Ficher Startet 10.Februar.2013 Del på Facebook Startet 10.Februar.2013 REDDET: Her blir båtføreren reddet i siste liten av mannskapet fra bilfergen........ http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sjokkerte-vitner-saa-mann-hoppe-fra-brennende-baat-3984904.html Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 Helt forferdelig å se hvor fort en glassfiberbåt brenner når det først tar fyr. Håper at det gikk bra med båtføreren. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 (redigert) De brenner godt disse båtene våre, uansett årsak bør man være forberedt på at dett kan skje, ja til og med en selv. Redigert 10.Februar.2013 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 Flaks i Uflaks heter det vel. Men skummelt å lese om brann i nesten lik båt som meg. Da begynner man jo å tenke, hvor startet den, hva antente først, eksplosjon? Virkelig? Sort, sort røyk på bildene... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 De brenner godt disse båtene våre... Det verste er jo at når flammene først får tak, så er det jo praktisk talt umulig å slukke en slik brann. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 Eg skal ikke etterforske denne saken, men skummelt og litt rart det blir brann på nye båt, må være noe feil i el- anlegg siden de brenner mest på forut.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
motor Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 Ser ut som om brannen startet fram i båten. Så det er vel elektisk feil eller i sammenheng med kok/varmeapparat. Vil være av intresangt å høre brannårsaken. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 Godt å vite at han er reddet og i godbehold.... Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
-morten- Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 Dem bør ihvertfal finne ut hva som forårsaket brennen i tilfele det er en teknisk feil. Mest sansynlig feil bruk. Det var en splitter ny båt med påhenger som brant i Orkdalsfjorden også for et par år siden. V eldig skremmende. Men om alt er lagt opp forskriftsmessig skal det jo mye til før det oppstår en brann! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
HelgeO Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 (redigert) Auda, skremmende. Akkurat lik min båt og det hele skjedde kun 10 min unna hjemmehavnen min. Står litt mer i denne saken: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/baatfoereren-jeg-hadde-griseflaks-som-ble-reddet-3984938.html Virker som det har vært en eksplosjon bak i båten hans, besindamp som har blitt anntent under dekk? Håper virkelig vi får vite årsaken til dette etterhvert. Redigert 10.Februar.2013 av HelgeO (see edit history) Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Petter-B Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 I morgen den dag skal Wallasen ut for service. Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
sap_2000 Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 Tenker automatisk på varmer og bensintank montert under dørk..... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Euklid Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 Var ute og seilte et lite stykke syd for dette i går, på vei nordover. Det var skremmende hvordan det på ekstremt kort tid gikk fra at vi så en båt i kikkerten til røyksøylen og flammene var i full fres. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 Noen som vet om den flyter etter brannen ble slukket, eller sank den ned i havbunnen.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Cissaman Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 Skremmende... Håper det er mulig å finne årsak... På filmen på tv2 så det ut som at styrhuset sto i full fyr før akterdekk, tenkte da at det kanskje var noe på kok som forårsaket dette, eller varmer... Men eksplosjon fra lukene under dekk hørtes ikke bra ut.... Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 10.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 Jeg var på vei inn mot Byfjorden fra Kvitsøy da det kom det en eksplosjon i båten. Det var en veldig kraftig eksplosjon, og når jeg snur meg ser jeg at dekkslukene er sprengt av dekket og at skyvedørene er blåst vekk ifra inngangen til kahytten, forteller Torgrimsen. Han kom deretter på at han hadde et brannslokningsapparat i båten, og gikk inn i kahytten for å hente det. Etter å ha tømt hele brannslokningsapparatet over flammene, hørte han knitring under dekk Tenker automatisk på varmer og bensintank montert under dørk..... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 Der er vel ikke så mye annet en bensindamp som kan lage en eksplosjon i en slik båt. Sørsmålet blir hva som antente bensindampen?? Båten har utenbordsmotor, så da står det vel igjen elektrisk (gnist) eller varmer... Skumle saker med brann i båt... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Seilaren Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 Vi hadde jo et medlem som opplevde brann i samme område for noen år siden. Kan være lurt å lese erfaringene hans. Sikkert som dem som har lest dette før også. Man glemmer fort... https://baatplassen.no/i/topic/50865-brann-ombord/ Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
motor Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 Er det noen om vet om drivstofftank er i samme rom som varmeren? Eller er det adskilte skott under dørk.. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 10.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/ryfylke/Ble-reddet-i-siste-sekund-3120579.html Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 I min Ask P66 W er eber i samme rom som bensintank og batteri i samme rom som diesel til ebern. Liker det ikke, og skal gjøre om på det... særlig når Ask har klargjort for varmeren styrbord bak vask oppe. Men dette minner om bensindamp eksplosjon ifra hoved drivstoff tank, da vil gass/ dampen gå i dobbelskroget og fylles opp helt til kabin og antenning er veldig enkelt om en har EN billig og ikke gnistfri bryter. eller kokeapparat gnist. Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 Det var forresten flott innsats ifra ferja vår. MOB båt i vannet på 5min. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Batteri og bensintank i samme rom er vel ikke godkjent i henhold til samsvarserklæring, eller? Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Cissaman tipset om denne ampullen i en annen tråd om Askeladden P66. Jeg bestiller en slik til min P-66. Ser at flere forsikringsselskaper anbefaler denne og gir fratrekk i egenandel ved evt. brannskade, så det virker å være et seriøst produkt. Mer info og link til ulike forhandlere her: http://www.bonpet.no/ Fra bilder her på båtplassen kan man se at tidlige modeller/prototype på P-66 Pilothouse hadde varmeapparatet montert i samme rom som bensintank. Dette er endret senere, men det kan jo tenkes at enkelte har montert varmeren selv og plassert den slik de har sett på de første bildene. Det er skott mellom de ulike rommene under dekk på disse båtene, men de er på ingen måte tette. Det er hull til ledninger og trekkerør både her og der. Kanskje det hadde vært fornuftig å montere ventilasjonsvifte? Eller finnes det detektorer som kan varsle om bensindamp? Sitér dette innlegget Helge O Link to post
motor Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Bensintank i plast er jo i seg selv ei lita bombe. Burde vært forbudt ved fast installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.