Worry II Startet 21.Februar.2013 Del på Facebook Startet 21.Februar.2013 (redigert) Bare et spørsmål fra en som snart skal søke lisens. Tenkte å ha et annet kallenavn på radioen enn hva jeg har på båten. Er det flere her inne som har det, eller bytter dere kallenavn etter hva skuta heter ? Redigert 21.Februar.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Bytter etter hva båten heter. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Jeg har samme kallenavn som på den båten jeg til enhver tid har, pr i dag er det Aiolos Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Samme navn som båten, selvom de fleste ikke skjønner hva jeg sier Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 (redigert) Bare tenker at det blir noe rart i en Mayday å blande inn Worry Worry Worry ? Høres noe beskymret ut, kanskje ? :-) Redigert 21.Februar.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 høres helt normalt ut Bare tenker at det blir noe rart i en Mayday å blande inn Worry Worry Worry ? Høres noe bekymret ut, kanskje ? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Man får jo kallesignal når man får lisens, så enten bruker man kun dette eller så bruker man båtens navn. Man kan evt også bruke seilnummer dersom man har det. Selv bruker jeg båtnavn (=nicknavn her på BP) når jeg kaller opp andre båter, og kallesignal når jeg kontakter Tjøme radio for test av utstyr eller lignende. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
TICORA Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Skal vel egentlig bruke kallesignalet som for min del er reg nr. Bruker dog alltid båtnavnet i sosiale sammenhenger Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Jo, men jeg tenker på kallenavnet, ikke kallesignalet som oppgis på slutten... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 sjekk dette skjemaet, så vil du se hva som kreves: http://www.maritimradio.no/site/bildearkiv/615/soknad_om_konsesjon.pdf Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
m/s draugen Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 (redigert) Hver gang jeg kaller opp fløra radio bruker jeg reg.nr. og båtnavn ved henvendelse.Når så denne er etablert bruker jeg båtnavnet.Dette fordi at de skal vite hvem som er på eteren.Sikkert MANGE med samme navn,derfor denne prosedyren. Redigert 21.Februar.2013 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Ditto: Tjøme radio ./. de Lummelaar ./. LE 8550. Navnet på skuta er litt kronglete, så derfor går det i fonetisk alfabet. Har ellers vurdert å døpe henne om til Mayday... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Benji Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Hver gang jeg kaller opp fløra radio bruker jeg reg.nr. og båtnavn ved henvendelse.Når så denne er etablert bruker jeg båtnavnet.Dette fordi at de skal vite hvem som er på eteren.Sikkert MANGE med samme navn,derfor denne prosedyren. Bruker regnr? mann skal bruke sitt kallesignal når en kaller opp en kystradiostasjon, i tillegg til det navnet båten er registrert med. Florø radio, Florø radio dette er Navn (Bamse) og så dit kallesignal 2 bokstaver 4 tall. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Benji Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Worry Ikke vær redd for å bruke navnet Worry II, det er mange andre "rare" navn ute å går, og det navnet er greit å skille ut i jungelen av lyd, tror kanskje du er alene om det navnet. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Worry II Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 (redigert) Ok, bruker dette. Jeg bare tenker, om man bytter båt, er det normalt å endre kallenavnet etter navet på båten ? Redigert 21.Februar.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Benji: Regner med at du her mener at bruk av "Worry" er OK under forutsetning av at det er oppgitt som fartøyets navn i lisensen. Man kan vel ikke om man har en båt som heter f.eks Svanen, kallesignal "LJxxx" velge å ha f.eks nicknavn på BP som kallenavn? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Worry II Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 (redigert) Du har sett problemstillingen, Framtia ! Men jeg mener man kan ha kallenavn på VHF uavhengig av navnet på båten. Eller tar jeg feil, Benji ? Redigert 21.Februar.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Som andre sier, er kallesignalet det man får utdelt sammen med konsesjonen, mens det er vanlig å bruke registrert båtnavn i tilegg. Kaller jeg opp Tjøme radio blir det: Tjøme Radio (x3) -- Dette er LIma Kilo FIRE SEKS TRE FIRE (x2eller 3) så båtnavnet svAda (kun en gang). Kaller jeg opp gamlebåten som heter Neida, blir det: "Neida, Neida.. dette er svAda på kanal ##." Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Benji Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Framtida: Stemmer, regnet med att hans båt heter Worry II, om ikke skal han bruke båtens navn - eller det han registrerer på søknaden til lisensen. For min del vil ett korekt kall lyde: Tjøme radio, Tjøme radio dette er Olena LE 9995, oppgir gjerne også hvilken kanal en kaller opp på - man bruker fortrinsvis en arbeidskanal. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Worry II Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Framtida: Stemmer, regnet med att hans båt heter Worry II, om ikke skal han bruke båtens navn - eller det han registrerer på søknaden til lisensen. Jeg er fortsatt i tvil, Benji. "Eller det jeg registrerer på søknaden til lisensen" Om mine tidligere båter har het Worry, min nåværende heter Helene, men jeg vet at min neste skal hete Worry. Kan jeg kalle meg for Worry når jeg søker lisens, uavhengig av navnet på båten ? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Om dagens båt heter Helene, så hadde jeg kallt den det, om/når du bytter - til Marex 280/320 -:) - da er det enkelte å endre navn i systemet om din neste båt skal hete noe annet. Men det viktige er at det navnet du skriver på lisenssøknaden, er det du bruker når du kaller opp en kystradiostasjon. Du vet jo hvor du finner meg, så du for stikke innom en dag i vår/sommer, så kan jeg vise deg. Så ja du kan kalle deg Worry når du søker lisens, men som skrevet, da må du bruke det når du kaller opp en kystradiostasjon, eller annen myndighet også. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Worry II Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 10-4 , read and undestood ! Mayday feenee :-) (320 du lissom..:-)) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Det er da lov å drømme, men ligger ett par fine 280 ute nå også. Men jeg er veldig fornøyd med det vi har i dag, utpå senest i dag. 10-4 , read and undestood ! Mayday feenee :-) (320 du lissom..:-)) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Worry II Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Glem max knop og max rpm, Max 12 knop og criuse på 3000 :-) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Det klarer ikke jeg Worry. For 10,5 ved 3200 på marsjfart, og piner den opp mot 12 på maks. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.