Jump to content

Ny båt, ny giv :) Mørebas 7200

Erik K

Recommended Posts

Da har jeg fått omsatt Draco 1700'n og overtatt Mørebasen etter svigers. En kjempebåt! Båten er meget fin utvendig, så nå skal den få seg et løft invendig til sesongen kommer. i tillegg til en vanlig service så klart. Maskinen er en 97 mod OMC 3.0 med Cobra SX drev.

Båten utvendig:

2013-01-27_12.47.41.jpg

Planene for interiøret er å trekke om puter, lage plate i dørken på lugaren, lage falske teakplateri dørken+++

Er godt i gang med de falske teakplatene og synes det blir ganske bra.

Her er platen jeg lagde for å legge på dørken i lugaren...

2013-02-18_07.32.48.jpg

Likedan har jeg laget ny luke under førerpalssen og over bensintanken...

2013-02-14_20.25.26.jpg

Bordet inne i lugaren var svært slitt og lakken var begynnt å flasse av. Jeg skrapte av lakken og renset bordet med International sin "Teak restorer", slipte ned bordplaten og satte fantasien til verks...

2013-02-07_21.04.42.jpg

2013-02-12_20.24.42.jpg

2013-02-12_20.35.41.jpg

2013-02-12_21.27.28.jpg

Skal komme med oppdateringer etter hvert som jeg arbeider :) For de som har interesse av å lese slikt :)

Redigert av Erik K (see edit history)

Flott prosjekttråd! Jeg har hat mange fine turer med Mørebas 7200 med VP31 DP. som forøverig var en fin motor til denne båten. båten går ganske fint i sjøen og virker tung og solid. Original inredning er ikke direkte en designpærle! men ganske praktisk på fine sommerkvelder å vippe opp stolene og sitte i friluft! det er i allefall en solid båt. Dieselen var lit sein i akselrasjonen og rumpa var vinglete i lav fart, men båten gikk fint når den kom opp i fart. Trimplanene hadde ikke så stor effekt. med VP31 gjorde den 27knop med 5 voksne ombord. veldig lavt forbruk

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Skal komme med oppdateringer etter hvert som jeg arbeider :) For de som har interesse av å lese slikt :)

Gratulerer med Mørebas`n.

Interesse? det er jau derfor vi er her "kjempeinteresant" du har driv og pågangsmot som ein bare kan misunne deg. Også blir det så fint, blir artig å sjå.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Takker for tilbakemeldingene. Ja båten er fin den, kan ikke si annet. Fruen driver å trekker opp putene i lugaren nå , må si jeg gleder meg til å se resultatet når alt er ferdig. I går smurte jeg inn platene med 3.strøk av totalt 8, med lakk. Går sakte men sikkert fremover :P Begynte også med et lite "coctail-bord som jeg tenkte å ha fastmontert bak i båten, med to nedfelte syrefaste koppholdere:) Bildeoppdateringer kommer etter hvert. Men dere der ute som vet og synes litt av hvert... sinkklosser til drev, er det stor kvalitetsforskjell på orginale og de rimeligere klossene man får uorginalt?

Gratulerer ! :thumbsup: Trivelig å se at det fortsatt er liv i Mørebas båtene som ble laget i Malmefjorden utenfor Molde.

Ja ikke sant:) Denne er faktisk produsert på Frei. Alle Mørebaser med OMC innebordsmotor ble produsert der. Det som er morsomt med denne båten er at den faktisk var demobåten til mørebas på Sjølystmessen i 1980...

Hei! Flott å se at andre setter pris på disse flotte båtene. Har en selv som jeg kjøpte som vrak / påbegynt resaurerings objekt. Har lagt med et par bilder som forhåppntligvis kommer med, som viser båten etter fire års arbeide, og da den ble kjøpt av en hyggelig fyr på Senja. Mørebasen ble sjøsatt høsten 2010 og jeg rakk å teste den litt før vinter opplag. må si jeg er kjempefornøyd med båten etter to somre, den virker solid bygget og med VP AQAD 31 150 DP gjør den småpene 33 knop, når jeg er alene ombord. lykke til med båt og arbeide.

bilder_vaar_sommer_2010_eos_500_716.jpg

tellefon_bilder_047.jpg

Hei! Kjekt å se bilder av andre eksemplarer. De er flotte båter og jeg blir mer og mer glad i min. Gleder meg allerede til å få den opp og sjøsatt igjen.

I går fikk jeg listet opp det nye lille bordet jeg har tenkt å ha fast baki ved sofen... fikk smurt på et strøk med lakk også. I hullene skal det være to syrefaste koppholdere, de monteres etter lakkeringen er ferdig. Bilde lyver litt, det ser betraktelig bedre ut i virkeligheten. De sårene etter en helt forferdelig hull-bor tror jeg blir dekket av kanten på koppholderene.

2013-02-23_16.06.23.jpg

Blir veldig bra "Erik K", kosleg at nokon tek vare på desse artige båtane.

Det eg ikkje skjønnar heilt er kvifor kalesja orginalt har inngang bak og er så frykteleg låg, det er klart eit poeng i at det vert mindre vindfang, spesielt på 7200 modellen, men eg set iallefall veldig pris på den ekstra romfølelsen det gav når eg fekk laga denne kalesja.

Sjå bilete under. eg har og hatt ein 7300 med samme kalesje og den merka eg ingenting på med tanke på med vind. Saman med ein eberspecher D4 så vart dette ein varm og triveleg båt.

img_6320.jpgimg_6322.jpgimg_6321.jpg

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

En oppdatering er vel på sin plass... Dårlig med bilder, da mobilen selvsagt var tom for strøm etter sist økt. Hadde en hel dag i båten her forleden dag, der jeg så helt tydelig at båten må på land ASAP. Mye brunt slim på drevet nå. Gror ekstremt for tiden... Kan det ha noe med at det ligger slike fiskeoppdrett like utfor båthavnen? Er da ikke normalt at det skal gro så mye nå på vinteren? Satser på sort bunnstoff nå i år, for å se om det gror mindre. Finnes jo like mange meninger og erfaringer om dette som det finnes bøker på et biblotek;-) Så jeg får prøve det og bli en erfaring rikere. Tror jeg satser på et Hempel produkt, virker som "de fleste" er fornøyd med det. Sitter også å funderer på navn på båten... Fruen foreslår kort og godt "Era", mens jeg tenker på "Fram" for å hedre båtens polar-egenskaper.

Jeg har begynt å male vegger og tak inni lugaren da for å få en lysere farge, samt stoppe dryssingen av disse velur-hårene. Skal tilbake en tur i morgen og bestiller kanskje også kranbil og tar den med meg hjem:-) Da blir det nye bilder...

• 3 år senere...

Hei! Flott å se at andre setter pris på disse flotte båtene. Har en selv som jeg kjøpte som vrak / påbegynt resaurerings objekt. Har lagt med et par bilder som forhåppntligvis kommer med, som viser båten etter fire års arbeide, og da den ble kjøpt av en hyggelig fyr på Senja. Mørebasen ble sjøsatt høsten 2010 og jeg rakk å teste den litt før vinter opplag. må si jeg er kjempefornøyd med båten etter to somre, den virker solid bygget og med  VP AQAD 31 150 DP gjør den småpene 33 knop, når jeg er alene ombord. lykke til med båt og arbeide.

bilde

bilde

Hei. Har en myra650 med volvo penta aqad31 og duoprop A5 . Hvilken propeller har du på dit drev? :)

Ronny k :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...