Magnetti Startet 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2013 (redigert) Hei ! Jeg har en draco 24 styling fra 1987 som jeg kjøpte på høsten i fjor. Motor er en mercruiser 5.7 260/v8 med ferkvannskjøling, dvs egentlig er motorblokk byttet til en gm goodwrench en gang tidlig på 2000 tallet. Fant fort ut at jeg måtte ut med motor for det var både vann og oljelekkasje bak ved transomen (noe som var kjent ved kjøp).Motor ble heiset ut i høst og fraktet hjem i garasjen. Har plukka den ned til blokka, og så skal den få nye pakninger og ny lakk. Lukter også litt på nytt innsug av typen "HighRise" for det virker som det gamle innsuget har sett sine beste dager uansett. Forgasser skal renses og bygges opp med nye pakninger. Dette sammen med nytt innsug håper jeg skal gjøre den litt "vassere" og ikke så slapp og nølende som den virker nå. Får se hva jeg konkluderer med her. Første prosjekt: Transom og Drev er alpha one gen 1 og her er det litt småplukk. Det lekker olje fra toppen av drevet og inn i belgen og vann inn ved styrearmen. I tillegg var det tydelig at det hadde vært vann i belgen. Viser seg at øvre del av drevet er sterkt korrodert akkurat der det skal tette mot gummipakningen/ringen som ligger i transom. Hele kanten er ruglete og kanskje er det her vann har kommet inn. Tar sikte på å bytte øvre del av drevet. Som bildene viser fra innsiden har det lekket olje inn i båten ved drivaksel, og i tillegg har det piplet vann inn via styrearmen. Veldig rustent på styrearm så tydelig at det har vært saltvann som har kommet inn her. Har fått tak i en ny (brukt) transom som har gått i ferskvann, og planen er å bytte hele enheten, for korrosjon har fått godt tak mange steder. Noen som har noen gode tips om hvordan man får løsnet på transomen ? Pleier det å sitte fastgrodd og er det da bare å sparke det løs innenfra når man har fått ut alle boltene? Er en liten slark i styrearmen på den "nye" transomen, men virker helt tørt og ingen korrosjon her så tett er det ihvertfall. Hvor mye slark kan man egentlig akseptere når man rikker ytterst på styrearmen, er det dønn fast når den er ny ? Redigert 27.Februar.2013 av Magnetti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Artig prosjekt. Hva slags fart får du med 260 hester i denne? Har selv en 87 mod med 4.3l efi. Kommer til og følge med på tråden din. Min ligger her https://baatplassen.no/i/topic/88551-prosjekt-draco-2400-styling-make-up/?fromsearch=1 Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Worry II Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 De står seg så vanvittig godt designmessig disse Stylingene. Har likt de helt siden de kom på markedet i 85. Heller en slik med nyere maskin, enn de østeuropeiske spinkle greiene som tilbys der ute nå ! Godt å se at disse også oppgraderes og tas vare på ! Sitér dette innlegget Link to post
Magnetti Svart 27.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Hei AQ140! Litt usikker på toppfarten for knopmåleren var gjengrodd på slutten av sesongen så den viste aldri mer enn 18 knop. Sååå sakte var det dog ikke, men som sagt så var den ikke akkurat rask opp i plan og virket litt slapp. Kan også ha vært noe med at det var september når jeg overtok den.... Sitter en Mirage 15 1/2 17 stålpropell på den. Flott den tråden din også, har fulgt med på den ja Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 (redigert) De står seg så vanvittig godt designmessig disse Stylingene. Tiltredes Stylingen er også en stor 24 foter. Jeg har en 2000DC ved siden av min båtplass. Rene jollen i forhold. Min båt med 5,0LX 230hk forgassermotor topper 30knop på en god dag. Tipper du bør nå 34-35 med din motor. Glem ikke å svinge innom www.flatsea.net for litt inspirasjon fra gamle brosjyrer etc. Link til min båt opp på plan film med ca. 3000 kg totalvekt. Går det vesentlig tregere enn dette så er noe ute av synk. Redigert 28.Februar.2013 av Executive (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Draco24styling Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Min topper også 30 kn. Men har 4.3 l efi. Skal være 210 hk i min. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Magnetti Svart 2.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 (redigert) Her er den "nye" transomen som skal inn i båten. Litt støvete, men flott og fin i lakken. Nesten litt synd å spraye den med Antifouling, men spayes den ikke blir det bare en grønn kvast nedi der. Belgene ser forsåvidt greie ut, men hekklageret må byttes. Da er det vel også best å bare bytte belgene i samma slengen. Jeg har et sett liggende. Girwiren som sitter i Dracoen ble byttet i fjor så jeg satser på å gjenbruke denne. Det jeg lurer mest på er om jeg også kanskje burde sjekke pakningen som vel sitter et sted under styrearmen (?). Er en liten slark i styrearmen og jer er redd for å få vann inn denne veien. Har jo muligheten nå siden det tross alt er lettere å skru på før transomen er montert på båten. Noen tips her ? Redigert 2.Mars.2013 av Magnetti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
maLille Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Det jeg lurer mest på er om jeg også kanskje burde sjekke pakningen som vel sitter et sted under styrearmen (?). Er en liten slark i styrearmen og jer er redd for å få vann inn denne veien. Har jo muligheten nå siden det tross alt er lettere å skru på før transomen er montert på båten. Noen tips her ? Har selv 2 stk bravo transomer med samme problem. Lekkasje og slark ved styrearm. Hos meg var slark grunnet slitt firkantspor i gambal ringen. Hvis det er årsaken hos deg så må nok den repareres eller byttes. http://www.jrmarine.com/products/gimbal_repair.htm . Hvis slarken sitter i styrearmen holder det nok å bytte den, evt. akselen. Du må nok da uansett ta av gimbal housing for å komme til, i hvert fall på bravo transom. Alpha ser ganske lik ut, så det er trolig ganske lik prosedyre for den jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Magnetti Svart 8.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 (redigert) Da har jeg demontert hele Transomen, og heldigvis ser den "nye" byttetransomen helt grei ut. Veldig lærerikt å demontere hele greia så ser man hvor det kan lekke og være problemområder. ikke noe hokus pokus. Belgene viste seg å ha hull og være morkne og hekklageret må som kjent byttes. Ellers ser den meget bra ut. Det viste seg også at de 2 boltene som sitter på gimball ring, og som skal klemme rundt swivel shaft satt løst. Dette forårsaket slarken i styrearmen. Selve Swivel Pin og firkantsporet i gimball ring ser bra ut. det samme gjorde egentlig pakningen som skal gjøre det hele vanntett. Bytter dette for sikkerhetsskyld uansett. Nå skal jeg bare bestemme meg for om jeg skal la den gamle transomen bli stående på båten, og kun bytte styrearm, swivelshaft og Gimball ringen. Da slipper jeg jobben med å løsne den gamle transomen fra båten. Virker som det er ganske gjengrodd der etter mange års smøring med bunnstoff og diverse. Sitter sikkert rimelig godt fast. Redigert 8.Mars.2013 av Magnetti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magnetti Svart 8.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Hva skjuler seg bak transom-bakplaten mon tro ? Jo ganske riktig.... har vel ikke akkurat vært helt tett her kanskje.... Da er heldigvis ikke investeringen i "ny" byttetransom bortkastet. Skal bli en fryd å sette inn en ny enhet der alt av pakninger og belger er byttet og gått over. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Ja her var det litt graps. Det er nok ganske vanlig med litt lekkasje her og det er bra å se at noen gjør noe med det :-) Er motoren klar? Sitér dette innlegget Link to post
Magnetti Svart 9.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Ja, motoren begynner å ta form. Har fått ny lakk og ser ganske så bra ut. Ny kamaksel og ventilløftere er installert. Gikk også for et nytt innsug av den litt høyere typen, "High Rise" . Blir spennende om man kan merke forskjell i effekt. Ellers står forgasseren for tur (Quadrajet). Den er pellet i deler og skal bygges opp igjen med nytt pakningssett. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Ser bra ut! Hvis du vil ha mere hester er første bud topplokkene. Det finnes et utall av topper til disse motorene og støpenummeret imellom vippearmene forteller mye. Jeg valgte såkalte vortec topper men det finnes andre som også er gode. Merk at kompresjonen gjerne er noe lavere enn det som de er oppgitt til, ofte 8,7:1 eller noe. Rullekam har også bra virkning i en båtmotor da de gir god fylling på midlere turtall. Innsuget ditt er sikkert bra så sant det matcher kanalene i toppene, fra 96-97 har motorene noe høyere kanaler. Husk å prime oljetrykket før oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Fin tråd med flotte bilder. Jeg har ett Alpha one drev på en Mercruiser 4,3. Fant ut igår da vi var en tur i sverige at det kom vann inn i motorrommet. Jeg vet ikke hvor det kommer fra enda. Belger er byttet i våres. Jeg kunne se det dryppet vann fra transom da jeg lå opp ned med hodet under motoren. Håper jeg finner lekkasjen så fort som mulig. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.