Jump to content

Transport av 38 fot trawler fra Nederland - Tips ønskes


sap_2000

Recommended Posts

Hei.

Ser ut som jeg blir eier av en 38 fot (loa) trawler som ligger i Nederland.

 

Jeg ønsker og sjekke opp mulighetene for frakt fra Nederland til Norge, men trenger tips på hvem jeg kan kontakte for og høre om priser og muligheter.

Jeg vet den kan kjøres hjem, men det er nesten 100 gangtimer, og båten mangler bl.a autopilot, ekkolodd, radar osv, så jeg tenker at det er greiere og få den fraktet.

 

Tenker på skipsfrakt fra en av de store havnene i Nederland eller omegn og helst med en båt som går til østlandet et sted (bor i Oslo)

 

Ville veitransport være et alternativ? Båten måler 38 fot LOA, er 4 meter bred og tipper rett under 4 meter høy (?) om alt på flybridge legges ned.

 

Selger (megler) skal også sjekke opp i dette, men har også lyst til og sjekke litt selv for og sammenligne priser.

 

Tar imot alle tips på hvem jeg kan kontakte med takk :smiley:

 

Bilde

 

51_1981756713_xl.jpg

 

IMG_4042.jpg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

(Meget) god tid :lol: .

Tiden, men også det at den mangler endel av utstyret jeg ville hatt ombord, som i tillegg til autopilot og ekkolodd burde være vinsj og anker forut tilfelle rottefelle.

Samt at dette er en båt inkl EU mva som betales netto, og da er det enklere med et fraktselskap som garanterer at båten går ut av EU.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

100 timer med det man aller helst ønsker å oppleve, nemlig å være underveis i drømmebåten... Jeg hadde ikke vært i tvil, ta deg en uke fri, få med et par erfarne karer og få deg en opplevelse du vil huske lenge. Men nå var det ikke det du spurte om, så beklager avsporelsen :-)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Takker for gratulasjoner (håper ikke noe går skeis nå :sweat: )

 

Joda. Skulle gjerne tatt turen, men ville hatt utstyret i orden. Autopilot for og slippe gnagsår på hendene og vinsj forut med plenty kjetting om noe skjer. Ekkolodd og radar mer som "nice to have"

Så er det med at jeg betaler den netto, og selger hadde sittet ansvarlig for MVA om båten ikke gikk ut av EU.

 

Men har det som et alternativ om frakt blir vanskelig eller urimelig dyrt. Den har antagelig nok rekkevidde til og komme hjem på 1 tank om man kjører økonomisk.

 

I første omgang vil jeg hvertfall sjekke ut muligheter for frakt. Enten skipsfrakt til norge, veitransport til Nord i DK, svenske vestkysten eller ferge til Norge.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Gnagsår på hendene hehe... Puselanker?

Jeg har ingen av di tingene du savner med unntak av vinsj foran. .(jeg har også radar av den skikkelig gamle typen, men den står nede over kartbordet og er til ingen nytte i kystnære strøk)

Jeg kan vel nesten garantere deg at det er en skrue på rattet du kan skru til, slik at du kan slippe rattet i maaange minutter om gangen om du er redd for huden der. Du kan stå/sitte nede mens båten går og pusle med andre ting samtidig.

 

Om det er tiden det står på, er det antagelig lettere og billigere å få noen andre til å kjøre den hjem for deg enn det er å få den fraktet. Men her er jeg på tynn is og burde egentlig holdt munn.

 

Uansett, må jeg også få lov til å gratulere med en fantastisk vakker sak og lykke til med hjemtransporten uansett hvordan det ender med å foregå.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Kjør hjem på egen kjøl.. ikke noe problem uten atupilot da denne er nok bra rettningstabil.. har selv kjørt hjem en rekke båter fra europa og har ikke brukt autopilot i særlig grad hvis det i det hele tatt har hvert ombord.

Hjem fra nedeland trenger man knapt nok NAF veibok.... Langt ifra radar og andre kjekt og ha ting så sant man ikke går i mørket..

Og frakte den hjem på container båt er jo self en mulighet.. men svært fordyrende.

 

Hør med disse: http://www.scandinavianshipping.no/Contact/ThsArboH%C3%B8eg/tabid/427/Default.aspx men vær oppmerskon på at krybbe gjerne kommer i tilegg.

 

Du kan også høre med Glogau http://yacht-transporte.com/de/ Intet er for stort for de... men inn til norge er meget fordyrende med tanke på bredden... alt er strømstad (ref sunseeker tråden) eller skagen i danmark.

 

Et annet alt hvis en ikke er komfortabel selv med turen er og få en til og putre den hjem for deg.. men hvis det er avdragbar mva osv så betinger dette at en har kontroll på papirene ;)

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Jeg siterer sikkert mange her, men hadde jeg bestilt en sånn båt hadde jeg ikke vært i tvil om å seilt den hjem selv! Dette er jo netopp en sånn type båt som virkelig er egnet for lengre seilas og som tåler åpen sjø! Går vel relativt rimelig også! Man får vel altids lånt seg en kartplotter med integrert antenne som man bare kobler opp midlertidig.. ellers så funker jo også papirkart linjal og kompass! Har stått til rors på MTB i timesvis uten autopilot og kartplotter og ekkolodd. hydraulisk styring og 28 tørn hver veg. Bare en sann fornøyelse. Rekner med din båt er vel så lettmanøvrerbar og retningsstabil! Det finnes helt sikkert mange her på forumet som tar turen sammen med deg om du er usikker, og her finnes det vel flere av den gamle skolen som kan å navigere med papirkart!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hadde fått installert radar og autopilot før avgang og tatt den hjem selv. Dette er jo utsyr man uansett vil ha ombord. I tåka utenfor Holland med all skipstrafikk som skal ut og inn kanalen så er du sitting duck uten radar.

Selv om du tar kanalene til Danmmark ville jeg hatt radar opp dansekysten. Etter min mening er radar et must.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen og takker for svar :)

Hovedgrunnen til at jeg vil utrede frakt er at båten selges og betales ex mva. Selger foretrekker dermed dette alternativet da han er ansvarlig for mva om båten ikke går ut av EU eller eksportdokumentet ikke blir returnert riktig stemplet. Et fraktselskap ordner og garanterer for dette.

 

Å gå en slik båt hjem er ikke noe problem i seg selv. Har vært på sjøen med større fritidsbåter siden jeg ble født og selv kjørt delivery av nye Windy båter så det burde gå greit. Har dog ikke fartet utenfor Skandinavia tidligere.

 

Jeg vil vurdere å gå den hjem selv og evt få montert ønsket utstyr der nede om frakt blir vanskelig eller urimelig dyrt. Men det må i så fall diskuteres med selger ang mva'en da han må stole på meg.

 

Derfor er jeg i første omgang interessert i og finne alternativer for frakt. Enten på skip eller med bil til nord i DK eller svenske vestkysten.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Er det ikke billigere å montere utsyret der borte Sap? Eller så skjønner jeg jo at det er litt kos å tukle med sånt selv. Uansett hva du velger så var det en flott båt. Deilig med så godt som nytt da :thumbsup:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg bøjer mig naturligvis for argumenterne om at papirmøllen kører lettere hvis det er en professionel, der står for transporten.

 

Men - hvis du alligevel skulle beslutte dig for at tage turen, så er det lige før jeg melder mig til at tage en etape - fx op langs den danske kyst fra Als til Skagen :yesnod: Er man tre personer, der kan skiftes og har man kort, ipad med navigation og gode øjne, så ville jeg ingen problemer have med at sejle den tur uden radar og autopilot. Det har jeg faktisk gjort før i min Skilsø.

 

Belært af andre erfaringer her på forummet om køb af trawlere i udlandet, så har du vel fået arrangeret en kyndig gennemgang af båden af en udenforstående ekspert? Det har jo reddet i hvert fald en herinde fra en dyr fejl.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...