Jump to content

Vask og maling - motorrom i trebåt


andre

Recommended Posts

Innvendig vask av motorrom i trebåt. Er det noen vaskemidler man bør/ikke skal bruke? Får ikke skyllet bort alle rester her og lurer egentlig på om det er noen vaskemidler som vil skade treverket over tid?

Og hva skal man bruke for å få bort 40 år med fett/oljedamp/diesellukt slik at ny maling vil sitte?

Har fjerne en dieseltank og vil gjerne gjøre det rent og pent før ny tank kommer inn

vask.jpg

Link to post
Share on other sites

Dilter etter på denne jeg også.. Skal rengjøre kjølsvinet ordentlig nå til våren,og skal male opp igjen,har hørt at type Jif,Ajax o.l fungerer.Skal også male opp igjen,men her det vel ikke hva som helst av maling som kan brukes?

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Det var det jeg regnet med ja,det bør vel kunne gå an å vaske med white spirit på ei fille også? Og la det tørke godt føre maling påføres.Eller vil den mette treverket og lage et sjikt som ikke puster? Grunning regner jeg med er helt utelukkket?

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Motorvask, whitespirit, zalao etc. Mett deretter treveket med olje, men så kan det nok være litt vanskelig å få maling til å sitte. Må du male? Lettere å bare olje, da kan du fortsette med det senere. Forstår ønsket om rent og pent, men faren for at det flasser etter en stund er stor, også om du ikke oljer.

Link to post
Share on other sites

Epifanes Bilge maling er jo spesiallaget til formålet, så den er vel et godt alternativ skulle jeg tro. Er veldig fornøyd med alt annet av Epifanes, så jeg ville vel ha brukt denne.

1506-55-56.jpg

Først ville jeg ha vasket ned med radiatorpensel og whitespirit, deretter zalovann. Latt det tørke godt ut og smørt på Epifanes grunning først.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Innvendig er skroget oljet med linolje i 32 år nå,så det kommer jeg nok også til å fortsette med ja.Pent trenger jeg ikke i kjølsvinet,men rent og praktisk.Er jo litt enklere å se f.eks olje på et lysere underlag enn treverk som er mørkt,skal også sies at det malt der fra før og jobben med å skrape bort den er vel verre enn å rulle over litt maling der det trengs :smiley: Har liksom så mye annet å gjøre også,tar jeg på meg å gjøre mere jobb enn det jeg har planlagt på båten nå så er den klar til utsettelse første frostnatt til høsten.

 

Red : Se der ja :smiley: Maritim har ihvertfall Epifanes produkter,kanskje denne også.Takk Honduras :smiley:

Redigert av Banarne (see edit history)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Zalovann og oppvaskbørste. Gni i vei. Skyll med rent vann.

Har pleid å gå over motorrom og kjøl på båtene jeg har hatt hver høst, og så sugd opp vannet med en billig tør/våt-støvsuger fra Clas Ohlson til slutt. Blir litt renere hvert år...

Men du bør kanskje vurdere å la det tørke en uke eller to etterpå. Sikkert ikke all verdens lufting der.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...
Honduras skrev On 25.2.2013 at 10.22:

Epifanes Bilge maling er jo spesiallaget til formålet, så den er vel et godt alternativ skulle jeg tro. Er veldig fornøyd med alt annet av Epifanes, så jeg ville vel ha brukt denne.

http://www.maritim.no/content/mma/products/00/28/2839/gwi500x500/1506-55-56.jpg

Først ville jeg ha vasket ned med radiatorpensel og whitespirit, deretter zalovann. Latt det tørke godt ut og smørt på Epifanes grunning først.

 

Noen som vet om denne malingen er åpen? Og hva er det egentlig? "ekstra sterk maling" sier ikke riktig alt :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...