Jump to content

vifteovn i båt, brannfarlig?


Alternes.

Recommended Posts

Eg har alltid brukt defa cupevifte for bil. Føler 100% tillit til den. Eg har til og med dekket over den med teppe for å teste at varmeelementet slår seg av. De kan settes fast på stativ.

Den har plastikkhus, men det går sikkert bra.

Men eg har ikkje lest forsikringsvilkårene godt nok til å sei om det er dekning ved uhell.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Når det gjeld oljeovner er det viktig å vere merksame på desse. Har etterkvart vore fleire "uheldige" episodar med dei. Er ikkje så mange vekene sidan ein person vart redda ut av eit hus her på sunnmøre. Brannalarm og ein tilfeldig forbipasserande var det som redda han. Årsak - oljeovn.

Usikker på kva som er beste ovn til bruk i båt. På dagtid går nok det meste greitt. Det er om natta det blir meir usikkert. Vifteovn er lite aktuellt pga støy. Då er det vel oljeovn, konvektorovn, tradisjonelle panelovnar eller ebern som er igjen? Kanskje er det ebern som dreg det lengste strået?

Link to post
Share on other sites

Da er det noe som heter Garanti.

En skal rengjøre filteret en gang i uka for å være sikker på at er nok luft sirkulasjon.

Det er noe som heter Garanti selv om dert høres ut som den kan ha fått lite luft sist vinter.

Kassalappen min er nok vekk. Så spørs om Maritim er villig til å godta en garantisak.

 

Jeg vet ikke hva slags mindreverdige produkter dere kjøper, men min ovn har:

 

1) Børsteløs motor

2) Ikke filter, støv blåser rett gjennom ingen mulighet for overoppheting den veien

3) Ikke varmespiraller, men varmeplater som ikke når glødetemperatur uansett

4) Hele ovnen er i stål

5) God luftklaring til dørken

6) Ikke skjøteledning, men rett i stikk som er sikret med 10 A og 30 mA

7) Termostat, veltesikring, overhet-sikring integrert i ovnen

 

Jeg hadde ikke turt og hatt plastikkovn stående ombord, jeg heller. Spander heller 500 kroner og få noe skikkelig. Og denne ovnen har tutlet og gått 24/7 hver vinter i tre år. Men den ser ikke fancy ut. Og den er ikke vanvittig stillegående. Tung er den også.

Mener denne ovnen kostet over 700,- da jeg kjøpte den.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok min Thermal 2000 med hjem igår, tenkte å skru ut vifta som skrangler, og bytte den.

Den ble stående til utpå kvelden i romstemperatur før jeg kikket på den.

Startet den først for å sjekke ulyden, den sviver nå helt fint uten en ulyd, har skrudd den av og på minst 20 ganger.

Skranglinga er helt borte. Så viftebytte er uaktuellt

 

Virker som den kun skrangler når den startes i kalde omgivelser. Før den blir varm nok.

Tar den tilbake i båten igjen ikveld.

 

Ovnen er 10 år, har gått kontinuerlig hver vinter.

Det tilsvarer 5 år kontinuerlig drift det ! Rett og slett imponerende.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva slags mindreverdige produkter dere kjøper, men min ovn har:

 

1) Børsteløs motor 2) Ikke filter, støv blåser rett gjennom ingen mulighet for overoppheting den veien

3) Ikke varmespiraller, men varmeplater som ikke når glødetemperatur uansett 4) Hele ovnen er i stål

5) God luftklaring til dørken 6) Ikke skjøteledning, men rett i stikk som er sikret med 10 A og 30 mA

7) Termostat, veltesikring, overhet-sikring integrert i ovnen

Jeg hadde ikke turt og hatt plastikkovn stående ombord, jeg heller. Spander heller 500 kroner og få noe skikkelig. Og denne ovnen har tutlet og gått 24/7 hver vinter i tre år. Men den ser ikke fancy ut. Og den er ikke vanvittig stillegående. Tung er den også.

Har barnet noe navn?

Skal en bruke den når en ikke er i båten spiller ikke støyen noe rolle.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

hadde bare importøren vært like aktiv her som enkelte avfukterimportører, så hadde vel dette ordnet seg :) man akk..

 

Hvis det som noen har nevnt var Thermomarin som var importør blir det vel dårlig med respons fra dem.

Konkurs

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har barnet noe navn?

Skal en bruke den når en ikke er i båten spiller ikke støyen noe rolle.

 

Pappa'en sitter midt ute i havet mellom Skottland og Danmark, og forblir der en stund fremover. Så jeg vet ikke. Sjekket hos CO, Jula og Biltema, men finner den ikke. Men jeg mener at jeg kjøpte den et av de stedene. Fant at den var så bra at jeg handlet to stk samtidig. Grunnen er at jeg er vaksinert mot vifteovner i plastikk- enten de har filter eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...