Jump to content

Prosjekt. Gjennoppbygge Ring Powercraft 21, tips underveis.

Kawa2005

Recommended Posts

Hei

Eg har hatt ein båt liggende i lenger tid, men skal no sette den i stand og på sjøen denne sommeren. Trenger hjelp til dette og tar i mot alle tips og råd eg kan få.

Dette er ein båt med potensiale for høg fart og ønsker derfor alt av tips eg kan få. Eg ser for tida etter motor til denne, men det virker som det meste er levert med XL stamme i størrelsen eg ønsker.

Derfor lurer eg i første gang på om noen kan veilede korleis motoren skal monterast (høyde) og korleis xl stamme vil påvirke kjøreegenskaper til båten?

Motorstørrelse eg ser etter er 200hk +... Monteringa lager litt hodebry siden hekken ikkje er av standar sort, men bygd for løp. Legger ved bilde for å vise det. Kor høyt bør kavitasjonsplata stå i forhold til bunn av båt? evt propellaksling i forhold til bunn?

Båten har eit lite stepp 1-2 cm ca 1,7m fra hekken og dette hakket (setback?) i hekken.

CIMG3905.jpg

CIMG3908.jpg

Takk for svar

Det er vel ikkje heilt standar i utgangspunktet og satser på fart her, so det blir min 200 hk og rundt 25" stigning på propell regner eg med. mulig større. Håper på nosecone undervannshus, men det er planen å få båten i drift for et rimelig budsjett i år og evt oppgradere om det blir denne båten neste år og.

Derfor blir det vel "standar" montering på motorhøyde, men er usikker på kor høyt det bør vere på denne hekken. Har lest litt om det og det ser ut som at kavitasjonsplata skal litt over bunn av båt. Oppsett for maks fart og eget vanninntak er vel noe høyere evt lift for å løfte under fart.

Trur det blir nødvendig med ein liten brakett og det påvirker vel høyden og... ser for meg en som bygger ca 10 cm fra hekken.

Noen som har lik/lignende båt som har noen ideer her?

Man kan montere motoren ganske høgt, tror nok om du sikter bunnen av båten og underkant av vanninntaket så har du bra med kjøling, jo mere set-back du har jo dypere vil motoren gå, dette må du selfølgelig sjekke under fart, eller aller best monterer du kjølevannstrykk måler.

Nosecone kan du montere selv, eller finn som er flink med TIG sveis. selve konen koster et par båtpenger.

Lift er det beste på en slik båt, da har du muligheten til å justere/ opptimalisere oppsettet, der er fort ti knop å hente, ja eller mer om du samenligner med en installasjon med kavitasjons plata montert flush med bunnen av båten.

Når det gjelder propeller kan du veldig enkelt si det slik, jo mere rake på vispen jo mer vil båten løfte baugen, eller grave ned hekken, feks en Cleaver har lite rake og vil løfte bak/ motoren, en Raker propell vil trekke ned å løfte baugen mere, båten vil da vere mer lydig på tilten.

Der er vel langt mellom en 200 hk påhenger med en standard propell, eller hva er det er som er standard når du kommer oppi slike størelser motorer..??

På min på båt(Finnsport 500) med et setback på 25-30 cm (hjemmelagd brakett) 200 hk V-max, 25" Raker prop. Motor er plasert 3-5 cm under senter på girhus/ bunn av båten, kjøling i massevis med standard vanninntak, dette hadde sikkert vert vanskelig med med en propell med mindre rake. Om du trenger et dyr av en yamaha V-max 200 99mod med en Raker 25" og en lazer II 23" send meg en IM, vil ha 35 000 for den ferdig pruta.

Takk for svar

Regner egentlig med at motoren kan stå ganske høgt ja. Har sett litt på lift med 6 eller 8 tommer setback, og tenker derfor at motoren kan stå ganske høgt i forhold til standard montering (kavitasjonsplate i linje med bunn).

Sida eg ikkje har motor endå, lurer eg og på korleis båten vil oppføre seg med xl stamme med nevnt setback? Eg tenker det vil bli høgt tyngdepunkt og alle "problemer" med ein slik båt blir forsterka.

Korleis forrandra oppførselen i båten din seg etter at du monterte brakett? Tyngdepunktet blir jo flytta ein del bak og evtlenger opp.

Motoren er av interesse ja :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...