Jump to content

Strømpriser i båthavnen


aanton

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Fant denne siden. Ser ut som man må ha konsesjon som du sier.

https://www.altinn.no/no/Skjema-og-tjenester/Etater/Norges-vassdrags--og-energidirektorat-NVE/Soknad-om-omsetningskonsesjon/

 

§ 4-2.Virkeområdet for omsetningskonsesjon

Konsesjonsordningen omfatter alle former for leveranse av elektrisk energi.

Enheter som omsetter elektrisk energi eller som kan stå i en eller annen form for monopolsituasjon, må ha omsetningskonsesjon. Dette gjelder blant annet enheter som eier eller driver fordelings- eller overføringsnett.

Enheter hvor den konsesjonspliktige virksomhet er av begrenset omfang, kan meddeles konsesjon på forenklede vilkår.

Unntatt fra konsesjonsplikt er:

a) gårds- og grendeverk som ikke har høyspenningsanlegg b) videreformidling av elektrisk energi i forbindelse med utleie eller administrasjon av hele eller deler av bygninger eller anlegg til bolig eller næringsvirksomhet c) kommuner og fylkeskommuner for den del av virksomheten som består av uttak av konsesjonskraft og videresalg av slik kraft til energiverk og andre der kommunen eller fylkeskommunen har eierandeler, alt innenfor de rammer som fremgår av vassdragsreguleringsloven og industrikonsesjonsloven d) tilfeller hvor konsesjonsplikt må anses åpenbart unødvendig.

Ved tvil om konsesjonsplikt treffes avgjørelsen av Norges vassdrags- og energidirektorat.

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

 

 

§ 4-2.Virkeområdet for omsetningskonsesjon

Konsesjonsordningen omfatter alle former for leveranse av elektrisk energi.

Enheter som omsetter elektrisk energi eller som kan stå i en eller annen form for monopolsituasjon, må ha omsetningskonsesjon. Dette gjelder blant annet enheter som eier eller driver fordelings- eller overføringsnett.

Enheter hvor den konsesjonspliktige virksomhet er av begrenset omfang, kan meddeles konsesjon på forenklede vilkår.

Unntatt fra konsesjonsplikt er:

a) gårds- og grendeverk som ikke har høyspenningsanlegg b) videreformidling av elektrisk energi i forbindelse med utleie eller administrasjon av hele eller deler av bygninger eller anlegg til bolig eller næringsvirksomhet c) kommuner og fylkeskommuner for den del av virksomheten som består av uttak av konsesjonskraft og videresalg av slik kraft til energiverk og andre der kommunen eller fylkeskommunen har eierandeler, alt innenfor de rammer som fremgår av vassdragsreguleringsloven og industrikonsesjonsloven d) tilfeller hvor konsesjonsplikt må anses åpenbart unødvendig.

Ved tvil om konsesjonsplikt treffes avgjørelsen av Norges vassdrags- og energidirektorat.

 

Mulig jeg er litt treig her, men din uthevede tekst refererer vel til virksomheter som er Unntatt fra konsesjonsplikten???

 

Og slik jeg leser det så trenger man ikke konsesjon når:

b) videreformidling av elektrisk energi i forbindelse med utleie eller administrasjon av hele eller deler av bygninger eller anlegg til bolig eller næringsvirksomhet

 

Misforstår jeg ???

 

:confused:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Men si det slik da.

 

For at du skal få lov til å ligge med strøm på om vinteren så må du få lov til det eller ha avtale om det med utleier!
Hvis han sier han skal ha ett påslag på 2 kr for strømmen, og du nekter det. Kan han da nekte deg og sette på strøm?

Og hvis man henviser til konsesjonsloven eller hva det heter til utleier, og han da sier greit. Jeg stenger strømmen i vinterhalvåret hvis ikke dere betaler .Kan han da gjøre dette?

Jeg for mitt vedkommende lå med strøm på i hele vinter, med overvåker så den slo seg på under 5 grader i båten.
Fra desember til mars i fjor så kostet det meg kun 900kr, han hadde ett påslag på 50 øre for strømmen.


Jeg har null peil på dette, men spør bare dere om en konsekvens av at vi ikke vil betale ekstra for strømmen kan bli at han stenger strømmen/nekter oss strøm?
Sant og si det ikke er i en avtale da.

men i følge siste her så kan det jo se ut som det er lovlig å videreformidle, men sier dem her at de kan videreformidle strøm for kostpris eller er dem fritt til å ta hva dem vil i påslag?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Båthavna har effektmålere på hver kurs. Vi betaler mao for strømforbruket vi bruker. Men når nettleie,forbrukspris og kraftpris ligger tre ganger over det normale kan man jo lure på om det i hele tatt er lov.

Da er det jo i utgangspunktet fritt for hvermann å starte et strømselskap som selger strøm til naboen til langt over markedspris og ta profitten i egen lomme. Men naboen er vel ikke så dum til å gjøre det.

 

Her en illustrasjon på nettleie, forbrukspris og kraftpris.

 

Men mitt innlegg er som sagt å belyse om det i det hele tatt er lov å videreselge strøm med egen fortjeneste som i båtforeningen.

 

bilde

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En har jo ikke mulighet til å tegne eget abo hvis en feks bor i båten (må man tro?), men samtidig så må en jo tro at eier av anlegget, og videreselger av strømmen må forholde seg til de særs strenge reglene strømleverandører har ellers for stenging av strøm til "bolig". Dvs at det er rimelig at båthavna følger de regler som andre strømleverandører må følge før en kan stenge strømmen. Det innebærer en hel haug jeg ikke kan nok om, pluss varsling til det lokale sosialkontor osv. Regelverket rundt dette ble strammet opp vesentlig etter den vinteren for noen år siden med høye priser hvor noen pensjonister frøs i hjel.

 

Om noen videreselger strøm og ikke følger reglene har man vel et godt utgangspunkt for å få til en dialog mellom båthavn og strømleverandør slik at ting blir på stell. En kan ikke leve med at strømmen til egen bolig administreres lemfeldig.

-------

 

For vinteropplag blir det ikke direkte livsviktig, men det kan være store verdier på spill, særlig om båten ligger på sjøen hvis strømmen kuttes.

 

Båthavnene bør holde tunga rett i munnen når de først har tatt på seg oppgaven som videresleger med påslag for strøm. Er litt i tvil om de fleste av videreselgerne har kunnskap nok rundt dette.

Link to post
Share on other sites

For de som hevder, eller mener at man ikke kan, skal eller har lov til å videreselge strøm med fortjeneste, eller et påslag, i en båthavn hvordan innkalkulerer dere da kostnader til initial investering, vedlikehold og oppgradering av anlegget?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

For de som hevder, eller mener at man ikke kan, skal eller har lov til å videreselge strøm med fortjeneste, eller et påslag, i en båthavn hvordan innkalkulerer dere da kostnader til initial investering, vedlikehold og oppgradering av anlegget?

 

Veldig enkelt, i leia av båtplassen.

 

Ønsker man å ha bedre vedlikehold, investere i og oppgradere el-anlegget utover det man har dekning for med inntekten så legger man på leia.

 

Å dobble og tripple prisen på strøm i havna er å snike til seg inntekter og brukerne reagerer selvsagt negativt på det. Man tror man leier en båtplass til avtalt pris og plutselig så påbeløper det store ekstrakostnader som lyn fra klar himmel.

 

 

 

 

------

Link to post
Share on other sites

Da forstår jeg at hos oss må vi være litt heldig.. betalte i fjor kr 1,20 kw + moms brukt ca 1400 kw og regningen betalte jeg med glede på litt over kr 2000.-

Vi alle kan jo spare litt på strømmen. vi trenger ikke ha på full varme i båten ila vinteren. Jeg har kamera 3 hylite varmerør og en avfukter. varmerørene på 180w står nede i cabin og 230w. står i motorrom disse står på hele tiden vintersesongen gjennom. med live kamera overvåker jeg temperaturen inne og ute samt fuktigheten inne. Blir det over 60% fuktighet setter jeg på avfukteren med ring hytta varm og lar den stå på i ett par dager til det er under 50%.. Funker som bare det :yesnod: var en tur på brygga i går og hittil i år har jeg brukt ca 700kw og det stemmer med fjoråret.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Hadde akkurat en hyggelig prat med lederen i havna. Fikk oppklart mye. Strømprisene var dyre hos dem, og de har lov til å ta et slikt

påslag. Ikke noe særlig å få gjort noe med. Bare ikke la laderen stå mye på osv, så får jeg følge med på forbruket utover. Har varmerør

i motorrommet og tempsensorer samt kameraovervåkning.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...