Jump to content

Brann i Askeladden P66 Pilothouse . ( se film)

Ficher

Recommended Posts

Jeg ville heller kjøpt denne:http://www.maritim.no/sikkerhet/brannslukker/automatisk/fireboy-xintex-ma2-025-hfc227ea. Dette er gass som vil dempe brann i skott ol.

Den så ikke så dum ut, jeg googlet leverandøren og fant at de også hadde en kjekk detektor med relé for å starte utluftingsvifte.

Nå har jeg nettopp bestilt denne:

http://www.ebay.com/itm/Xintex-MB-1-R-Boat-Marine-Gasoline-Fume-Detector-with-Plug-In-Sensor-and-Relay-/251150227474?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a79b85812

Manualen ligger her: http://www.fireboy-xintex.com/manuals/mb1.pdf

Vet ikke om jeg tar i bruk releet, men kjekt å kunne starte en vifte dersom det detekteres bensindamp.

Så får vi håpe at releet er gnistfritt og ikke blir kilden til en brann ombord :wink:

Bestiller en jeg også :)

Mye prat her om å ha utstyret i orden når brann oppstår, det er viktig og bra det. I denne saken her blir det svært sentralt å få frem årsaken til denne alvorlige hendelsen. Skule det være uaktsomhet fra båfører, så er det lite vi andre kan gjøre med det.

Men skulle årsaken være båten i seg selv, feil mangler, feilkonstuksjon o.l. er dette særdeles interessant for alle oss andre eiere av P66.

Var en liten tur på sjøen i dag, magefølelsen var ikke den beste.

Hadde håpet på at Askeladden uoppfordret hadde tatt kontakt med oss andre som ha samme båten, for å informere oss om hva gjøres for avklare årsaken.

Håper flere med meg etterlyser slik informasjon. (?)

Den så ikke så dum ut, jeg googlet leverandøren og fant at de også hadde en kjekk detektor med relé for å starte utluftingsvifte.

Nå har jeg nettopp bestilt denne:

http://www.ebay.com/itm/Xintex-MB-1-R-Boat-Marine-Gasoline-Fume-Detector-with-Plug-In-Sensor-and-Relay-/251150227474?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a79b85812

Manualen ligger her: http://www.fireboy-xintex.com/manuals/mb1.pdf

Vet ikke om jeg tar i bruk releet, men kjekt å kunne starte en vifte dersom det detekteres bensindamp.

Så får vi håpe at releet er gnistfritt og ikke blir kilden til en brann ombord :wink:

H.ar du fått Xintex instrumentet og testet det? Er av interesse å vite hvor følsom sensoren er..

Mye prat her om å ha utstyret i orden når brann oppstår, det er viktig og bra det. I denne saken her blir det svært sentralt å få frem årsaken til denne alvorlige hendelsen. Skule det være uaktsomhet fra båfører, så er det lite vi andre kan gjøre med det.

Men skulle årsaken være båten i seg selv, feil mangler, feilkonstuksjon o.l. er dette særdeles interessant for alle oss andre eiere av P66.

Var en liten tur på sjøen i dag, magefølelsen var ikke den beste.

Hadde håpet på at Askeladden uoppfordret hadde tatt kontakt med oss andre som ha samme båten, for å informere oss om hva gjøres for avklare årsaken.

Håper flere med meg etterlyser slik informasjon. (?)

Det er ikke sikkert det er ASkeladden som har instalert utstyret ombord! Det kan være ettermontert, eller montert av en forhandler. Uansett hadde det vært interessant for oss alle her på BP om noen kunne komme med info om saken!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Er kjent med at Askeladden tar denne saken på største alvor. Kommer det frem feil/mangler med båten, vil vi alle som er eier av denne type båt bli kontaktet.

Innvendig bensintank vil alltid kreve ekstra overvåkenhet, med tanke på drivstofflekkasje.

En god praksis:

Før bruk. Både se/lukt etter lekkasje ved og rundt bensintank FØR batteribryter kobles inn.

Under bruk. Koble ut luftvarmer (avkjøling) i god tid før fylling av bensin, i tillegg til at batteribryter kobles ut. Ikke bruk åpen flamme.

Etter bruk. Både se/lukt etter lekkasje ved og rundt bensintank.

Angående åpen flamme; Askeladden har utstyrt denne og andre båter med gassapparat med åpen flamme. Dette burde ha vært forbudt i båter med innvendig bensintank. Jeg har ikke tatt denne i bruk og kommer til fjerne den fra båten min.

Er kjent med at Askeladden tar denne saken på største alvor. Kommer det frem feil/mangler med båten, vil vi alle som er eier av denne type båt bli kontaktet.

Innvendig bensintank vil alltid kreve ekstra overvåkenhet, med tanke på drivstofflekkasje.

En god praksis:

Før bruk. Både se/lukt etter lekkasje ved og rundt bensintank FØR batteribryter kobles inn.

Under bruk. Koble ut luftvarmer (avkjøling) i god tid før fylling av bensin, i tillegg til at batteribryter kobles ut. Ikke bruk åpen flamme.

Etter bruk. Både se/lukt etter lekkasje ved og rundt bensintank.

Angående åpen flamme; Askeladden har utstyrt denne og andre båter med gassapparat med åpen flamme. Dette burde ha vært forbudt i båter med innvendig bensintank. Jeg har ikke tatt denne i bruk og kommer til fjerne den fra båten min.

Enig I det meste bortsett ifra det med inn/utkobling av batteri, det er større sjans for å genere en gnist i det elektriske om du skrur av/på ved bunkring så for min del vil jeg heller la være å røre det.

• 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...