Erik K Startet 20.Februar.2013 Del på Facebook Startet 20.Februar.2013 (redigert) Da har jeg fått omsatt Draco 1700'n og overtatt Mørebasen etter svigers. En kjempebåt! Båten er meget fin utvendig, så nå skal den få seg et løft invendig til sesongen kommer. i tillegg til en vanlig service så klart. Maskinen er en 97 mod OMC 3.0 med Cobra SX drev. Båten utvendig: Planene for interiøret er å trekke om puter, lage plate i dørken på lugaren, lage falske teakplateri dørken+++ Er godt i gang med de falske teakplatene og synes det blir ganske bra. Her er platen jeg lagde for å legge på dørken i lugaren... Likedan har jeg laget ny luke under førerpalssen og over bensintanken... Bordet inne i lugaren var svært slitt og lakken var begynnt å flasse av. Jeg skrapte av lakken og renset bordet med International sin "Teak restorer", slipte ned bordplaten og satte fantasien til verks... Skal komme med oppdateringer etter hvert som jeg arbeider :) For de som har interesse av å lese slikt :) Redigert 20.Februar.2013 av Erik K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Gratulerer med ny båt :-) Gode tråder med masse bilder av oppussing/prosjekter er alltid hyggelig lesing. Har hentet mange løsninger og ideer i forskjellige tråder her, hold oss oppdatert :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
-morten- Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Flott prosjekttråd! Jeg har hat mange fine turer med Mørebas 7200 med VP31 DP. som forøverig var en fin motor til denne båten. båten går ganske fint i sjøen og virker tung og solid. Original inredning er ikke direkte en designpærle! men ganske praktisk på fine sommerkvelder å vippe opp stolene og sitte i friluft! det er i allefall en solid båt. Dieselen var lit sein i akselrasjonen og rumpa var vinglete i lav fart, men båten gikk fint når den kom opp i fart. Trimplanene hadde ikke så stor effekt. med VP31 gjorde den 27knop med 5 voksne ombord. veldig lavt forbruk Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
M/B Nordheim Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Skal komme med oppdateringer etter hvert som jeg arbeider :) For de som har interesse av å lese slikt :) Gratulerer med Mørebas`n. Interesse? det er jau derfor vi er her "kjempeinteresant" du har driv og pågangsmot som ein bare kan misunne deg. Også blir det så fint, blir artig å sjå. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Antilia Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Gratulerer med flott båt!! Pent arbeid du gjør!! Jeg sluker alle prosjekt tråder, mange tips å hente her inne. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
G-sabb Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Hei ,fin båt du har.Jeg hadde tidligere en Mørebas 17 som var veldig solid.Raska på,våren er her snart... Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Flott arbeid Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 mørebasen såg fin ut, gratulere=) Sitér dette innlegget Link to post
Erik K Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Takker for tilbakemeldingene. Ja båten er fin den, kan ikke si annet. Fruen driver å trekker opp putene i lugaren nå , må si jeg gleder meg til å se resultatet når alt er ferdig. I går smurte jeg inn platene med 3.strøk av totalt 8, med lakk. Går sakte men sikkert fremover :P Begynte også med et lite "coctail-bord som jeg tenkte å ha fastmontert bak i båten, med to nedfelte syrefaste koppholdere:) Bildeoppdateringer kommer etter hvert. Men dere der ute som vet og synes litt av hvert... sinkklosser til drev, er det stor kvalitetsforskjell på orginale og de rimeligere klossene man får uorginalt? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Stilig båt, flott arbeid Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Nidelv 1874 Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Gratulerer med ny båt! Sånne tråder er alltid interessante... Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Gratulerer ! Trivelig å se at det fortsatt er liv i Mørebas båtene som ble laget i Malmefjorden utenfor Molde. Sitér dette innlegget Link to post
Erik K Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Gratulerer ! Trivelig å se at det fortsatt er liv i Mørebas båtene som ble laget i Malmefjorden utenfor Molde. Ja ikke sant:) Denne er faktisk produsert på Frei. Alle Mørebaser med OMC innebordsmotor ble produsert der. Det som er morsomt med denne båten er at den faktisk var demobåten til mørebas på Sjølystmessen i 1980... Sitér dette innlegget Link to post
bergsvein Svart 24.Februar.2013 Del på Facebook Svart 24.Februar.2013 Hei! Flott å se at andre setter pris på disse flotte båtene. Har en selv som jeg kjøpte som vrak / påbegynt resaurerings objekt. Har lagt med et par bilder som forhåppntligvis kommer med, som viser båten etter fire års arbeide, og da den ble kjøpt av en hyggelig fyr på Senja. Mørebasen ble sjøsatt høsten 2010 og jeg rakk å teste den litt før vinter opplag. må si jeg er kjempefornøyd med båten etter to somre, den virker solid bygget og med VP AQAD 31 150 DP gjør den småpene 33 knop, når jeg er alene ombord. lykke til med båt og arbeide. Sitér dette innlegget Link to post
Erik K Svart 25.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Hei! Kjekt å se bilder av andre eksemplarer. De er flotte båter og jeg blir mer og mer glad i min. Gleder meg allerede til å få den opp og sjøsatt igjen. I går fikk jeg listet opp det nye lille bordet jeg har tenkt å ha fast baki ved sofen... fikk smurt på et strøk med lakk også. I hullene skal det være to syrefaste koppholdere, de monteres etter lakkeringen er ferdig. Bilde lyver litt, det ser betraktelig bedre ut i virkeligheten. De sårene etter en helt forferdelig hull-bor tror jeg blir dekket av kanten på koppholderene. Sitér dette innlegget Link to post
bergsvein Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Vet du om bordet i lugaren er det orginal bordet? ser ut som heltre plate. Min er laminert med respatex eller noe slikt og listet med en slik billig plastlist rundt kanten. Hvordan laget du den flotte Mørebaslogoen på bordplaten? Sitér dette innlegget Link to post
Erik K Svart 25.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Mørebaslogoen på bordplaten har jeg tegnet selv. Bordplaten inni båten er heltre ja, men plastlist rundt. Bordet er teak det... Sitér dette innlegget Link to post
Erik K Svart 27.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Vel, da fikk jeg tatt meg en tur i båten i går montert de "nye" platene. Synes ikke det ble så aller verst. Mest fornøyd med dørkplaten i lugaren selv... Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 27.Februar.2013 Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Meget pent Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Erik K Svart 27.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Meget pent Takk for det. Synes ikke det er så halvgærn selv heller. Sitér dette innlegget Link to post
Erik K Svart 27.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Platene under førerplassen ble da seende slik ut... Platen over bensintanken kommer ikke så godt frem av bildet, men den gjorde seg ganske godt den også... (var hvitmalt fra før) Sitér dette innlegget Link to post
bergsvein Svart 27.Februar.2013 Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Ble meget flott. Ser på min egen båt at dørken i lugaren samt dørken mellom setene og pentry buler ganske kraftig opp. Er dette tilfelle i din båt og vordan kompensere du for dette når du monterer dørkplaten? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 27.Februar.2013 Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 (redigert) Blir veldig bra "Erik K", kosleg at nokon tek vare på desse artige båtane. Det eg ikkje skjønnar heilt er kvifor kalesja orginalt har inngang bak og er så frykteleg låg, det er klart eit poeng i at det vert mindre vindfang, spesielt på 7200 modellen, men eg set iallefall veldig pris på den ekstra romfølelsen det gav når eg fekk laga denne kalesja. Sjå bilete under. eg har og hatt ein 7300 med samme kalesje og den merka eg ingenting på med tanke på med vind. Saman med ein eberspecher D4 så vart dette ein varm og triveleg båt. Redigert 27.Februar.2013 av M/B Øyfjell (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Erik K Svart 7.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2013 En oppdatering er vel på sin plass... Dårlig med bilder, da mobilen selvsagt var tom for strøm etter sist økt. Hadde en hel dag i båten her forleden dag, der jeg så helt tydelig at båten må på land ASAP. Mye brunt slim på drevet nå. Gror ekstremt for tiden... Kan det ha noe med at det ligger slike fiskeoppdrett like utfor båthavnen? Er da ikke normalt at det skal gro så mye nå på vinteren? Satser på sort bunnstoff nå i år, for å se om det gror mindre. Finnes jo like mange meninger og erfaringer om dette som det finnes bøker på et biblotek;-) Så jeg får prøve det og bli en erfaring rikere. Tror jeg satser på et Hempel produkt, virker som "de fleste" er fornøyd med det. Sitter også å funderer på navn på båten... Fruen foreslår kort og godt "Era", mens jeg tenker på "Fram" for å hedre båtens polar-egenskaper. Jeg har begynt å male vegger og tak inni lugaren da for å få en lysere farge, samt stoppe dryssingen av disse velur-hårene. Skal tilbake en tur i morgen og bestiller kanskje også kranbil og tar den med meg hjem:-) Da blir det nye bilder... Sitér dette innlegget Link to post
ronnyk Svart 22.Februar.2017 Del på Facebook Svart 22.Februar.2017 Hei! Flott å se at andre setter pris på disse flotte båtene. Har en selv som jeg kjøpte som vrak / påbegynt resaurerings objekt. Har lagt med et par bilder som forhåppntligvis kommer med, som viser båten etter fire års arbeide, og da den ble kjøpt av en hyggelig fyr på Senja. Mørebasen ble sjøsatt høsten 2010 og jeg rakk å teste den litt før vinter opplag. må si jeg er kjempefornøyd med båten etter to somre, den virker solid bygget og med VP AQAD 31 150 DP gjør den småpene 33 knop, når jeg er alene ombord. lykke til med båt og arbeide. Hei. Har en myra650 med volvo penta aqad31 og duoprop A5 . Hvilken propeller har du på dit drev? :) Ronny k :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.