Jump to content

vifteovn i båt, brannfarlig?


Alternes.

Recommended Posts

Nå vet vi vel alle at vifteovner er kjent for og være brannfarlige, men hvor farlig er de moderne ovnene egentlig og hvilken risiko løper vi i dag ved å bruke disse som permanenet oppvarmingskilde både når vi er i båten og er borte ?.... Jeg bruker selv vifteovn for og varme opp båten da det kun er dette som fungerer i mitt tilfelle da båten ikke er isolert. hadde jeg brukt en oljeovn ville jeg ikke ha økt temperaturen nevneverdig unntatt i takhøyde ved 15-20- .

 

Jeg bruker i dag en billigvariant på 2000w når jeg er i båten og en dyrere variant når jeg er fraværende. sistnevnte har veltesikkring, overopphetingsvern, støvfilter og termostat. men hvor sikker er den egentlig? uansett er nervene bra tynnslitte ved flere dagers fravær :sweat: hva mener dere, med god grunn?

 

Det skal også nevnes at jeg har en kjøleboks av billigvarianten som står på kontinuerlig.. denne har stått på uten stopp siden mai uten problemer, men det er jo klart at man er bekymret for at noe av dette skal begynne og brenne ved fravær.

 

http://www.beha.no/Elvarme/Vifteovner/Vifteovn-VTC-1800

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 1500w keramisk vifteovn i båten.. en slik mørk grå firkantet sak som jeg ikke husker navnet på.

Ettersigende skal Gjensidige anbefalt denne som frostsikring av båt om vinteren. -så en link om dette for en tid tilbake. Ergo må den ihvertfall være trygg nok til at de ikke kommer og sier at "ædda baædda vi dekker ikke brannen din".

Dog bruker jeg den kun nå jeg er ombord og er våken. Om natten og all tid ellers jeg ikke er ombord, bruker jeg en 500 w gulvstående oljeovn som holder grei temp ettersom båten er isolert som en middels isolert enebolig...

Link to post
Share on other sites

Har et par lignende vifteovner som de du linket til i båten. Bruker dem kun når jeg selv er tilstede. Selv om de har veltesikring, støvfilter, osv. Vet blant annet Maritim selger en vifteovn som (jeg har lest her på forumet) skal være godkjent til bruk, selv når man ikke er i båten. Forutsetter da ofte kontroll og rengjøring av støvfilteret.

 

Kjøleboksen din har vel en transformator/strømforsyning? Gjerne av en billig type, uten for mye kvalitetskontroll da den ble produsert? Vet du om alle koblinger i strømforsyningen sitter godt? At lakken rundt spolen er tykk nok til at den ikke slites av og skaper kortslutning etter mange gangers utvidelse og sammentrekning på grunn av temperatursvingninger?

 

Mulig jeg er skadet av min fars holdninger til elektrisk utstyr, men han så som radio/TV/PC-tekniker gjennom 30 år og senere mobiltelefonreperatør alt for mye elektrisk utstyr som har sviktet. Oftest billigprodusert utstyr, men også utstyr fra kjente kvalitetsprodusenter. Derfor har han blitt langt mer forsiktig enn tidligere (nei, det er ikke alderen). Han kobler for eksempel alltid ladere til en skjøteledning med bryter, så han kan slå av strømmen på laderne helt etter bruk og på nattestid. Spesielt billig masseprodusert utstyr bruker (i følge ham) dårlige printkort som blir sprø hvis stømmen står på konstant, da dette fører til oppvarming og uttørking av kortet. Billige spoler kan kortslutte lettere enn spoler fra mer seriøse produsenter. Elektriske komponenter kan smelte på grunn av varme og/eller feil strøm og skape brannfare. Loddinger kan være slurvete gjort og skape kortslutninger. Ble fortalt om en serie ladere til et kjent PC-merke der skruene til 230 volten inn i laderen ikke var skrudd til skikkelig. Oppsto flere kortslutninger og branntilløp etter hvert som ledningene beveget seg i terminalene.

 

Dette er hans erfaringer gjennom mange år som reperatør av elektrisk utstyr. Selv har jeg bare opplevd en gang at en lader har tatt fyr, det var til en billig østenprodusert leke. Ellers har alt jeg har av ladere fungert knirkefritt, vifteovnene også. Slik er det heldigvis for de fleste. Men, med fare for å virke overpesimistisk og fanatisk her, men likevel; tar du sjansen på at din ovn tåler å gå kontinuerlig? At dine ladere er av en slik kvalitet at du tør la dem stå på døgnet rundt over tid?

 

Selv hører jeg på min far på dette feltet. Det koster så lite å tenke seg litt om ved bruk av elektrisk utstyr at det er ikke verdt å la være. I alle fall etter å ha hørt far min sine beretninger om hvordan det står til med mye av det elektriske utstyret vi omgir oss med til daglig. Klart, han fikk kun inn det som var feil på, men den mannen har jobbet mye overtid i sitt liv, så litt utstyr med feil har det nå vært.

 

I båten har jeg montert et par panelovner som brukes når jeg ikke er til stede. Dette er ovner som ikke får høy nok temperatur til å antenne støv. Etter hvert får man en viss sirkulasjon av luft, men klart, ikke så godt som med vifteovn. Ellers så stoler jeg mer på dieselkaminen enn vifteovnene. Ingen elektronisk hjerne som kan svikte. Det som mest sannsynlig kan gå galt er hvis pumpa slutter å virke, men da slukker ovnen bare. Vifteovnene er utmerkede å bruke når folk er i båten og til å f.eks. varme opp badet skikkelig før en dusj :wink:

Link to post
Share on other sites

Din far er en vis og erfaren mann Hakkannen.

 

De aller fleste branner starter etter feil på elektrisk utstyr eller anlegg.

 

Har vifte ovn(er) stående på i båten på dagtid om jeg er ombord eller kun borte i noen få timer.

Alltid avslått på natta og om jeg er vekk fra båten i mer enn ett par timer.

Som grunnvarme brukes panelovn og frostvakter.

 

Eneste gang jeg har opplevd feil på el utstyr, var når termostaten sviktet på en Delongi fritt stående oljekamin.

Det lakk olje ut på gulvet, røyk fra ovnen og stinket varm olje. Heldigvis oppdaget vi det før det begynte å brenne.

Den typen ovner kommer IKKE ombord hos meg.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hadde en vifte ovn fra BT for noen år siden i båten. Den ble brukt som frost vakt, stod på 1000 w og termostatstyrt. Kom ombord en dag, og oppdaget at vifteovnen var deformert av varme, hele " karassoriet " på ovnen var i en slags plast, og var smeltet i forkant. Heldigvis hadde overopphetings værnet slått inn...

Tror nok det er store kvalitets forskjeller ute å går, men det å vite forskjellen når en skal kjøpe......

Link to post
Share on other sites

Eg har to frostvakter på 200W. EIn framme og ein i ac. Om/hvor mye de hjelper er eg usikker på...

Når det blir kaldere en 7-8 minus så må eg gjere noko anna for å holde båten frostfri. Då set eg på ein vifteovn 800w framme og ein på 600w bak.

Men sist kuldeperiode sette eg ein vifteovnen i maskinromet i stedet for i ac. Det kjem eg trulig til å gjere videre når det blir kaldere en 7-8 minus. Nå er sjøen så kald at det er nedi 1.5 grader på inntaket når det er 3-4 minus ute.

Eine vifteovnen min er denne fra clas olsson: http://www.clasohlson.com/no/Adax-VV-21-keramisk-vifteovn/Pr364158000

Den andre er Defa kupe-vifte. Begge viftene går eg frå i ukevis. Men eg inspiserer båten daglig. Skal eg være ombord nokre timer så starter eg dieselvarmeren og lar viftene få pause .

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hjemme har jeg panelovner i alle rom. Et par termostater har kuttet og brent. Ingenting skjer fordi termostatene er kapslet inn i ovnens blikk. Huset har ikkke jordfeilbryter. Ombord i Hulda har jeg en panelovn laget av blikk på 250 W skrudd midt på en vegg av tre, jeg føler meg sikker. I salongen står det en bredbent 2 kW vifteovn beregnet på bygg etc. som går med termostatstyring på 1 kW. Den har god gulvklaring og er ellers laget i blikk. Begge ovnene er koblet til skilletrafoen over separate kretser med nulleder og 30 mA jordfeilbryter. Om det er 15 kalde ute og Hulda ligger i tykk is, så er det aldri under 10 grader inne i båten. Skulle det bli en krypstrøm vil jordfeilbryteren kutte. Blir det brann inne i en av disse ovnene, hva så. Blir det lysbue i en av ledningene mellom det faste opplegget og ovnene, så kutter jordfeilbryteren. Jeg reiser tre uker offshore og sover godt om natten. Man skal ikke blåse av forsiktighet. Men uansett hva man foretar seg her i livet, så er det forbundet med risiko. Vi søker innen rimelighetens grenser å minimere risikoen. Skulle jeg bli for nervøs, så setter jeg med ned i en god stol og dør av sirkulasjonssvikt.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler denne vifteovnen som vi tok med fra forrige båten over til den nye.

Har sett flere forhandlere har denne. Benytter den gjerne når vi sover ombord så lenge vi ikke er bekymret for urolig sjø.

Vippesikring gjør den sikker men vil ikke forlate den dersom den går på full styrke og at det er fare for at den kan vri seg.

Prisen varierer fra 500 til 750 og skal etter sigende være den eneste som er godkjent i båt av forsikringsselskapene. (står det i bruksanvisningen :yesnod:)

Link to post
Share on other sites

Nå vet vi vel alle at vifteovner er kjent for og være brannfarlige, men hvor farlig er de moderne ovnene egentlig og hvilken risiko løper vi i dag ved å bruke disse som permanenet oppvarmingskilde både når vi er i båten og er borte ?.... Jeg bruker selv vifteovn for og varme opp båten da det kun er dette som fungerer i mitt tilfelle da båten ikke er isolert. hadde jeg brukt en oljeovn ville jeg ikke ha økt temperaturen nevneverdig unntatt i takhøyde ved 15-20- .

 

Gulvovnener er normalt tilleggsvarme under tilsyn.

Dette sier DSB.

 

http://dsb.no/no/Ans...are-varmeovner/

 

Ved kjøp, hvis du er i tvil - be forretningen vise at ovnen er produsert og dokumentert etter gjeldende EU-krav, som også gjelder i Norge.

 

 

Eneste vifteovn som er godkjent som jeg har funnet og er godkjent av Gjensidige, under visse vilkår er denne.

 

http://www.warnersbaatbu.no/default.pl?showProduct=333&pageId=194

 

Jeg er fremdeles fornøyd etter 1/2 års bruk.

 

 

Produktbeskrivelse

 

Viften går på 230V og gir 1500W på full effekt. Den har "økonomi" funksjon som gjør at viften gir mellom 200W og 500W avhengig av tempraturen i rommet den står i. I tillegg kan viftehastigheten reguleres trinnløst. Viften har veltesikring og keramisk varmeelementer, som gjør at den ikke kan antenne noe, ikke engang støv.
Varmluftvifte egnet til bruk i vinteropplag i lukkede båter - forutsatt ukentlig tilsyn. (Gjensidige Nor Forsikring)
Mål:
B 154 mm
D 130 mm
H 210 mm
  • 200w - 1500w (230V)
  • PTC varmeelement som selv stiller effekten ned ved oppnådd temperatur
  • ECO-knapp - maks 2 amp forbruk
  • Trinnløs viftehastighet
  • Keramisk varmeelement - brenner ikke støv
  • Veltesikring - ovnen slås av hvis den velter
  • Støvfilter

Manualen

 

http://www.seatronic.no/pdf/Termomarin/Thermal_2000.pdf

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har 3 x frostvakter i akterskipet, en rundt sjøvannsinntakene mellom motorene samt 2 akterfor generatoren i SB og BB side. I tillegg en vifteovn på 2kW som kjører på første trinn, 800W i innredning plassert nedenfor nedsteget til byssa og dørene til badene samt lugarer står åpne for lufting og varmeveksling. Dette holder båten frostfri gjennom vinteren. I tillegg er selvsagt toalettene gjennomspylt med frostvæske, ferskvann nedtappet, tanker tømt forutenom bunkers som er full etc. Erfarer ingen problemer med dette opplegget.

Link to post
Share on other sites

Kopiert fra DSB som roger-jo linket til

  • Følg monteringsanvisningen og sikkerhetsinformasjonen fra fabrikken/produsenten.
  • Flyttbare varmekilder bør kun brukes som tilleggsoppvarming.
  • Bruk bør kun skje under oppsikt, når folk er til stede. Ovnene bør slås av om natta.
  • Ovnene må ikke plasseres inntil brennbart materiale.
  • Vær ekstra oppmerksom på plasseringen i rom hvor barn og dyr oppholder seg.
  • Ikke dra ovnen etter ledningen. Hold i støpslet og ikke strømkabelen når støplet trekkes ut.
  • Ikke utsett ovnen for fuktighet eller korrosjon under lagring.
  • Pass på at ovnen ikke velter ved lagring og bruk, eller skades under flytting.
  • Ikke sett strøm på en flyttbar oljeovn hvor oljen har lekket ut.
  • Ovnene kan deponeres i container hos en elektroforhandler eller på et avfallsanlegg.
  • Ingen elektriske varmeovner må tildekkes når de er i bruk. Det kan føre til overoppheting og brann.
  • Vifteovner har stor luftgjennomstrømning når de er i bruk. Det er viktig å påse at det er fri tilgang for luftstrømmen og god avstand til brennbart materiale foran ovnen.
  • Ovnen skal kobles til en stikkontakt i det rommet den skal stå. Ikke bruk skjøteledning.
  • Bruk kun fastmonterte panelovner på barnerom.
  • Varmeovn uten termostat bør ikke brukes i små rom hvor barn sover.

 

Mye sunn fornuft her,

 

Når det gjelder den omtalte Thermal 2000 ovnen

Mener å huske at det var noen innlegg for noen år siden om at noen av disse ovnene hadde smeltet og eller tatt fyr.

LarsH, var det deg som hadde hatt dårlig erfaring med denne ovnen?? Eller har Altzheimere'n gjort sitt inntog i hue mitt :pray:

Selvfølgelig mulig det er gjort forbedringer på ovnen siden den gang.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder den omtalte Thermal 2000 ovnen

Mener å huske at det var noen innlegg for noen år siden om at noen av disse ovnene hadde smeltet og eller tatt fyr.

Tja, var det nå egentlig det da ? Lite ull og mye skrik etter min mening.

Jeg snakket med importør Termomarin om saken, ingen branner hadde blitt forårsaket av denne ovnen.

Min Thermal har nå 10 år på nakken, kjøres kontinuerlig 6mnd. i vinterhalvåret i Eco mode viftehastighet trinn3.

+ den blir brukt endel på fullt ellers når behov.

Den har romlet litt i viftelageret de siste åra før den blir varm.

Har lurt litt på å skifte selve vifta, vi får se...

 

 

Link to post
Share on other sites

Tja, var det nå egentlig det da ? Lite ull og mye skrik etter min mening.

Jeg snakket med importør Termomarin om saken, ingen branner hadde blitt forårsaket av denne ovnen.

Min Thermal har nå 10 år på nakken, kjøres kontinuerlig 6mnd. i vinterhalvåret i Eco mode viftehastighet trinn3.

 

Høres veldig bra ut Mix.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det selges mange mange tusen vifteovner hver år og det at de tar fyr, er vel ikke fellesnevneren for dem.

Det står vifteovner på i mange tusen hjem og de er langt fra den vanligste brannårsaken. Utfordringen med vifteovn ombord i båt er faren for at det kommer noe foran dem. Dette er det lett å gjøre noe med selv og ha i bakhodet til en hver tid.

For oss som bor i båten, er det ikke mer skummelt å ha på en vifteovn enn det er å ha på en slik i et hjem på land. Bor man sammen med viften, vil man selvfølgelig velge den bort i det den begynner å lage ulyd på lik linje man ville gjort om man bodde i et hus.

Før noen kommer opp med faktiske tall over hvor mange branner som starter hvert år av en feilprodusert vifte som brått får det for seg om natten at den skal starte en brann uten at den først har vist svakhetstegn, vil jeg fortsette å kose meg i den lune salongen.

Frostvakter på 200W blir for spett i en bobåt og hvis det er snakk om båter uten tilsyn, så er jo en defrostervifteovn alla "Defa" et vanlig valg. Hvor mange biler med kupevarmer tar fyr pr år?

 

At en servisetekniker får inn produkter med feil og blir så vettskremt at han/hun gjør det til sin misjon å skremme flest mulig andre også, kan jeg ha forståelse for, men jeg orker ikke å forholde meg til alle dommedagsprofetiene til en hver tid. Sånn sett skulle jeg vært død ca 34 ganger i året de siste 40 årene.

 

Jeg vet det er en mengde mennesker som tar det som en selvfølge at de skal vinne en stor pott i Lotto om ikke så lenge.. det er liksom bare et tidsspørsmål.

VEL..det er jo sant. Og om man har en rekke hver uke, så BØR man vinne ca hver 103000'ende år. I Vikinglotto er det ca 235000 år mellom hver gang en rekke går inn.

Sjansen for at en vifteovn tar fyr mens du sover, en komet detter ned veldig nære, et takras med is treffer deg, en stor campingcruiser har mistet kontroll og sikter på deg, en ubåt skal opp og trekke luft akkurat der du er, en trailer punkterer og kommer over i din kjørebane, middagen din inneholder hest, vaskemaskinen tar fyr, TVn tar fyr, Nabohuset/Leiligheten tar fyr osv osv, er selvsagt mye mer sansynlig, men orker vi å forholde oss til alt som eventuelt kanskje kan være en potensiell risiko?

 

Forby lynnedslag... DET er skummelt det...

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

..At en servisetekniker får inn produkter med feil og blir så vettskremt at han/hun gjør det til sin misjon å skremme flest mulig andre også, kan jeg ha forståelse for, men jeg orker ikke å forholde meg til alle dommedagsprofetiene til en hver tid. Sånn sett skulle jeg vært død ca 34 ganger i året de siste 40 årene....

Det er jo ikke snakk om å krisemaksimere helt her, men ta enkle forholdsregler som ikke trenger ta mere tid eller krefter totalt sett, men som i langt større grad gjør at man kan sove trygt om natta. I og med at du temmelig opplagt henviste til min far må jeg si han absolutt ikke har som sin misjon å skremme vettet av folk, men få folk til å bruke hodet litt mer når det gjelder elektriske installasjoner. Det er alt dessverre alt for mye slarv ute og går, og mye av dette har han fått sett gjennom opp gjennom årene. Som regel går det godt, men har det noen hensikt å slurve med vilje?

 

Som nevnt tidligere har jeg to skikkelige vifteovner ombord, og de blir brukt nesten daglig nå i vinterhalvåret. Har ikke problemer med det, men selv da jeg bodde i leilighet gikk jeg ikke fra vifteovnene over lengre tid.

 

Det er fullt mulig å overleve det meste, men kan man med enkle grep unngå trøbbel klarer i alle fall ikke jeg se noen problemer med det.

Link to post
Share on other sites

Jeg er nok en av de hysteriske.

 

Siden dieselvarmer er montert under sofaen i salongen, slås den av på natta. I utehavn lar jeg den gå 24t.

 

Siden de aller fleste produsenter av viftovner i bruksanvisningen skriver at en vifte ovn kun skal brukes som tillegsvarme under tilsyn, slår jeg dem av på natta. At det er hysteri å følge produsenters anbefaling finner jeg litt merkelig.

 

At tempraturen synker til 10-12 grader i salongen når jeg sover, har jeg null problemer med. I sovecabinen er det behaglig kjølig.

 

Når jeg fyrer opp alle varmekilder på morgenen ved -5 ute. Tar det 10- 15 minutter å få 20 grader i salongen, noe lengre tid i sovecabinene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en ovn av typen Thermal 2000 før fjorårets vintersesong, og lot denne stå på døgnet rundt på "eco" instilling.

 

Da jeg skulle starte opp ovnen før årets vinter renset jeg først filter, men viften i ovnen ville ikke starte, den summet men gikk ikke rundt.

 

Først etter at jeg med fingeren gav viftebladet et "puff" begyndte viften å gå, men høres ut som en skranglekasse.

 

Jeg puttet ovnen i skuff og der har den lagt siden.

Link to post
Share on other sites

noe ulyd i viftelageret på Thermalen min også. Den er fra 2010 eller 2011 og ikke brukt så veldig mye. Det er grunne til at jeg ikke lar den stå på når jeg ikke er til stede eller sover.

Da er det noe som heter Garanti.

Jeg kjøpte meg en ovn av typen Thermal 2000 før fjorårets vintersesong, og lot denne stå på døgnet rundt på "eco" instilling.

 

Da jeg skulle starte opp ovnen før årets vinter renset jeg først filter, men viften i ovnen ville ikke starte, den summet men gikk ikke rundt.

 

Først etter at jeg med fingeren gav viftebladet et "puff" begyndte viften å gå, men høres ut som en skranglekasse.

 

Jeg puttet ovnen i skuff og der har den lagt siden.

En skal rengjøre filteret en gang i uka for å være sikker på at er nok luft sirkulasjon.

Det er noe som heter Garanti selv om dert høres ut som den kan ha fått lite luft sist vinter.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva slags mindreverdige produkter dere kjøper, men min ovn har:

 

1) Børsteløs motor

2) Ikke filter, støv blåser rett gjennom ingen mulighet for overoppheting den veien

3) Ikke varmespiraller, men varmeplater som ikke når glødetemperatur uansett

4) Hele ovnen er i stål

5) God luftklaring til dørken

6) Ikke skjøteledning, men rett i stikk som er sikret med 10 A og 30 mA

7) Termostat, veltesikring, overhet-sikring integrert i ovnen

 

Jeg hadde ikke turt og hatt plastikkovn stående ombord, jeg heller. Spander heller 500 kroner og få noe skikkelig. Og denne ovnen har tutlet og gått 24/7 hver vinter i tre år. Men den ser ikke fancy ut. Og den er ikke vanvittig stillegående. Tung er den også.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...