Jump to content

TV i båt over inverter eller 12 volt


joelle

Recommended Posts

Har planer om att kjøpe meg en liten lcd tv til båten som mange andre og har i samband med dette kommet frem til litt tanker og spørsmål.

 

Det jeg har skønnt så er det en god del som kan skje når men kjører tv:en rett på 12 volten, og på samme gang starter motorn.

Er det samme problem når du tex kobbler in landstrømen? Du får vell og da en høyere "start" ladning en hva du normalt får rett fra batteriet.

 

Etter att ha sjekket en god del så veier jeg mellom tv som har innebygget power supply, og en modell som har ekstern. Med den eksterne er det ju enkelt att kobble seg rett in på 12 volten, men er det ikke sikkrest og kjøpe seg en billig inverter på ett antall hundre watt for og garantere jevn strøm?

Link to post
Share on other sites

Forhandleren av tv-en bør kunne si hvor følsom den er for spenningsvariasjoner. Ut fra det bør du kunne få et svar som sier om den passer til båtbruk eller ikke.

 

Jeg vil tro at en tv for 12V tåler noe høyere spenning enn 12V. Ett fulladet batteri har en spenning på godt over 13V en stund etter at ladingen er avslått. Forhandleren kan sikkert svare på om den tåler ladespenning på 14,4V.

 

Det er kanskje mer tvilsomt om den vil tåle spenningsdropp som oppstår når motoren startes. Dette problemet kan unngås ved å skille forbruk og startbatteri og koblet tv på forbruk.

Link to post
Share on other sites

Forhandleren av tv-en bør kunne si hvor følsom den er for spenningsvariasjoner. Ut fra det bør du kunne få et svar som sier om den passer til båtbruk eller ikke.

 

Jeg vil tro at en tv for 12V tåler noe høyere spenning enn 12V. Ett fulladet batteri har en spenning på godt over 13V en stund etter at ladingen er avslått. Forhandleren kan sikkert svare på om den tåler ladespenning på 14,4V.

 

Det er kanskje mer tvilsomt om den vil tåle spenningsdropp som oppstår når motoren startes. Dette problemet kan unngås ved å skille forbruk og startbatteri og koblet tv på forbruk.

<{POST_SNAPBACK}>

Spennings droppet er jeg ikke urolig over, siden start og forbruk er separert.

Jeg har prøvd og snakke litt med ulike leverandører av tv:er, men har ikke hatt noen som har sagt, jo da denne kan du bruke i båt, og den kommer ikke ta skade av høyere spenning.

Link to post
Share on other sites

Heisann,

 

har akkurat kjøpt en Philips 17" WS LCD til båten fra NSE i Oslo. Har god erfaring :yesnod: med NSE fra mange tidligere kjøp så jeg velger fortsatt å tro de har noenlunde peiling.

De er også et autorisert serviceverksted for Philips.

 

Fikk for mindre enn et halvt år siden beskjed fra NSE at de hadde en egen 12V kabel for LCD tv'ene spesielt laget for båtbruk. Hadde selv belaget meg på bruk av denne.

Ga vel informasjon om denne i en tidligere poll til Lasse.

 

NSE har nå trukket denne tilbake :nonod: pga TV-skader tross filter og spenningstabilisering i adapterkabelen, og uttrykker klart at apparatene kun må tilsluttes over standard medfølgende 230Vac adapter. Ved all annen tilkobling til TV risikeres skade som ikke dekkes av garanti.

 

Har tatt en ny ringerunde til diverse LCD TV importører og får samme beskjed - LCD TV'er må kun benyttes over medfølgende spenningsforsyning. Med andre ord betyr da dette bruk av inverter ved bruk i båt (og i alle fall i vår båt).

 

PS! Mindre LCD skjermer som beregnet for bruk i bil, kan selvfølgelig anvendes direkte på båtens 12V anlegg da disse er konstruert for dette. Synd bare at de ofte er litt i minste laget.

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er dårlig av forhandlere å ikke kunne si hvilket spenningsområde tv kan tåle. Hvis de er villige til å undersøke så er jeg sikker på at opplysningene kan skaffes. Kanskje kan de finnes på internett. Har selv en 3-4 år gammel tv for 12V ( ikke lcd ) og på den står det oppgitt maks og minimumsspenning den tåler.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er dårlig av forhandlere å ikke kunne si hvilket spenningsområde tv kan tåle. Hvis de er villige til å undersøke så er jeg sikker på at opplysningene kan skaffes. Kanskje kan de finnes på internett. Har selv en 3-4 år gammel tv for 12V ( ikke lcd ) og på den står det oppgitt maks og minimumsspenning den tåler.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg snakket med Samsung support tidligere idag, og di sa att deres lcd tv klarte fra 12 volt opp til 230, jeg bad dem da og maile over denne tekniske infoen som ikke var tilgjengelig på nettet men har ikke sett noe av den ennå. Er relativt sikker på att di vet att hvis di garanterer mellom ett så pass brett spekter så blir det garantert reklamasjoner hvis noe går galt
Link to post
Share on other sites

De derre Samsunggutta høres ut til å være på bærtur hvis tv-en deres skal tåle fra 12-230V. 12V er likespenning og 230V er vekselspenning, så dette tror jeg ikke er mulig.

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, her er det garantert en misforståelse ute og går

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Spennings droppet er jeg ikke urolig over, siden start og forbruk er separert.

Jeg har prøvd og snakke litt med ulike leverandører av tv:er, men har ikke hatt noen som har sagt, jo da denne kan du bruke i båt, og den kommer ikke ta skade av høyere spenning.

<{POST_SNAPBACK}>

Lars H har sikkert et skjema på en lur spenningsstablisator som ikke koster

allverden. Et lite motorsykkelbatteri sammen med en diode kan kanskje også

være en løsning.

 

Ben

Link to post
Share on other sites

Jeg har 24V anlegg i båten. Forrige eier har montert inn en liten boks fra Mascot som gir 12V. Spenningen fra denne boksen er upåvirket av hvilken lading batteriet har, båd i hviledrift og under belastning. 12V kjøleboks går akkurat like fort om batteriene er nesten utladet.

 

Problemet med dette er vel at det ikke er spesiellt vanskelig å holde en konstant spenning under belastning så lenge spenningen er tatt ned fra et høyere nivå og regulert der, værre er det om du skal ha spenningen opp, fra for eksempel 11,5 V til 12,5 V.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med Samsung support tidligere idag, og di sa att deres lcd tv klarte fra 12 volt opp til 230, jeg bad dem da og maile over denne tekniske infoen som ikke var tilgjengelig på nettet men har ikke sett noe av den ennå.

 

Her er det nok en misforståelse.

Selgeren mente nok at denne går på både 12VDC og 220AC.

Når det gjelder 220V så er de fleste TV idag forsynt med s.k. switced powersupply og går på alt fra 90VAC til 220VAC.

Dette for å kunne selges i USA også som har 115VAC

Jeg ville kjøpt en som gikk på både 12V og 220V

 

Fa

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med Samsung support tidligere idag, og di sa att deres lcd tv klarte fra 12 volt opp til 230, jeg bad dem da og maile over denne tekniske infoen som ikke var tilgjengelig på nettet men har ikke sett noe av den ennå.

 

Her er det nok en misforståelse.

Selgeren mente nok at denne går på både 12VDC og 220AC.

Når det gjelder 220V så er de fleste TV idag forsynt med s.k. switced powersupply og går på alt fra 90VAC til 220VAC.

Dette for å kunne selges i USA også som har 115VAC

Jeg ville kjøpt en som gikk på både 12V og 220V

 

Fa

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har bestillt meg en samsung idag, og ska lese igjenom den tekniske dokumentasjonen som kommer med og jeg gjetter på att jeg antingen kjøper en inverter 12 til 220 eller en "box" som gir konstant 12 volt.

Link to post
Share on other sites

Mascot har dc/dc converter med stabilisert spenning Denne f. eks

<{POST_SNAPBACK}>

Takker for tipset. Har du noen peiling på hva denne ligger på i pris?

 

Jeg vurderer frem og tilbake, og tenker litt på att det kanskje er greit og ha en inverter ombord hvis man ikke har tillgang til landstrøm og vil bruke ett eller annet som ska ha 220V

Link to post
Share on other sites

Nei jeg vet ikke prisen, men jeg tror ikke den er så dyr. Kjøpte en gang en 12 til 5 volt konverter som den gang måtte lages (One off) og så vidt jeg husker kom den ikke på mer en mellom 600 og 700 kroner.

Fant den på Elfa til kr 937,- + moms så det må vist være lenge siden og stor prisstigning siden 12/5 volts konverter ble innkjøpt!

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har planer om att kjøpe meg en liten lcd tv til båten som mange andre og har i samband med dette kommet frem til litt tanker og spørsmål.

<{POST_SNAPBACK}>

Force 15" LCD TV, skal iht. e-mail jeg fikk fra Tveco AS, kunne klare drivspenninger på mellom 10-16 V DC.

 

(Sitat: Hei Geir og takk for henvendelsen.

 

10-16 volt er ikke noe problem så lenge det er DC (likespenning).

Garantien gjelder i 2 år, 5 års reklamasjonsrett på fabrikasjonsfeil.

 

Lagervare.

 

Med vennlig hilsen

Werner Eriksen

Email: werner@tveco.no

 

Sitat slutt)

 

Se link til besskrivelse på deres WEB shop, som du finner ved å klikke her.

 

Geir

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Force 15" LCD TV, skal iht. e-mail jeg fikk fra Tveco AS, kunne klare drivspenninger på mellom 10-16 V DC.

 

(Sitat: Hei Geir og takk for henvendelsen.

 

10-16 volt er ikke noe problem så lenge det er DC (likespenning).

Garantien gjelder i 2 år, 5 års reklamasjonsrett på fabrikasjonsfeil.

 

Lagervare.

 

Med vennlig hilsen

Werner Eriksen

Email: werner@tveco.no

 

Sitat slutt)

 

Se link til besskrivelse på deres WEB shop, som du finner ved å klikke her.

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg må si att prisen var bra stiv. Jeg betalte 3100.- for en 17 tommers samsung inlusive frakt, og her ligger det på det dobbelte nesten for en 15 tommer
Link to post
Share on other sites

Jeg må si att prisen var bra stiv. Jeg betalte 3100.- for en 17 tommers samsung inlusive frakt, og her ligger det på det dobbelte nesten for en 15 tommer

<{POST_SNAPBACK}>

Enig at prisen er heller stiv. Har sett samme type TV i salg til lavere pris andre steder.

Poenget mitt var at her var en forhandler som kunne angi min/max spenning som dette LCD TV'et tåler.

 

Geir

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

DC strømforsyning til Samsung LCD tv?

Er du sikker på at forhandleren har gitt deg riktig informasjon?

 

De Samsung LCD tv'ene jeg har sett på (serie LP eller LT tror jeg de het) har alle innebygget strømforsyning, altså bare 230V tilførselplugg (europlugg).

Redigert av Aquarius (see edit history)

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Biltema selger en inverter 12V DC-230V AC,- med sigarettennerplugg og jordet stikk-uttak.

 

Denne er beregnet til TV, PC etc., har kapasitet på 150 W kont. og 240 W topp og gir modifisert sinusbølge. Tåler inngangsspenning 10-15 V DC og koster kun kr. 298,-

 

Jeg kjøpte en i dag, men får jo ikke prøvd den før til våren, får håpe den er OK... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Sirdalsrypa,

 

er du sikker på at forhandleren har gitt deg riktig informasjon?

 

De Samsung LCD tv'ene jeg har sett på (serie LP eller LT tror jeg de het) har alle innebygget strømforsyning, altså bare 230V tilførselplugg (europlugg).

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, den typen leveres med ekstern strømforsyning = 230VAC til 12VDC og

i tillegg separat 12V kabel for tilkopling til batteri.

Og det jeg snakker om er Force 15" LCD TV. (Ref. mine tidligere innlegg ovenfor.)

 

Geir

Redigert av Sirdalsrypa (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

God kveld.

 

Jeg passet på å få kjøpt en 17" LCD TV før de falt i pris, så dere burde være fornøyde med et til kr. 3100,00. Det som imidlertid er problemet er at så fort spenningen faller så forsvinner bildet, og du har bare lyden igjen. TV funker max. 1 time etter fulladet batteri. Så fort kjøleskapet starter eller varmeren går detter bildet ut. Løsningen er en 12V. spenningsregulator. Inverter er også i båten, men denne har jeg ikke prøvd da jeg går ut ifra at den ikke har innebygget regulator.

 

mvh

kk

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Det som imidlertid er problemet er at så fort spenningen faller så forsvinner bildet, og du har bare lyden igjen. TV funker max. 1 time etter fulladet batteri. Så fort kjøleskapet starter eller varmeren går detter bildet ut. Løsningen er en 12V. spenningsregulator.

<{POST_SNAPBACK}>

Er du sikker på at det er løsningen? Du har ikke for tynne kabler da slik at du får spenningstap? Eller batteriet, er det ved god helse? Er det stort nok til å drive kjøleskap, varmer og TV samtidig? Hvilken spenning måler du inn til TV'n og på batteripolene når bildet går i svart? 12 volt inn på TV'n burde den vel klare, og noe særlig lavere en det kjører du vel ikke batteriet? Mange spørsmål dette, men jeg ville bare flytte fokus litt bort fra selve TV'n. En step up/down regulator kan selvfølgelig gi rett spenning til TV'n selv om innspenningen skulle gå langt under 10 volt, men er det ønskelig? Det er vel å gi pasienten smertestillende i stedet for å ta blindtarmen?

 

mvh. Lars H. :smiley::smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at det er løsningen? Du har ikke for tynne kabler da slik at du får spenningstap? Eller batteriet, er det ved god helse? Er det stort nok til å drive kjøleskap, varmer og TV samtidig? Hvilken spenning måler du inn til TV'n og på batteripolene når bildet går i svart? 12 volt inn på TV'n burde den vel klare, og noe særlig lavere en det kjører du vel ikke batteriet? Mange spørsmål dette, men jeg ville bare flytte fokus litt bort fra selve TV'n. En step up/down regulator kan selvfølgelig gi rett spenning til TV'n selv om innspenningen skulle gå langt under 10 volt, men er det ønskelig? Det er vel å gi pasienten smertestillende i stedet for å ta blindtarmen?

 

mvh. Lars H.  :smiley:  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, ja, ja, ja.

Nye batterier, bra kvadrat på kabler fra batteri til støpsel, og videre til TV. Selvfølgelig blir det spenningstap når alt startes, men normalt kan kjøleskap gå hele helga, og varmeren noen timer om kvelden. Dette problemet hadde jeg ikke med den gamle TVèn.

Hvilespenning 12,8V uten belastning.

 

kk :cheers:

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...