Jump to content

Prosjekt Total overhaling av Cummins 6bta


SES_71

Recommended Posts

Hei

 

Da har jeg endelig kommet igang med total overhaling og optimalisering av mine Cummins 6bta .

 

Så langt har vi honet sylindere , planet topp dekke på motor blokker , topper , frest seter til ventiler , slip til ventiler , slipt og balansert veivaksling samt montert denne i blokk .

 

Legger ut bilder av de enkelte prosesser under :

wp_000123.jpg

Planing av blokk i slipe maskin, blokka var ute av vater , dette som følge av tidligere varmkjøring/ dårlig maskinering fra fabrikk , nå er denne flaten 100% flat dette gir et godt grunnlag for topppakning , samme prosess er gjort på topp

 

wp_000125.jpg

Honing av sylinder løp blokk, dette blir gjort til standard dim da det kun var nødvendig å fjerne den glassharde hinna i sylinder løpene .

Ved skader i sylinder løp ville det vært nødvendig med et overdimensjonert stempel .

 

 

wp_000128.jpg

 

Sliping av veiv til 0,25 mm underdimensjon , dette fordi vi fant riper i lagerfalatene til akselen .

 

Under :

 

Oppbalangsering av veiv aksel , dette er første steget i prosessen med kun veivaksel , samme prosess blir gjentatt med alle deler som skal på aksel ( svinghjul , svingningsdemper, rykkutgjevner) , dette for å få en total balanse i akselen og til sist en mer holdbar motor .

 

Alle stempler og råder skal siden veies opp og tilpasses slik at vekten blir lik på alle stempler råder, da dette er gjort har man en veivaksel og stempel /råde som er i total balanse .

 

Dette oppnådde vi , vi hadde en feilmargin på 1 gramm på hver side av akslingen ikke værst med tanke på at denne akselen veier 80 kg med svinghjul :crazy:

 

 

wp_000130.jpg

Redigert av SES_71 (see edit history)
Link to post

Skip ohoi.

 

Dette var skikkeleg artig, dette er ordentleg ovehaling, det får`n si. :thumbsup: Gledar meg som ein unge til mange bilete med litt forklarande tekst.

 

BP treng ein slik tråd som dette slik at vi får vist kva fagfolk kan gjera med ein motor.

 

Dette er nesten motorporno :giggle: Stå på.

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Hei Ray

 

Jo da det er helt riktig det er 250 hk motorer med cav insprøynings system , innsprut pumpene og dyser ligger ny overhalt under senga å bare venter på å bli montert :yesnod: .

 

Legger inn et bilde av min gode hjelper Karl som står ved veivsliperen som for øverig er en 61 år gammel dansk maskin still going strong :-)

Godt med galme kompiser fra bilskole tiden som har eget motorverksted :thumbsup:

wp_000129.jpg

Link to post

Hei Ray

 

Jo da det er helt riktig det er 250 hk motorer med cav insprøynings system , innsprut pumpene og dyser ligger ny overhalt under senga å bare venter på å bli montert :yesnod: .

 

Har du overhalt pumpa i norge SES, skulle hatt begge mine inn til en sjekk samt å justere di opp til ca 275 HK. Må da også ta dysene.

Har sjekka litt priser og Minges kommer veldig gunstig ut, flere som anbefaler dem også.

 

Hva er årsaken til att du total renoverer motoren da, oljeforbruk eller?

 

Ray

Link to post

Hei Ray

 

Jeg har ingen erfaring med Minges så kan ikke hjelpe deg her , men her ikke bare hørt posetive ting om dette firma :smiley: .

Jeg har brukt Sørensen og Balchen eller gamle Jhare diesel som de er bedre kjent som .

 

Hoved grunn til total renovering er mest fordi de skulle ut alike vel da motor rom og tanker skulle renoveres /byttes , like så vet jeg at disse har vært varme da det satt for små kjølere på motor .

 

Justere opp til 275 HK ja vet du hva som må gjøres for å få dette ? kan ikke si at jeg har hørt om dette før , så takker for tips :thumbsup::thumbsup:

Link to post

Ok, hadde nemlig tilsvarende dilemma på en motor jeg overhalte i vinter som også hadde en skade i blokka. Der var det utsparinger til ventilene i stemplene, så det var ikke så enkelt å bare ta av de, dessuten var det noen som advarte meg mot å ta av stemplene da de noen ganger er belagt med et eller annet lurium på toppen for å tåle temperaturen fra forbrenningen bedre. Har du hørt om noe slikt, eller er det bare løse rykter?

Link to post

Coating av stempeltopper er vanlig på racerbil stempler. Både stål og keramikk er brukt. Vet ikke hvor vanlig det er på dieselmotorer. En vanligere måte å justere kompresjonen etter decking (maskinering av blokk) er å bruke tjukkere toppakning. På amerikanske V8'ere f.eks. er det så mye forskjellige oversize/undersize deler på markedet at det er uaktuellt å maskinere eksisterende deler for å passe, men slik er det ikke med alle motorer. Ved planing av topplokk på nyere dieselmotorer er det derimot vanlig å maskinere ventilseter for å opprettholde klaring til stemplene som er svært liten i utgangspunktet.

Link to post

Hei ja

Da er stemplene tatt ned 5 hundre dels millimeter så vi skulle komme innenfor det foreskrevende mål på høyden på stemplene i forhold til blokk.

 

Nå er det eneste problemet at foringene til kryss pinnen i råde viser tegn til slitasje og er akuratt utenfor mål , må derfor få tak i foringer å bytte disse eller skifte hele råden .

 

Har allerede funnet potensielle levrandører i det store utland så får nok bare få dette fløyet inn så fort som F........ begynner å dra seg til på tid før sessongen også :pray:

 

kommer tilbake med mer bilder etterhvert :thumbsup:

Link to post

For ordenskyld het riktig som Diesel Dhal sier at stempler med coating ikke kan freses ned og at over dim toppakninger finnes .

 

Vi har desverre den erfaringen at overdim pakninger er mer sårbare enn standard pakning og det er også derfor dette gjøres på mine motorer.

 

Min gode hjelper Karl på Madness Power gjør også dette på de V8 som han bygger til biler da dette også er relativt friske saker :lol:

Link to post
  • 10 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Hei igjen , ble veldig hektisk på slutten og ikke mye tid til å legge ut bilder :-)

 

 

begge motorer på plass og brukt en sesong , div problemer trengs å løses :

 

Diesel pumper gir for lite diesel ,

 

Sjøvannspumpe havari med på følgende varm skjæring av en sylinder :headbang:

 

blir derfor litt jobb i år også så kommer med oppdatering etter hvert.

 

Blir i alle fall å ta ut en eller begge motorer på nytt , bytte blokk på en eller begge , og ikke minst ta oss tid til å benk kjøre denne gangen :crazy:

Link to post

Hei Ray

 

 

Jo da det er helt riktig , men jeg har 2 blokker stående i et hjørne å ser ensomme ut så vi får se om vi ikke kan sette de i arbeid :yesnod:

 

Det var forresten en foring i den sylinderen som varm skar seg også , dette resulterte i at foringen rev seg løs og la seg litt over toppdekket på blokka .

 

Dårlig rep gjort en gang i tiden med en foring uten krave , rett foring hadde dette sikkert gått bra .

 

Blir nok å sette foring i den sylinderen etter hvert å bygge opp to long blocker for salg tenker jeg :lol:

Link to post

 

Det var forresten en foring i den sylinderen som varm skar seg også , dette resulterte i at foringen rev seg løs og la seg litt over toppdekket på blokka .

 

Er det en sammenheng i at samme sylinderen har skjært seg to ganger? F.eks. underspyling eller kjøling? Jeg regner med at foringen ikke var årsaken til at den skar seg denne gangen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...