Jump to content

Plotter/Ekkolodd til rask 20foter

PerUlv

Recommended Posts

Heisann!

Fantastiske nyheter for Bippe og de tre ungene! PerUlv har kjøpt ny båt, en Askeladd på 20fot :cheers:

Trenger i den forbindelse tips om ekkolodd (og plotter). Det virker som det er en jungel der ute og jeg ser ikke hva som er bra. Mye ser litt gammeldags og veldig overpriset ut, synes jeg...

Jeg har hittil benyttet ipad som plotter. Det er bra og rimelig, men det ville nok vært greiere med noe som var fastmontert og vanntett. Feste kan nok ordnes med en IPad også. Nye Sony Tablet Z blir vanntett...

Jeg bruker Navionics kart og er ganske irritert over at den blokker ut alt som er grunnere enn 10 meter som en blå grunnflate. Dette er plagsomt ved skjærgårdsnavigering. Selvfølgelig har man sjøkart, men fin-navigering kan ideelt sett gjøres med støtte fra plotter som også burde kunne huske på grunner. Jaja. Hovedpoenget mitt er likevel et behov for ekkolodd.

Jeg har søkt litt uten å finne noe lodd som kan kobles til padden, og forventer ikke at det finnes heller.

Dersom det finnes noe lodd som kan kobles på Android brett, kommer Sony med Tablet Z som ser fin ut for båtfolk.

Primærbehovet for loddet er jo fisking, og jeg vil gjerne se litt detaljer om bunnforholdene (sand, tareskog?, leire etc). Det holder ikke med kun fishfinder liksom. Det hadde vært gøy med ett av de fantastiske wide loddene (reklamebildene er i hvertfall fantastiske), men pris spiller jo så absolutt en rolle. Hadde det ikke gjort det hadde det blitt større båt og motor.

Er det noen som ofrer noen minutter på å gi noen tips om hva som er bra? Tips på hva som er viktig når man velger plotter?

Litt høy skjerm for å se fremover på plotteren under fart?

IP 6 eller 7?

EGNOS????

Prosessorhastighet

Skjerm refleksjoner

Hvor godt lodd må man ha?

Bronsegiver eller plast?

Er det verdt å betale for structure scanner giver (side)?

Motoren er en Suzuki 140. Slik jeg forstår det snakker den NMEA2000 dersom man kobler på et ekstra sett.

Ser Lowrance anbefales. Tenker i den forbindelse på Lowrance HDS-7 Gen2 Touch med ekkolodd selv om det gjør fysisk vondt å betale så mye for en lavoppløst 7 tommers skjerm. Men 9eren koster veldig mye mer ser det ut til.

Redigert av PerUlv (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...