motor Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 (redigert) Sendte nå en mail til Båtmagasinet med oppfordring til å lage en reportasje og test av brannværnstiltak i båt med bensinmotor og inner/ytterliner. Viktig å treffe tiltak så kjærringa ikke sitter å er redd, kjekt å ha hu med på tur:) Redigert 13.Februar.2013 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Lekkert må sjekke ut denne, billig også. Er det skikkelige greier? Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Jeg ville heller kjøpt denne:http://www.maritim.no/sikkerhet/brannslukker/automatisk/fireboy-xintex-ma2-025-hfc227ea. Dette er gass som vil dempe brann i skott ol. Den så ikke så dum ut, jeg googlet leverandøren og fant at de også hadde en kjekk detektor med relé for å starte utluftingsvifte. Nå har jeg nettopp bestilt denne: http://www.ebay.com/itm/Xintex-MB-1-R-Boat-Marine-Gasoline-Fume-Detector-with-Plug-In-Sensor-and-Relay-/251150227474?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a79b85812 Manualen ligger her: http://www.fireboy-xintex.com/manuals/mb1.pdf Vet ikke om jeg tar i bruk releet, men kjekt å kunne starte en vifte dersom det detekteres bensindamp. Så får vi håpe at releet er gnistfritt og ikke blir kilden til en brann ombord Bestiller en jeg også :) Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Sendte nå en mail til Båtmagasinet med oppfordring til å lage en reportasje og test av brannværnstiltak i båt med bensinmotor og inner/ytterliner. Viktig å treffe tiltak så kjærringa ikke sitter å er redd, kjekt å ha hu med på tur:) Her har du reportasjen din :) http://www.seatronic.no/pdf/Bonpet/omtale%20baatmagasinet.pdf Sitér dette innlegget Helge O Link to post
jaka Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Mye prat her om å ha utstyret i orden når brann oppstår, det er viktig og bra det. I denne saken her blir det svært sentralt å få frem årsaken til denne alvorlige hendelsen. Skule det være uaktsomhet fra båfører, så er det lite vi andre kan gjøre med det. Men skulle årsaken være båten i seg selv, feil mangler, feilkonstuksjon o.l. er dette særdeles interessant for alle oss andre eiere av P66. Var en liten tur på sjøen i dag, magefølelsen var ikke den beste. Hadde håpet på at Askeladden uoppfordret hadde tatt kontakt med oss andre som ha samme båten, for å informere oss om hva gjøres for avklare årsaken. Håper flere med meg etterlyser slik informasjon. (?) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 (redigert) Hvordan kan Askeladden gjøre det? Om noen skulle informert, så måtte det jo være eieren. Han er vel den eneste som har tilnærmet oversikt over hva som skjedde. Du er jo selv inne på alternativet Menneskelig Feil. Verdens mest populære og mest brukte feil. Redigert 16.Februar.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 23.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2013 Den så ikke så dum ut, jeg googlet leverandøren og fant at de også hadde en kjekk detektor med relé for å starte utluftingsvifte. Nå har jeg nettopp bestilt denne: http://www.ebay.com/itm/Xintex-MB-1-R-Boat-Marine-Gasoline-Fume-Detector-with-Plug-In-Sensor-and-Relay-/251150227474?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a79b85812 Manualen ligger her: http://www.fireboy-xintex.com/manuals/mb1.pdf Vet ikke om jeg tar i bruk releet, men kjekt å kunne starte en vifte dersom det detekteres bensindamp. Så får vi håpe at releet er gnistfritt og ikke blir kilden til en brann ombord H.ar du fått Xintex instrumentet og testet det? Er av interesse å vite hvor følsom sensoren er.. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2013 Mye prat her om å ha utstyret i orden når brann oppstår, det er viktig og bra det. I denne saken her blir det svært sentralt å få frem årsaken til denne alvorlige hendelsen. Skule det være uaktsomhet fra båfører, så er det lite vi andre kan gjøre med det. Men skulle årsaken være båten i seg selv, feil mangler, feilkonstuksjon o.l. er dette særdeles interessant for alle oss andre eiere av P66. Var en liten tur på sjøen i dag, magefølelsen var ikke den beste. Hadde håpet på at Askeladden uoppfordret hadde tatt kontakt med oss andre som ha samme båten, for å informere oss om hva gjøres for avklare årsaken. Håper flere med meg etterlyser slik informasjon. (?) Det er ikke sikkert det er ASkeladden som har instalert utstyret ombord! Det kan være ettermontert, eller montert av en forhandler. Uansett hadde det vært interessant for oss alle her på BP om noen kunne komme med info om saken! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
jaka Svart 24.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 Er kjent med at Askeladden tar denne saken på største alvor. Kommer det frem feil/mangler med båten, vil vi alle som er eier av denne type båt bli kontaktet. Innvendig bensintank vil alltid kreve ekstra overvåkenhet, med tanke på drivstofflekkasje. En god praksis: Før bruk. Både se/lukt etter lekkasje ved og rundt bensintank FØR batteribryter kobles inn. Under bruk. Koble ut luftvarmer (avkjøling) i god tid før fylling av bensin, i tillegg til at batteribryter kobles ut. Ikke bruk åpen flamme. Etter bruk. Både se/lukt etter lekkasje ved og rundt bensintank. Angående åpen flamme; Askeladden har utstyrt denne og andre båter med gassapparat med åpen flamme. Dette burde ha vært forbudt i båter med innvendig bensintank. Jeg har ikke tatt denne i bruk og kommer til fjerne den fra båten min. Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 24.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 Er kjent med at Askeladden tar denne saken på største alvor. Kommer det frem feil/mangler med båten, vil vi alle som er eier av denne type båt bli kontaktet. Innvendig bensintank vil alltid kreve ekstra overvåkenhet, med tanke på drivstofflekkasje. En god praksis: Før bruk. Både se/lukt etter lekkasje ved og rundt bensintank FØR batteribryter kobles inn. Under bruk. Koble ut luftvarmer (avkjøling) i god tid før fylling av bensin, i tillegg til at batteribryter kobles ut. Ikke bruk åpen flamme. Etter bruk. Både se/lukt etter lekkasje ved og rundt bensintank. Angående åpen flamme; Askeladden har utstyrt denne og andre båter med gassapparat med åpen flamme. Dette burde ha vært forbudt i båter med innvendig bensintank. Jeg har ikke tatt denne i bruk og kommer til fjerne den fra båten min. Enig I det meste bortsett ifra det med inn/utkobling av batteri, det er større sjans for å genere en gnist i det elektriske om du skrur av/på ved bunkring så for min del vil jeg heller la være å røre det. Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 H.ar du fått Xintex instrumentet og testet det? Er av interesse å vite hvor følsom sensoren er.. Fikk instrumentet i går, skal prøve å gjøre en liten test før jeg monterer det i båten. Rapport kommer etterhvert. Sitér dette innlegget Helge O Link to post
HelgeO Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 (redigert) Da har jeg gjort en liten test med CRC trykkluft på boks som inneholder 7% brennbar drivgass. Sensoren reagerer umiddelbart selv på små mengder med gass. Har ikke testet med bensin, og manualen fraråder dette. Filmet testen med mobilen: http://vimeo.com/60595884 Redigert 26.Februar.2013 av HelgeO (see edit history) Sitér dette innlegget Helge O Link to post
motor Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Så kurant ut, må vel betille meg en slik jeg også. Måtte du betale moms ol. ved innførsel. Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Så kurant ut, må vel betille meg en slik jeg også. Måtte du betale moms ol. ved innførsel. Betalte 415 kr i mva og forenklet tollbehandling. Så totalprisen endte vel på ca 1600 kr da. Ikke så ille for økt sikkerhet (eller iallefall økt trygghetsfølelse) ombord. Sitér dette innlegget Helge O Link to post
boati Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Jaja, da var varmeren min flyttet til der den egentlig skulle ha vært. Kjempebra av forhandler I Kristiansand som gjorde dette gratis, meeen helt gratis ble det jo ikke da jeg måtte ta 2 dager fri. Sitér dette innlegget Link to post
Cannonfodder Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Noen som har hørt noen konklusjon på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.