andhaake Startet 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 18.Februar.2013 Hei Lurer på om noen har noen erfaring på denne strekningen? Skal gå til innkjøp av ny båt, og lurte derfor på om denne strekningen er "galskap" i en 17-20 fots båt. Har tenkt på en Øien 530f, Hansvik 550 eller liggnende. Mulig det blir en HT version av Øien eller en annen med en hardtop. På det meste blir det 2 voksen og 2-3 barn i båten. Hvor kun jeg er litt sjøvant. Tar gjerne imot forslag til båt også :) (har ikke lyst å bruke særlig mye mer enn 150,000,-) All input tas imot med takk :) André Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Så lenge værvarslet er beroligende, går det greit. Jeg har tatt turen Råde - Tønsberg i en 17 fots Rana HT med familien om bord. Det er en kortere strekning enn den du planlegger, men med maks 6-7 sekundmeter fra sørvest vil dette gå fint. Men sjekk værmeldingen! Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Helt ufarlig så lenge værmeldingen er ok, traff et godt voksent par i Skagen i pinsa i fjor som hadde kjørt fra hvaler i en 19 fots yamarin. Da var det havblikk og silkeføre. Er du i tvil la barna være hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Er du i tvil sender du familien med ferga og kjører selv. Men tar du hensyn til været er det ikke noe problem. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
andhaake Svart 18.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Takk for info, regner med at detta går bra da så lenge været er godt :) André Sitér dette innlegget Link to post
Garf73 Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Jeg kjørte en 16 fots Askeladden 3400 med en 25 hk mercury fra Drammen til Skjærhalden sommeren 2011, meg og bikkja, var havblikk nedover og etter en uke ble det 0,5 - 1 meter bølger og regn på vei hjem, ikke noe problem men jeg passet veldig på værvarslet. I år skal jeg nedover med en 20 fots Springer... Sitér dette innlegget Mitt Springer 20 prosjekt Link to post
RSL Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Det er en kjapp og liten tur på silkeføre. Passer du på værmeldingen, bør det ikke være noe problem i det hele tatt, men vær klar over at Solgangsbris ikke meldes på YR, slik at du risikerer 10sm når du egentlig hadde tenkt deg hjem. Ta derfor alltid høyde for at dere kanskje ikke får startet på hjemturen før ca kl 20.00. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
ezach Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Eller ta hjemturen tidlig neste morgen. :) Har selv passert Sekken med 18 sekundmeter i kastene i halvplanende Rana 17. Ikke gøy, ikke tørt, men fikk gjennomført... Tjøtta - Ylvingen på Helgeland med flatbunnet 17-foter gikk også fint, selv om bølgene ble ramme etter hvert. Da var det varslet middelvind på 5. Stooor forskjell på hav og fjord... Hjemturen var en drøm, med blankstille og strålende sol! :) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Bruk hue! Tut og kjør Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Dette går fint :) ta bare hensyn til været så har du en flott tur. Som guttunge tok jeg Gh10 med 9,9 min fra Sandefjord - Strømstad da det var kjedlig og sitte på med gamlingene når vi skulle på svenskeferie ;) fartet da innom færder og torbjørnskjær og myset ;) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mariell Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 (redigert) Som guttunge tok jeg Gh10 med 9,9 min fra Sandefjord - Strømstad da det var kjedlig og sitte på med gamlingene når vi skulle på svenskeferie ;) fartet da innom færder og torbjørnskjær og myset ;) Samme har guttene mine gjort, med en 2,85 RIB og 9.8 hk. Fikk telefon fra Strømstad før vi med våre 7.kn. hadde passerte Tistler. "Kommer dere snart eller" 0 problem så lenge været er bra. Redigert 19.Februar.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
andhaake Svart 19.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Takk for alle svar. Da veit jeg at det går bra så lenge man bruker sunn fornuft :) Da var det bare å finne båten da hehe André Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Da har du det morsomme igjen.. Ingenting slår det å være på båtjakt uten å måtte selge noe først;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
andhaake Svart 20.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Da har du det morsomme igjen.. Ingenting slår det å være på båtjakt uten å måtte selge noe først;) Har du noen gode forslag til gode kjøp til max rundt en 150.000? Frister veldig med en som har en hardtop løsning, enten midt montert eller for montert. Blir litt kosligere for familien hvis det er litt vind da vil jeg tro :) Andre Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Ikke noe konkret nei men bare avvent litt så kommer det nok masse muligheter på finn nærmere påske.. Yamarin har noen ht-båter som du kanske får for rundt 150000. Vi har en gammel selfa 16 ht på hytta og det er veldig kjekt med tak over hodet iblant. For min del er båtliv på sitt beste når det er sol og fint så jeg ville hatt mere uteplass enn en ht gir. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
larsen2000 Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Ville ha ventet på ekstremt stille vær siden det er første gangen over! Det skal ikke veldig mye vind til før det føles utrygt å bare bevege seg ut mot Svenner fra Sandefjordsfjorden. Jeg hadde langtur fra Oslo til Son i 16 fots Askeladden med to små barn sist sommer og det gikk veldig fint. Men har også vært med på å måtte snu på strekningen Son - Oscarsborg på grunn av svært urolig sjø tross bare 6 m/s på vindmåleren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.