Jump to content

CB-radio (privatradio) 27 MHz i båten


Tasle

Recommended Posts

olews:

 

De små PMR-radioene er kjekke til kortdistansekommunikasjon slik som båt-land i en uthavn eller lignende, og sender på en mye høyere frekvens enn CB-radio. Et PMR radiosett koster typisk noen hundelapper, mens CB-radio for 11-meteren fra oppunder en tusenlapp eller mer - alt etter finessene (SSB/AM/FM osv).

 

Rekkevidden er også forskjellig, PMR noen kilometer maks, og en CB-radio maks 3-5 mil over åpent hav, med SSB (USB) enda lengre.

Link to post
Share on other sites

...vi er 5 foreløpig som i helga monterte inn i gj cb. funker jo som snus ennå det, ... senere åra så har jo gsm nettet blitt veldig godt ...

 

Er det alltid noen fler enn deg selv som lytter på cb'n når du er ute? Ingen av kompisene som stikker ut en tur på egenhånd mens de andre har radioen skrudd av? Har du en vanntett mobiltelefon? Har du installert AMK-app'en som sender posisjon til 113 med ett tastetrykk (Burde vært et alternativ med 120, men det er nå engang der vhf dsc kommer inn ...)? Og ikke minst - har du noen gang fått fisk? Den noe "odde" prioriteringa di antyder jo en ganske lav omsetning på sjarken ... :o)

Link to post
Share on other sites

båtbruken/fiskinga vårs er rein hobby,ikke næring så nei jeg har ingen garanti for at andre hører på kanalen. som sagt så har vi god mob dekning og helt ærlig så har vi stort sett ringt hværandre med den. vhf ble kjøpt fordi vi alltid har hørt at det var et "must" hvis man er mye på sjøen året rundt.den ble stortsett stående på lytting på 16,mens vi heller ringte hvis vi skulle snakkes uten publikum/hale som man kan ha på vhf/cb radio.

hvis amk sentralen vil ha min posisjon så reiner jeg med at koordinatene på plotteren er dugandes?

nå sa jeg at jeg ikke kom til, eller gadd å ta vhf kurset og derfor så kutta jeg m flere ut vhf slik at ikke vi skal være til irritasjon for dei som har det formelle i orden, samt ikke vits i å være innehaver av utstyr vi ikke hadde lov å operere. dette er da ingen stor sak egentlig, vi ble opplyst og tok konsekvensen av det og innstallerte cb som dekker våres behov parallelt med mobilen som i dag har internett,gps og gudene vet hva.den ikke har så fort som utviklinga går.

og ja, må vel litt lattermildt innrømme at jeg avogtil har fått fisk....

Link to post
Share on other sites

Du er en veldig beskjeden person s-e-h, du skal ikke se bort fra at du er til større "irritasjon" om du drukner enn om du i nødsfall (fullt lovlig) bruker en vhf-radio du ikke har lisens eller sertifikat til :o)

 

Det jeg sliter med å forstå er motviljen mot å betale lisensen på noen få hundrelapper i året, om alle tenker som deg blir jo kystradiosambandet redusert til et litt overpriset walkietalkiesamband til slutt. For å ta konsekvensen - som du sier - så valgte dere å kvitte dere med vhf og kjøpe inn cb isteden? Falt dere ikke inn å ta sertifikat og betale lisens, da?

 

Rekker du i det heletatt å knotte inn en posisjon på et mikroskopisk mobiltastatur med iskalde fingre før telefonen drukner? Klarer du å sjekke at du har tasta riktig med masse vann på displayet? Plopp --- der glapp jeg visst telefonen ... Er det ikke mye bedre å bare kunne trykke på distress-knappen, så vet redningstjenesten hvor du er med en gang?

Link to post
Share on other sites

joda, jeg er enig med mye av det du sier. det er bare sånn at jeg ikke bryr meg om å ta kurset,er,rettogslett for lat. har vært på havet siden jeg var en neva stor,husker kuffertstore 450 mobilene når dei kom som måtte gjennom sentral for å ringe. da var det nmt450 som var eneste riktige på fjell og sjø så hvor ble dei av?...... 900 systemet?...... jo gsm har nok tatt over det meste selvom mange sa at det eneste som var riktig var 450 pga sikkerheten i rekkevidden. jeg tror personlig vhf systemet også står med en fot i grava om noen år ettersom folk flest syns det er godt nok med det stadig forbedrede gsm nettet. det kommer nok noe nytt på en eller annen front gj sattelit event /gsm tlf systemet tror jeg med peilemuligheter,ala distress knappen.

etter at jeg fikk mer fokus på dette så har jeg prøvd litt rundtom med dekn signalene på gsm og man må faktisk veldig langt ut for ikke å ha dekn signal. største problem er ofte i skyggesonene bak holmer tett på land,men ved fri sikt på sjø så går gsm faktisk ganske langt ut.

så var det det vhf sin rekkevidde-den sender signala ganske så rett frem ,dvs at fysiske hindringer som øyer,fjell,fjorder,jordas krumming er med på og blokkere signalene kraftig-dvs at virkelig langt ute sa er hf rigger,amatør radio, tilogmed cb m ssb(usb.lsb) bedre rustet til langveis komunikasjon. vhf er ikke bankers langt ut på havet det er det også viktig å tenke påt.vhf er såpass dårlig isolertsett at dei må ha link baser langs hele kysten og div hjelp fra båter og rigger i nordsjøen for å være oppegående i "nettet"sitt.

vhf er nok bra ja,men ikke glem begrensningene den tross alt har.

 

ps-skitt fiske :smiley: .........

Link to post
Share on other sites

CB i båten i dag? Da må du være pratesjuk og ha en med samme lidelse i andre enden :-)

Har flere stasjoner liggende men å sette opp enda en antenne på båten, er det ikke plass til!

det kan du nok ha rett i, samma som å skrive innlegg her på forumet det,er vel litt pratesyke det også avogtil?

Link to post
Share on other sites

ikke bryr meg om å ta kurset,er,rettogslett for lat.

 

Det er vi mange om, kjøp boka, les et par timer og avlegg eksamen. Få med kompisene på et par økter på kveldstid så er det gjort. Det koster ikke mange kaloriene (men et par kroner), kurset er helt unødvendig for å bestå eksamen. Det blir for dumt å sitte å drømme opp gsm-funksjoner som kanskje skal dukke opp i framtiden (posisjonering er jo forøvrig tilgjengelig på de fleste telefoner allerede via gps, så du kan ihvertfall installere 113-app'en) ... du er ganske alene om å argumentere for at gsm-telefon tilbyr bedre sikkerhet på sjøen enn vhf. Du sitter jo bare og laller deg inn i en falsk trygghetsfølelse med en masse tulle-argumenter. Hvor ofte er du f.eks. ute og dorger utenfor vhf-rekkevidden til oljeplattformene våre? Spiller det noen praktisk rolle for deg om vhf ikke virker der eller på månen?

Link to post
Share on other sites

du,hvor har jeg kommet med påstand om at mob er tryggere enn vhf? ikke bli så trekt at du farer med usannheter.

hvordan var det med din egen eksamen da? eller betaler du bare avgift og ikke tar steget fullt ut?

det med at jeg ikke dorger fisker utfor platform i nordsjøen er jo et tullete utsagn. det var for å belyse at båt og plattformer har vhf ombord og er en del av nettet for at rekkevidden skal være god. flesteparten er tross alt dekket med mob langs kysten.

så vil jeg også si at jeg personlig ikke tror vhf blir et varig samband på sjøen i all fremtid. tiden går og det vil alltid være en utvikling og forhåpentligvis forbedring av sikkerhets utstyr til alles beste. om det heter vhf/gsm/sattelitt i fremtiden det blir spennende å se.

by the way-denne tråd handler om cb. har du mer å ta opp ang vhf så er det en egen tråd om det..og hvis du skulle havne på månen hadde vel ikke vhf`radioen hjulpet deg noe særlig -eller?

Redigert av s-e-h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig quantumduck.

Å blande VHF og CB i en diskusjon, er for dumt. CB er for nostalgikere eller hobbygutter som ikke klarte amatørlisensen eller har helt spesielle interesser.

VHF handler om sikkerhet på sjøen. Rett og slett. Og klarer du ikke å ta den skarve VHF-lappen, så hold deg innen 50 meter fra land. Og er det småprat det er snakk om, er det avsatt kanaler til slikt på VHF også! :-)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

nå var det tross alt ikke jeg som blanda korta hær.

vhf har jeg ikke lenger og vhf har egen tråd. dette er bare erfaringer med cb, så det skulle vel ikke være så farlig vel.

og tror noen tar munnen en smule full hvis noen tror at vi driver 50 m fra land..vi er på en av norges hardeste vestkanter.

Link to post
Share on other sites

du,hvor har jeg kommet med påstand om at mob er tryggere enn vhf? ikke bli så trekt at du farer med usannheter.

hvordan var det med din egen eksamen da? eller betaler du bare avgift og ikke tar steget fullt ut?

 

Du argumenterer jo voldsomt for det akkurat her #31. Men nå skal ikke jeg forurense cb-tråden med mer vhf ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Før hadde vi walki talki på hytta og i båten.. det var praktisk når jeg var yngre og var alene på sjøen.. dette var før mobiltelefon tida hehe.... Nå vil jeg tro du har dekning langs hele kysten på mobil..

Som sikkerhetsradio er det enda VHF som gjelder.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Joda, men noen nostalgikere husker de gode gamle dager med CB :-)

Sjøl er jeg så gammel at jeg husker lange enetaler på fiskeribølgen på søndagene.

Men neimen om jeg vil instalere en mellombølgesender og strekkantenner ombord. :-)

Drar ikke på sjøen for å prate med folk....

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Enig quantumduck.

Å blande VHF og CB i en diskusjon, er for dumt. CB er for nostalgikere eller hobbygutter som ikke klarte amatørlisensen eller har helt spesielle interesser.

VHF handler om sikkerhet på sjøen. Rett og slett. Og klarer du ikke å ta den skarve VHF-lappen, så hold deg innen 50 meter fra land. Og er det småprat det er snakk om, er det avsatt kanaler til slikt på VHF også! :-)

 

 

Du argumenterer jo voldsomt for det akkurat her #31. Men nå skal ikke jeg forurense cb-tråden med mer vhf ...

joda,prøver å belyse- men argumentere voldsomt syns jeg ikke at jeg gjør. da hadde jeg bare vert stille og hatt vhf uten diskusjon.

du har rett i at vhf er suveren i dag-det har jeg ikke bestridet jeg har hele tiden snakket om mitt behov, ikke jeg hva som er best for allmennheten.

og hvis jeg skulle se en båt med vhf,uten cb som trenger hjelp så skal den få tamp og hjelp uansett.

vi på sjøen må hjelpe hverandre uansett meninger og friske diskusjoner.

riktig god båtsesong til deg quantumduck,og takk for friskt ord skifte.

Link to post
Share on other sites

og hvis jeg skulle se en båt med vhf,uten cb som trenger hjelp så skal den få tamp og hjelp uansett.

 

Men hallo, han kan jo ikke anrope deg, for du har ikke vhf, og ikke du han heller, om det er du som har problem! Og hvis jeg har så utrolig flaks at jeg er innenfor synsvidde, altså dagslys og klarvær, så er det eneste jeg kan gjøre å vinke ... Snakk om å hjelpe hverandre i nød ... Hvis folk skal kunne hjelpe hverandre så må de ihvertfall kunne snakke sammen.

 

Er du og kompisene alltid utafor rekkevidde av annen trafikk og kystradiostasjoner, fisker alltid i flokk og vet alltid hvor dere alle er, så kjøper jeg tildels argumentene dine. Men hvordan kan du garantere at det alltid er slik? Er det noen andre rundt om i farvannet ditt som trenger hjelp så får dere jo heller aldri vite om det, og siden det er så øde og forlatt er det neppe noen andre som fanger det opp heller.

 

Nei dette ligger over min stakkars fatteevne, men god sesong til deg også, her ligger isen fortsatt, så det blir vel ytterligere litt kverulering her på forumet ennå et par uker før det blir annet å ta seg til ... og ja, jeg har sertifikatet, men har tidligere tøflet noen mil rundt med ubrukt håndholdt vhf i skuffen jeg også, uten hverken sertifikat eller konsesjon.

Link to post
Share on other sites

Savner egentlig 80 tallet med min kjære transcom base og bordmic, stående å surre på hjørnebordet. Golden Penetrator-antenne på taket, med 6 barduner. Toppen av antenna raget 25 meter over plenen. Danita 640 i bilen og Zodiac 244. Pokker, nå ble jeg så nostalgisk her, at jeg måtte finne fram gamle-albumet med alle skip-kortene i...

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

pa er en funksjon som gjør at du kan snakke i mic på radioen og hvorpå du kobl høytaler på pa uttaket bak på radioen så skal lyden komme ut der.anbefales ikke brukt som karaokemaskin sånn ca 3tiden på en søndagsmorgen.....

 

cb er valget på bryteren når du skal kommunisere-lytte,sende bruke walkien rettogslett.

 

11a var prioritert nødkanal på dei gamle radioene med am/fm og 0,5w sende effekt her i norge. dei hadde 22 kanaler+11a(alfa)

 

lurer på om ikke disse handic radioene var mye kjøpt i svergie,da var dei 5w am/fm og 24kanaler mener jeg.

Redigert av s-e-h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har satt opp en oppskrift for en CB-antenne basert på en seks meter Biltema meitestang, for den som vil eksperimentere litt. Selve ledninga er av ordinær PN-type som Biltema også selger. Hele greia koster neppe mer enn en hundrelapp.

 

Alternativet er å kjøpe en ferdig båtantenne med jordplan til under en tusenlapp.

 

Tegning og data finnes på http://www.tore.aasli.no/boats/cb/antenna/index.php

har prøvd å trykke på linken din men får bare server error.....har antenne i båten men kunne tenkt å laga ei baseantenne i heimen. gpa antenna mi hjemme er gone by the wind...........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...