Jump to content

Prosjekt: Draco Suntop 18"

Stranden

Recommended Posts

Hei.

Jeg kjøpte en Draco Suntop 18" sommeren 2012. Som jeg har drømt om noen år.

63_899855487_xl.jpg

imag0306.jpg

imag0305.jpg

Den bærer merker av att den er brukt og ikke fått så mye stell som den burde... Så da blir det en liten projekt tråd av det her. Er min første prosjekt tråd. Har blitt inspirert av mange andre inne her :smiley:

Det jeg gjorde i 2012 var å legge ett veranda teppe på dørken i båten. Syns det ble mye finere enn den tredørken som går langs hele båten i midten.

sam_0613.jpg

Jeg måtte også bytte starter da den ikke ville slå inn. Skrudde opp den gammle starteren for å se om det var noe å reppatere. Det var det ikke, var bare rust omtrent. Så ny ble ny starter kjøpt og montert. Har ikke bilde av den nye.

Bilde av den gamle (Mest for å huske hvordan det var koblet):

imag0310.jpg

Ser ikke så verst ut utenpå den gammle.

Sikkringa til power trimen røyk ifjor på siste turen. Så den ble provisorisk koblet utenom. Har kjøpt ny automat sikkring som skal monteres i år.

Dårlig kvalitet på bildet.

sam_0633.jpg

I år så har jeg begynt med å demontere alt treverk på båten for å pusse/bytte det ut.

Alt treverk tatt av fra hekken på båten:

20130212_175425.jpg

20130212_175439.jpg

Måtte prøvepusse noen deler. Må nok ha nytt treverk til badeplattform, da jeg føler att de skal ryke når jeg tår på den.

En fin liten haug med treverk:

sam_0618.jpg

Har også begynt å vake putene i båten. Da de ser ganske møkkete ut:

sam_0621.jpg

Før:

sam_0622.jpg

Og etter en runde med Jif skurekrem og skurebørste:

sam_0629.jpg

Ble fornøyd med resultatet :thumbsup:

Ett bilde av sittegruppen bak. Har ikke vasket puta til venstre i bildet:

sam_0630.jpg

Håper det faller ismak :smiley:

Mvh Sindre

Båt: Draco Suntop 1800

Har hatt: Selco Selsprint

Maskinisten ser bra ut. Går veldig fint. Det er en AQ151A med 290 drev. Det jeg vet om drevet er att det var byttet belger rett før jeg kjøpte den. Og ojla så bra ut. Må se på impelleren når det blir litt varmere i lufta.

Er det noen her som vet litt informasjon om båten? Vekt, årsmodell ++ Har ett bilde av merkeskiltene som sitter i båten:

20120726_171045.jpg

Mvh Sindre

Redigert av Stranden (see edit history)

Hei, fin båt du har her. Har selv hatt draco2000 fra 82, og vi savner den litt fortsatt. Planet på null komma niks. Brukte l litt tid på å holde min så original som mulig - reiste rundt å kjøpe originale bøtteseter, det legendariske drinkebordet osv. Men motoren ble byttet ut med en ny Mercruiser og alphadrev ...Mange der ute med Draco som bytter ut ting med nytt, og da er det bare å gripe sjansen. Du er godt i gang ser jeg og det varmer et gammelt dracohjerte.. Fikk endel inspirasjon av http://www.dracofan.no . Båtmagasinet har også hatt en fin serie på oppussing av gammel Draco og om Kåre Drangholt. skrevet av Audun Aagre. Lykke til!

Hei.

Fant igjen salgsmeldingen på båten og der står det att båten er 1987 modell.

Fint att dere liker tråden min :smiley:

Har ett lite problem med powertrim indikatoren min. Den blinker bare rødt. Også står det 55 i displayet:

20120706_223015.jpg

Er det noen her som kan ha en forklaring på det? 55 er sikkert en feilkode, men har ikke klart å finne hva den betyr.

Mvh Sindre

Neida, giveren er relativt enkel å få kjøpt: http://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=19

Jeg har byttet på vårt 290 drev. Før du investerer i ny giver, så sjekk at alle ledninger er OK.

Vippebryteren er "override" knappen jeg nevnte. Det er ikke nødvendig å bruke denne nedover. Jeg regner med at denne er for å sikre mot at man heiser drevet for høyt med motoren i gang slik at man ødelegger drivknutene med for spiss vinkel.

Har vært en tur i båten å gjort litt igjen.

Begyte med å demontere solsenga da platen er litt råtten så henglene nesten ikke henger fast:

sam_0636.jpg

Sånn ser det ut uten solsenga:

sam_0637.jpg

Når det var gjort så tok jeg ut dørkeplata for å se hvordan det sto til med tanken og tankmåleren. Har litt problemer med tankmåleren. Da den ikke viser riktig mengde i tanken.

sam_0639.jpg

sam_0640.jpg

Tanken ser veldig bra ut syns jeg :smiley:

Går det ann å kalibrere tankmåleren/flotøren? Eller er det bare å kjøpe ny?

sam_0642.jpg

Toppen på tankmåleren.

sam_0645.jpg

Fant også ut att noen av skruene som holder tanken på plass hadde begynt å skru seg ut selv.

sam_0648.jpg

Så da var det fram med skrutrekkeren for å stramme de til:

sam_0649.jpg

Er mye bedre ut og sitter nok noen år til :yesnod: Må også vaske under dørkeplata. Har samlet seg en del møkk der gjennom tida.

Mvh Sindre

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hei igjen.

Nå har det skjedd litt med båten.

Satte den utpå for ca 2 uker siden. Startet opp og kjørte en turog syns det luktet litt rart. Da jeg snudde meg og så bak over var det ei volsom røyk sky... :thumbsdown: Når røyken hadde forsvunnet fant jeg ut att to frostplugger og eksos belgen hadde fryst sund i løpet av vinteren... Det var min feil, da jeg trodde vannet ble borte av seg selv. Vet nå til neste vinter att det er lurt å tappe av vannet. Men nok om det.

Haar ett spørsmål. Hvor mange NM skal man dra til eksosmanifolden med? Er en Volvo Penta AQ151A

Mvh Sindre

• 4 måneder senere...

Hej Stranden

Det er lidt svært og se dit S/N. Ellers se om du kan se det i bag. Hvis den har S/N 18-0800 Lavet færdig 21/1-87 Leveret til Son Båtcenter 29/4-87.

Dejligt og følge dit projekt. Jeg har selv købt en Draco 1800 st og er i gang med og lave det samme som du har været igennem. Hvad fandt du af med din tank måler. Fandt du en ny og hvis ja pris og model nummer.

• 6 måneder senere...

Hallo.

Har gått en liten stund siden sist oppdatering her nå...Men nå er båten ute av vinterdvale så da begynner jo bår pussen å. Og i den forbindelse så lurer jeg på en ting.

Er det noen her som vet hvilken type list som er brukt til å tette mellom alu. vindusrammenne?

Har ett bilde her. Lista som sitter der nå har krympet. så det mangler omtrent 3-4 cm i toppen.

bilde

Har også vasket helebåten innvendig og over fenderlista.

bilde

bilde

bilde

Som man ser så trenger den sårt en ny kalesje...

PS: Beklager noe uklare bilder, kameraet er ikke helt 100% lengere.

Mvh Sindre

Redigert av Stranden (see edit history)

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...