runding begge veier, som skal følge bordet begge veier. Grovslipt med vinkelsliper og lamellskive. Finslipt for hånd med smergelpapir i flere korninger. En liten prøvemontasje. Nærbilde av utfrest hjørne, med og uten beslag. Så var det mer "matting" og ny runde med lakk. Legger noen strøk på plata nå etter fresing, for å mette/tette treverket her. Så gjenstår syrevask og polering av beslag før liming på bordplata. Lakklag 12. FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 19.Januar.2015 Del på Facebook Svart 19.Januar.2015 Båtplassens ubestridte sjefsebenist har slått til igjen! Bøyer meg i støvet som vanlig! Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 19.Januar.2015 Del på Facebook Svart 19.Januar.2015 Der røyk hatten av nok en gang! Både iderikdom og gjennomføringsevne er på et helt eget nivå! Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 19.Januar.2015 Del på Facebook Svart 19.Januar.2015 Dette ble rålekkert SoBo!!! Utrolig fint spill i treverket, Du bare får det til du!! Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Framtia Svart 19.Januar.2015 Del på Facebook Svart 19.Januar.2015 lekkert!!! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Maruma Svart 19.Januar.2015 Del på Facebook Svart 19.Januar.2015 Dette ble helt villt bra SoBo! Du er fantastisk flink Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 20.Januar.2015 Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 Sliter egentlig med å si noe, så da er det vel like greit å la det bli med det... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Anjuma Svart 20.Januar.2015 Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 Du er helt rå på detaljer som høyner wow faktoren SoBo :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Hebbe Svart 20.Januar.2015 Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 Utrolig stilig. Hvordan fester du beslagene? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
SoBo Svart 20.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 Moro å lese at flere liker det jeg pusler med. Gir jo en ekstra piff når man har stått å pusset og slipt i timevis Beslagene skal limes fast Hebbe, kommer tilbake til dette senere. Blitt metallpuss og litt sveising i dag. Det blanke har blitt slipt ferdig, syrebeiset og polert. Greide jo selvfølgelig å frese 0,5 til 1 mm for mye der rivieralogoen skal inn. Kunne fordelt dette og fylt i f.eks epoxy mellom det blanke og treverk. Neida den løsningen hadde jeg ikke blitt fornøyd med. "La" i stede på metall som igjen ble slipt/pusset og polert. Siste step (foreløpig?) polering med metallpolish for hånd. Nære på. I denne enden av "skiltet" har jeg lagt på metall. Noe som igjen medførte nogle mer arbeid Mer lakking i vente.... FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.