Komodo Startet 26.Februar.2013 Del på Facebook Startet 26.Februar.2013 Så lenge vi har hatt skuta har jeg vært plaget med at det kommer inn vann bak i båten. På babord side er ankervinsjen, og på styrbord side er det en eksospotte og dieselvarmer. Det betyr med andre ord ikke mye om det kommer inn litt vann her. Jeg har hele tiden innbilt meg at det kommer inn fra luftinntakene som sitter i akterspeilet, men jeg har fått en misstanke til at det er bak fenderlista lekkasjen er. Er det noen som har noen gode tips til å utbedre denne lekkasjen? Problemet slik jeg ser det er at det er nærmest umulig å komme til på innsiden pga innerlinerens utforming, og fenderlista er er sveiset butt-i-butt bak på akterspeilet slik at det ikke er helt enkelt å løsne på den for utbedring fra utsiden for deretter på dra den på plass og skru den fast igjen. Båten det er snakk om er en Viksund Futura 900 fra 1984. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 (redigert) Har hatt dette i mange båter (lekkasje i skrogsammenføyningen), Særlig i en Askeladden 605 hadde jeg altid vann (ferskvann) nede i kjølen etter regnvær eller båtvask/spyling som jeg aldri fant ut av hvor det kom inn. Fant etterhvert ut at der var tre-fire steder vannet kom inn bak fenderlista p.g.a. slurv med lite tetningsmasse i fra montasjen. Denne båten var ny, så jeg fikk jo dekket dette hos forhandler . Men det er jo en omfattende jobb. Fenderlista må av ,så blei det slipt ut div. gammel masse, før ny tetningsmasse blei lagt inn. Så var det vel til å varme fenderlista igjen før denne blei montert . Ble helt tett etter dette. Redigert 26.Februar.2013 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 26.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Så det du sier er at fenderlista må av? Må si jeg ser litt svart på det gitt. Som sagt er den ikke skrudd med beslag bak, den går helt sammen og er sveiset. Det er jo selvfølgelig mulig å kappe den og sveise igjen, men da er jeg jo avhengig av å få spent den fast på en måte mens jeg sveiser den. Jeg har aldri sveiset plast, men det går vel det også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Viksund Bravo Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Kan du ikke bare kappe den og ettermontere beslag? Jeg byttet fenderlist på Viksunden, og med hjelp av et par kamerater gikk det veldig greit. Lagde en trekasse som jeg isolerte og la plast i. Tømte berederen og la i tillegg oppi 3 stk "koppekokere" fra clas ohlson. Ble god og myk av dette. Lykke til hva enn du gjør :-) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 I enkelte tilfeller kan du komme langt med å borre dreneringshuller i laveste punkter på fenderlista. du kan da bli kvitt vannet som ellers stiger opp inne i fenderlista til det lekker inn i delingen mellom skrog og overbygg. Kommer an på type fenderlist. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 26.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Det var jo et enkelt og greit tips! Jeg får ta en tur ned og se om det kan være en løsning. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Svart 27.Februar.2013 Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Men.....fenderlisten er vel ikke sveist fast i båten, så dersom man fikk varmet denne (4 karer med hver sin hårføner ?) kunne man ikke da klare å dra / vippe listen av flensen den står på ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 27.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 I enkelte tilfeller kan du komme langt med å borre dreneringshuller i laveste punkter på fenderlista. Da har jeg vært nede og sjekket. Dette har nok vært et tema for forrige eier også, for der var det boret hull allerede. Men jeg kan jo bore dem opp litt og forsøke og stake opp hvis det har tettet seg inni der. dersom man fikk varmet denne (4 karer med hver sin hårføner ?) kunne man ikke da klare å dra / vippe listen av flensen den står på ? Det var jo et genialt forslag! Kanskje med noe som gir litt mer varme enn en hårføner, men ideen var bra. Da er det jo bare å varme den opp og vippe den tilbake Jeg byttet fenderlist på Viksunden, og med hjelp av et par kamerater gikk det veldig greit. Husker du hva ny fenderlist kostet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Viksund Bravo Svart 27.Februar.2013 Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Etter hukommelsen kostet den 2200,- til min båt. Kjøpte den av Viksund, men kan det være parmaplast som produserte den tro...? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 27.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Det var jo en hyggelig pris! Tror jeg tar en sjekk på hva jeg må gi for en ny, den er ganske stygg den jeg har. Kan nok stemme at det er Parmaplast som produserer disse. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.