Jump to content

Brann i Askeladden P66 Pilothouse . ( se film)

Ficher

Recommended Posts

Cissaman tipset om denne ampullen i en annen tråd om Askeladden P66.

Jeg bestiller en slik til min P-66. Ser at flere forsikringsselskaper anbefaler denne og gir fratrekk i egenandel ved evt. brannskade, så det virker å være et seriøst produkt.

Mer info og link til ulike forhandlere her: http://www.bonpet.no/

Fra bilder her på båtplassen kan man se at tidlige modeller/prototype på P-66 Pilothouse hadde varmeapparatet montert i samme rom som bensintank. Dette er endret senere, men det kan jo tenkes at enkelte har montert varmeren selv og plassert den slik de har sett på de første bildene.

Det er skott mellom de ulike rommene under dekk på disse båtene, men de er på ingen måte tette. Det er hull til ledninger og trekkerør både her og der.

Kanskje det hadde vært fornuftig å montere ventilasjonsvifte? Eller finnes det detektorer som kan varsle om bensindamp?

Håper vi får en forklaring på hva som skjedde! om det er plasert potensielle tennkilder i nærheten av bensintanker må det jo være brudd på regelverket vel? er dette lov? På min båt er batteriet plassert i en egen boks med lokk samt i en tett kasse på badeplattforma, samme som dreggkasse på motsat side.. hadde jeg skulle montert en varmer hadde jeg aldrig i livet turt å montere den i samme rom som bensintankene! måtte fått et eget lukket rom med dertil egnet utlufting. Båteieren hadde utrolig flaks at ferga var i nærheten!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Googlet litt på ntt om denne ampullen og tror ikke den ville hjulpet i dette tilfellet fordi brannen/ eksplosjonen bredte seg mellom innerliner og skroget. Da er det bedre med andre systemer.. 100 liter bensini bunn av båten etter nedsmelting av plasttank er nesten umulig å få kontroll på med dobbelt skog. Da må noe kvele flammene og oksygentilførelen. Co2 spredning?

Start med å bytte ut digre plasttanker til rustfritt..

Huffda, det der så skummelt ut :(

Nå skal det vel ikke bli bensindamp under dekk når påfylling og lufting er på utsiden av skroget? Eller er det no der jeg ikke har fått med meg?

Håper noen tar seg bryet med å hente opp skuten og finne ut hva som er tennkilden.

Har i løpet av de siste helgene gått igjennom det elektriske anlegget på min båt og funnet at det står spenning på flere kabler som jeg antar ikke er terminert i den andre enden.

Ville heller investment I en god damp/brannvarsler, men det er montert 2kgs slukker i P66 og alle vet jo at det er aaaalt for lite, når uhellet først har skjedd.

Og ja syns det var rart å montere min varmer der, men dette var (er) min første båt og jeg stolte på folk med 30år i bransjen... Men er nå glad for at jeg selv har gått igjennom alt av strøm og koblinger, og det er mye rart ute å går. Jeg må nok omøblere på eber raskere enn antatt nå.

Får håpe de finner ut av hva brannårsaken var, kan jo være tusen ting egentlig.

Huffda, det der s堳kummelt ut :(

N堳kal det vel ikke bli bensindamp under dekk n岠p妹lling og lufting er p堵tsiden av skroget? Eller er det no der jeg ikke har f崴 med meg?

H尥r noen tar seg bryet med 堨ente opp skuten og finne ut hva som er tennkilden.

Har i lpet av de siste helgene g崴 igjennom det elektriske anlegget p堭in b崠og funnet at det st岠spenning p堦lere kabler som jeg antar ikke er terminert i den andre enden.

Riktig det, men hvor g岠lufteslangen og drivstoffslangen? Joda, inn i b崮

Hadde nettopp min p堳ervice der bytter de jo alle filtrene hvem vet om de husket 堳tramme alle slangeklemmene? Derfor jeg liker 堤obbelsjekket alt s宴 noe selv.

Nei m堳pandere p堭eg en slik petrol vapour alarm, 2-3 b崰enger det er det verdt.

Edit: rettet endel skriveleifer, iPad suger :)

Redigert av boati (see edit history)

Ingen her vet noe som helst omkring hva som egentlig har skjedd.

Men jeg har stor tro på konsekvensene av folks idioti.

Uten å konkludere med noe som helst så har jeg sett mer enn nok av høyst tvilsomme hjemmeinstallasjoner når far skal spare store penger.

For ikke å snakke om alle dem som i ren tankeløshet og fjernhet fyller diesel der det skal være bensin....og omvendt. Selv om de vet bedre. Hodet var bare ikke på rett plass der og da....

Ingen her vet noe som helst omkring hva som egentlig har skjedd.

Men jeg har stor tro på konsekvensene av folks idioti.

Uten å konkludere med noe som helst så har jeg sett mer enn nok av høyst tvilsomme hjemmeinstallasjoner når far skal spare store penger.

For ikke å snakke om alle dem som i ren tankeløshet og fjernhet fyller diesel der det skal være bensin....og omvendt. Selv om de vet bedre. Hodet var bare ikke på rett plass der og da....

Nå er det forhandler som har montert min eber i samme rom som 140 liter 95 illsinte oktan'er da men...

Jo, men det er du som eier og bruker en båt der du har en tennkilde i umiddelbar nærhet av en bensintank......

Man trenger ikke være brannmester for å kjenne hårene på armene reise seg når man vet om sånt, gjør man vel?

Om alt er i orden så er det egentlig ingen fare. Blir litt som å si at man ikke kan ha elektriske artikler på badet.

Men sketchy, uten tvil. Det er det!

Ang. Plassering av varmer. Jeg kjøpe ny P66 i 2010, en av de første. På båtmessen dette året var denne båten landsert med dieselvarmer montert i same rom som bensintanken. Jeg påpekte ovenfor leverandør at dette ikke var aktuelt på min snart leveringsklar båt. (Fabrikkmontert varmer). Min båt vart levert med varmer montert i barbord skuteside bak oppbevaringhylle i kabin. Om dette er godt nok er en annen sak når en tydelig ser hva som kan skje. Dette har jeg kommentert 23.04.2010, se innlegg under "Nye Askeladden P66..."

Ellers, så tar jeg som en selvfølge at Askeladden finner årsaken til den alvorlige hendelsen og kontakter alle oss andre som har same type båt.

Vil også tro at både politi og forsikringsselskap har same interesse.

#68jaka Pålogget Postet 23.04.10 21:31

Medlem

Aktiv: 4 min. siden

Håper du ikke har tenkt å montere varmer slik som vist på bilde, dette er en farlig bomm fra Askeladden sin siden. Noe som de selv har endret på. Dieselvarmer skal ikke monteres i samme rom som bensintank eller besinmotor.

Hvis vi tar utgangspunkt i at dette er forårsaket av en bensinlekkasje under dørken og at antennelsenkilden er varmeapparatet: Dere som har tilsvarende båt og/eller kjennskap til Askeladden P66`s oppbygning under dørken, hva kunne vært gjort for å unngå dette, er det en plass i båten hvor varmeapparatet kan stå på en sikrere plass?

Båten min står mer eller mindre klar for levering, uten varmeapparat, det skal jeg montere selv.... Så jeg vil jo prøve å gjøre det sikrest mulig.

Jeg har montert Eber i min. Sendte mail til Askeladden med spørsmål om montering og fikk detaljert svar med bilder. Det er støpt inn en kryssfinerplate i skrogsiden bak hyllen på babord side i kabinen til dette formålet. Eksosslangen monteres høyt slik at den passerer over denne hyllen. Både varmer og eksos er langt unna og høyere opp enn bensintank. Minst like viktig er det at forbrenningsluft inn til varmeren tas fra det fri, dette har jeg plassert over den manuelle lensepumpen.

Dieseltank for varmeren står i styrbord stuerom, her er også batteriet men det sitter i en lukket kasse.

Jeg kommer nok til å gå for en bensindampalarm og en slik slukkeampull til min.

Vi vet jo ikke hva årsaken var her, har man f.eks en lekk reservekanne under dekk så blir det fort damp i hele båten og før eller siden når den fram til varmeren nesten uansett hvor den er plassert.

Alle stuerom i denne båten har fri passasje for luft mellom seg, dette inkluderer også hulrom mellom skrogside og innerliner der varmeren står.

Redigert av HelgeO (see edit history)

Helge O

Ståltank har lite betydning, en bensinlekkasje skjer nok ved koblinger, filter slanger m.m.

Denne båten (og sikkert også andre båttyper) er på ingen måte luft/gasstette under dørken. Det er svært god luft-forbindelse mellom alle lasterom og inn til kabinen, så slik sett er det ingen "trygge" plasser å plassere varmeren.

Vist det først skulle komme bensingass på avveie i båten finnes det på lik linje med andre båter mange tennkilder om bord, det er vel trolig ingen båter der det elektriske anlegget er EX-sikkert (sikret mot å antenne farlig gass)

Det blir Askeladden selv som må forklare hvor sikker denne båten er. Håper de er "våken" å leser denne spalten her på Baatplassen.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...