Jump to content

Hui 900 - Prosjekt - Oppussing

Kåja

Recommended Posts

Vi kjøpte i fjor sommer en 1986 mod Hui 900 på Sotra utenfor Bergen og hadde en fantastisk tur nordover til Smøla.

Det var havblikk hele veien og Stadthavet var flatt som et stuegulv. Det vi var mest spent på var motoren; en gammel Ford 2704, men den putret og gikk som en klokke uten problemer, men langt fra uten røyk. Jeg har forstått at dette er problemet med disse motorene.

Båten er fra 1986 og trenger en god hånd mht oppussing innvendig. Vi har planer om å ta av det meste av skrogtrekk og isolere der vi kommer til og deretter legge på nytt skrogtrekk. Treverket trenger også å bli "freshet" opp. Om noen ha gode råd tar vi mot med takk.

Vi skal også trekke om alle puter samt investere i ny kalesje som har større høyde akter enn den originale.

Vi har forespurt de fleste leverandører, men det er ingen som har maler til annet enn den originale kalesjen.

Vi har også lyst til å bytte motor til en nyere 200-250 hk. Noen erfaringer?

Ja, jeg vurderer det også, men har ikke bestemt meg enda. Om jeg velger å overhale den selv, blir det ikke før neste vinter da det er endel annet som må gjøres først. Denne motoren ble montert like før jeg kjøpte båten. Det viste seg nemlig at den originale motoren sto fast. I forbindelse med landsetting hadde det kommet sjøvann inn i motoren via eksosen og etter en vinter med dette var motoren fast. Dette ble ikke oppdaget før motoren skulle selges våren etter. En annen Ford 2704 ble satt inn, og jeg har en mistanke om at denne har stått ubrukt en tid og at skrapringene er faste for motoren brukte ca 7-8 l olje fra Bergen til Smøla. (ca 400 nm). Det ble oppgitt at motoren var gått 1700 timer. Den er på 180 Hk, men plomberingen på dieselpumpa er brutt så den er nok stilt opp, men hvor mye er ikke godt å vite.

Skal man ta ut mere HK enn originalt må ihvertfal tilstanden til motor gebnerelt være bra! lager ventiler sylyndre/stempel osv.. å øke dieselmengden øker ikke HK antallet med 30-40 hk. Trenger ikke å bli så mye billigere enn å kjøpe en bra bruktmotor som er lit nyere og som har mere krefter originalt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...