Jump to content

6 hk på 25 kg går fint å løfte, men 38 kg (9, 9) blir det for mye?

Worry II

Recommended Posts

Er det mange her inne som løfter av og på 9, 9hk (15hk) av 4-takt type som normalt veier 37-39 kilo ? Tenker fra jolle til moderskip. Er dette for høy vekt, eller går det greit ? Jeg har ingen annen løsning enn å løfte av og på ved jollebruk.. Blir det bare pes for en normalt trent 40-åring, eller no problem ?

Er det noen flere her inne som har tenkt på samme problemstilling, eller om bedre har erfaring med spørsmålet ?

Redigert av Worry II (see edit history)

Jeg gør det jævnligt med min Yamaha 9,9 der vejer 40+ kilo. Men det kræver en stor badeplatform og en teknik.

Først trækker jeg gummibåden op på badeplatformen med agterenden. Så sikrer jeg den med en line eller to. Derefter løfter jeg motoren af beslaget og løfter den hen bag jollen. Jeg vipper beslaget, så motoren står i opvippet position og herefter lægger jeg forsigtigt motoren ned og lader den glide ned over agterspejlet så motorbenet ligger ind over badeplatformen. Strammer skruerne og så er den klar til at blive skubbet i vandet.

Jeg kan fint løfte motoren men over længere afstande som til og fra bilen vår og høst kræver det lige en pause eller to... :-)

Og jeg er også en kontor-svag 54-årig...

Hade en kort tid en 10 hkr Johnson som vägde 40 kg tror jag. Alltför tungt synes jag.

Mindre lättare motor gör jobbet mycket bättre, går tystare och gör mindre svall.

Vi kör knappast några längre sträckor med jollen och har inte bråttom.

Och om jag lånar ut den till barnbarn så räcker det med 5-6 knop.

Då varar nöjet dessutom längre.

Och jag slipper knäcka ryggen...

:fishing:

Hei

Vekta du opplyser om er nok feil. Vår Mariner Viking 10(15) hk veg ca. 40 kg, om eg hugsar rett. Eg løftar motoren mellom jolla og seglbåten mange gonger kvar sesong.

Ask

Jeg tror nok din Viking er lettere.

Yamaha, Suzuki, Honda, Mercury og Tohatsu sine 9, 9 veier 38-40 kilo, så hva som er feil forstår jeg ikke.. ?

Jeg kjøpte ny Mercury 6hk for 1 år siden, fordi denne kun veier 25 kilo. Det er passe. Men den blir nok litt for svak da den ikke klarer å dra opp meg og madammen i en Aquacuick 265. Den kommer opp om vi surfer på en hekkbølge, men om det er vind kan vi glemme det. Den spratt opp i plan med gamle Johnson 8hk 2T som veide 27kg, men det ser dårlig ut med dette i år. Johnson'en henger defekt på veggen hos Bestmarin på Fuglevik (Moss) ulønnsom å reparere ! Der er dypt savnet, snufs..

Har akkurat kjøpt meg en tohatsu 5hk og den veier noe under 20kilo, synes det er mer en tungt nok og det er mest pågrunn av at det tross alt skal løftes i alle himmelens retninger mens jolla ligger der og ikke akkurat ligger 100% i ro. En vakker dag så sklir man ut av tøflene og lemper hele stasen til sjøss, tyngre enn dette og jeg vil ihvertfall ha en heis for å heise motoren på plass.

Jeg har en 5hk Mariner 2T som vel veier drøye 25 kg, og er enig i at dette er på grensen av hva en moden, tidligere kontorist bør balansere rundt med. Jeg har derfor laget meg ei bærestropp av skulderremmen til en utrangert PC-veske. Stroppa klipses (karabinkroker) i øyer foran og bak på påhengeren, og henges enten over nakken eller over motsatt skulder (slik man bærer ei skulderveske). Fordelen med dette opplegget er at jeg i hvertfall kan ha èn av hendene fri til å holde/støtte meg, mens jeg balanserer fra badeplattformen og ned i jolla. Ulempen - som jeg heldigvis ikke har opplevd ennå, er risikoen for å gå til bunns med mann og motor, hvis uhellet først slår til og man tråkker feil... Jeg innbiller meg imidlertid at det bør være mulig å få vippet av seg skulderremmen i tide... :diving:

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Har man davitere på båten, kan et av disse brukes. Slå et lite tau rundt påhengeren for å få den til å balansere riktig mens den henger i daviterstroppen. Så kan en styre jolla på plass, senke motoren og feste den. Brukte den løsningen selv da jeg hadde davitere på båten. (De er demontert nå, p.g.a. overskridelse av max lengde i havna.) Nå må jeg løfte på vanlig måte, og en Johnson Gt 10 hk er tung. Helt klart. Tipset med skulderstroppen var ikke dumt. Det må prøves til sommeren. :thumbsup:

Redigert av GeirFrode (see edit history)

Ja, om man har "henge-daviter" så blir det greiere, tror jeg. Men jeg har bare sånn man vipper opp jolle bak med.

Jeg ser for meg en modifisering av noe slikt:

stropper_stor.jpg

Om man hadde flyttet reima med kroken opp i skuldernivå ?

Modifiserer lengde etter egnede festesteder på påhenger.

I tillegg lager en snap-anordning (ala bilbelte) for sikkerhet om man går i vannet..

Den på bildet koster bare 250,- http://www.lagerboks.no/produkt/21/barestropper.aspx så "brekker jo ikke nakken" på det.

Løsningen ville kanskje fungere dårlig i kombinasjon med redningsvest, men noen sjanser må man jo ta her i livet :smiley:

Redigert av Worry II (see edit history)

Har selv en 9,8 4t tohatsu. Den veier 37-38 kg. Jeg kjøpte den pga vekt og test resultater (mest vekt).

Motoren brukes på en 14` starcraft alu båt. Jeg er ivrig fisker å bruker denne båten overalt (den veier 59 kg)

Motor og båt blir ofte flyttet både 50 og 100 meter for hånd. Motoren er lett og bære, ingen problem og flytte over litt avstand, selv i ganske ulent tereng.

(Båten må vi være to på om det ikke er snø).

Med andre ord, bør være enkelt for deg å flytte en 9,9 fra en båt til en annen.... Bare husk å hold den riktig vei....... :-)

Let etter en Tohatsu 9.8 hk totakt brukt. Jeg har det selv - den veier 26 kg og går av og på noen ganger når de minste barna skal kjøre med en 3 hk som også er med. Jeg synes 26 kg er mer enn tungt nok å balansere bak der.

Dersom jolla skal stå i snap-daviter eller lignende finns jo den innfestningen til motoren som vris slik at når jolla står på høykant vris motoren tilsvarende. Var en kar som hadde laget noe slik og ble omtalt i BM. Har også sett patenten i praksis, så enten traff jeg samme karen eller så produseres den.

Finnes jo også sånne små løftekraner til å montere for å løfte påhengerne av og på. Ikke så vakre, men de finnes. Så finnes det jo disse standard stroppene til å feste på påhengern for å løfte i, men det er vel ikke så lett med mindre man bruker daviter el.l.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...