Jump to content

Kallenavn på VHF, har du samme navn som på båten ?

Worry II

Recommended Posts

Da vi kjøpte vår Grand Banks het skuta Grandy. Vi hadde vel bestemt oss for å beholde dette flotte navnet. Den kledde skuta godt. Men da hverdagen kom og venner ropte Astor på VHFen og jeg svarte Grandy. Og når jeg kalte på andre båter og sa jeg var Astor og ikke Grandy som skuta het. Da bestemte vi oss for å ta navnet Astor som våre tre foregående båter har het. Det tre bare bli slikt.

Vanen var vond å vende.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Du søker jo konsesjon for VHF anlegget ombord i en bestemt båt, det er ikke noe som du tar med deg videre i livet når du skifter båt. Ny båt=ny konsesjonssøknad med navn o.l. for den aktuelle båten.

...og selvsagt bruker du båtens navn når du er "på lufta"...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Utrolig at det går an å bruke 2 sider på dette. Når det gjelder VHF, også for MF/HF, er det jo klinkende klart beskrevet hva kalling og svar skal inneholde av informasjon. Et fartøy kan jo selvfølgelig skifte navn, endring sendes Telenor, men dette gjøres vel i god tid før kallingen.......? Det blir vel litt søkt å bruke et navn på fartøyet i skip/skip trafikk, og et annet i en eventuell nødsituasjon fordi navnet er for teit?

Men innleggene er det moro å lese...........

Ja her var det mange meiningar og erfaringar, no kan eg dele med meg mine.

Eg har som kjent kjøpt meg (ny for meg) båt, altså ein til. Eg har hatt to Mørebasar som eg har hatt ein radiostasjon på deling. (er vel kansje ikkje heilt etter reglane) men når eg kalla dei Mørebas 1 og 2 som navn på båten så tenkte eg at det var greitt. Navnet på båten blei då "Mørebas" og kallesignalet mitt er L1 5151. Eg kan då bare bruke ein båt om gongen, så då har eg tatt med meg radioen i den båten eg har brukt til einkvar tid.

Så til saka, når eg kjøpte Westkraften sende eg melding til Lisensavdelingen og sa eg hadde kjøpt ny båt og ville registrere den på den radioen som eg har hatt heile tida. Vips vart det gjordt tok bare 1 dag fekk mld på E-post og i post seinare at kallesignalet var det samme LI 5151 og navnet på båten var Øyfjell. Så enkelt. :thumbsup:

Det som er heilt klart no er jau det at eg ikkje kan ta med meg radioen i den eine Mørebasen eg har igjen (har solgt 7300`n) for no stemmer ikkje navnet på båten. Og eg har ikkje så veldig bruk for VHF heilt oppe i Bandakkanalen.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

• 4 uker senere...

Det kan i alle fall være lurt å bruke hodet noen sekunder når du anskaffer VHF og samtidig skal pønske ut et godt (radio-) navn til båten.

Tenker fremdeles med gru på den fantastisk flotte (norske) seileren på "noen-og-førti" fot vi møtte utenfor Anholt i fjor sommer, hvor navnet "My Day" prydet hele akterspeilt. Vhf-antenne hadde han også :giggle: .

Et kallesignal er noe du alltid har, som du tar med deg videre.. Eksempel LF5195.

Mitt kallesignal er høggd inn i dørken og ikke tatovert i panna :o) Men det er også regnr i NOR/NIS og da stilles det krav til merkinga som ikke gjør det så enkelt å ta med seg. Se også #46 , er det et Telenor-kallesignal som ikke også er regnr i NOR/NIS så kan man ta det med seg, ser det ut til.

Er det forresten sånn at alle båter registrert i NOR/NIS har et kallesignal i en av seriene til SD, mens de som ikke er det har et seriene til Telenor?

Redigert av quantumduck (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...