Jump to content

Brann i Askeladden P66 Pilothouse . ( se film)


Ficher

Recommended Posts

Dem bør ihvertfal finne ut hva som forårsaket brennen i tilfele det er en teknisk feil. Mest sansynlig feil bruk. Det var en splitter ny båt med påhenger som brant i Orkdalsfjorden også for et par år siden. V eldig skremmende. Men om alt er lagt opp forskriftsmessig skal det jo mye til før det oppstår en brann!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Auda, skremmende. Akkurat lik min båt og det hele skjedde kun 10 min unna hjemmehavnen min.

Står litt mer i denne saken: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/baatfoereren-jeg-hadde-griseflaks-som-ble-reddet-3984938.html

 

Virker som det har vært en eksplosjon bak i båten hans, besindamp som har blitt anntent under dekk? Håper virkelig vi får vite årsaken til dette etterhvert.

Redigert av HelgeO (see edit history)

Helge O

Link to post

Jeg var på vei inn mot Byfjorden fra Kvitsøy da det kom det en eksplosjon i båten. Det var en veldig kraftig eksplosjon, og når jeg snur meg ser jeg at dekkslukene er sprengt av dekket og at skyvedørene er blåst vekk ifra inngangen til kahytten, forteller Torgrimsen.

Han kom deretter på at han hadde et brannslokningsapparat i båten, og gikk inn i kahytten for å hente det.

Etter å ha tømt hele brannslokningsapparatet over flammene, hørte han knitring under dekk

 

 

Tenker automatisk på varmer og bensintank montert under dørk.....
Link to post

I min Ask P66 W er eber i samme rom som bensintank og batteri i samme rom som diesel til ebern. Liker det ikke, og skal gjøre om på det... særlig når Ask har klargjort for varmeren styrbord bak vask oppe.

 

Men dette minner om bensindamp eksplosjon ifra hoved drivstoff tank, da vil gass/ dampen gå i dobbelskroget og fylles opp helt til kabin og antenning er veldig enkelt om en har EN billig og ikke gnistfri bryter. eller kokeapparat gnist.

Link to post

Cissaman tipset om denne ampullen i en annen tråd om Askeladden P66.

Jeg bestiller en slik til min P-66. Ser at flere forsikringsselskaper anbefaler denne og gir fratrekk i egenandel ved evt. brannskade, så det virker å være et seriøst produkt.

 

Mer info og link til ulike forhandlere her: http://www.bonpet.no/

 

Fra bilder her på båtplassen kan man se at tidlige modeller/prototype på P-66 Pilothouse hadde varmeapparatet montert i samme rom som bensintank. Dette er endret senere, men det kan jo tenkes at enkelte har montert varmeren selv og plassert den slik de har sett på de første bildene.

 

Det er skott mellom de ulike rommene under dekk på disse båtene, men de er på ingen måte tette. Det er hull til ledninger og trekkerør både her og der.

 

Kanskje det hadde vært fornuftig å montere ventilasjonsvifte? Eller finnes det detektorer som kan varsle om bensindamp?

Helge O

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...