Jump to content

Innbords bensintank og tennkilder. Forståelse av forskrift.

jaka

Recommended Posts

Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy mv.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20041220-1820.html

Er det noen som har båt med fast innbords bensintank, der tanken faktisk er ”isolert” fra motorrommet og andre antenningskilder og ”atskilt” fra oppholdsområde om bord?

Er dagens båter virkelig så tette at farlig bensin-damp/gass ikke kan komme i kontakt med lensepumper/varmer og annet el.tennkilder?

Og er dagens båter så tette at farlig bensin-damp/gass ikke kan lekke inn til oppholdsområder om bord, der det også blir brukt åpen gassflamme til koking mm ?

Slik jeg forstår intensjonen med begrepene "isolert fra" og "atdkilt fra", så er min båt lagt i fra tett.

Min båt er også CE-merket, og da skal alt være i orden !

Kan det være en falsk trygghet på denne område?

Fra forskriften:

5.2.2.

Drivstofftanker

Tanker, ledninger og slanger for drivstoff skal være fastgjort og atskilt fra eller beskyttet mot enhver vesentlig varmekilde. Valg av tankmateriale og produksjonsmåte skal stå i forhold til tankenes kapasitet og drivstofftypen. Alle rom der det er plassert tanker, skal være ventilert.

Bensin skal oppbevares i tanker som ikke er del av skroget og som er:

a)

isolert fra motorrommet og alle andre antenningskilder, og

b)

atskilt fra oppholdsområder om bord.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...