SES_71 Startet 8.Mars.2013 Del på Facebook Startet 8.Mars.2013 (redigert) Hei Da har jeg endelig kommet igang med total overhaling og optimalisering av mine Cummins 6bta . Så langt har vi honet sylindere , planet topp dekke på motor blokker , topper , frest seter til ventiler , slip til ventiler , slipt og balansert veivaksling samt montert denne i blokk . Legger ut bilder av de enkelte prosesser under : Planing av blokk i slipe maskin, blokka var ute av vater , dette som følge av tidligere varmkjøring/ dårlig maskinering fra fabrikk , nå er denne flaten 100% flat dette gir et godt grunnlag for topppakning , samme prosess er gjort på topp Honing av sylinder løp blokk, dette blir gjort til standard dim da det kun var nødvendig å fjerne den glassharde hinna i sylinder løpene . Ved skader i sylinder løp ville det vært nødvendig med et overdimensjonert stempel . Sliping av veiv til 0,25 mm underdimensjon , dette fordi vi fant riper i lagerfalatene til akselen . Under : Oppbalangsering av veiv aksel , dette er første steget i prosessen med kun veivaksel , samme prosess blir gjentatt med alle deler som skal på aksel ( svinghjul , svingningsdemper, rykkutgjevner) , dette for å få en total balanse i akselen og til sist en mer holdbar motor . Alle stempler og råder skal siden veies opp og tilpasses slik at vekten blir lik på alle stempler råder, da dette er gjort har man en veivaksel og stempel /råde som er i total balanse . Dette oppnådde vi , vi hadde en feilmargin på 1 gramm på hver side av akslingen ikke værst med tanke på at denne akselen veier 80 kg med svinghjul Redigert 8.Mars.2013 av SES_71 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SES_71 Svart 8.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2013 Oppdateringer vil komme i tiden fremover etter hvert som prosessen skrider frem , får bare huske å ta bilder Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 8.Mars.2013 Del på Facebook Svart 8.Mars.2013 (redigert) Skip ohoi. Dette var skikkeleg artig, dette er ordentleg ovehaling, det får`n si. Gledar meg som ein unge til mange bilete med litt forklarande tekst. BP treng ein slik tråd som dette slik at vi får vist kva fagfolk kan gjera med ein motor. Dette er nesten motorporno Stå på. Redigert 8.Mars.2013 av M/B Øyfjell (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
torbi Svart 8.Mars.2013 Del på Facebook Svart 8.Mars.2013 Såå gøy å se på bildene, eg fikk ikke sett hvordan man gjorde på mine veivakselen og topplokk, så no vet eg omtrent hvordan de har gjort med mine. Bare pøs bildene, vi liker slike, stå på og lykketil. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Polarn Svart 8.Mars.2013 Del på Facebook Svart 8.Mars.2013 Ja, please ta masse bilder for en som ønsker å lære en ting eller to om motoroverhaling. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
puddingen Svart 8.Mars.2013 Del på Facebook Svart 8.Mars.2013 Mmm..! Hærlig !! Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Kjempe bra tråd. Har du 250 hk ses_71? Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
SES_71 Svart 9.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Hei Ray Jo da det er helt riktig det er 250 hk motorer med cav insprøynings system , innsprut pumpene og dyser ligger ny overhalt under senga å bare venter på å bli montert . Legger inn et bilde av min gode hjelper Karl som står ved veivsliperen som for øverig er en 61 år gammel dansk maskin still going strong :-) Godt med galme kompiser fra bilskole tiden som har eget motorverksted Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Kjempebra tråd! Her ønsker vi oss så mange bilder og beskrivelser som mulig!! Ser du planslipte blokka litt også. Hvor mye måtte du ta av for å få den plan? Er det uproblematisk i forhold til kompresjon? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ray Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Hei Ray Jo da det er helt riktig det er 250 hk motorer med cav insprøynings system , innsprut pumpene og dyser ligger ny overhalt under senga å bare venter på å bli montert . Har du overhalt pumpa i norge SES, skulle hatt begge mine inn til en sjekk samt å justere di opp til ca 275 HK. Må da også ta dysene. Har sjekka litt priser og Minges kommer veldig gunstig ut, flere som anbefaler dem også. Hva er årsaken til att du total renoverer motoren da, oljeforbruk eller? Ray Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
SES_71 Svart 10.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Hei Ray Jeg har ingen erfaring med Minges så kan ikke hjelpe deg her , men her ikke bare hørt posetive ting om dette firma . Jeg har brukt Sørensen og Balchen eller gamle Jhare diesel som de er bedre kjent som . Hoved grunn til total renovering er mest fordi de skulle ut alike vel da motor rom og tanker skulle renoveres /byttes , like så vet jeg at disse har vært varme da det satt for små kjølere på motor . Justere opp til 275 HK ja vet du hva som må gjøres for å få dette ? kan ikke si at jeg har hørt om dette før , så takker for tips Sitér dette innlegget Link to post
SES_71 Svart 10.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Hei komodo Kompresjon vil ikke bli nor problem , dette fikser vi ved å frese ned toppen av stemplene tilsvarende det vi har tatt av topp/blokk . på den måten vil kompresjon være tilnærmet normal . Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Ok, hadde nemlig tilsvarende dilemma på en motor jeg overhalte i vinter som også hadde en skade i blokka. Der var det utsparinger til ventilene i stemplene, så det var ikke så enkelt å bare ta av de, dessuten var det noen som advarte meg mot å ta av stemplene da de noen ganger er belagt med et eller annet lurium på toppen for å tåle temperaturen fra forbrenningen bedre. Har du hørt om noe slikt, eller er det bare løse rykter? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
DieselDahl Svart 12.Mars.2013 Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 Coating av stempeltopper er vanlig på racerbil stempler. Både stål og keramikk er brukt. Vet ikke hvor vanlig det er på dieselmotorer. En vanligere måte å justere kompresjonen etter decking (maskinering av blokk) er å bruke tjukkere toppakning. På amerikanske V8'ere f.eks. er det så mye forskjellige oversize/undersize deler på markedet at det er uaktuellt å maskinere eksisterende deler for å passe, men slik er det ikke med alle motorer. Ved planing av topplokk på nyere dieselmotorer er det derimot vanlig å maskinere ventilseter for å opprettholde klaring til stemplene som er svært liten i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
SES_71 Svart 14.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 Hei ja Da er stemplene tatt ned 5 hundre dels millimeter så vi skulle komme innenfor det foreskrevende mål på høyden på stemplene i forhold til blokk. Nå er det eneste problemet at foringene til kryss pinnen i råde viser tegn til slitasje og er akuratt utenfor mål , må derfor få tak i foringer å bytte disse eller skifte hele råden . Har allerede funnet potensielle levrandører i det store utland så får nok bare få dette fløyet inn så fort som F........ begynner å dra seg til på tid før sessongen også kommer tilbake med mer bilder etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
SES_71 Svart 14.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 For ordenskyld het riktig som Diesel Dhal sier at stempler med coating ikke kan freses ned og at over dim toppakninger finnes . Vi har desverre den erfaringen at overdim pakninger er mer sårbare enn standard pakning og det er også derfor dette gjøres på mine motorer. Min gode hjelper Karl på Madness Power gjør også dette på de V8 som han bygger til biler da dette også er relativt friske saker Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 Hvordan gikk det videre med denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
SES_71 Svart 20.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 Hei igjen , ble veldig hektisk på slutten og ikke mye tid til å legge ut bilder :-) begge motorer på plass og brukt en sesong , div problemer trengs å løses : Diesel pumper gir for lite diesel , Sjøvannspumpe havari med på følgende varm skjæring av en sylinder blir derfor litt jobb i år også så kommer med oppdatering etter hvert. Blir i alle fall å ta ut en eller begge motorer på nytt , bytte blokk på en eller begge , og ikke minst ta oss tid til å benk kjøre denne gangen Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Februar.2014 Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 Må du bytte blokk pga varmskjæringen, er det ikke mulig å bore? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ray Svart 20.Februar.2014 Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 Du får også cylinder foringer til disse motorene SES. Kommer vel komplett med stempel, kan da bare bytte den som er defekt. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
SES_71 Svart 21.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 Hei Ray Jo da det er helt riktig , men jeg har 2 blokker stående i et hjørne å ser ensomme ut så vi får se om vi ikke kan sette de i arbeid Det var forresten en foring i den sylinderen som varm skar seg også , dette resulterte i at foringen rev seg løs og la seg litt over toppdekket på blokka . Dårlig rep gjort en gang i tiden med en foring uten krave , rett foring hadde dette sikkert gått bra . Blir nok å sette foring i den sylinderen etter hvert å bygge opp to long blocker for salg tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Skipsholk Svart 21.Februar.2014 Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 Husk å bore opp flensen og hone ringene for å få utnyttet omdreininger på høyt turtall! Blir bra dette! Solid motor! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Februar.2014 Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 Det var forresten en foring i den sylinderen som varm skar seg også , dette resulterte i at foringen rev seg løs og la seg litt over toppdekket på blokka . Er det en sammenheng i at samme sylinderen har skjært seg to ganger? F.eks. underspyling eller kjøling? Jeg regner med at foringen ikke var årsaken til at den skar seg denne gangen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ray Svart 21.Februar.2014 Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 Kjett når slik skjer SES spesielt etter all jobb du hadde lagt ned Bare lurer men er reserve blokkene bil blokker eller "riktige" båt blokker Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Luco Svart 22.Februar.2014 Del på Facebook Svart 22.Februar.2014 Jeg har en 5.9 som det et smelte merker på ene stempelet, etter ødelagt dyse. Motor gikk, ble stoppet pga alarmen gikk. Er det dyrt å bytte stempel? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.