Capt'n Startet 3.Mars.2013 Del på Facebook Startet 3.Mars.2013 (redigert) Funderer på hvordan jeg skal få bort dette som har grodd på ventilene fra tankenes utlufting (fra dieseltank, vanntank og septik). Luftingen gror tett slik at det for eksempel er vanskelig å fylle diesel (luften fra tanken slipper ikke ut, dermed må jeg fylle tanken sakte). Hva er dette? Hvordan oppstår det? Hvordan forebygge? Og ikke minst: hvordan fjerne dette? Ønsker ikke å benytte noe som er så sterkt at det går ut over gelcoat. Takknemlig for tips, råd og hjelp fra erfarne båtfolk Redigert 3.Mars.2013 av Capt'n (see edit history) Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Eureka Svart 3.Mars.2013 Del på Facebook Svart 3.Mars.2013 Er det der over vannlinjen? !! Ikke sett på makan.. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 3.Mars.2013 Del på Facebook Svart 3.Mars.2013 (redigert) Det der ser jo ut som en slags kjemisk tæring av noe slag.. komodo har kanskje en formening om hva slags tæring dette kan dreie seg om? De gjennomføringene der ville jeg ha byttet ut med en gang. ingenting å pusse på dette. Redigert 3.Mars.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Hakkannen Svart 3.Mars.2013 Del på Facebook Svart 3.Mars.2013 De så temmelig oppbrukt ja.. Koster heldigvis ikke mer enn fra en 50-lapp for forkrommet messing eller oppover fra et par hundre for rustfritt per tanklufting. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Mars.2013 Del på Facebook Svart 3.Mars.2013 Vask de med tannbørste og vannlinjerens. Men hvilken som helst rustløser kan brukes til å skure de "rein". Det sitter trolig en finmasket sil inne i der som du kanskje når med børsten. Ellers er de av så dårlig kvalitet at det beste er sjølvsagt å bytte de mot nye. All rens vil trolig holde kortvarig. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Capt'n Svart 3.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2013 Det er over vannlinja, et godt stykke faktisk. På bildet i midten vises bunnsmøringen (blå) til høyre i bildet, og fenderlista til venstre. Men dersom dette er tæring, da kan vel annet være angrepet også? Inne i tankene, eller hva tror dere om det? Det er ikke noe annen tæring å se på noe annet utstyr på båten. Jeg er rimelig flink til å bytte zinker rundt omkring, båten er 2004 modell og godt vedlikeholdt. Står på land nå. Men det er vel bare å bytte som dere sier. Ikke vits i å pusse på dette... Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
nordan family 27 Svart 3.Mars.2013 Del på Facebook Svart 3.Mars.2013 Det er nok ikke så uvanlig, men det er nok ikke så mange som sjekker.... I åpningen er det ofte en sil - ta i alle fall å riv ut den med en syl el l slik at du får så stor åpning som mulig, og at salt og dritt ikke tetter selve silen og hindrer luft. Du risikerer jo at det kan komme annet rusk forbi, men jeg ville heller tatt den sjansen. Det på utsiden kan du vel skrape og polere på. Legg kjeften over luftingen og blås, så kjenner du veldig fort om det er åpent innover. Hos meg (på alle båtene) har det sett slik ut i større eller mindre grad, men det har kun vært i åpningen og på utsiden, ikke innover i gjennomføringen og videre nedover. Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 3.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2013 Takk for tips og råd. Men dersom jeg finner ut at jeg må skifte, hva heter dette og hvor finner jeg det? Har søkt etter tanklufting, lufting, lufteventil, ventil, ventilasjon, tank, etc. hos maritim.no og noen andre. Men finner ikke slike... De er jo ikke så store: 2x2cm ca (godt sofaøyemål på husken ... ) Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Hakkannen Svart 3.Mars.2013 Del på Facebook Svart 3.Mars.2013 Noe slikt kunne gjerne passe? Rustfri til OK pris er den også. Vil tro de har flere dimmensjoner om den skulle være for liten eller for stor. Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 3.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2013 Der var den. Supertakk! Det var en ny nettbutikk for meg. Bestilles! Takker så mye folkens. Jeg bytter alle tre stk. Gidder ikke rense, det var jo rimelig og samtidig enkelt å bytte. God kveld Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Antilia Svart 3.Mars.2013 Del på Facebook Svart 3.Mars.2013 Her er noen flere typer: http://www.maritim.no/?page=search&action=search&shop=maritim&searchStr=tanklufting Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.