Jump to content

Tips for å utbedre lekkasje i skrog bak fenderlist på Viksund


Komodo

Recommended Posts

Så lenge vi har hatt skuta har jeg vært plaget med at det kommer inn vann bak i båten. På babord side er ankervinsjen, og på styrbord side er det en eksospotte og dieselvarmer. Det betyr med andre ord ikke mye om det kommer inn litt vann her. Jeg har hele tiden innbilt meg at det kommer inn fra luftinntakene som sitter i akterspeilet, men jeg har fått en misstanke til at det er bak fenderlista lekkasjen er.

 

Er det noen som har noen gode tips til å utbedre denne lekkasjen? Problemet slik jeg ser det er at det er nærmest umulig å komme til på innsiden pga innerlinerens utforming, og fenderlista er er sveiset butt-i-butt bak på akterspeilet slik at det ikke er helt enkelt å løsne på den for utbedring fra utsiden for deretter på dra den på plass og skru den fast igjen.

 

Båten det er snakk om er en Viksund Futura 900 fra 1984.

Link to post
Share on other sites

Har hatt dette i mange båter (lekkasje i skrogsammenføyningen), Særlig i en Askeladden 605 hadde jeg altid vann (ferskvann) nede i kjølen etter regnvær eller båtvask/spyling som jeg aldri fant ut av hvor det kom inn. Fant etterhvert ut at der var tre-fire steder vannet kom inn bak fenderlista p.g.a. slurv med lite tetningsmasse i fra montasjen. Denne båten var ny, så jeg fikk jo dekket dette hos forhandler . Men det er jo en omfattende jobb. Fenderlista må av ,så blei det slipt ut div. gammel masse, før ny tetningsmasse blei lagt inn. Så var det vel til å varme fenderlista igjen før denne blei montert . Ble helt tett etter dette.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så det du sier er at fenderlista må av?

Må si jeg ser litt svart på det gitt. Som sagt er den ikke skrudd med beslag bak, den går helt sammen og er sveiset. Det er jo selvfølgelig mulig å kappe den og sveise igjen, men da er jeg jo avhengig av å få spent den fast på en måte mens jeg sveiser den. Jeg har aldri sveiset plast, men det går vel det også.

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke bare kappe den og ettermontere beslag?

 

Jeg byttet fenderlist på Viksunden, og med hjelp av et par kamerater gikk det veldig greit. Lagde en trekasse som jeg isolerte og la plast i. Tømte berederen og la i tillegg oppi 3 stk "koppekokere" fra clas ohlson. Ble god og myk av dette.

 

Lykke til hva enn du gjør :-)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

I enkelte tilfeller kan du komme langt med å borre dreneringshuller i laveste punkter på fenderlista.

Da har jeg vært nede og sjekket. Dette har nok vært et tema for forrige eier også, for der var det boret hull allerede. Men jeg kan jo bore dem opp litt og forsøke og stake opp hvis det har tettet seg inni der.

 

dersom man fikk varmet denne (4 karer med hver sin hårføner ?) kunne man ikke da klare å dra / vippe listen av flensen den står på ?

Det var jo et genialt forslag! Kanskje med noe som gir litt mer varme enn en hårføner, men ideen var bra. Da er det jo bare å varme den opp og vippe den tilbake :thumbsup:

 

Jeg byttet fenderlist på Viksunden, og med hjelp av et par kamerater gikk det veldig greit.

Husker du hva ny fenderlist kostet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...