Jump to content

Hvilke seilbåt til 2+2 små?


S/Y Rainbow

Recommended Posts

Ja, det var nå ditt eget forslag med Rush 97 da (:o),

 

Hehe ja er riktig at det var mitt eget forslag med 97'en.. Ser jo kanskje ut som jeg må strekke det budsjettet litt, for de 90'ene jeg har sett har åpen forpigg og vi vil helst ha en båt der de 2 "fenderne" får et eget "rom" som kan lukkes.

Takk for at du gjorde meg oppmerskom på den svære genoa'en, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på før du nevnte det. Der vi seiler ut er det jo syv - åtte mil med (som oftest) kryssing for å komme ut av fjorden.

 

 

Så du kan trygt vurdere en solid svenske fra 80-tallet. Lykke til med valget!

 

Takk for det, sitter med såkalt is i magen nå for å se om det kommer noe nytt på markedet over påske, men er ikke lett, for ville jo helst hatt båten i havn i går..! :smiley:

 

Poenget mitt var bare at man stort sett blir anbefalt det de fleste har endt opp med av båt, etter å ha stått i de samme skoa som den man anbefaler til.. Mener at trådstarter bør være kritisk til det som blir anbefalt. Inkludert mine egne innlegg.

 

Ser det poenget, og er nok kritisk til det meste som blir anbefalt, for det er jo bare jeg selv som ser hvilke løsninger ombord vi er mest komfortable med og som vet i detalj hva vi klarer å vedlikeholde/reparere selv. For når alt kommer til alt så er det slik at jeg gjerne kan like løsninger o.l som andre misliker i en båt. Foruten det så er jo det aller viktigste for oss at vi ikke kjøper oss arbeid, altså at det ikke er alt for mye arbeid på den utenom det vanlige vedlikeholdet, for båten skal jo brukes til rekreasjon. :smiley:

 

Det derimot fine med anbefalinger er jo å se hva som andre er fornøyd med i båten sin, for det dukker jo opp nye aspekter som man kanskje ikke har tenkt over før i omtrent hvert eneste innlegg med anbefalinger. :thumbsup:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Uansett, er det veldig kjekt å følge slike tråder som dette. Jeg er fortsatt en nybegynner og lærer nye ting både her og når jeg er ombord i båten. En dag kommer jeg nok til å gå opp i størrelse, da er det kjekt å ha fulgt med på andres søken etter båter og erfaringer som er delt.

 

Signerer den! :smiley:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Det eneste rådet jeg kan gi er å bruke lang tid på dette. Gå på besøk til folk du kjenner som har båt og se båtene FYSISK, ikke bare i annonser. Da får du et helt annet inntrykk av hvilken båt som vil passe for deg/dere. I tillegg, lei med deg en proff eller en meget erfaren båtmann, ikke bare på det seilmessige, men på det tekniske også. En som ser om båten er bra eller ikke. Og for guds skyld, gå ALDRI med på å kjøpe en båt med avtale om etterinspeksjon av undervannsskroget. Aldri.

 

Disse to trådene er noe alle som er førstegangskjøpere burde lese. Den første om valg av båt. Den andre om hva man kan havne utfor dersom man er riktig uheldig og treffer på den rette fyren...

 

https://baatplassen.no/i/topic/47886-kjcre-seilere-maks-500000-hvilken-baat-dere-ville-valgt/

 

https://baatplassen.no/i/topic/50985-jeg-har-kjoept-meg-x-95-seilbaat-endelig/

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe ja er riktig at det var mitt eget forslag med 97'en.. Ser jo kanskje ut som jeg må strekke det budsjettet litt, for de 90'ene jeg har sett har åpen forpigg og vi vil helst ha en båt der de 2 "fenderne" får et eget "rom" som kan lukkes.

Takk for at du gjorde meg oppmerskom på den svære genoa'en, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på før du nevnte det. Der vi seiler ut er det jo syv - åtte mil med (som oftest) kryssing for å komme ut av fjorden.

 

Fenderne stues jo ofte vekk tidligere på kvelden så det kan funke om de får akterlugar mens admiralitetet holder til i salong og forpigg utover i de små timer ... men mer plass er alltids å foretrekke :) Ser forøvrig noe som kan se ut som dører/lemmer på annonsebildene for Rush 90'en, så kanskje forpiggen kan lukkes også.

 

Det med stor genoa er ikke akkurat så slitsomt at det ødelegger ferie, men det kan bli _relativt_ mye armer og bein om man f.eks. skal krysse aleine gjennom et trangt sund. Ingen grunn til å legge overdreven vekt på dette. Men det fins alternativer, f.eks. Hanse eller Fenix med selvslående fokk.

 

Apropos kryssing, min Rush 77 ble byttet ut av to grunner, en større båt har bedre rekkevidde generelt, og båten - som bare gikk under navnet Stutt-tjukken - var egentlig ikke noen drøm på kryss i litt motsjø, mye plass under dekk, særlig i forskipet, er lik mye vann som skal brøytes vekk i motsjø. Lengre båter har mulighet til brukbar bredde og plass uten at proporsjonene blir feil. Dette er jo også ofte noe som skiller "racere" fra "cruisere"; forskipet er litt smalere for å skjære sjøen bedre, på bekostning av noe trangere forpigg.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Fått kjøpt oss båt og ikke lenger seil-løs!! :flag::cheers:

 

Valget endte på et lite prosjekt som trenger MYE kjærlighet, en North Sea 34 fra 1990 (registrert 1991).

Kan knapt vente med å få hentet den hjem til fjorden! Takk for all hjelp og gåde råd folkens!

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for mange gode svar! Det ble etter mye "om og men" en North Sea 34, har laget en egen tråd om hentetur og oppussing av den og er takknemlig for svar og gode råd i spørsmålene jeg kommer til å ta opp i den tråden, for er mye god kunnskap ute å går her på forumet! :smiley:

 

Hilsen IKKE Seil-løs! :thumbsup:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...