Jump to content

Hvilke seilbåt til 2+2 små?


S/Y Rainbow

Recommended Posts

Hei alle!

Første post her inne og har spørsmål om hvilke seilbåt jeg burde kjøpe for meg, frøkna og 2 "fendere" på 7 og 9?

 

De jeg har sett på er Rush 97, C&C 30E, Bostrøm 31 o.l. Hvordan er kvaliteten på disse rundt 30 år gamle båtene? Er det stor fare for osmose i de?

 

Takknemlig for gode råd og vink. :smiley:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Hele osmoseproblematikken er blit avdramatisert de siste åra syns jeg, ikke ofte det skrives om i båtblader osv. Det er vel en viss sjanse på en 30 år gammel båt, kjenner ikke til risikovariasjoner mellom ulike merker. Når båten er så gammel bør den ha vært skrapet ned/sand/kalkblåst ned og fått på nye lag med vanntett primer og bunnstoff minst en gang. Kjøp en båt hvor det er dokumentert at dette er gjort på en grundig måte, så er sikkert mye gjort.

 

Har dog hatt en '81 Rush 77, bra kvalitet og bra løsning under dekk. 97 er vel litt mer seilbåt, og kvaliteten er sikkert like bra. Ikke kjøp en båt hvor man ikke kan bommelomme i total ensomhet.

 

Hva er budsjett, og hva skal båten brukes til? Ferie, tipper jeg, eller bare helgeturer? Langtur? Hva er viktige egenskaper? At båten seiler raskt? At det er god plass under dekk? God plass ute? Mye innaskjærs eller utaskjærs?

Link to post
Share on other sites

Hele osmoseproblematikken er blit avdramatisert de siste åra syns jeg, ikke ofte det skrives om i båtblader osv.

 

Takk for godt svar!

Budsjettet ligger på +/- 160, men da skal det tas med at i det ligger også budsjettet for å gjøre de oppgraderinger vi ønsker som en eventuell båt skulle mangle, ser det ligger en C&C på finn og den har bare få oppgraderinger som jeg ønsker å gjøre umiddelbart etter et eventuelt kjøp. Noen formening om prisen på denne C&C'en?

 

Egenskaper som er viktig er at båten seiler bra i dårlig vær, den skal brukes som turseiler til både helge og 3-4 ukers turer, men også til å bare ta en kveldstur aleine med. (Er ikke en godværseiler som nødvendigvis MÅ ha sol for å være på sjøen). Andre egenskaper som er ønskelig er at det er grei plass under dekk og ser på det som et pluss at den har kalesje over cockpit. Vil bruke den både innaskærs og utaskjærs.

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en Mamba 29 i 5 år. Startet med 2+1 og ble etterhvert 2+2.. Fantastiske båter i forhold til pris/opplevd størrelse.

 

Ser det ligger en slik på finn, ser ut som en fin båt med god plass! Absolutt en båt å ta med i betraktningen. :yesnod:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Vurderer å kjøpe en av disse to, noen som har formeninger om pris, kvalitet, seilegenskaper og generelt om disse to som er linket til?

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40328391 eller http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40292924

 

Takknemlig for alle hjelpende svar! :smiley:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

De jeg har sett på er Rush 97, C&C 30E, Bostrøm 31 o.l. Hvordan er kvaliteten på disse rundt 30 år gamle båtene? Er det stor fare for osmose i de?

De fleste båter som er 30 år gamle har vel osmose i mere eller mindre grad, tror ikke jeg ville bekymret så mye om det såfremt den har fått normalt vedlikehold.

Skal du velge en båt i den aldersklassen så betyr nok tilstand på motor vel så mye, tenker da på ca 30 år gamle sjøvannskjølte motorer som synger på siste verset. Da kan du forvente store fremtidige kostnader.

Anbefaler deg derfor å velge en med nyere ferskvannskjølt motor. Utvalget er stort nå som det er kjøpers marked.

Link to post
Share on other sites

Min Belle 31 er fra 1982 og kan ikke se osmose eller andre problemer av denne typen. Hun er gammel, men alt fungerer utmerket, motoren er også fra '82, men hos Yanmar i går fikk jeg høre at den motoren holder i mange år til, etter at jeg fortalte den var bygget om til ferskvannskjøling. Tenk på at du betaler en pris på under 200 for en slik båt, hva koster det å leie en bår i Middelhavet ? 25 k og opp pr uke omtrent, 4 uker i Bohuslän i en sesong er mer enn haløvparten av hva båt koster og du må jo anta at den varer noen år.

 

Du kan jo se på Sirius som jeg planla å selge i 2008, men utsatte det, annonsen ligger fortsatt her på båtplassen, https://baatplassen.no/p/showproduct.php?product=2648 , prisen er redusert siden 2008.

 

Vi er 4, om du ser på de eksterne bildene i annonsen ser du at vi har et godt liv ombord. Rekorden er litt over 5 uker ombord, det var i 2009, da vi var i Østersjøen. Mye drittvær og mye innetid, men det gikk også bra. Du kan se video fra dette om du ser på tråden "Medlemmenes egne videoer".

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Min far er i området der nå og jeg har lagt avtale om at han får visning på den kl 10 imorgen, det blir jo en litt overfladisk titt på båten siden han ikke har noen erfaring med seilbåter. Men hvis du skulle være i nærheten av Jåttåvågen imorgen i 10-tiden og har tid til å ta en liten titt så hadde jeg satt stor pris på en liten befaring fra en som har erfaring fra seilbåter. :smiley:

 

Gi meg i tilfelle beskjed slik at jeg får gitt beskjed om det til min far og eier.

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Egenskaper som er viktig er at båten seiler bra i dårlig vær, den skal brukes som turseiler til både helge og 3-4 ukers turer, men også til å bare ta en kveldstur aleine med. (Er ikke en godværseiler som nødvendigvis MÅ ha sol for å være på sjøen). Andre egenskaper som er ønskelig er at det er grei plass under dekk og ser på det som et pluss at den har kalesje over cockpit. Vil bruke den både innaskærs og utaskjærs.

 

Cockpittelt finner du kanskje ikke så ofte på såpass gamle båter, og det koster enormt mye nytt, bestill evt. på høsten når de har gode priser. Eller mener du sprayhood? Det har de fleste, og det koster jo noe det også, så en liten fordel om den er relativt ny er det jo ...

 

C&C har jeg ikke peil på, men anbefaler å lime inn direktelink til finn.no så blir det lettere å få feedback.

 

Til ditt bruk vil det være veldig mange båter som passer ... Fenix er foreslått, men de som ligger innenfor ditt budsjett er kanskje av de mer slitne. Jeg er ikke sikker, før lå de på 250.000, men ser en til 155.000 med nyere motor på finn nå (http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40092261), så kanskje prisene har rast (enda mer). Fin båt, lett å seile med selvslående fokk, men de er ikke underrigget og en Rush 97 står nok lengre før du trenger å reve. Merk dinetteløsningen m. langsgående bysse i Fenix, fler kan lage mat og vaske opp på en gang :) Rush 97 har lukket akterkabin og eget kartbord, er nok mer plass jfr https://baatplassen.no/i/topic/36349-hvorfor-har-vi-akkurat-den-baaten-vi-har/page-2 hvor det oppgraderes fra Fenix til R97 pga. mer plass.

Link to post
Share on other sites

Hele osmoseproblematikken er blit avdramatisert de siste åra syns jeg

Jepp. Lufta begynner å gå litt ut av det markedsføringstuntet der.

Klassisk FUD. Fear, Uncertainty, Doubt.

Samme trikset som miljøskepsislobbyen bruker.

Malingprodusentene har i mellomtiden solgt for milliarder av et lurium som ikke hjelper mot noen ting. Er gelcoaten tett er båten beskyttet.

Før Epoksiprimer kom på markedet hadde ingen hørt om osmose eller plastpest. Det var malingprodusentene som fortalte oss om det. Det var heller ikke noen som var blitt ramma av blistere under gelcoat som merkelig nok aldri dukker opp noe annet sted enn under flere lag med epoksiprimer.

Link to post
Share on other sites

C&C har jeg ikke peil på, men anbefaler å lime inn direktelink til finn.no så blir det lettere å få feedback.

 

Link til C&C'en er her : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40292924

 

Denne har mye av det jeg ser etter, og virker ut fra det jeg kan se som en godt holdt båt..

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Det ligger en comfort30 på finn.no, lokalisert i stavern, og det er jo ikke langt unna. Ser ut som en ok båt. Mangler riktignok cockpitkalesje, men den har mye annet kjekt. Kalesje er viktig i en slik båtstørrelse, da det gir en nesten dobbelt så stor båt mtp plass. Kalesje er nok en av de tingene som er enklest å ettermonter, minst mulig arbeid, sett i forhold til mye annet utstyr. Hansen protection hadde full cockpitkalesje og sprayhood på lagersalg til under 7000 i vinter. Det er under halv pris. - muligens uten bøyler. ...By the way...

 

Det er nok svært få båter i den størrelsen og alder hvor du kan bruke kalesjen mens du seiler med storseil, pga innfestingen av storseilskjøtet i cockpit. Men i havn og ved motortur, så er det topp.

 

Ikke tenk på osmose som et generelt problem. Det går under kategorien "skrogbesiktiglse" som inneholder mange andre faktorer. Comfort30 har blykjøl,og det er bra. den aktuelle båten har også innstøpt ekstra

 

bunnstokker, ihht bilder.

 

 

- nå skal jeg ikke skryte Comfort opp i skyene, for jeg har det selv. Men nå er det en gang slik at det er omtrent eneste seilbåten i klassen jeg kjenner godt. jeg har bodd i den i 6 måneder... Samt gjort litt småarbeid ombort.

 

Du kan jo ta en titt på den som ligger i stavern. Det kan være verdt turen. Prisen er det ikke noe å si på.

 

Høyde på mannskapet har litt å si når det kommer til den båtstørrelsen. Mest mulig ståhøyde er viktig. Jeg er 189 og har kun fullstendig ståhøyde ved byssa. Ellers er det 185 cm i store deler av salongen. - det er til åleve med.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sammenlignet med c&c så er cockpiten på comforten romsligere mtp at ratt stjeler mye plass, vs rorkult. Stikkøya så smal ut.

 

70tusen i lomma etter båtkjøp, c&c vs comfort30, er ikke ille for to relativt like båter, ihvertfall når det kommer til fot.

 

Forøvrig, velkommen til forumet. Det hadde vært toppers ed en comforteier til her.

 

Det viktigste med seilbåtkjøp, om man er fersk på søken etter båt, er å komme seg på visning,og ikke bla seg blind på finn. Det er først da du ser hva du får for pengene.

 

Og for å sitere andre forumsmedlemmer, så er comforten ansett for å være en svært sjøsterk båt som seiler godt. Dette er vel igrunn også inntrykket jeg har fra utenladske forum også. Jeg har bare seilet i fjordene her i godt vær enda.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill, Eureka!

 

Har merket at det er lettt å bla seg blind på finn, spesielt nå om dagen da det dukker opp den ene interessante båten etter den andre..

 

Ståhøyde er absolutt et tema for meg, da jeg er ca 193 selv, men også av akkurat denne grunn og i min prisklasse ser jeg jo at jeg kan GLEMME å få full ståhøyde i en slik båt, må nok bare regne med å bli krokrygget.. :wink:

 

Selv har jeg litt sansen for det med ratt-styring, det tar riktignok litt plass, men har jo sine fordeler også. Feks kompasset og plotter rett foran nesa kan jeg like godt.

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Har sett på en 30 fots 30 år gammel seilbåt, den hadde ingen sprekker rundt kjølfestene, den hadde derimot en ca 25-30 cm lang sprekk i både forkant og bakkant på jernkjølen med (selvfølgelig) rust i.

 

Må tilføye at båten har lagt på land fra i høst og er reinskrapt.

 

Er dette et stort problem som krever store reparasjoner eller det slikt som man normalt fikser ved klargjøring for ny sesong?

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

et bilde hadde gjort seg.
Er det i overgangen mellom selve kjølen og skroget du tenker på? Eller er det sprekk i selve jernet?
I overgangen/ sammenføyningen skal det vel være en tettning med en eller annen fleksibel masse. En sermoni som nok er velkent for de med jernkjøl. Blykjølen på min Comfort har ikke en slik overgang, således kan jeg ikke mer om dette enn hva jeg plukker opp her på forumet. Ikke har jeg rust heller :)
Antar det er C&C'n du sikter til?

Det kan være hensiktsmessig å samle alle slike spørsmål, hele din jakt etter seilbåt med alle spørsål, i en og samme trå. Det er god tradisjon her for at mange seilere følger slike tråder og gir innspill. Jeg hadde en tilsvarende "seilbåtjakt" tråd for ett år siden. Du har jo en slik tråd allerede.

Kommentar fra moderator: Slått sammen trådene
Link to post
Share on other sites

Glemte å spørre, hvilken erfaring har du med seilbåt, både med å eie, seile, bruk og vedlikehold? -det kan ha noe å si for hvilke ting det er viktig å få råd om, når du undersøker båter ved visning.

 

Når du er på visning, ta egne bilder som du kan studere når du kommer hjem. -spør om du får ta bilder, det er nok i orden, men alltid greit å spørre først. Særlig av detaljer som du synes ser misstenkelig ut. Ta med en lommelykt så du ser ting skikkelig.

 

Om din erfaring med seilbåt er begrenser, så må du komme deg på 3-4 visninger for å få erfaring. For hver gang ser du nye momenter, typer feil og du plukker opp tips fra selgere.

 

Når jeg ser på bildene av C&C'n så ser det ut som en pen båt. Om noen her har erfaring med den modellen så er det nok gull verdt å få innspill om den. Cockpiten kan se litt trang ut ettersom dollbordet er trukket helt bak til akterspeilet?

 

Her er forøvrig min prosjekttråd:

https://baatplassen.no/i/topic/91398-comfort30-mitt-prosjekt/?hl=%2Bcomfort30+%2Bmitt+%2Bprosjekt

 

Og her er min tråd da jeg jaktet på min første seilbåt.

https://baatplassen.no/i/topic/88677-eurekas-seilbaatjakt/?hl=seilb%E5tjakt

 

Det er en rekke andre tråder her om førstegangskjøp av seilbåt. Søker du å sentrale ord, så finner du nok mange gode tips.

 

 

her er forøvrig comforten jeg snakket om.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39343827

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...