Jump to content

TV i båt over inverter eller 12 volt


joelle

Recommended Posts

Jo, den typen leveres med ekstern strømforsyning = 230VAC til 12VDC og

i tillegg separat 12V kabel for tilkopling til batteri.

Og det jeg snakker om er Force 15" LCD TV. (Ref. mine tidligere innlegg ovenfor.)         

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Utifra det jeg har sett på bruker manualen så er det internt power supply, men det kommer med en Likrikter (eller noe som heter snarlikt) så min gjettning er att man kobbler "vanlig"220V sladd in i tvn, kobbler kabeln in i denne likstrøms riktern og siden kobbler dette på 12 volten. Håper jeg har pakka her i morra og da ska jeg ta og kikke litt nermere hvordan det er tenkt. Men det blir antingen en inverter 220 til 12 eller en dings som gir konstant 12 volt
Link to post
Share on other sites

Utifra det jeg har sett på bruker manualen så er det internt power supply, men det kommer med en Likrikter (eller noe som heter snarlikt) så min gjettning er att man kobbler "vanlig"220V sladd in i tvn, kobbler kabeln in i denne likstrøms riktern og siden kobbler dette på 12 volten. Håper jeg har pakka her i morra og da ska jeg ta og kikke litt nermere hvordan det er tenkt. Men det blir antingen en inverter 220 til 12 eller en dings som gir konstant 12 volt

<{POST_SNAPBACK}>

Ja på Samsungen er det sånn, men på Forcen er det omvendt.

Den skal ha 12V drivspenning og kan koples rett til batteriet. Skal du drive den fra nettet

må du benytte strømforsyning (230VAC til 12VDC) som følger med.

 

Geir

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Min sønn fikk en bærbar DVD spiller - av ukjent merke (men visstnok med Philips LCD skjerm ) som kan lades fra lysnettet og med medfølgende 12V kabel. Står i bruksanvisning at den skal lades mad max. 13 V. Jeg koblet den til sigaret uttaket i båten samtidig som laderen stod på, CTEK 25000 laderen lader med 14.4 V men har temp. kompensering og det står noe i bruksanvisningen at den kan booste med 16V (men båtelektronikk og lyspærer tåler vanligvis dette står det i brosjyren). Denne 8 trinnsladeren er helautomatisk så jeg har ikke kontroll over volt settingen som i min tidligere CTEK 7000 lader (der kunne jeg velge 13.6, 14.4, 14.8 og 16V). I allefall etter en opplading var hele DVD spilleren kaputt og jeg regner med at det var pga. at den ble ladet med over 13V. jf. tidligere erfaringer her på Båtplassen med Philips LSD TV'er som ble ødelagt hvis de ble benyttet mens motor gikk. Det jeg undres over er at en slik bærbar DVD spiller er jo ment å i brukes i bil, og under kjøring lader min bil med 14.4V (da jeg har skiftet ladereleet i dynamo- tror det orginalt var 13.6V eller 14V eller deromkring som er normalt på europeiske biler, mens det i Norge er anbefalt å bytte til 14.4V for å få fulladet batteriene). Blir spilleren ødelagt ved lading i bilen er den jo egentlig helt ubrukelig til sitt formål. Vet ikke om jeg tør teste den ved lading i bilen heller.

Hvis DVD spilleren lades fra bare batteriene mens vi går for seil og ikke motor kan jeg sikkert trolig lade opp den nye DVD spilleren. I havn lades den heretter med 220V lader og ikke 12V. (Ja, fikk ny DVD spiller uten spørsmål- ble kjøpt på PRIX butikken. Dety var imidlertid den siste de hadde igjen og kommer jeg tilbake med enda en ødelagt DVD spiller blir det vel reklamasjon og innsending til importør etc.).

Link to post
Share on other sites

Biltema selger en inverter 12V DC-230V AC,- med sigarettennerplugg og jordet stikk-uttak.

 

Denne er beregnet til TV, PC etc., har kapasitet på 150 W kont. og 240 W topp og gir modifisert sinusbølge. Tåler inngangsspenning 10-15 V DC og koster kun kr. 298,-

 

Jeg kjøpte en i dag, men får jo ikke prøvd den før til våren, får håpe den er OK...  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har nå prøvet inverteren på en 17" Philips LCD wide/-flatscreen TV noen uker og alt ser ut til å fungere aldeles utmerket :yesnod:

 

Fortsatt god sommer til alle :seeya::sailing:

Link to post
Share on other sites

Baltic - Jeg forsøkte å finne inverter hos www.biltema.no men fant ikke noe.

Har du noe nærmere produktinfo, eller kan det være at den er tatt ut av sortimentet?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

I biltema assortimentent er den kalt "Vekselretter og har varenummer 31620

Ligger under Bil/Tilbehør/bilelektriskt.

 

De har også en som er kraftigerer.

 

Varenummer 31621: Kr. 498,-

300W konstant og 480W topp belastning.

 

Mariell

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Baltic - Jeg forsøkte å finne inverter hos www.biltema.no men fant ikke noe.

Har du noe nærmere produktinfo, eller kan det være at den er tatt ut av sortimentet?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har nå sett om jeg fant esken til inverteren,- uten resultat (jeg tror ikke jeg har kastet den?). Jeg var innom på Biltema på Alnabru og spurte i den ene kassa hvor de har sånne 'spesialting' og da kom hun med denne.

 

Jeg er som sagt strålende fornøyd så langt!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har kjøpt meg Samsung 15" LCD TV på Elkjøp. Denne er dyrere enn 17", men jeg har laget brakett for montering ved siden av styreposisjonen, og da hadde en 17" blitt for stor. Jeg bruker den som skjerm for kartprogram når vi kjører. Skjermen har bare 230V inn, med andre ord innebygget supply. Jeg valgte å ikke satse på en TV med 12V inngang, fordi disse ikke tåler alle spenningsvariasjonene så godt. Og en 12V/12V omformer er like dyr som en 230V inverter. Kjører på inverter med godt resultat. PCen jeg bruker er selvbygget og tilpasset bil. Dermed kan den gå fint på 6-24V inn uten at det skader komponentene. Har åpen båt, og derfor passet det ikke med bare å bruke laptop som kartplotter. Og en Raymarine ble for dyr. Har derfor en løsning med kartplotter, TV, DVD spiller, MP3 spiller og spillemaskin til pris ca. 10000kr. Og dette er bare litt i overkant av hva de enkleste kartplotterene koster. Regner med at LCD-TVen vil få et litt kortere liv enn en dyr kartplotter, men det betyr ikke noe.

Link to post
Share on other sites

Takk for svarene.

Jeg var innom Biltema på Alnabru i dag, og fant den liggende i en kurv. Nå er det bare fryd og gammen og jeg kan bruke strøm fra 70Ah bateriet når læpptåppen går tom uten å måtte dra til havn for å lade. I fjor førte mangelen på en slik inverter til litt flere gjestehavnsbesøk enn jeg i utgangspunktet ønsket siden jeg "var på jobb" mens jeg seilte nedover sørlandet. I år kan jeg ligge på svai og jobbe litt mer enn fem timer før jeg må til land for å lade.

Redigert av Grunna (see edit history)

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

:confused:

Hei og God Båtferie !

 

Har nettopp kjøpt LCD TV Samsung 15" for 180-240v. Tenker å kjøre denne gjennom inverter pga. av at jeg antar det vil gi mest stabil driftsspenning for TV-en.

Kan noen vennligst si meg om det går bra å bruke inverter (Nordic power 300w) som leverer modifisert sinusspenning, uten at trafo brenner opp eller annet rart skjer med TV-en.

Har ikke våget å prøve ennå. Eller må jeg ha inverter med ren sinusspenning ut ?

 

hilsen

haba

Link to post
Share on other sites

:confused:

Hei og God Båtferie !

 

Har nettopp kjøpt LCD TV Samsung 15" for 180-240v. Tenker å kjøre denne gjennom inverter pga. av at jeg antar det vil gi mest stabil driftsspenning for TV-en.

Kan noen vennligst si meg om det går bra å bruke inverter (Nordic power 300w) som leverer modifisert sinusspenning, uten at trafo brenner opp eller annet rart skjer med TV-en.

Har ikke våget å prøve ennå. Eller må jeg ha inverter med ren sinusspenning ut ?

 

hilsen

haba

<{POST_SNAPBACK}>

Det går som regel bra, hører du summing eller bråk fra tv'en kan du regne med at du ikke kan bruke modifsert/fikantspenning, men trenger en med ren kurve.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...