Jump to content

Kallenavn på VHF, har du samme navn som på båten ?

Worry II

Recommended Posts

Man får jo kallesignal når man får lisens, så enten bruker man kun dette eller så bruker man båtens navn. Man kan evt også bruke seilnummer dersom man har det. Selv bruker jeg båtnavn (=nicknavn her på BP) når jeg kaller opp andre båter, og kallesignal når jeg kontakter Tjøme radio for test av utstyr eller lignende.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hver gang jeg kaller opp fløra radio bruker jeg reg.nr. og båtnavn ved henvendelse.Når så denne er etablert bruker jeg båtnavnet.Dette fordi at de skal vite hvem som er på eteren.Sikkert MANGE med samme navn,derfor denne prosedyren.

Bruker regnr?

mann skal bruke sitt kallesignal når en kaller opp en kystradiostasjon, i tillegg til det navnet båten er registrert med.

Florø radio, Florø radio dette er Navn (Bamse) og så dit kallesignal 2 bokstaver 4 tall.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Som andre sier, er kallesignalet det man får utdelt sammen med konsesjonen, mens det er vanlig å bruke registrert båtnavn i tilegg.

Kaller jeg opp Tjøme radio blir det: Tjøme Radio (x3) -- Dette er LIma Kilo FIRE SEKS TRE FIRE (x2eller 3) så båtnavnet svAda (kun en gang).

Kaller jeg opp gamlebåten som heter Neida, blir det: "Neida, Neida.. dette er svAda på kanal ##."

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Framtida: Stemmer, regnet med att hans båt heter Worry II, om ikke skal han bruke båtens navn - eller det han registrerer på søknaden til lisensen.

For min del vil ett korekt kall lyde: Tjøme radio, Tjøme radio dette er Olena LE 9995, oppgir gjerne også hvilken kanal en kaller opp på - man bruker fortrinsvis en arbeidskanal.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Framtida: Stemmer, regnet med att hans båt heter Worry II, om ikke skal han bruke båtens navn - eller det han registrerer på søknaden til lisensen.

Jeg er fortsatt i tvil, Benji.

"Eller det jeg registrerer på søknaden til lisensen"

Om mine tidligere båter har het Worry, min nåværende heter Helene, men jeg vet at min neste skal hete Worry. Kan jeg kalle meg for Worry når jeg søker lisens, uavhengig av navnet på båten ?

Om dagens båt heter Helene, så hadde jeg kallt den det, om/når du bytter - til Marex 280/320 -:) - da er det enkelte å endre navn i systemet om din neste båt skal hete noe annet.

Men det viktige er at det navnet du skriver på lisenssøknaden, er det du bruker når du kaller opp en kystradiostasjon.

Du vet jo hvor du finner meg, så du for stikke innom en dag i vår/sommer, så kan jeg vise deg.

Så ja du kan kalle deg Worry når du søker lisens, men som skrevet, da må du bruke det når du kaller opp en kystradiostasjon, eller annen myndighet også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...