Jump to content

Brann i Askeladden P66 Pilothouse . ( se film)


Ficher

Recommended Posts

Det blir Askeladden selv som må forklare hvor sikker denne båten er. Håper de er "våken" å leser denne spalten her på Baatplassen.no

 

* Bensindamp. ( reservekanne eller...... ? )

* Ekspolosjon fra batteri .( pga knallgass - feil på batteri / lading )

 

( ....... Torgrimsen et kraftig brak, og da han snudde seg så han flammene stå opp fra rommet hvor båtens bensintank er plassert.- Dekkslukene var sprengt bort og det samme var skyvedøren inn til styrhuset, sier Torgrimsen.)

 

Håper dere legger ut skriv / forklaring på dette forum/emne ....... om Askeladden kommer med et mulig svar på denne brann.

Link to post
Så om en brann starter pga. små lekkasjer ved tanken så mener du det ikke spiller noen rolle om 140 liter til antennes så snart tanken i plast har smeltet?

For lekasjer har det ingen betydning hvilket materiale tanken er i! Utfra videoen ser det ut som om brannen har startet i styrehuset! Jeg vet ikke hvilke brannegenskaper plastmaterialet har som brukes til bensintanker, men i moderne bilindustri er det vel plasttanker. i varme branner smelter både aluminium og stål før eller senere, så brannteknisk tror jeg det er liten forskjell på om det er plast eller metal... har du først fått en så stor brann at tanken står i flammer er det jo uansett kjørt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Hva skjer med en stål-tank når slangene (til motor, utlufting og påfylling) rives av eller bernner av?

Da har du åpninger inn i tanken. Er vel rimlig å tro at det skjer noe med slangene når det starter med eksplosjon (Hvis det var det som skjedde.)

 

Er det bekreftet at P66 har tank av plast?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Plast tank har lite med grunnen til brann her.! Det må ha vært en tennkilde som ikke var isolert fra potensiel gass lekasje. Eller så er det en brukerfeil på kokapperat eller liknende! Det skal mye til for at det er feil med noe andre komponenter. Dem burde ha gransket dette, fordi det omhandler mange av oss, og kansje må regler til instalasjoner skjerpes.. Det blir mer og mer vanlig med dieselvarmere i mindre båter med bensinmotorer nå.. for 20 år siden var det stort sett bare store cabincruisere som hadde varmere.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Tanken i P-66 er produsert av Roto i Slovenia, tror muligens det er denne:

http://www.roto.si/si/roto-industry/roto-nautic/roto-nautic_4/rezervoar-za-gorivo/608

Den er produsert og testet i henhold til ISO 21487 standarden, jeg har ikke funnet en kopi av den som ikke koster masse penger så jeg skal ikke si om kravene er like strenge som for plasttanker i biler.

 

Her er en link som beskriver testing av plasttanker i biler: http://www.sp.se/en/index/services/fueltank/sidor/default.aspx

 

Virker ikke på meg som om plast-tank er mye farligere enn ståltank. Vil tro at et automatisk system for brannslukking ville kunne slukket brannen før plasttanken smelter så mye at den begynner å lekke.

 

Det er vel tvilsomt om vi får vite brannårsaken på denne båten, etter videoen å dømme så vil der ikke være mye spor igjen selv om båten evt. blir hevet. Hadde vært greit å vite om båten hadde varmeapparat og hvordan dette var montert.

Helge O

Link to post

Et annet scenario, siden en er i gang med gjettekonkuranse, er jo de gassboksene som fulgte med båten. Tar det lang tid å ruste hull i disse om de lå i rommet?

 

Har hatt et 6kg pulverapperat ombord i tillegg til det som fulgte med båten men ser at å ha det liggende nede i midtrommet kanskje ikke er riktig strategi, skal se om at ikke kjøleboksen ryker ut.

 

Er det noen som har kontaktet Askeladden i forbindelse med denne saken?

Link to post

Min Sherlock teori!!!

 

Ok, her er scenarioet.

 

Er p堩Pad s堲egn med auto korrekturen g岠litt berserk...

 

Det nye filteret har ikke blitt skikkelig strammet til, det lekker ganske men sikkert ut drivstoff ut av skjt og ned i kjl. Dette g岠i dobbelt skroget, som PDA b崥ns design (litt framtung p場omgang / dorgefart) legger seg helt frem til baug s堨ele b崥ns kjl fylles opp med bensin, s堳tiger dampen og bensinen antennes, av en ikke gnistfri bryter eller kokeapparatet. Luker og skyvedr bl峥s ut av sine innfestninger. Han ser flammene stikke opp av akterluker, hiver etter 2kgs slukkeren men oppdager det er f容ttes... Det er rett og slett for mye bensin i baug og kjlsvin. Han evakuerer og g岠ut p堢adestigen...

 

Og by the way, det frste jeg kjpte rett etter redningsvest var brannteppe, tipper det kunne v沴 til god hjelp i dette tilfellet. Tm brannslukker over brannen s堬egg teppet over luker osv.

Redigert av boati (see edit history)
Link to post
Et annet scenario, siden en er i gang med gjettekonkuranse, er jo de gassboksene som fulgte med båten. Tar det lang tid å ruste hull i disse om de lå i rommet?

 

Har hatt et 6kg pulverapperat ombord i tillegg til det som fulgte med båten men ser at å ha det liggende nede i midtrommet kanskje ikke er riktig strategi, skal se om at ikke kjøleboksen ryker ut.

 

Er det noen som har kontaktet Askeladden i forbindelse med denne saken?

 

Gassbokser?

 

Og reagerer denne på bensin damp montro? http://www.maritim.no/sikkerhet/alarm/gass-og-kullosalarm-12-220v-ce

Link to post
Gassbokser? Og reagerer denne på bensin damp montro? http://www.maritim.no/sikkerhet/alarm/gass-og-kullosalarm-12-220v-ce

 

Båten min ble levert med 3 bokser med gass til gassbrenneren. Noe av det første som gikk på land, men ser for meg at dritten hadde blitt kastet i rommet og ligget der et par år så har de kunnet begynt og lekket gass. Regner med at det er butan eller propan på de boksene og det er vel gasser som er tyngre en luft?

Link to post

Gassbokser til kok oppbevarer jeg i en knytt plastpose i et tett stuverom som inneholder tørkerull og øsekar. Normalt ligger dem på hytta om jeg vet at jeg ikke skal bruke dem. Nå ble han heldigvis berga i siste liten av et nyttefartøy så utfallet gikk bra. Men folk bør tenke seg lit om når det gjelder instalsjoner av potensielle tennkilder i båt.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
Jeg ville heller kjøpt denne:

http://www.maritim.no/sikkerhet/brannslukker/automatisk/fireboy-xintex-ma2-025-hfc227ea. Dette er gass som vil dempe brann i skott ol.

Den så ikke så dum ut, jeg googlet leverandøren og fant at de også hadde en kjekk detektor med relé for å starte utluftingsvifte.

 

Nå har jeg nettopp bestilt denne:

http://www.ebay.com/itm/Xintex-MB-1-R-Boat-Marine-Gasoline-Fume-Detector-with-Plug-In-Sensor-and-Relay-/251150227474?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a79b85812

 

Manualen ligger her: http://www.fireboy-xintex.com/manuals/mb1.pdf

 

Vet ikke om jeg tar i bruk releet, men kjekt å kunne starte en vifte dersom det detekteres bensindamp.

Så får vi håpe at releet er gnistfritt og ikke blir kilden til en brann ombord :wink:

Redigert av HelgeO (see edit history)

Helge O

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...