SoBo Svart 19.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2018 Sitat Lov at du ringer meg når du skal selge båten?? Fy f.. for en jobb du legger ned i den, vakker båt som blir som ny!! Jeg lover og ringe TimJ, men tror ikke den kommer til salgs i år heller. Takk for det kdtran. Varmeren og opplegget rundt stod i båten når vi kjøpte den. Ser at det går en annen tråd her inne som også har vært innom lydpotter til varmer. https://baatplassen.no/i/topic/138909-kinavarmer-planar-kopi-erfaring-fra-folk-som-har/?page=5&tab=comments#comment-1996979 Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Fortego Svart 19.Februar.2018 Del på Facebook Svart 19.Februar.2018 Vannvittig imponerende arbeid! Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Princess 36 Riviera Svart 19.Februar.2018 Del på Facebook Svart 19.Februar.2018 Utrolig morsomt at gamlebåten blir så godt tatt vare på. Mye av utstyret som blir oppgradert, flyttet og erstattet har jeg montert for 10 år siden:) Setter stor pris på å kunne følge båten videre. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 10.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 (redigert) Takk for det Fortego Håper gamlebåten er fornøyd Princess 36 Riviera. Noen timer er jo blitt lagt ned. Gøy du følger med på gamlebåten Nå har det vært stillstand en stund igjen. Influensaen har nesten tatt livet av en gammel sjel brrr. Litt nytt har blitt gjort med Webastoflyttinga. Laga noen fester , skjøtet kabelstokken, flyttet pumpa , ny slange etc. Her stod det et varluftuttak i plast, slangen var strupet på baksiden. Siden dette nå er første uttaket , skal det ikke være stengbart. Laget et nytt i syrefast 90 mm. (kommer en anretning som sprer varmlufta utapå her) Som nevnt : pumpa er flytta og kabelstokk skjøtet. Som vi ser her er varmluftslangen en plastslange. Det var den Hydroscan kom opp med og erstattet disse papir/folie slangene ble jeg fortalt. Denne kan heller ikke klemmes flat slik som disse gamle sorte. Har kjørt varmer i flere timer i dag og slangen er like fin Hadde en rekke fra en Targa liggende. En bit av denne (med fin bue) ble moddet og brukt til å henge varmluftslangen i , bak her i lasterommet. Mangler nå et Y-ledd for å knyte sammen resten av slangesystemet i skuta. FF... Redigert 10.Mars.2018 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Førstefender Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Jeg byttet ut min første fast åpne dyse, med en dyse som kunne lukkes, den siste dysen fremme på badet derimot er fast åpen. Før kom det knapt varme i den fremste lugaren, når første dyse sto fast åpen. Har ikke klart å finne det i noen manual heller, at første dyse må stå åpen.. men nå har jeg ikke webasto. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 10.Mars.2018 Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Håper jeg en dag kan sette på meg tøfler og inspisere skuta ved selvsyn!??? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SoBo Svart 10.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2018 Problemet hos meg har vært "rutinga" av slanger Førstefender. Det har blitt for mye motstand og brenneren har shuttet ned pga for høy temp. Nå prøver vi dette å ser. Ikke noe i veien for senere å sette inn et Y_ ledd med styrt klaff. Du er hjertelig velkommen ombord Erikda , med eller uten tøfler. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 13.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2018 (redigert) Ikke storspennende det som skjer her, men jeg legger det inn så er det dokumentert for ettertiden. Da jeg flyttet Webastoen måtte jeg lage et nytt hull fra lasterommet og opp under dollbordet ut mot skutesia, for varmluftslangen. Det er i dette rommet motoromsventilasjonen kommer (lufta til motoren på SB side) Alle hull og gjennomføringer videre har en oppkant, slik at dersom det kommer vann inn gjennom "ristene" i skutesia og inn her renner det ikke nedi motorrommet og lasterommet. derimot ut i en gjennomføring og ut til sjø via sjølensingsystemet. Laget da en liten oppkant av en vannfast finerplate rundt varmluftslangen som ble fuget og skrudd fast. I fjord vinter begynte jeg på en braket for feste av radar domen. Har nå sveiset denne ferdig (omsider) . Hadde tenkt å male denne hvit etter litt puss og grunning. Skal stå under her til slutt. FF... Redigert 13.Mars.2018 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 26.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 (redigert) Da er vi i gang igjen med litt "plukk" her og der. Lufta ifra varmeapparatet er blitt fordelt. Et par nye leselamper er kommet på plass og tilpassing av kalesja/kalesjeknapper. Y- ledd til varmluft på plass. Disse gamle leselampene på veg ut. Og da ble det slik på skottet. Ny leselampe hadde mindre sokkel. Et adapter ble laget. Litt teak, lim og fres. Ferdig resultat, lakket og montert. Skjulte skruer. Som nevnt tidligere har jeg gått over til annen knappetype på kalesja. Det medfører (som vanlig) mye arbeid. Fjerning av gamle "kalesjeknotter" Boring/gjenging (skumle greier i vindskjermen med glass og greier) og montering av nye fester. Da kunne kalesja tilpasses og "kalesjeknappene" på kalesja monteres. Nogonlunde nøgd med resultatet. Bare jeg kan få inn disse vinduene i kalesja over vindskjermen her nå så.... FF... Redigert 26.Mars.2018 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 3.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2018 Så hopper vi fra det ene til det andre. Etter ombygging av eksosen i høst gjenstod et opplegg for å få eksosen under vann også ved gange. En (to stk.) eksosstøvel må lages. Litt oppfinnsomhet, et plastrør , et par stålrør, litt glassfibersparkel og polyester/duk så er vi i gang. Plastrøret ble del i to og varmet . To stålrør med forskjellig dim. ble presset inn i plastrøret, for å få endret litt på fasongen. Prøver å få til en fasong som er litt "strømlinjeformet" Da ble die slik. Et rør ble lagt utvendig på plastrøret og sparklet inn med glassfibersparkel. Etter litt grovpuss ser det slik ut. Det er fasongen jeg går for foreløpig. Litt endring blir det når støpearbeidet skrider frem. Dette er den delen av eksosstøvelen som kommer til å være under bunn av skroget. Litt plastfolie rundt, så 3 lag med 450 grams duk ibakt polyester. Det neste blir å fjerne plastrøret. FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Chilli Solbris Svart 4.April.2018 Del på Facebook Svart 4.April.2018 Obelix falt i bøtta med styrkedråper........ Du falt i flere bøtter! Kreativitet og fingerferdighet er to av dem og evne til å gjennomføre enda en! Menigheten følger spent med videre!??? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
alphaman Svart 4.April.2018 Del på Facebook Svart 4.April.2018 Du fikser det meste du?hvordan skal du ta ut plasteret? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 4.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2018 Sitat Obelix falt i bøtta med styrkedråper........ Du falt i flere bøtter! Vel vel Sitat Du fikser det meste du?hvordan skal du ta ut plasteret? Liker å pusle med forskjellige prosjekter . Ikke ensformig i alle fall. Plastrøret ja.. Varmet plastrøret innvendig så plasten ble litt myk. Plastfolien som jeg la rundt røret sørget for at polyesteren ikke biter til plasten. Så var det bare å trykke røret ut. Grovskåret endene og støpt på en del lag med tynne strimler på den ene "eggen" Dette for å "bygge" ønsket profil. Ingen nøyaktighets arbeid dette da rett fasong skal slipes etterhvert. FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Wallas Service Svart 4.April.2018 Del på Facebook Svart 4.April.2018 Erikda skrev for 16 timer siden: Menigheten følger spent med videre!??? Halleluja! Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
SoBo Svart 5.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2018 Wallas Service skrev for 21 timer siden: Halleluja! He he Litt tilpassing og prøving på båten før jeg kunne fortsette. Det er bakpå her det skal på plass etterhvert. I stede for å bruke vinkelkutter til å kutte i glassfiberen (med det støvet det fører med seg), er det fint å bruke en vanlig håndsag. Litt "påfunn" for å komme videre . Så litt støping rundt. Fant en speilgassplate, fint til "underlag" ved støping av plater. Fiberglassplata kommer til nytte litt etterhvert på dette prosjektet. FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Lunde14 Svart 6.April.2018 Del på Facebook Svart 6.April.2018 Flott arbeid ? har du noe vare nr på den slangen du kjøpte hos Hydroscan for varmeren? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 7.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2018 Sitat Flott arbeid ? har du noe vare nr på den slangen du kjøpte hos Hydroscan for varmeren? Takk for det Lunde14. Fant dessverre ikke kvitteringen fra . men ble kjøpt hos Hydroscand Porsgrunn. Du kan jo sjekke der. Litt mer prøving, tilpassing og plastarbeid, med "hefting" av div biter i et puslespill. Da fikk jeg brukt for plata jeg støpte. "hefting " av div biter Ser litt kaotiskt ut dette , men blir bedre når man får støpt det inn. Her står vi nå. Litt mer forsterking og bygging av styrke gjenstår. FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 10.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2018 Prøving igjen . "Skoene" begynner å passe nå. Har boret hull i toppen for (forhåpentligvis) å motvirke "heverteffekten" Støpte en "kanal" opp til kanten. Ferdig med støpearbeidet og to lag med coat er lagt på. Har også startet på en heller kjedelig jobb, med å fjerne "noen" lag lakk på stripa i skroget. Her var det rødt, blått, grønnturkis og grått. Nå kommer en ny farge på etterhvert. FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Gew77 Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Er imponert over kompetansen og allsidigheten her? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Chilli Solbris Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Ja, her føyer det seg bare ting inn i rekken av fantastisk evne til kreativitet og gjennomføring! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
nordan family 27 Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 Flott arbeid! En alternativ «eksosstøvel», i alle fall eksos under vann, på denne P385: https://baatplassen.no/i/topic/29837-føre-eksosen-ned-i-vannet/?do=findComment&comment=402989 Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 Det var en god ide med de sokklene til lampettene , og kreativiteten tok jo helt av når du fabrikkerte stussene til eksosen. Stå på dette blir bra. ? Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
SoBo Svart 15.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2018 Takk for gode tilbakemeldinger dere Da er burkaen borte. Ny kalesje ferdigstilt og montert. Stripa i skroget har fått ny farge og "støvlene" er på plass. Her ser vi gammel farge på stripa og "støvel" En liten oppstart og ny stripefarge. De fleste ville kanskje valgt sort eller grå kalesje og dertil matchende farge på stripa. Er ikke helt mine farger det så jeg går litt andre veien. Her ser vi "helheten" litt bedre (etter en vask) Noe småtterier gjenstår dog på den utvendige finishen. Endelig har også vinduene i kalesja over vindskjermen kommet på plass. FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Nybegynner1 Svart 16.April.2018 Del på Facebook Svart 16.April.2018 Vil nå si farvevalget var helt innafor, flott båt! Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 16.April.2018 Del på Facebook Svart 16.April.2018 Du begynner vel å bli lei av at jeg skriver at bøyer meg i hatten av nesegrus beundring og undring iver dine vanvittig mangesidige egenskaper angår......?????? Hva fargene angår synes jeg du treffer blink! Jeg har sett fler og fler som velger den type farge samt varianter av grått. Men ingen som følger opp med også å forandre på linjefargen! Supert gjennomført! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.