Jump to content

Hvilke seilbåt til 2+2 små?


S/Y Rainbow

Recommended Posts

Ikke tenk på osmose som et generelt problem. Det går under kategorien "skrogbesiktiglse" som inneholder mange andre faktorer.

Enig. Vi hadde en litt interessant tråd om dette med primer, vannintrengning og det å la båten ligge på vannet om vinteren i fjor høst:

 

https://baatplassen.no/i/topic/95976-baaten-paa-sjoeen-i-vinterpaavirker-det-vekten-paa-baaten/

 

Her ble det hevdet mye forskjellig, blant annet at skroget trekker alt fra et par liter vann til mange hundre i løpet av tiden båten ligger ute om sommeren. Jeg falt vel mest for argumentasjonen til Sæbø og Lensepumpe, altså at skroget er "mettet" med vann når det har trukket til seg noen få liter. Dette vil skje uansett om man har vanntett primer eller ikke, men siden primeren er "vanntett" vil det ta lengre tid. Hvor lang tid det tar med og uten aner jeg ikke, og jeg aner heller ikke hvor lang tid skroget trenger for å tørke opp ordentlig, men hvis man skal ha båten på land om vinteren vil jeg vel anta det er en stor fordel om den er mest mulig tørr før nattefrosten setter inn.

 

Videre er det ikke bare plast man har under vannlinja, noen har bly og andre jern også. Å droppe vanntett primer på en jernkjøl tror jeg nok ikke er så lurt. Graden av rustangrep sier vel også noe om hvor vanntett primer man egentlig har brukt. Så hvis båten har en veldig rusten jernkjøl ville jeg kanskje kikket litt ekstra etter bobler i gelcoat også.

Link to post
Share on other sites

Link til C&C'en er her : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40292924

 

Denne har mye av det jeg ser etter, og virker ut fra det jeg kan se som en godt holdt båt..

 

Den ser ut til å være godt holdt med nyere bomtelt, sprayhood og seiltrekk. Relativt god plass i byssa, pluss for at man kan stå stødig mellom oppvaskbenk og kjøkkenbenk i grov sjø, men innredningsløsningen er "70-talls", du får det vesentlig bedre under dekk i en Rush 97, eget toalettavlukke, kartbord hvor du ikke trenger å sitte i køya, og ikke minst en egen, separat akterlugar med to køyer. Til og med den litt mindre Rush 90 (http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40356693) har dette, men der på bekostning av forpiggen som er en åpen løsning. For meg ser det ut som C&C'en kun har tre faste køyeplasser; to i forbpiggen og en stikk-køye akter. Man ønsker seg vel fire faste køyer når man er fire personer? Og et toalett hvor man kan lukke døra etter seg ... usikker på om C&C har det.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1363433213209.jpg

 

Om dette bilde kom frem nå eller ikke er jeg spent på, da det er det første jeg legger ut her..

 

Min far har sett på båten for meg i dag, han bemerket at det var en slik sprekk i kjølen på begge sider i bakkant, (litt missforstått av han at det var både i forkant og bakkant av kjølen).

 

For meg ser dette ut som er i sammenføyningen av kjøl og båt. Er det noe unormalt med denne sprekken? Er det noe som tyder på skader?

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

vesentlige momenter quantumduck tar opp. Køyeplasser er viktig. Og det er jo slik at antall fot og innredningsløsning omtrent er det eneste du ikke kan gjøre noe med etter at båten er kjøpt. Alt annet kan kjøpes og betales for.

En akterkøye, stor, som to søsken kan dele, og forpig til mor og far, er en god løsning. Om noen år er ungene like mange år eldre, og en må tenke litt på hva som kommer, og ikke hva man har i år. For man vil jo gjenrne ha en båt minst 2-3 år før en eventuelt går opp i størrelse.

Samtidig blir det kompromisser. Noen fot opp er fort noen hundre tusen opp. Er man villig til å akseptere at man faktisk er ombord i en båt og ikke i en enebolig hvor alle har hvert sitt rom. Toalettet er muligens den plassen ombord i en båt man oppholder seg minst...

Link to post
Share on other sites

Toalettet er muligens den plassen ombord i en båt man oppholder seg minst...

 

Hver sin lyst hadde jeg nær sagt ... kanskje ikke så farlig på guttetur, men skal man få med fruen, og kanskje til og med et vennepar så tror jeg nok det fort blir et ønske, om man ikke har det fra dag én.

Link to post
Share on other sites

Er det noe unormalt med denne sprekken? Er det noe som tyder på skader?

 

Mange gamle båter har sprekk i bunnstoffet i overgang mellom kjøl og båt. Det behøver ikke bety noe som helst, kanskje kan kjølboltene etterstrammes. Denne sprekken befinner seg akkurat der belastningen blir størst hvis båten grunnstøter, så ta en kikk nederst i forkant av kjølen og se etter skader. Det vil det temmelig sikkert være i større eller mindre grad på en gammel båt, men ser du noe som ser litt "alvorlig" ut, så se også etter sprekker og skader innvendig i kjølsvinet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

For meg ser dette ut som er i sammenføyningen av kjøl og båt. Er det noe unormalt med denne sprekken? Er det noe som tyder på skader?

Vel, på eldre båter så er det vanlig å se sånt som dette. Spørsmålet er jo hvor hardt de har gått på og om det faktisk er gjort større skade. Kjølen trykkes opp i bakkant når du går på og du kan få delaminering osv. Om den gliper i sammenføyningen i forkant så er det enda mer trolig at det er pga grunnstøting.

 

Om det er kosmetisk eller kostbar skade å utbedre tror jeg du nesten må ha veldig erfarne folk eller fagfolk til å vurdere. Evt må prisen gjenspeile usikkerheten. Eier har kanskje noen opplysninger å tilføre, evt så er det en skade fra tidligere eiere?

 

 

Edit: Postet samtidig med Qduck, men vi er jo enige så da så :-)

Link to post
Share on other sites

Mao, det kan være helt andre bekymringer enn osmose som kan ta fra deg nattesøvnen. ... Snakk med selger, hva er hans vurdering, det er tross alt bare han som vet om han har vært nedpå.

 

Medlemmet copernicus kjøpe en Nessy94 som hadde skikkelig skade i dette området etter grunnstøting. Avdekket etter overtakelse ved landsetting. Selgere forsikring tok dette, heldigvis for kjøper.

Men nå vet du jo om dette symptomer på ett eller annet. Du kan ikke i ettertid si at du ikke visste om det. Så da gjenstår det kun å gjøre en edruelig vurdering av hva det er og hvordan det ordnes, FØR du kjøper. Igjen, denne spalten mellom kjøl og skrog er oppe til diskusjon av og til. Det bør være noen her som har kvalifiserte råd å gi.

Link to post
Share on other sites

Litt mer om Rush 97 her, vs. noen andre alternativer: http://www.seilas.no/wip4/disc/arkiv.epl?offset=&id=83677#83677

 

På utenlandsk heter vel Rush 97 "Jeanneau Attalia" - da får man treff på en del interiørbilder.

 

Comfortina 32 som nevnes er også et bra alternativ, usikker på om den passer i budsjettet, men alt er jo billig nå: http://www.sailguide.com/Comfortina_32.htm

 

Dehler 31: http://www.sailguide.com/Dehler_31.htm

Link to post
Share on other sites

Hva syntes dere om denne da? Er gammel motor, men den er jo nyoverhalt.

 

Velholdt eksemplar ihvertfall. Sikkert motor i god stand, og det er +++ på en så gammel båt. Siden det ikke står annet er den antagelig saltvannskjølt, og det trekker evt. ned igjen. Den er sikkert rask nok og lettseilt nok, men nyere båter vil nok seile ifra, og også være utstyrt med en mer letthåndterlig brøkdelsrigg (mindre genoa-areal å sveive rundt i slagene). Denne har mastheadrigg tipper jeg, og det er på ingen måte noen krise, båten kan helt sikkert håndteres av en person uten problemer. Rush 97 har forøvrig også mastheadrigg.

 

Etter min mening er båten såpass trang under dekk at jeg ville sett etter noe annet.

 

Og; er det rust på kjølen vi ser på det uskarpe bildet? Isåfall står en utbedringsjobb for tur ...

Link to post
Share on other sites

Albin Alpha: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40095250

 

Albin-båtene seiler bra, men er litt "enkle" i kontruksjon og innredning. Alpha kjenner jeg ikke, men hadde en gammel Express, den gikk som ei kule men var begynt å bli myk i plasten, byttet til Rush og fikk mer "panserskip-følelse".

 

Hero 101: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=34082373

 

Dette er en 70-tallsbåt, så innredning er mindre optimal. Men konstruksjonen er "battle-proven" etter Sorgenfri-jordomseilingen, og Sorgenfri ser jeg hver eneste sommer fortsatt, ikke særlig vanskelig å gjenkjenne med oksehode i masta :o)

Link to post
Share on other sites

Mao, det kan være helt andre bekymringer enn osmose som kan ta fra deg nattesøvnen. ... Snakk med selger, hva er hans vurdering, det er tross alt bare han som vet om han har vært nedpå.

 

 

 

Selger hevder han aldri har vært nedpå med den, han hevder forøvrig også at nye kalesjen og trekkene kostet ca 50 lapper ifjor, noe som for meg virker som en drøy overdrivelse og som gjør at jeg mister litt troverdighet til selger..

 

Etter min mening er båten såpass trang under dekk at jeg ville sett etter noe annet.

 

Og; er det rust på kjølen vi ser på det uskarpe bildet? Isåfall står en utbedringsjobb for tur ...

 

Ja ser ut som endel rust på den kjølen, angående plass så ser jeg at vi kanskje burde hatt en som var 3-4 fot større..

 

Vurderer å ha litt is i magen og vente til etter påske for å se om det dukker opp noe litt større som kan være interessant og velholdt..

Det har jo tross alt dukket opp nærmere 200 flere seilbåter på finn i løpet av de siste 2 ukene. Hmmm ikke lett dette.. hehe

 

Uansett veldig takknemlig for gode svar fra dere alle til nå ! :thumbsup:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Om dette er første seilbåtkjøp, ville jeg anbefale deg å være litt tålmodig. Utvalget kommer til å bli mye større utover våren/sommeren. Du må antakelig se en del båter før du peiler deg inn på hva du vil ha. En annen ting jeg vil anbefale deg er å definere hvilke rehabiliterings- og vedlikeholdsoppgaver du kan klare å gjøre selv. Å kjøpe tjenester blir fort veldig dyrt. Norske bruktbåter er ofte veldig dårlig vedlikeholdt, og det vil derfor alltid være ting å ta tak i, og de fleste av oss er bedre på noen felt enn andre. Ideelt bør man kjøpe en båt der det man ikke er flink til å fikse selv er bra. Ellers er mantraet nyere seil og motor, og grundig sjekk av kjølinnfesting.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Selger hevder han aldri har vært nedpå med den, han hevder forøvrig også at nye kalesjen og trekkene kostet ca 50 lapper ifjor, noe som for meg virker som en drøy overdrivelse og som gjør at jeg mister litt troverdighet til selger..

 

Nesten alt er forferdelig dyrt i båtverdenen men stol på magefølelsen ang selger. Det er jaggu båter nok i verden.

Link to post
Share on other sites

Litt mer om Rush 97 her, vs. noen andre alternativer: http://www.seilas.no/wip4/disc/arkiv.epl?offset=&id=83677#83677

 

På utenlandsk heter vel Rush 97 "Jeanneau Attalia" - da får man treff på en del interiørbilder.

 

Comfortina 32 som nevnes er også et bra alternativ, usikker på om den passer i budsjettet, men alt er jo billig nå: http://www.sailguide.com/Comfortina_32.htm

 

Dehler 31: http://www.sailguide.com/Dehler_31.htm

 

Ser det ligger et par Rush 97 på finn, prisene på de er litt over hva jeg hadde tenkt å bruke til båt i denne omgang, men ser ut som de har gode løsninger ombord og fint med plass i forhold til de jeg til nå har sett på. Kanskje jeg må strekke budsjettet litt... :smiley:

 

Om dette er første seilbåtkjøp, ville jeg anbefale deg å være litt tålmodig. Utvalget kommer til å bli mye større utover våren/sommeren. Du må antakelig se en del båter før du peiler deg inn på hva du vil ha. En annen ting jeg vil anbefale deg er å definere hvilke rehabiliterings- og vedlikeholdsoppgaver du kan klare å gjøre selv. Å kjøpe tjenester blir fort veldig dyrt. Norske bruktbåter er ofte veldig dårlig vedlikeholdt, og det vil derfor alltid være ting å ta tak i, og de fleste av oss er bedre på noen felt enn andre. Ideelt bør man kjøpe en båt der det man ikke er flink til å fikse selv er bra. Ellers er mantraet nyere seil og motor, og grundig sjekk av kjølinnfesting.

 

Lykke til.

 

Takk for gode råd! :smiley:

Har skjønt det at det kanskje kan lønne seg å være tålmodig nå, det dukker jo også opp nye perler på finn hver eneste dag nå på denne tiden, så jeg får vel bare tåle at de båtene jeg "setter litt i hodet" blir solgt til andre, for det kommer jo nye.

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Ser at du stort sett blir anbefalt å kjøpe båten de som anbefaler deg selv.. Det blir ofte riktig, men også noe feil.

 

Når vi kjøpte vår Mamba 29 kikket vi på disse båtene:

 

Comfort 30: gammelmodig

Bostrøm 31: trang under dekk/ billig innredning

Maxi Fenix: den vi likte best etter Mambaen, men den har ikke skikkelig toalett og litt kjip innredning.

Maxi 84: enkel innredning og litt gammelmodig, trang bysse

Albin Delta: Fantastisk båt, men for dyr..

 

Hvorfor vi endte opp med en Mamba? Den er stor til å være 29 fot. 2 romslige dobbeltsenger, separat toalettrom og gedigen bysse. Det er også ståhøyde i frem til og med byssa.

 

Uteplassen oppleves også som trygg.

 

Minus: høyt ned/bratt trapp fra uteplass. Den ligger litt på skjeve i havn

 

Hva koster så oppgraderingene?

Nye seil med rulleforstag og Lazybag: kr 37000 SEK

Ny spayhood/telt (ala ny Bavaria), med håndrekker i rustfritt: kr 24000 SEK

Nye vinduer (originalvinduer fra 80 tallet er ikke alltid like bra): kr 11000SEK

+++

 

Lykke til :-)

Redigert av tompa2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke min intensjon å overtale noen til å kjøpe som meg, men det er bare det at comfort30 er omtrent eneste båten i klassen jeg at vært ombord i, utenom albin ballad, naver29, alo30 og en eller annen albin på 30 fot.

Comfort30 er den eneste jeg har seilet, utenom en SO 42. Men det er noe helt annet.

Link to post
Share on other sites

Ser det ligger et par Rush 97 på finn, prisene på de er litt over hva jeg hadde tenkt å bruke til båt i denne omgang,

 

Ja, det var nå ditt eget forslag med Rush 97 da (:o), men hvis du ser på http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=40356693 (Rush 90) ser du at du får nesten det samme til halve prisen, forskjellen ligger først og fremst i trangere og åpen forpigg. Du har fortsatt kartbord, separat toalett og akterkabin. Som du også ser av bildet har den en svær genoa som kan være litt tungvint å vinsje inn når man krysser i litt trange farvann. Solid men litt gammeldags rigg. Det blir på en måte motsatsen til Fenix, som har moderne og mer lettseilt rigg, men ikke så bra innredning.

 

Edit: Eller har Rush 90 separat forpigg? Når jeg ser på bildene i annonsen blir jeg i tvil ... ser ut som det er noen lemmer på hengsler der, men om de kan lukkes igjen ... ???

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Seil-løs, jeg var i samme situasjon som deg for 22 år siden. Jeg hadde ikke peiling på seilbåt i det hele tatt (selv om jeg var båtvant), men det var det jeg hadd lyst på. Det var kjøpers market, slik som nå og jeg så på litt av hvert. Jeg hadde heldigvis en kompis som hadde erfaring fra seilbåt og små barn. Han bodde langt unna og kunne ikke være med meg å se på båter, men jeg konsulterte ham pr. telefon. Eksempelvis så jeg en båt jeg likte godt, og han sa: "Hold deg langt unna. Armer og ben med små barn ombord". Jeg endte nesten opp med et en Albin Delta jeg likte, og den var godkjent. Men så fant jeg en fin båt som het Hallberg Rassy 312. Det navnet hadde jeg aldri hørt før (der kan du se hvor god peiling jeg hadde). Den var litt dyrere enn de andre, men min kompis sa at bortsett fra prisen, kunne man ikke ha mer ideell båt med små barn ombord. Megleren som formidlet salget, klarte å overbevise oss om at med den ville vi sannsynligvis ha billigere båt i lengden. Jeg tror han hadde rett. Den har riktignok blitt påspandert endel utstyr gjennom årene, men den har vært utrolig snill de årene vi har hatt den. Det har ikke vært noen tekniske eller økonomiske overraskelser. Jeg ble overrrasket over hvor enkel den var å seile alene men min mangel på seilbåterfaring. Motoren bekymrer meg ikke. Den tar jeg med meg hjem hvert 10. år og steller med den. Den varen nok lenger enn meg. Teakdekket kan nok bli et problem, og jeg ser for meg at det må skiftes mens jeg fremdeles er i live.

 

Så du kan trygt vurdere en solid svenske fra 80-tallet. Lykke til med valget!

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Det er ikke min intensjon å overtale noen til å kjøpe som meg, men det er bare det at comfort30 er omtrent eneste båten i klassen jeg at vært ombord i, utenom albin ballad, naver29, alo30 og en eller annen albin på 30 fot.

Comfort30 er den eneste jeg har seilet, utenom en SO 42. Men det er noe helt annet.

 

Poenget mitt var bare at man stort sett blir anbefalt det de fleste har endt opp med av båt, etter å ha stått i de samme skoa som den man anbefaler til.. Mener at trådstarter bør være kritisk til det som blir anbefalt. Inkludert mine egne innlegg.

Link to post
Share on other sites

Kritisk ja, det må man være. Men det er også en utfordring å være kritisk, bortsett fra å sette seg på bakbena på generelt grunnlag, når en har begrenset erfaring.

Tar jeg meg selv som eksempel, så har jeg i det voksne liv kun holdt på med nye motorbåter, inntil jeg kjøpe seilbåt. Jeg hadde ikke vært ombord i en seilbåt, i den størrelsen som var innenfor rekkevidde, før jeg gikk på første visning. Jeg hadde ikke snøring på hva vant og stag var før jeg begynte seilbåtjakten. Det er klart, dårlig tilstand på båt, det kan alle se om en har normal luktesans og fargesyn. Og de båtene jeg så på, var i generelt dårlig forfatning. Jeg kjøpe den som var i best stand, og den var igrunn ikke så ille. Flaks for meg så viser det seg at det er en helt OK båt, og når jeg har fått en oppfatning om at Comfort30 er en OK båt, så er det mere basert på andres førstehåndserfaringer, beskrevet både her på forumet og utenlandske forum, -og folk jeg har møtt på brygga.. Det finnes mange bedre båter, og det finnes mange dårligere båter. Her på sunnmøre er det svært lite seilbåter tilgjengelig i markedet. Samtidig som sunnmøringer er kjent for sitt forhold til penger, man skal gjøre penger på alt. Jeg ble tilbudt en båt for 100tusen som var mer en moden for høggern.

Når det kommer til 20-30 år gamle båter, så tror jeg det har mere å si at vedlikeholdet og ettersyn har vært bra og ikke minst kontinuerlig, fremfor at det er en svensk båt. Har en båt ligge ubrukt på sjøen i ett år eller to, så kan fort 20 års nitidig arbeid være være betydelig forringet.

Samtidig kan det tenkes, min egen hypotese, at de som først kjøper og eier en HR eller Najad, er klar over hva de har og er villig til å holde den ved like og bruke penger på den. Det er ikke bare en seilbåt, det er en HR...

 

Uansett, er det veldig kjekt å følge slike tråder som dette. Jeg er fortsatt en nybegynner og lærer nye ting både her og når jeg er ombord i båten. En dag kommer jeg nok til å gå opp i størrelse, da er det kjekt å ha fulgt med på andres søken etter båter og erfaringer som er delt.

Link to post
Share on other sites

Litt OT, men..

 

På Hamnen.se, svensk nettv for båt, er det ofte svært interessange intervjuer og reportasjer. Forleden var det et intervju hvor det ble snakket om en forgubbing innen seiling og man burde slippe ungdommen til. Oppfordringen var at godt voksne seilbåteiere, med sikker økonomi, burde selge sine eldre båter til ungdommen for en rimelig penge slik at de kom seg inn i seilbåtens verden. På den måten skulle man også få fart i nybåtsalget.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...