Worry II Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Jo, men jeg skrev Max 12 ! Du marsjer på 9, 5 - 10, 0 (ved ca 3000) :-) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Nei dessverre, ved 3000 så får jeg ca 8,8 knop. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Worry II Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Jeg har 105 hk, Benji, marsjer på 7, 8 i 2900 omdr. Og maxer på 12 i 3600. Jeg må under 3k for å høre godmotorlyden.. sjeldent over 8 knop på den maskinfarten.. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Jeg synes det høres mildt sagt tullete ut å benytte noe annet enn navnet på båten i sammenheng med kallesignalet ved oppkall. Bytter man båt så endrer man selvfølgelig til det nye navnet. Hva i all verden skulle være grunnen til å benytte noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Ja men da bør jeg vær fornøyd da Worry II, 2400 rpm, og jeg ligger i fin snekkefart, og det er behagelig lyd ombord. Du har jo da 30 HK mer enn meg, men dine er vel grønne da, så da er vi omtrent jevne. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Worry II Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Enig, Benji! Ellers så er det ikke alle som har navn på båten med synelig logo. Så kallenavn utenom båtnavn bør jo passere... som nevnt, om navnet er linket mot kallesignalet man er registrert med. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Da vi kjøpte vår Grand Banks het skuta Grandy. Vi hadde vel bestemt oss for å beholde dette flotte navnet. Den kledde skuta godt. Men da hverdagen kom og venner ropte Astor på VHFen og jeg svarte Grandy. Og når jeg kalte på andre båter og sa jeg var Astor og ikke Grandy som skuta het. Da bestemte vi oss for å ta navnet Astor som våre tre foregående båter har het. Det tre bare bli slikt. Vanen var vond å vende. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bartesam Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Bytter navn etter hvert som jeg bytter båt, men nå er det vel slutt. Siste båt er kjøpt, og neste blir vel 6 fot under overflaten etter hvert. :) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
SveinHa Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Du søker jo konsesjon for VHF anlegget ombord i en bestemt båt, det er ikke noe som du tar med deg videre i livet når du skifter båt. Ny båt=ny konsesjonssøknad med navn o.l. for den aktuelle båten. ...og selvsagt bruker du båtens navn når du er "på lufta"... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
bare lek(k)er Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Enig med de fleste her. Bruker selvfølgelig båtnavn som kallesignal/i konsesjon. Min gamle båt het forresten "bare lekker" .. 26 fot tre seiler. Heldigvis tok den aldri inn så mye vann at det ble ubehagelig. ( Tjøme Radio dette er bare lekker, vi tar inn vann. ...) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 ...og selvsagt bruker du båtens navn når du er "på lufta"... Trodde ikke noe annet var lov. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Brakkvannsseiler Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Utrolig at det går an å bruke 2 sider på dette. Når det gjelder VHF, også for MF/HF, er det jo klinkende klart beskrevet hva kalling og svar skal inneholde av informasjon. Et fartøy kan jo selvfølgelig skifte navn, endring sendes Telenor, men dette gjøres vel i god tid før kallingen.......? Det blir vel litt søkt å bruke et navn på fartøyet i skip/skip trafikk, og et annet i en eventuell nødsituasjon fordi navnet er for teit? Men innleggene er det moro å lese........... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 (redigert) Da har du kanskje ikke forstått hva spørsmålet dreier seg om ? Et kallesignal er noe du alltid har, som du tar med deg videre.. Eksempel LF5195. Dette oppgis jo ved kalling. Navnet du kaller deg er ikke linket mot båten ! Kallesignal og kallenavn er forskjellige ting. Redigert 22.Februar.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brakkvannsseiler Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Herregud, kan noen gi Worry II et VHF kurs? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Brakkvannseiler, om jeg hadde hatt 3 båter.. måtte jeg hatt 3 lisenser ? Har du VHF ? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Brakkvannseiler, om jeg hadde hatt 3 båter.. måtte jeg hatt 3 lisenser ? Har du VHF ? Ja strengt tatt skal du det. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Worry II Svart 22.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 (redigert) Ja strengt tatt skal du det. Det er jeg enig i ! Men jeg kan fremdeles bruke samme kallenavn, så lenge kallesignalet er forskjellig ! Enig ? Redigert 22.Februar.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Du kan ikke søke lisens uavhengig av båten, det er jo båtens radiostasjon du søker lisens for! Ikke deg som bruker! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Brakkvannsseiler Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Helt utrolig. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2013 Vist man tenker større sammenheng er det kanskje lettere å forstå? På eit større skip så er det fleire mann på forskjellige skift og rotasjoner. Det skulle tatt seg ut om alle hadde brukt sine egne kallenavn. "viking king" går kommer til kai, men "balle klorer" går ut igjen.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
M/B Nordheim Svart 23.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2013 Ja her var det mange meiningar og erfaringar, no kan eg dele med meg mine. Eg har som kjent kjøpt meg (ny for meg) båt, altså ein til. Eg har hatt to Mørebasar som eg har hatt ein radiostasjon på deling. (er vel kansje ikkje heilt etter reglane) men når eg kalla dei Mørebas 1 og 2 som navn på båten så tenkte eg at det var greitt. Navnet på båten blei då "Mørebas" og kallesignalet mitt er L1 5151. Eg kan då bare bruke ein båt om gongen, så då har eg tatt med meg radioen i den båten eg har brukt til einkvar tid. Så til saka, når eg kjøpte Westkraften sende eg melding til Lisensavdelingen og sa eg hadde kjøpt ny båt og ville registrere den på den radioen som eg har hatt heile tida. Vips vart det gjordt tok bare 1 dag fekk mld på E-post og i post seinare at kallesignalet var det samme LI 5151 og navnet på båten var Øyfjell. Så enkelt. Det som er heilt klart no er jau det at eg ikkje kan ta med meg radioen i den eine Mørebasen eg har igjen (har solgt 7300`n) for no stemmer ikkje navnet på båten. Og eg har ikkje så veldig bruk for VHF heilt oppe i Bandakkanalen. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Tilde Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Det kan i alle fall være lurt å bruke hodet noen sekunder når du anskaffer VHF og samtidig skal pønske ut et godt (radio-) navn til båten. Tenker fremdeles med gru på den fantastisk flotte (norske) seileren på "noen-og-førti" fot vi møtte utenfor Anholt i fjor sommer, hvor navnet "My Day" prydet hele akterspeilt. Vhf-antenne hadde han også . Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Denne,da ? mayday mayda mayday, dette er.. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 (redigert) Den var god Redigert 21.Mars.2013 av M/B Øyfjell (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
quantumduck Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 (redigert) Et kallesignal er noe du alltid har, som du tar med deg videre.. Eksempel LF5195. Mitt kallesignal er høggd inn i dørken og ikke tatovert i panna :o) Men det er også regnr i NOR/NIS og da stilles det krav til merkinga som ikke gjør det så enkelt å ta med seg. Se også #46 , er det et Telenor-kallesignal som ikke også er regnr i NOR/NIS så kan man ta det med seg, ser det ut til. Er det forresten sånn at alle båter registrert i NOR/NIS har et kallesignal i en av seriene til SD, mens de som ikke er det har et seriene til Telenor? Redigert 21.Mars.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.