Jump to content

Sikling - Hvordan sette opp eggen


Honduras

Recommended Posts

I forbindelse med at jeg har epoxyfuget natene på båtprosjektet mitt, har jeg kjøpt meg en Bacho sikling. I min enfoldighet trodde jeg eggen var satt opp fra fabrikk, men det var den jo ikke (i særlig grad).

Ved hjelp av en fil fikk jeg den en del kvassere, men kan noen som behersker kunsten forklare hvordan man sette opp eggen for å få riktig "hook".

 

Mener å ha sett et slags bryne i Woodenboat som laget eggen riktig i en operasjon, men hvor finner man tilbake til slik informasjon når man trenger det.....

 

Regner med dette kan være av interesse for andre som driver med lakkarbeider etc.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en sikler på en byggevarekjende for mange år siden. Ferdig slipt til bruk. Var bare en vanlig plate, hvor endene skulle brukes og platen holdes 45 grader på emnet. Ble veldig bra :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Wikipedia har svaret også på dette. Riktignok på engelsk. Fremgangsmåte er beskrevet midt på siden.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Card_scraper

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Enig med Brigg. Har alltid slipt siklingene mine slik at de får en liten råegg. Ved sliping av kniver, stemjern, høvler, osv. tar man denne råeggen helt vekk. Da ønskes skarpest mulig egg. Men på en sikling er det ønskelig at den skal kunne skrape/dra med seg ujevnheter, derfor denne råeggen. Noen sliper råeggen helt vekk, men min erfaring er at siklingen da mister mye av funksjonen sin.

 

sliping_av_sikling.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Min gamle bestefar, som var båtbygger fra Grimstad, satte opp siklingene sine ved å lage en råegg/krok på dem som skraper veldig effektivt. Siden jeg den gang bare var en guttunge og alt for ung til å få med meg framgangsmåten var det greit å spørre her. Nå ser det ut som de fleste bare kjører dem i 90 grader, men Briggs utmerkede link ga meg svaret.

Det er tydelig at flere kan ha godt av å lese den linken... :wink:

 

Så da bærer det ut i garasjen for å sette opp siklingen på nytt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...