Jump to content

Billig AIS Tx/Rx (Taiwan), SJA SJ-8912RT. Noen som har prøvd den ?


Mox1

Recommended Posts

Herre gud for noen priser på AIS class B transpondere, hva er det som har skjedd siden disse har steget så mye i pris de siste årene, trodde slikt falt i pris og ikke steg.

 

Vi var da flere her på forumet som kjøpte Transas Class B transponder inkl GPS antenne og alt for rundt 3000.- for 3-4år siden, all erfaring på elektronikk burde jo tilsi at slikt da skulle koste 1500-2000.- nå og ikke 6-8000.- som er mer vanlig når man sjekker de vanlige forhandlerne i Norge

Link to post
Share on other sites

Navico (Lowrance/Simrad) NAIS-400 vil koste 5500kr med norsk moms men uten frakt fra en av de rimligste forhandlerene i USA. Garmin AIS 600 og Raymarine AIS-650 er begge noe dyrere.

 

AIS er et produkt som går i lave volum, det er jo ikke mer enn et par år siden AIS ble tillatt for fritidsbåter i USA. De store produsentene produserer ikke kretskortet inne i AISen selv, de kjøper fra SRT, sannsynligvis pga svært omfattende godkjenninger. Gjør jo ikke akkurat ting rimeligere at alle kjøper teknologien fra et firma som er tilnærmet monopolist i dette markedsegmentet.

 

 

De positive er at de nye modellene har innebygd både NMEA 183 multiplexer og NMEA 2000 interface.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, det har jeg aldri målt. Men jeg kan måle den for deg. Vil du ha lengden fra foten, fra der pisken stikker opp av "koppen" med forlengelsesspolen eller hva? Det er i hvert fall en standard ca. 90cm antenne. Minn meg på dette til uken, da er vi på 4 ukers båtferie. Nå blir det for mye å kjøre 7 mil til båten for å måle.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette er forresten antennen jeg har til AIS'n min, kjøpt hos Aktive Marin i Lillestrøm (Best Marin). Den er oppgitt til 97cm. Jeg vil tro det er totallengden, men skal som sagt måle lengden når jeg kommer i båten.

ais_antenne.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Bruker marinetraffic.com egne mottakere for AIS?

Båten med navn/bilde/mmsi vises på marinetraffic, men andre båter i nærheten ser meg av og til, og da med navnet: B!,4)# Er ikke kinesisk heller det! Navnet skal være "Baltic". Både navn/mmsi etc er korrekt programmert i AIS.

 

De registrerte data på marinetraffic er lagt inn av meg.

 

Noen som har en god forklaring?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Apropos... tegnsettet for AIS er 6-bit ASCII, hvilket gir begrensede muligheter for å være kreativ. Ikke alle enheter har like "intelligent" medfølgende software for oppsett, noe som kan gi opphav til resultater som vist ovenfor. Klasse B-enheter er begrenset til 2 W sendeeffekt, så her gjelder det å ha en god transmisjonslinje og en god antenne for å oppnå litt rekkevidde.

 

Ellers: er Kina-AIS'en et produkt som ikke er basert på innmat fra SRT? Er veldig interessert i å høre om brukererfaringer med denne.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...