Jump to content

Seapilot, en app for Ipad


Astor

Recommended Posts

Vurderer denne.

 

Ser det står i omtale: Norway (updates for one year) kr 455,00.

 

Betyr det at en får kartrettelseoppdateringer i et år, og deretter må betale nye 455,- årlig for videre oppdateringer eller betyr det at en har kartene i et år for så å måtte oppdatere dem med nye kr 455,- for å fortsatt ha kart på padda??

Link to post
Share on other sites

Fant dette (http://www.stockholmradio.se/fragor-och-svar):

 

"Hur håller man sjökorten uppdaterade i Seapilot?

Vid köp av sjökort ingår prenumeration på sjökortsrättelser under ett år. Rättelserna, som distribueras under året, syns i appens Settings ->Charts med texten "Click to install updates".
Rättelsepreumerationen kan sedan förlängas årsvis mot ny avgift, eller avslutas med bibehållna sjökort i den status de bar fram t.o.m. senast installerade rättelser."

Redigert av Sande (exSkjælø) (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tolker teksten slik at en beholder selve sjøkartene videre etter et år, men at rettelsene for et nytt år kan koste kr 455,- Det står bare " forlenges mot ny avgift" og siden avgift ikke er spesifisert så tenker jeg derfor samme sum som før? Jeg synes det er rart at videre oppdateringer skal koste like mye som kart inkl rettelser for et år og håper det bare er slik at rettelseavgift ikke er nevnt. Jaja, det vil vise seg etterhvert. Har nettopp lasta ned app og norske kart og det ser bra ut foreløpig :-)

Redigert av Sande (exSkjælø) (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Er det bare AIS mottak, eller sender du AIS signal også? :smiley:

Sending av egen posisjon til AIS, krever en egen 'sender-del'. Dette skjer i VHF-båndet.... Hvis du er utenfor VHF-dekning, 'ser' du ikke det andre fartøyet på din plotter.

Den andre måten å motta AIS-signaler på, er via nettet (trådløsnettet eller internett)

 

 

 

DETTE skulle vel avklare endel : (teksten er noe avkortet...)

(Firmaet er tipset om denne siden...)

 

-----Ursprungligt meddelande-----

Från: Marwin [mailto:marelko@gmail.com]

Skickat: den 4 maj 2013 00:18

Till: Seapilot Support

Ämne: Seapilot på iPad...

 

Hei.

I appstore står det at programmet er kun for ett år....

Hva betyr dette egentlig?

Vil gjerne prøve dette, men prisen er svært høy for en app som kun har ett års varighet.

Det foregår en diskusjon om dette på nettet nå, så jeg tar svært gjerne imot info som kan avklare.

Alså, hva koster programmet og kart for Norge?

-Marwin

 

 

Den 4. mai 2013 kl. 11:34 skrev Stockholmradio-Sjöassistans <info@nmss.se>:

 

Hej Marwin!

Applikationen Seapilot är en engångskostnad, det är alltså ingen tidsbegränsning.

Ang sjökorten så kostar dem för Norge 469 SEK och i norska kronor är det beroende på valutakurs.

När du betalar för dessa kort första gången så ingår det rättelser på sjökorten från motsvarande sjöfartsverk i Norge under 1 år.

Om du inte vill förnya dina sjökort så behöver du inte göra det men då får du inga rättelser på sjökorten, men självklart har du kvar sjökorten du en gång köpt.

Jag hoppas att du fått svar på dina funderingar, annars går det alltid bra att ringa till oss dygnet runt, året om!

 

Seapilot / Stockholmradio

Monica Feldt

tel +46 850662280

fax +46 850662201

www.seapilot.se

www.stockholmradio.se

 

Allså, slik JEG forstår dette, må vi betale 385kr for programmet, pluss 455kr for kartet. (NOK)

HVIS vi ønsker oppdateringer senere, kommer det et tillegg...

På den positive siden, skal dette være det beste på markedet for nettbrett i dag, slik jeg leser infoen.

På den negative siden er dette programmet STORT (over 80 Mb) og nesten 850kr for hele stasen...

 

Etter å ha brukt Telchart i flere år, konstaterer jeg at alle de små plotterne på markedet faller igjennom.

ISailor er en stor skuffelse, ja faktisk synes jeg at gratisprogrammet fra Eniro (Gule Sider) er letter å se på.

Med skjermer på størrelse med iPad BURDE SeaPilot gjøre en forskjell...

Kommentar?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Er dette EGENTLIG bedre enn Navionics hd?

I tilfelle hva er bedre, og hva er ikke bedre?

 

Noen med erfaringer fra begge?

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Allså, slik JEG forstår dette, må vi betale 385kr for programmet, pluss 455kr for kartet. (NOK)

HVIS vi ønsker oppdateringer senere, kommer det et tillegg...

 

Dette var litt artig, for jeg sendte også mail og har fått svar. Det skal dem i alle fall ha at en fikk svar raskt.

 

Her er svaret jeg fikk:

 

Hej Lena!

 

När du köper sjökorten första gången så ingår rättelser för 1 år.

 

Om du väljer att uppdatera korten efter ett år så betalar du samma som första gången och fortsätter att få rättelser under det året.

Om du inte väljer att betala kommande år så kommer du ha kvar sjökorten du redan köpt men får inga rättelser på dem.

 

 

Seapilot / Stockholmradio

Monica Feldt

 

Så med andre ord; det koster det samme å oppdatere som å kjøpe kartene med rettelser for et år. Jeg finner det fortsatt underlig, og det vil jeg informere i om en ny mail til dem.

Redigert av Sande (exSkjælø) (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror jeg skjønner opplegget....

Dette er et profft navigasjonsprogram, mener de.

(Ikke at jeg tror de får det godkjent på skip for å gå 'papirløst', men dog)

Kartoppdateringer for skip koster endel! "Etterretninger for sjøfarende" kommer jevnlig med proffesjonelle oppdateringer... Seapilot kommer så med det samme til en langt lavere pris. Og dette må du betale for!

MEN: Hvor ofte oppdaterer DU dine kart i båten? Sjøl navigerer jeg etter kart som er minst 10 år gamle!

Om vi betaler 840kr for program og kart, BEHØVER vi ikke å oppdatere med det første.

Selvsagt avhengig av hvilket område vi beveger oss i, størrelse på båt osv. osv. Og har du en båt til 5mill. +++ og som går Norge på langs, har du kanskje behov for, og i alle fall råd til å oppdatere :-)

Mænn, itte je!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Apropo: EFS finner en gratis på nett til papirkartene. Det står riktignok at de ikke nødvendigvis er godkjente uten abonnement, men de er så langt jeg har klart å sammenligne akkurat like som dem en får tilsendt ombord.

Redigert av Sande (exSkjælø) (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, det visste jeg ikke.

Men får du oppdateringer, bør disse settes av i kartet med posisjon, hva det er, hvor-når rettelsen kom osv.

En jobb 1.størrmann ombord hadde.

Dette kommer vel ferdig på nye oppdateringer i Seapilot...

 

Ved nærmere ettertanke om pris på program og kart:

Tar jeg med kona ut på en middag en kveld, går det fort samme beløp, pluss et par drinker og taxi hjem, blir fort prisen det doble. :-)

(Eller ei tankfylling på båten:-)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Her er link til EFS`ene: http://159.162.103.4/efs/

For øvrig mye nyttig informasjon angående sjøkart på denne linken.

 

Første link virket ikke, ser jeg. Her er ny link, men en må deretter velge siden "EFS" for å komme videre. http://www.statkart.no/Kart/Sjokart/

Redigert av Sande (exSkjælø) (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har laget en testrute, og synes programmet er brukervennlig. Det er i tillegg til rute, enkelt å legge opp "marks" på fyr/lykter/nes osv, som underveis på planlagt rute gir løpende informasjon ompeiling/avstand til disse. Skulle i den forbindelse gjerne hatt en funksjon "save pos" med valget om avst/peil eller GPS pos som igjen kunne blitt overført til en loggbok. (Jada, mye vil ha mer i et ellers foreløpig lovende program)

 

Det er også lett å få opp avst/peil til punkter underveis kun ved å holde fingeren på skjermen og lede markøren til ønsket punkt om en ikke har satt på "marks" underveis.

 

Savner valg om å kunne utvide fyrlyktenes sektorer etter behov. Liker å kunne nytte sektorerene for å sjekke nøyaktighet.

 

Så langt jeg har sett, så fjerner en også karakterene på lyktene dersom en ønsker ta vekk navnene på alle nes osv langs land. Det er to valg i den forbindelse: En kan fjerne "text", da forsvinner all tekst inkl karakteristikker. En kan også fjerne "buoy tekst". Da forsvinner navnene på lykter, men karakter blir stående og selvfølgelig navnene på land som jeg først og fremst ville tatt vekk. Imidlertid så er det bare to tastetrykk som skal til for å ta dette av/på og det er brukervennlig å justere etter behov.

 

Lurer ellers litt på dette med oppdatering. Radiomastene på Tjernagel (som riktignok stod på land) er forsatt der, selv om de ble sprengt vekk i starten på 2012.

 

Red: Finner ikke funksjonen "share pos", kun feed ved FB deling? (Denne beskrives i manualen) Marvin: Finner du den funksjonen?

Redigert av Sande (exSkjælø) (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke kommet så langt enda. Men gjentar tidligere utsagn: Dette er det beste sjø-nav. system jeg har sett på iPad! Prisen i høyeste laget, men ser brukervennlig ut.

Kommer tilbake med egne erfaringer etterhvert.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hadde litt problemer i starten. Fikk ikke til å se egen båt eller informasjon i tekstfeltene....

Tips: Slo av NMEA i oppsettet, og vips var alt på plass :-)

Har ringt selgeren et par ganger, og det er god support både på telefon og mail!

Beste jeg har sett på iPad såå langt!

Anbefales!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Da er Seapilot lastet ned på Ipaden. Ser det er en knapp i menyen som heter NMEA hva brukes denne til?

Den skal som sagt være AV. (Grå)

Iflg leverandøren er dette en funksjon som kom i siste oppdatering av programmet.

(Kanskje det er for tilkobling av extern GPS?)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Brukte denne i dag i ett veldig trangt og krunglete område. Den ble helt ubrukelig da skjærene gikk inni hverandre der det egentlig er passasje. Mulig innstillinger? Fant ikke noe...

Måtte tilbake til Navitronics for å komme gjennom !

Seapilot :thumbsdown: ! Med mindre det er en innstilling jeg har oversett :confused:

Link to post
Share on other sites

Har nå kjørt fra Bergen til Risør med SeaPilot.

Fortsatt beste jeg har sett på iPad!

Men: Ved enkelte zoomnivåer blir det rotete, fordi tekstene opprettholder en størrelse som ikke passer med forstørrelsen, derfor uleselig!

Jeg ville helst gå utaskjærs, mens eieren ville gå innaskjærs, noe som var uvant for en trønder (vi har ikke skjægård!)

I særs trange farvann var SeaPilot uvurderlig! Meget bra!

Likeledes på enkelte zoomnivåer, mens andre igjen var dårlige / ubrukelige!

Å lage ruter er meget lett. Det er viktig å sette riktige innstillinger i oppsettet, men jeg savner å kunne fjerne alle loddskudd....

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå testet begge mere nøye (SeaPilot versus iSailor) og begynner å få et klarere bilde.

I særs trange farvann er kanskje SeaPilot litt bedre på store zoomnivåer, men blir svært rotete og tidvis uleselig på større oversiktsbilder.

iSailor er ikke beheftet med samme, og er lett leselig på større områder.

SeaPilot er mest lik C-map kart på stor forstørrelse (sammenligner med Telchart...).

MIN konklusjon med de nyeste oppdateringer pr. dato, er at iSailor er best. Etter mitt syn!

Begge er lett å lage ruter til og editere i ettertid.

 

(Navionics og Garmin har jeg ikke prøvd enda, ei heller Plan2nav, som jeg synes er litt kostbar..)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...